Slecht advies, dat scoresysteem is niet bedoeld als like-functie, maar als hulpmiddel bij moderatie. Het gaat er daarbij niet om of je iets leuk of nuttig vindt of iemand ermee wilt bedanken, maar of het bijdraagt aan de inhoudelijke discussie of juist niet.
Eens. Hoewel het ongetwijfeld niet zo bedoeld is (we lopen hier allemaal lang genoeg rond) kwam het ook op mij over als advies.
Een bedankje kun je prima als reactie plaatsen, al is het goed om te beseffen dat zo’n reactie inhoudelijk weinig toevoegt en daardoor meestal als 0 of offtopic wordt beoordeeld. Op zich niets mis mee, zolang je het
niet onder elke post doet.
Dat is imho ook slecht advies en niet de bedoeling. Dat zo'n post een 0 score krijgt zegt eigenlijk al genoeg.
Binnen ons systeem is de 0 de juiste score, maar om mensen te straffen voor een bedankje voelt niet goed.
Tevens vind ik het een devaluatie van andere posts die op 0 staan, zoals off-topic. Ik heb liever een goed verhaal dat enigszins offtopic is dan een post met niet meer dan "Bedankt!" of "Mee eens!".
Sterker nog, je kan argumenteren dat een bedankje een -1 moet krijgen op grond van: "Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten, kunnen tevens een -1 waard zijn afhankelijk van de context waarin zij geplaatst zijn."
Ik vind het dus geen goed advies om 'dank'- of 'like'-reacties te posten.
Binnen ons systeem is een Direct Message de netste manier om iemand te bedanken, maar niet als je ook wil dat de rest van de wereld dat ziet. Wat je daar verder ook van denkt, mensen voelen vaak de behoefte om hun mening te delen en zullen de middelen die ze hebben gebruiken om dat te doen. Het is niet voor niets dat "meningmodden" zo'n groot struikelblok is.
Ceterum censeo:Terzijde: We kunnen likes en bedankjes beter kanaliseren dan verbieden, zo voorkomen we dat goedbedoelende mensen het systeem "creatief" maar verkeerd gebruiken.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.