3 SSDs voor een MSI 870 tomahawk bord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBeans
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-04 13:42
Hi,

Ik ben bezig met een nieuwe AMD build voor foto hobby + gaming. Aangezien hij weer jaren mee moet gaan doe ik het het liefste in één keer goed.

Het plan is een AMD 9800x3d + 9070 XT, waarin ik 3x een gen 4.0 SSDs wil stoppen. Ik heb wat Samsung 990 pro’s liggen, 4tb ieder.

De MSI 870 tomahawk lijkt velen goed te bevallen, maar ik wil de impact van het gebruik van meerdere M.2 slots beter begrijpen.

Er zijn 4 M.2 SSD slots:
MSI MAG X870 Tomahawk Wifi
PCIe 5.0 x4
PCIe 5.0 x4
PCIe 4.0 x4
PCIe 4.0 x2

Ik begreep dat het 2e M.2 slot (PCIe 5.0 x4) de lanes deelt met de USB 4.0 poort. Zodra daar een SSD ingaat worden 4 lanes verminderd naar 2 voor zowel M.2 alsmede USB 4.0 poort.

Klopt dit en ga ik dat verschil in snelheid van een PCIe 5.0 x2 duidelijk merken ten opzichte van het eerste PCIe 5.0 x4 slot met een Gen 4.0 SSD?

En is er veel verschil tussen de PCIe 5.0 x2 en de PCIe 4.0 x4.

Ik maak mij niet zoveel zorgen over tragere USB 4.0. Het doel van 3 x 4tb is zo min mogelijk externe opslag te hebben voor data dat actief gebruikt wordt. Belangrijke data gaat naar DVDs voor permanente storage.

Ik las ook dat het bord geen 8/8 lane splitting ondersteund. Is lane splitting enkel van toepassing op een 2e GPU (niet relevant), of heeft dat ook invloed op SSD snelheid?

Alvast dank!

[ Voor 4% gewijzigd door McBeans op 16-04-2025 20:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
McBeans schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:55:
Belangrijke data gaat naar DVDs voor permanente storage.
Dat is geen permanente opslag, ooit van bit rot gehoord?
Na een paar jaar zijn de disks niet meer leesbaar.
McBeans schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:55:

-Klopt dit en ga ik dat verschil in snelheid van een PCIe 5.0 x2 duidelijk merken ten opzichte van het eerste PCIe 5.0 x4 slot met een Gen 4.0 SSD?

-En is er veel verschil tussen de PCIe 5.0 x2 en de PCIe 4.0 x4?

-Ik las ook dat het bord geen 8/8 lane splitting ondersteund. Is lane splitting enkel van toepassing op een 2e GPU (niet relevant), of heeft dat ook invloed op SSD snelheid?
Wat heb je zelf gevonden hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBeans
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-04 13:42
Ik heb het 4x herlezen en denk dat ik eruit ben.

Top PCIe slot is 16 lanes voor de GPU. Die wordt niet gedeeld

De overige 2 PCIe slots zijn veel trager en eentje is gedeeld met een M.2 slot. Dat is voor mij geen issue want er gaat nooit een tweede GPU in.

Het eerste M.2 slot is razendsnel, dat wordt de Windows boot drive.

Het tweede m.2 slot deelt lanes met USB 4.0. Ik moet gaan beslissen of ik de USB 4.0 deactiveer en alles aan de SSD geef of 50/50 doe. Kan in t bios. Maar hoe vaak heb ik grote data overdracht dat echt niet kan wachten? Ik gebruik de USB 3 wel.

Het 3e M.2 slot deelt met een ongebruikt PCIe slot. Dus die krijg de volle 4.0 x4 lanes. Op papier trager dan de 5.0x4 M.2 slots, maar ik heb er geen gen 5 SSD inzitten. Dus dat haal ik er toch niet uit.

Lieve help, je moet je echt wel inlezen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
McBeans schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:43:
Ik heb het 4x herlezen en denk dat ik eruit ben.

Top PCIe slot is 16 lanes voor de GPU. Die wordt niet gedeeld

De overige 2 PCIe slots zijn veel trager en eentje is gedeeld met een M.2 slot. Dat is voor mij geen issue want er gaat nooit een tweede GPU in.

Het eerste M.2 slot is razendsnel, dat wordt de Windows boot drive.

Het tweede m.2 slot deelt lanes met USB 4.0. Ik moet gaan beslissen of ik de USB 4.0 deactiveer en alles aan de SSD geef of 50/50 doe. Kan in t bios. Maar hoe vaak heb ik grote data overdracht dat echt niet kan wachten? Ik gebruik de USB 3 wel.

Het 3e M.2 slot deelt met een ongebruikt PCIe slot. Dus die krijg de volle 4.0 x4 lanes. Op papier trager dan de 5.0x4 M.2 slots, maar ik heb er geen gen 5 SSD inzitten. Dus dat haal ik er toch niet uit.

Lieve help, je moet je echt wel inlezen in de materie.
Maar nu leer je er wel van. ;)
Verschil in snelheid is meetbaar maar bij normaal gebruik amper merkbaar.
Maar dit ligt aan je gebruik af.