Na 9 jaar begint mijn oude beestje toch wat traag te worden. Gelukkig heb ik mijn vrouw weten te overtuigen en is het nu toch tijd om een nieuwe desktop samen te stellen. De vorige desktop heb ik zelf in elkaar gezet, dat wil ik met deze ook gaan doen. De laatste jaren heb ik niet echt de ontwikkelingen gevolgd, dus vandaar hier ook even een vraag om advies. Mijn eigen lijst is samengesteld na wat onderzoek naar benchmarks en de BBG
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk is het de bedoeling dat het een allround PC wordt. Gamen (World of Warcraft, Factorio, Satisfactory, maar ook een interessante AAA-game in de toekomst), foto bewerking, office, Garmin kaartenprogramma etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bouwen doe ik zelf, budget om en nabij 2500. Minder mag, dan kan ik daar nog een 4k scherm van kopen. Zo niet, dan komt dit later wel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder mijn oude systeem. Onlangs nog een 870 EVO gekocht als uitbereiding van mijn geheugen. Die gaat mee over als extra geheugen in de nieuwe desktop. Huidige schermen zijn 2 IIyama GB2488HSU. Muis en toetsenbord heb ik al. De rest lijkt mij outdated:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon een basis setup. Ik twijfel nog in de videokaartkeuze; is de 5070TI het overwegen waard? Dit ook omdat ik nu voornamelijk WoW en Factorio speel. Daar heb je natuurlijk geen 5070 voor nodig. Daarnaast ook twijfel in de CPU. WoW wordt als voornaamste gespeeld en die belasting is voornamelijk single core, vandaar de 9700X. Maar ik twijfel ook tussen een 7800X3D of een 9800X3D omdat dit nog in het budget past.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt voorkeuren, als het maar kwaliteitsspul is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk. Daarnaast dient de behuizing goede stoffilters te hebben (huisdieren, zucht).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Even een kritische blik over mijn gekozen componenten. Heb ik iets over het hoofd gezien, of zijn er logischere keuzes? Daarnaast ook advies over CPU en GPU, ook omdat ik nog budget over heb.
Zie hieronder het samengestelde systeem:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk is het de bedoeling dat het een allround PC wordt. Gamen (World of Warcraft, Factorio, Satisfactory, maar ook een interessante AAA-game in de toekomst), foto bewerking, office, Garmin kaartenprogramma etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bouwen doe ik zelf, budget om en nabij 2500. Minder mag, dan kan ik daar nog een 4k scherm van kopen. Zo niet, dan komt dit later wel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder mijn oude systeem. Onlangs nog een 870 EVO gekocht als uitbereiding van mijn geheugen. Die gaat mee over als extra geheugen in de nieuwe desktop. Huidige schermen zijn 2 IIyama GB2488HSU. Muis en toetsenbord heb ik al. De rest lijkt mij outdated:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-6500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+ | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 870 Evo (MZ-77E1T0B/EU) 1TB | € 92,99 | € 92,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 92,99 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon een basis setup. Ik twijfel nog in de videokaartkeuze; is de 5070TI het overwegen waard? Dit ook omdat ik nu voornamelijk WoW en Factorio speel. Daar heb je natuurlijk geen 5070 voor nodig. Daarnaast ook twijfel in de CPU. WoW wordt als voornaamste gespeeld en die belasting is voornamelijk single core, vandaar de 9700X. Maar ik twijfel ook tussen een 7800X3D of een 9800X3D omdat dit nog in het budget past.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt voorkeuren, als het maar kwaliteitsspul is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil mogelijk. Daarnaast dient de behuizing goede stoffilters te hebben (huisdieren, zucht).
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Even een kritische blik over mijn gekozen componenten. Heb ik iets over het hoofd gezien, of zijn er logischere keuzes? Daarnaast ook advies over CPU en GPU, ook omdat ik nog budget over heb.
Zie hieronder het samengestelde systeem:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 323,99 | € 323,99 |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 243,99 | € 243,99 |
1 | Videokaarten | ASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition | € 629,- | € 629,- |
1 | Behuizingen | Corsair Frame 4000D Zwart | € 93,90 | € 93,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 88,44 | € 88,44 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 146,- | € 146,- |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 136,63 | € 136,63 |
Totaal | € 1.691,85 |