Homewizard, dynamische tarieven en een boiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW7466
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-07 22:01
Dag tweakers,

Na lang meelezen eens een eigen discussie topic met vragen.

Mijn situatie: 12 zonnepanelen die op jaarbasis zo'n 3700kwh opleveren terwijl ik zo'n 2000kwh van het net haal en ongeveer 700kwh eigen verbruik. Bij essent, mijn huidige maatschappij, schreeuwend duur.

Nu heb ik onlangs een boiler opgehangen vóór de CV ketel die alleen verwarmt op zonne-energie dmv HomeWizard slimme stekker. Winter of wolken geen probleem, dan verwarmt de ketel gewoon wat nodig is zoals eerst. Werkt goed, heb alleen de verkeerde boiler (met annode die aan het net verbonden moet blijven) maar das op te lossen, het principe werkt! In een 100L vat sla ik zo'n 6kwh op en bespaar ik ongeveer 0.9 kuub gas per dag.

Mijn vragen / overpeinzingen voor na het wisselen naar een dynamisch contract:
-homewizard kan op dynamische tarieven schakelen maar dan slechts op een aantal tijdsblokken van 1 uur en niet "als prijs <=0 dan schakelaar aan", of een "break even prijs" tov gas. Heeft iemand hier een slimme oplossing voor? Of zou zoiets op de planning staan? @HomeWizard_NL
-is hiermee mijn slimme oplossing uiteindelijk dom of is dit een "optimalisatie probleempje" in de marge.
-het principe van energie opslaan in water werd ik zo enthousiast van, ook mogelijk zonder zonne energie maar schakelende op prijs, alleen lijk ik hier dus technisch in vast te lopen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:43
Vergeet niet dat je batterij wel behoorlijke zelfontlading heeft, of heb je de boiler extra geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW7466
Goed punt Ruud! dat moet nog, maar pas als er een RVS boiler hangt, nog even kijken of het een 100L wordt of toch groter (met als voor of nadeel het hogere vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Ken Home Assistant al? Daar kan alles mee wat je wil (en meer!)
Zoek er eens op op Tweakers, erg interessant. Ik ben zelf ook een enthousiaste gebruiker.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW7466
Ik heb wel eens van Home Assistant gehoord, ik werd wat afgeschrikt door opmerkingen over hoe ingewikkeld het installeren / onderhoud is en dan heb ik nóg een systeem, nu homewizard en Google en Brel en hue en... Voor slechts 1 of 2 apparaten aansturen.

Als enthousiaste gebruiker zou je het aanraden?! Valt het opzetten en onderhouden enigszins mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

JW7466 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:00:
Ik heb wel eens van Home Assistant gehoord, ik werd wat afgeschrikt door opmerkingen over hoe ingewikkeld het installeren / onderhoud is en dan heb ik nóg een systeem, nu homewizard en Google en Brel en hue en... Voor slechts 1 of 2 apparaten aansturen.

Als enthousiaste gebruiker zou je het aanraden?! Valt het opzetten en onderhouden enigszins mee?
Juíst als je niet veel losse systemen wil, moet je Home Assistant nemen!

Home Assistant is juist een platform wat alle apparaten / systemen die jij noemt in één omgeving en dashboard combineert.

Exact de reden dat ik met HA begonnen ben, om niet allerlei losse apps te hebben maar alles gecombineerd in één!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW7466
Ah top, dan moet ik me maar even over het "programmeerdrempeltje" heen zetten.

Binnenkort maar een HA green aanschaffen, ben erg benieuwd! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

JW7466 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:28:
Ah top, dan moet ik me maar even over het "programmeerdrempeltje" heen zetten.

Binnenkort maar een HA green aanschaffen, ben erg benieuwd! Dank!
Leuk!

Ik had zelf geen enkele ervaring met programmeren etc.
HA is ook meer configureren dan programmeren. Je kunt heel veel gebruik maken van integraties en blueprints, zodat je zelf niets hoeft te coderen.

Pagina: 1