Ik heb toch wat interessants; ik ben mijn schoonmoeder aan het helpen met inzicht verkrijgen in haar positie tov haar partner en het koophuis waar ze in wonen. Akte van levering was nergens te vinden, dus opgevraagd via het Kadaster. M’n schoonmoeder kreeg netjes een kopie terug. Maar wat blijkt, in die akte zijn haar voornamen niet conform officiële documenten, zoals paspoort. Geboortedatum, plaats, achternaam klopt wel. Er staat wel dat het gecheckt is met haar toenmalige id-kaart, maar het is wel vreemd. Is dit iets wat vervelende consequenties kan hebben voor haar kijkende naar haar aandeel van eigendom in het koophuis?
Dan moet je een notaris bellen. Geen IT'er
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Afhankelijk van de situatie kan dat inderdaad problemen opleveren (een vechtscheiding waarbij de ex claimt dat het een andere persoon is). Of nabestaanden die een erfenis betwisten om zelf meer vermogen binnen te kunnen harken.Ferra schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:03:
Is dit iets wat vervelende consequenties kan hebben voor haar kijkende naar haar aandeel van eigendom in het koophuis?
En gaat het om een echte andere voornaam, Roos ipv Karlijn. Of een langere officiële naam vs roepnaam, Roos ipv Roselien. Dit zijn juist de zaken die je tijdens het ondertekenen van het document tot in detail moet controleren.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hoe oud is de akte?
Ik zou bellen naar de notaris die dit gepasseerd heeft. Situatie voorleggen en vragen naar het dossier.
Ik zou bellen naar de notaris die dit gepasseerd heeft. Situatie voorleggen en vragen naar het dossier.
Je moet naar de notaris sws. Denk dat het niet veel om handen heeft om te corrigeren, maar het moet gedaan worden
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:10
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
BK > wonen
Ik ga vandaag even de notaris bellen! Houd jullie op de hoogte!
Chatgpt even gevraagd, klinkt wel logisch eigenlijk (voor mij als leek).
https://www.kadaster.nl/p...van-rectificatie-opvragen
Blijkbaar kan eea geregeld worden in een Akte van rectificatieMogelijke gevolgen
1. Aandeel in het huis
Als ze wél als partij is opgenomen in de akte en er staat dat ze een bepaald aandeel heeft (bijv. 50%), dan is ze juridisch eigenaar, ook als de voornamen niet 100% correct zijn gespeld.
De akte zal vermoedelijk ook haar BSN of ander uniek gegeven bevatten, of in elk geval genoeg identificerende gegevens dat het over haar gaat.
2. Problemen bij verkoop of overlijden
Foutieve voornamen kunnen bij een toekomstige verkoop of nalatenschap tot verwarring of vertraging leiden. Een notaris of rechtbank kan aanvullende documenten nodig hebben om vast te stellen dat de persoon in de akte dezelfde is als degene in officiële registers (BRP, paspoort).
Dit kan dus leiden tot vertraging en extra kosten, bijvoorbeeld het opstellen van een verklaring van identiteitsgelijkheid of een correctie via de notaris.
3. Hypotheek- of bankzaken
Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek, of als het huis overgedragen moet worden, kan een foutieve naam opnieuw gedoe opleveren.
Wat kun je (of zij) doen?
Contact opnemen met de notaris die destijds de akte opstelde (als bekend). Zij kunnen mogelijk een correctie of aanvulling doen via een rectificatieakte.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2025 08:24 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Twintig piek is een prikkie, vergeleken met een akte van erfrecht.Sport_Life schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:19:
...
Blijkbaar kan eea geregeld worden in een Akte van rectificatie
offtopic:
Vorig jaar kreeg ik een brief van het kadaster, dat mijn huis nog op naam van mijn lang geleden overleden moeder stond. Men is daar bezig de papierwinkel op te kuisen en kwam dat tegen. Voor een sluitende burocrazy ontbrak er nog een akte van erfrecht. Dat heb ik aan het notariskantoor, dat dit huis altijd al heeft begeleid, uit handen gegeven en nu kloppen de zaken weer, maar ik trok tegen het eind wel een erg zuinig gezicht; het is nog net bij drie cijfers voor de komma gebleven...
Vorig jaar kreeg ik een brief van het kadaster, dat mijn huis nog op naam van mijn lang geleden overleden moeder stond. Men is daar bezig de papierwinkel op te kuisen en kwam dat tegen. Voor een sluitende burocrazy ontbrak er nog een akte van erfrecht. Dat heb ik aan het notariskantoor, dat dit huis altijd al heeft begeleid, uit handen gegeven en nu kloppen de zaken weer, maar ik trok tegen het eind wel een erg zuinig gezicht; het is nog net bij drie cijfers voor de komma gebleven...
Als gezegd is nu schoonmoeders eerste aanspreekpunt het betreffende notariskantoor.
KPN is een drieletterwoord
Zo lang je maar betaalt zal een notaris er niet heel veel problemen mee hebben om de aanpassingen uit te voeren en vast te leggen.
Wij hebben een gelijkaardige situatie gehad toen we in Nederland een huis kochten (als Belgen), dat door de notaris kosteloos rechtgezet is geweest.
Hij/het kantoor had onze Belgische familienamen op z'n Nederlands geschreven: tussenvoegsel zonder hoofdletter, terwijl het officieel mét is.
Als het notariskantoor van toen nog bestaat zou ik eerst bij hen horen wat er aan gedaan kan worden.
Hij/het kantoor had onze Belgische familienamen op z'n Nederlands geschreven: tussenvoegsel zonder hoofdletter, terwijl het officieel mét is.
Als het notariskantoor van toen nog bestaat zou ik eerst bij hen horen wat er aan gedaan kan worden.
Pagina: 1