Klarna past mijn mailadres aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdw95
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-05 20:57
Hi Tweakers,

Ik gebruik al geruime tijd Klarna om achteraf te betalen. Ik had een vraag over een bestelling en ben een chatgesprek gestart via de Klarna app daarover op 3 maart 2025.

Nadat het chatgesprek was afgerond, heeft de medewerker mijn mailadres gewijzigd naar een mailadres van iemand anders. Daar heb ik uiteraard geen opdracht voor gegeven.
Hier kwam ik een maand later achter omdat ik geen herinnering had gehad van een openstaande betaling.
Deze herinnering is dus naar een compleet andere persoon gestuurd.

Omdat ik opeens dacht aan de betaling, ben ik op 9 april 2025 ingelogd in de Klarna app. Toen zag ik dat mijn mailadres was gewijzigd. Vervolgens heb ik mijn mailadres terug willen wijzigen, maar dat lukte niet. Er werd een verificatie gestuurd naar het reeds gekoppelde mailadres, dus het mailadres wat foutief was gekoppeld.

Bij telefonisch contact op 10 april 2025 wist de Klarna medewerker mij het volgende te vertellen:
"Mijn collega die je hielp met de chat heeft jouw mailadres aangepast. ... Dit komt waarschijnlijk doordat deze collega met meerdere chats tegelijkertijd bezig was".

Vervolgens heb ik een klacht ingediend daarover en in een schriftelijke reactie van Klarna staat dat het mailadres "door onbekende oorzaak is gewijzigd", terwijl ik vrijdags heb gehoord dat ze kunnen terugzien wie wat wanneer heeft gewijzigd en dat het een fout van Klarna was.

Nu ben ik benieuwd of ik hier wat mee kan doen. Online research heeft weinig opgeleverd.

Het lijkt me een duidelijke schending van de AVG, hopelijk heeft iemand op dit forum meer informatie of tips wat te doen.

Alvast bedankt!
P.

[ Voor 9% gewijzigd door pvdw95 op 16-04-2025 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Wat hoop je te bereiken?
Zo te zien is er met de beste intenties gewerkt, ben je geholpen, is de fout erkent en hersteld.
Dan zou het voor mijn oké zijn.

Voor jou speelt er nog wat, maar wat je hoopt te bereiken is mij niet duidelijk.
Enige wat ik zie is dat het een hoop tijd en energie zal kosten voor een ogenschijnlijke fout van iemand die in de eerste instantie jou met de beste intenties heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In feite is dit een datalek, of informatiebeveiligingsincident. Dus dit kan je melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Hier heb je een link naar de juiste pagina: https://www.autoriteitper...klacht-indienen-bij-de-ap

Het is heel belangrijk dat de AP op de hoogte is van dit soort praktijken, en je melding ook totaal niet serieus nemen. Zo kunnen zij gericht onderzoek naar het bedrijf en eventuele boetes opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als er geen misbruik is geweest: bedrijf weet het, betrokkene weet het (jij), je hebt weer toegang, opgelost ook vwb. AVG als men er daar een interne melding van heeft gedaan.

Tenzij je denkt dat het bedrijf er niet van heeft geleerd en het vaker gaat gebeuren. Dan zou je een melding kunnen doen bij de AP (of Belgische tegenhanger als je daar woont). Maar anders; fouten gebeuren, redelijk goed opgelost. Communicatie achteraf kon beter maar dat is secundair.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Soldaatje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:04:
Het is heel belangrijk dat de AP op de hoogte is van dit soort praktijken, en je melding ook totaal niet serieus nemen. Zo kunnen zij gericht onderzoek naar het bedrijf en eventuele boetes opleggen.
Kans is niet heel groot, wegens zware capaciteitsproblemen: nieuws: AP deed in 2024 amper onderzoek op eigen initiatief ondanks eerdere b...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:08

kodak

FP ProMod
Leaplasher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:00:
Zo te zien is er met de beste intenties gewerkt, ben je geholpen, is de fout erkent en hersteld.
Dan zou het voor mijn oké zijn.
Ik lees niet dat de fout hersteld is. Het adres is namelijk gewijzigd in een ander adres. In het ergste geval had dus een ander inzage in de persoonlijke berichten. Dat hoort men nog uit te sluiten. En dat herinneringen naar een verkeerd adres zijn verzonden is ook niet duidelijk inhoudelijk hersteld.

Ook lees ik niet dat ze de fout erkennen. De formele reden die ze noemen is namelijk alsof er een onbekende oorzaak zou zijn. Terwijl men de oorzaken wel degelijk weet: een medewerker die zeer slordig met persoonlijke gegevens van een klant is ongegaan en een gebrekkige controle van het bedrijf om deze fouten op tijd te voorkomen en zo veel mogelijk zelf te herstellen.

Als dit de beste intenties zijn dan is men bij het bedrijf niet in staat om behoorlijk met andermand persoonlijke gegevens om te gaan en lijkt men ook niet bezig dat goed af te handelen. Dat zijn meerdere kanten waar een bedrijf en medewerkers maar beter verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden dan het af te doen alsof een beetje wat redelijks doen maar genoeg is.

Het lijkt me wel redelijk de zorgen en fouten eerst bij de functionaris voor persoonlijke gegevens van het bedrijf te bespreken. En afhankelijk van de reactie mogelijm een melding bij de toezichthouder te doen. Al staat het natuurlijk vrij die melding hoe dan ook te doen.
Pagina: 1