Nutsvoorzieningen naar nieuw te bouwen garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 09:43
Over enkele maanden zal er een nieuwe garage in mijn tuin geplaatst gaan worden. Voorafgaand aan het plaatsen daarvan zal er een 20cm dikke betonfundering met dubbele 8-150mm wapeningsnetten en vorstrand gestort worden. Dat lijkt overkill voor een garage, maar wordt gedaan ivm plaatsen tweekoloms auto brug.

De garage wordt volledig geisoleerd en krijgt HR++ glas en aangezien hij toch vanaf nul gebouwd moet worden heb ik zitten brainstormen wat er nodig zou zijn om het gebouw ooit (bijv bij verkoop van het huis) om te kunnen bouwen naar kangoeroewoning, B&B, thuiskantoor etc. Dit is voorlopig dus nog puur hypothetisch.

Daarvoor denk ik sowieso aan;

- Elektra
- Water
- Riool
- Internet?

Elektra is hoe dan ook nodig, maar ik wil mogelijk met wat zwaarder gereedschap gaan werken in de garage (bijv 400v auto brug, een lasapparaat, etc), dit is voorlopig geen must. Er ligt nu een YMVK-AS kabel van 2x2.5mm in de grond vanuit het huis die denk ik wel afdoende zou zijn voor de nabije toekomst, maar deze ligt vlak onder het oppervlak (vorige eigenaar) dus moet sowieso nog een keer goed gedaan worden.

De buitenkabel zit op dit moment achter een eigen 230V groep op een 'slave'-meterkast in huis (ouwe stoppenkast met van die keramieken zekeringen). Deze 2e meterkast heeft een aardlekschakelaar van 230/400v met 40A, en zit achter een 400V 20A aardlekautomaat (Hager AFM420G) vanuit de 'master'-meterkast. Ik moet nog even door een elektricien laten uitzoeken wat voor kabel er tussen de twee ligt en of deze 'slave'-meterkast vervangen kan/moet worden.

Als ik tóch moet gaan graven en de tuin aanpakken zat ik te denken om direct een 5x6mm kabel door een mantelbuis op de juiste diepte te leggen vanuit het huis en een aparte (dus een 3e) meterkast in de schuur te plaatsen, met een krachtgroep voor 400v, zodat ik in de toekomst ook voorbereid zou zijn op sterkere apparatuur of op een laadpaal, een warmtepomp/airco, thuisbatterij of zonnepanelen bijvoorbeeld. De afstand tussen de meterkast in het huis en de garage is +/- 30 meter.

:? Zal 5x6mm voldoende capaciteit zijn voor de toekomst, is dit (zware) overkill of juist te weinig? Voorlopig reken ik alleen op wat LED binnen -en buitenverlichting, en gebruik van acculaders en wat klein elektrisch gereedschap (decoupeerzaag, boormachine, etc), dus veel meer dan 1000w tegelijk zal ik voorlopig niet gaan gebruiken.
:? Is het slim om een '3e meterkast' te gaan gebruiken, of zou ik beter de '2e meterkast' kunnen uitbreiden (aangezien die toch oud is) en aparte kabels trekken voor verschillende groepen naar de garage (bijv 3 voor elektra binnen, 2 voor buiten -en tuinverlichting en nog een krachtgroep?
:? Hoe ga ik dit fysiek voorbereiden zodat ik niet achteraf nog door de fundering heen hoef te gaan boren voor een stroomkabel? Kan ik de mantelbuis bijv dieper ingraven dan de vorstrand, en dan omhoog laten komen tussen de wapeningsnetten door? Alternatief is de kabel langs de fundering omhoog laten komen en door de HSB wand van de garage heen boren, maar dit is wel het minst netjes. Of leg ik hem vanaf de zijkant door de fundering/vorstrand heen tussen de dubbele netten en laat ik hem dan omhoog komen?

Voor water zat ik te denken om de koudwater-buitenkraan vanaf het huis door te lussen. Ik denk niet dat ik meer dan een fonteintje en een wasbak ga aansluiten in de garage om effe handen te wassen of een glaasje water te pakken. En dan nog een buitenkraan áán de garage. Echter, daarvoor moet er wel eerst een geul door de tuin gegraven worden. De tuin aanpakken stond sowieso al in de planning, maar niet vóór de bouw van de garage. Warmwater zou dan in de toekomst kunnen met een boiler bijv.

:? Ook hier weer de vraag, kan ik dit op één of andere manier voorbereiden voor het aansluiten van water in de toekomst? Ook weer onder de vorstrand door leggen?

Riool vind ik nog een lastigste kwestie. Bij een fonteintje zou je het al bijna gewoon in een grote emmer weg kunnen laten lopen, maar er is een verschil tussen drie keer per week handen wassen of 2x10 minuten douchen per dag natuurlijk. Ik kan ook binnen handen wassen. Heb ook geen idee hoe iemand een indeling zou maken indien er een badkamer geplaatst zou worden in de garage, dus een handige plek om de rioolbuis uit te laten komen zie ik zo 1-2-3 ook niet. Tenslotte ligt er een gemeentelijke rioolbuis door de tuin waar ik natuurlijk niet zomaar een gat in kan boren maar waar ik onder/over heen moet om naar mijn eigen rioolbuis te komen, en is de afstand van een rioolbuis die onder de vorstrand door ligt naar mijn eigen riool dermate lang dat ik met een afschot van 1cm per strekkende meter al op ruim 80cm diep uit zou moeten komen, terwijl mijn eigen (huis)rioolpijp een stuk minder diep ligt.

:? Hebben jullie ideën hoe ik dit op zou kunnen lossen en wat is wijsheid? Een pijp ingraven maar niet aansluiten, en voorbereiden voor een vuilwaterpomp is de beste optie die ik zie, en dan de rioolbuis door de tuin horizontaal ingraven als hij toch open ligt. Of letterlijk alleen een rioolbuis door de fundering leggen voorbij de vorstrand en een evt koper van mijn huis (of mijzelf in de toekomst) er dan mee laten dealen. Ik vind het ook vrij gortig om voor een hypothetische situatie een pompput van een paar duizend euro in te graven. Naast dat dat niet in het budget zit.

Internet kan ik bij de mantelbuis van de elektra leggen. WiFi vanuit het huis zal namelijk niet tot aan de laadpaal reiken, dus 'slim opladen' wordt lastig. Ik zal het alleen zelf niet in de nabije toekomst gaan gebruiken en kan een UTP kabel nergens inpluggen zonder het halve huis te verbouwen. Dus dit heeft voor mij ook weinig meerwaarde, zou het puur doen vanwege het feit dat ik toch bezig. Als er internet moet komen zou ik eerder voor twee tientjes in de maand een Kli&Klaar of een 5G modem oid aansluiten

:? Wat zouden jullie hierin doen? Niet aanleggen en accepteren dat je een 'domme' laadpaal hebt, UTP gewoon maar meetrekken ondanks dat het waarschijnlijk niet gebruikt gaan worden, of zie ik nog een optie over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

BCC

Tyleen voor de stroom en voor het water - die kunnen ze door je tuin trekken. Inderdaad derde meterkast plaatsen en doorvoer in de fundering maken voor afvoer (130mm gat)

[ Voor 37% gewijzigd door BCC op 16-04-2025 18:49 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:46
Voor mijn volledig voorziende garage:
1x 5x6mm2 kabel
2x utp kabel(1 voor internet, 1 voor zonnepaneel omvormer, of als back-up.
1x watertoevoer regenwater
1x aanzuig grondwater
1x afvoeren grondwater naar regenput
1x vuilwater afvoer
2x 5g2.5mm2 naar buiten toe voor wat dan ook.
Tuinverlichting oid
Ik zit met autobrug, zware compressor, banden machines, rolbrug, lasmachine, veel verlichting, zonnepanelen en voorbereiding voor elektrische wagen.
Ik heb hiervoor een zekeringkast in de garage op eigen aarding lus. Ja hiervoor dan geen 5x6mm2 nodig maar 4x vind je niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:57
Ik zou vooral een paar loze mantelbuizen die kant op leggen. Zoals hierboven al 2x UTP, heb je ook een hoop PoE apparaten. Wil je er een camera, een brandmelder, etc. in, dan kan je dat allemaal makkelijk natrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
je kan gewoon een opening in je voorstaand houden waar je straks alles doorheen trekt, zo gebeurt dat bij nieuwbouwhuizen ook. Riool niet te moeilijk over doen. Leg het langs je gevel, als er ooit een ander gebruik komt van de schuur dan lost dat dan wel op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26
Gelijk all-in gaan, inclusief riolering en internet.
Je moet toch graven, bestrating openen, tuin overhoop etcetera. Dan beter in 1x goed doen.
Ik huur een garage 1,5km van huis voor het stallen van mijn hobby auto. In dat hokje is helemaal niks van voorzieningen, stroom inmiddels wel via zonnepanelen en accu met omvormer en generator voor hogere vermogens. Maar water en riolering mos ik wel, kan er de auto niet wassen, plassen in de bosjes.....handen wassen met plantenspuit met water.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:05
Doe echt alles.
Wij hebben een paar jaren geleden een huis gekocht met 18m2 schuur.
Daar ligt geen water en afvoer naar toe.

Dat is gewoon balen, want nu kan ik dus bijvoorbeeld mijn wasmachine daar niet naar toebrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik raad je keihard aan om niet zo'n rode geribbelde mantelbuis te gebruiken, die ondingen zijn lek, niet glad vanbinnen, je trekt er moeilijk wat extra door, bochten zijn te scherp, ze worden platgedrukt,...

Gebruik dikke rioolbuis (diameter 110mm of 125mm), en koppelstukken van 45° (eventueel 2 na elkaar met 30cm rechte buis tussen); gebruik de variant met rubbers (eventueel wat sanitair glijmiddel gebruiken om ze gemakkelijk in elkaar te schuiven). Die kan je plaatsen voor het storten van betonfundering, en netjes afdekken met een deksel. Aannemers kennen zo'n buizen en gaan er respectvol mee om (elk huis heeft die buizen zitten voor de afvoeren, worden doorgaans geplaatst door dezelfde aannemer die ook beton voorziet).
Plaats het uiteinde zo dat je netjes aan de binnenkant van de muur uitkomt, op een gepaste plek (niet waar de deur komt).
Eenmaal de fundering er ligt, duw je door die buis zo een multilayer of tyleen waterleiding, je zuigt er met de stofzuiger zo een plastic zak aan een draadje door om electriciteitskabel of netwerkkabel te trekken. Je kan voor nu beginnen met een 3x2.5mm² kabel voor één kring als dat voor jou volstaat; later trek je er wel een andere kabel door indien nodig.

Qua riolering: wat doe je met het regenwater op het dak? Eventueel dat laten infiltreren in de grond, kan voor een simpele uitgietbak op dezelfde leiding zitten.
Maar als je toch graaft, een 2e rioolbuis bij leggen om op je huisafvoer aan te sluiten is een kleine moeite (wel goed labellen dan :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
Dank voor de input allen!

Helder; alles tegelijk doen nu het kan.

- 5x6mm2 YMVK kabel vanaf het huis (bijv https://www.elektramat.nl...bOf_MaAsPAEALw_wcB#upsell)
- Tyleen slang voor drinkwater (zou dit volstaan of dikker/minder dik? https://leidingshop.nl/ty...2.7-mm-6.3-bar-l-50-meter)
- Rioolbuis voorbereiden, maar misschien nog niet aanleggen naar het riool
- UTP kabel naar het huis, voorlopig niet aangesloten.

HWA gaat op een laag van 10-15cm grind uitkomen, met een zandlaag van 20-25cm daaronder. Wil het liever in de tuin hebben en niet afvoeren naar het riool.

Even een lelijk schetsje gemaakt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7xYHzTGNug3p3bUqwnh1lKG0gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8ip1YWVHvynlhTtvt8EWWpA.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit een logische manier zijn van aanleggen? Rood = elektra, groen = UTP, blauw = water. MK = MeterKast. Grijze buis is 125mm PVC met manchetten (ivm mogelijke werking grond). Komt dan op +/- 60cm diepte, en boven de gemeentelijke rioolbuis langs te liggen, ik weet niet exact hoe diep die ligt (denk >60cm). Bruine leiding is dan vuilwater (110mm PVC, eveneens met manchetten).

Aan de kant van de achtertuin nog een 125mm buis naar buiten voor een evt toekomstige laadpaal maar voor nu vooral tbv een buitenstopcontact en de tuinverlichting.

Waar ik nog even mee worstel is hoe deze leidingen dan moeten komen te liggen vóór het storten van de fundering. Is dat normaliter zoals optie 'grijs' (dus door de vloer en de vorstrand heen) of is dat zoals optie 'bruin' waarbij de buis geheel onder de fundering ligt op >80cm diepte (aangezien ik verwacht dat een PVC rioolbuis geen vervanger is van aangetrild zand onder de fundering dus dat die iets lager moet komen te liggen, en waarbij ik ivm afschot riool 1cm per strekkende meter dan op >1m diepte zou moeten uitkomen?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe9HRv-ZvrCm9EdgzNf-CtGukJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3htN3cW9odbDyb5SrCxQYipa.jpg?f=user_large

NB: het zand onder de toekomstige fundering is al gestort en aangetrild, maar de heren van het beton komen de vorstrand nog uitgraven rondom en dan nog 20cm zand onder de vorstrand gooien, het zal vast mogelijk zijn om nog even snel een buis erin te drukken vóór het storten van beton.

Ik bedenk me net misschien nog een extra buis te leggen voor een beregeningssysteem voor de tuin waar wat tyleen leidingen doorheen kunnen lopen. Dan hoef ik dat niet vanuit het huis te doen. We hebben twee borders, aardig wat gras, boomgaard en een moestuin. "While we're in there..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Eigenlijk is riolering het belangrijkste. Die leg je later niet zo makkelijk meer aan door 20cm beton. Dus bedenk een logische plek voor een wc, ergens in een hoek ofzo, en laat daar 110pvc uit de grond komen vlak tegen een muur aan voor een eventueel toilet. En dan op 1 2 of 3 plekken 50mm pvc voor wasmachine, badkamer of keukentje.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou de hoofdleiding tot voorbij je fundering laten steken en buiten weer omhoog laten komen. Lekker een speciedekseltje er op en weer begraven. Kost nu twee tientjes extra. En als het ooit verstopt zit ben je echt heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:22
Bij onze garage is dit door de vorige eigenaar ook voorzien;
- 14cm piepschuim isolatie
- 10 hoh vloerverwarming (niet aangesloten)
- 20cm dubbel gewapend beton
- 125mm mantelbuis
- drinkwaterleiding links en rechts
- toiletriool alleen rechts
- 50mm afvoer buis links en 2x rechts
Zo heb je watertoevoer voor je wc, fonteintje, aparte wasbak, en idem afvoerbuizen.

Utp heb ik later in de mantelbuis getrokken met een extra pvc buis
Door de mantelbuis ligt ook 5x6mm2
Let wel, die kabel is serieus stug.
In de garage hebben wij een onderverdeler.

De waterleiding is apart van de mantelbuis en onder de vorstgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
Makrolon schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:14:
Eigenlijk is riolering het belangrijkste. Die leg je later niet zo makkelijk meer aan door 20cm beton. Dus bedenk een logische plek voor een wc, ergens in een hoek ofzo, en laat daar 110pvc uit de grond komen vlak tegen een muur aan voor een eventueel toilet. En dan op 1 2 of 3 plekken 50mm pvc voor wasmachine, badkamer of keukentje.
Wat zou je dan met die 50mm doen? Ook door de fundering heen en naar die 110mm pijp, of tzt 'bovengronds'/door de HSB wanden laten lopen? Want dat laatste kan ik later nog wel doen, dat eerste natuurlijk niet
AtomicShockwave schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:05:
Ik zou de hoofdleiding tot voorbij je fundering laten steken en buiten weer omhoog laten komen. Lekker een speciedekseltje er op en weer begraven. Kost nu twee tientjes extra. En als het ooit verstopt zit ben je echt heel blij.
Zo'n eindstuk met een schroefdop omhoog laten wijzen bedoel je? Op zich kan dat later ook nog wel als ik nu nog geen permanente afvoer aanleg. Doe ik nu een buis naar buiten met een eindstuk erop zodat er geen zooi in komt en kan die in de toekomst evt opgegraven worden.
Broabander schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:20:

- Tyleen slang voor drinkwater (zou dit volstaan of dikker/minder dik? https://leidingshop.nl/ty...2.7-mm-6.3-bar-l-50-meter)

[...]

[Afbeelding]

Zou dit een logische manier zijn van aanleggen? Rood = elektra, groen = UTP, blauw = water. MK = MeterKast. Grijze buis is 125mm PVC met manchetten (ivm mogelijke werking grond). Komt dan op +/- 60cm diepte, en boven de gemeentelijke rioolbuis langs te liggen, ik weet niet exact hoe diep die ligt (denk >60cm). Bruine leiding is dan vuilwater (110mm PVC, eveneens met manchetten).

Aan de kant van de achtertuin nog een 125mm buis naar buiten voor een evt toekomstige laadpaal maar voor nu vooral tbv een buitenstopcontact en de tuinverlichting.

Waar ik nog even mee worstel is hoe deze leidingen dan moeten komen te liggen vóór het storten van de fundering. Is dat normaliter zoals optie 'grijs' (dus door de vloer en de vorstrand heen) of is dat zoals optie 'bruin' waarbij de buis geheel onder de fundering ligt op >80cm diepte (aangezien ik verwacht dat een PVC rioolbuis geen vervanger is van aangetrild zand onder de fundering dus dat die iets lager moet komen te liggen, en waarbij ik ivm afschot riool 1cm per strekkende meter dan op >1m diepte zou moeten uitkomen?)

[Afbeelding]

NB: het zand onder de toekomstige fundering is al gestort en aangetrild, maar de heren van het beton komen de vorstrand nog uitgraven rondom en dan nog 20cm zand onder de vorstrand gooien, het zal vast mogelijk zijn om nog even snel een buis erin te drukken vóór het storten van beton.

Ik bedenk me net misschien nog een extra buis te leggen voor een beregeningssysteem voor de tuin waar wat tyleen leidingen doorheen kunnen lopen. Dan hoef ik dat niet vanuit het huis te doen. We hebben twee borders, aardig wat gras, boomgaard en een moestuin. "While we're in there..."
Kan iemand nog iets slims roepen over de plaatjes hierboven? Gaat me nu met name nog om hoe die buizen naar buiten te krijgen vanuit de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Broabander schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:01:
[...]

Wat zou je dan met die 50mm doen? Ook door de fundering heen en naar die 110mm pijp, of tzt 'bovengronds'/door de HSB wanden laten lopen? Want dat laatste kan ik later nog wel doen, dat eerste natuurlijk niet

[...]

Zo'n eindstuk met een schroefdop omhoog laten wijzen bedoel je? Op zich kan dat later ook nog wel als ik nu nog geen permanente afvoer aanleg. Doe ik nu een buis naar buiten met een eindstuk erop zodat er geen zooi in komt en kan die in de toekomst evt opgegraven worden.

[...]

Kan iemand nog iets slims roepen over de plaatjes hierboven? Gaat me nu met name nog om hoe die buizen naar buiten te krijgen vanuit de garage
Ja ligt er aan waar t allemaal precies loopt, maar alvast onder t beton koppelen aan die 110 buis ja. Of als dat makkelijker is buiten de fundering uit laten steken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Ben je bekend met invoerbochten?

https://leidingshop.nl/in...rkastvloerplaat-incl-gas/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbJCtdn8t89HyoQJ4ruVEvfWBJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxI9HdcrOe3tgU6M9DEMWUKs.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je meteen een goede basis voor je hoofdleidingen op een standaard manier.

Uiteraard aan te vullen met extra mantelbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
Wel in de overweging inderdaad. De combinatie met zo'n vloerplaat lijkt het me alleen wat overkill voor een schuur, aangezien daar dan eigenlijk alleen elektra en water door moet. En mogelijk dan UTP.

Ik kan alleen niet echt vinden of je deze leidingen nou ook in het beton stort of dat dit via een kruipruimte (of mantelbuis) moet, aangezien ik geen kruipruimte zal hebben.

Als ze gewoon in het beton gestort kunnen worden dan kan ik ze wellicht onder de fundering door leggen ipv een funderingsdoorvoer gebruiken, samen met een rioolbuis. Anders komt de waterslang namelijk ook op een ~25-30cm onder maaiveld te liggen, wat weer riskant is in de winter. Of ik moet een funderingsdoorvoer mee laten instorten in de vorstrand, alléén voor elektra, en dan water en riool er alsnog onderdoor leggen.

Het makkelijkst zou wellicht toch nog gewoon zijn; één 125mm pijp onder de fundering door, met twee bochten van 45 graden. Zoals 'bruin' (riool) op het eerder door mij gedeelde plaatje. Alleen weet ik niet of een (SN-8) PVC pijp sterk genoeg is en niet gaat breken mocht de grond een beetje gaan werken en er een flinke bak beton bovenop rust.

Óf; de invoerbochten tóch gebruiken icm een 125mm buis vanaf het huis, maar dan moet ik de pijp alsnog gaan onderbreken om elektra en water apart te gaan leiden vanaf PVC buis naar invoerbocht, waardoor de PVC buis sowieso niet meer echt goed vochtvrij is of ik hem moet opgraven in het onwaarschijnlijke geval dat ik er een kabel bij wil trekken. Want in dat geval leg ik denk ik een 5x6mm2 YMvK-AS kabel gewoon direct in de grond met een Cat6 UTP grondkabel ernaast, ipv óók nog een 125mm PVC buis erbij.

Kortom, kies ik voor;

1) 125mm + 110mm rioolbuis, onder fundering door de vloer naar boven
2) 125mm buis tot aan de schuur, dan onderbreken en via ingestorte invoerbochten onder fundering door + 110mm rioolbuis onder fundering door de vloer naar boven, al dan niet met een funderingsdoorvoer
3) Elektra/water/UTP vanuit huis direct op 60cm in de grond, dan via ingestorte invoerbochten onder fundering door en door de vloer naar boven + 110mm rioolbuis onder fundering door de vloer naar boven
4) een andere optie? Gewoon via de HSB wand naar binnen op maaiveldhoogte? Werken met een ingestorte buisdoorvoer bijv https://betonbouwmagazijn...buisdoorvoer-o125-300-mm/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik raad aan om de waterleiding voldoende diep te leggen ivm vorstindringing. En als je alleen een mantelbuis legt om later iets doorheen te trekken kan je tijdens het leggen ook alvast een trekdraad erin aanbrengen. Scheelt kunstjes met de stofzuiger of trekveer achteraf.
Pagina: 1