Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 02:27
Niet zo lang geleden heeft de Nederlandse regering het bedrijf ASML verboden hun lithografische machines to exporteren naar China. Dit werd gedaan onder druk van de VS omdat de VS bang waren dat deze zeer uiterst moderne machines, die overigens niet CHIPS maken, maar feitelijk de machines die chips maken. Dus een machine die een machine maakt die chips maakt. Een zeer gevoelig punt waarbij de Amerikanen stervens benauwd zijn dat China teveel van deze techniek op militair vlak kan gebruiken.

Maar nu Trump als een bezetene met tarieven aan het smijten is en zowat elk land voor de borst stoot, ja behalve Rusland, is ASML misschien voor Nederland een 'spil' die de VS kan dwingen om de export tarieven op te heffen? Zowel import als export is voor Nederland als handelsland enorm belangrijk. Havens zoals Rotterdam zitten niet te wachten op tarieven met alle gevolgen van dien.

Heeft onze regering 'ballen' om tegen de VS te zeggen, stop de tarieven naar Nederland anders geven wij weer groen licht aan ASML om weer lithografische machines aan China te leveren? Is hier uberhaupt al aan gedacht?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09 15:50
Het zijn geen "export" tarrifs, het is import, dus de amerikanen moeten zelf een extra belasting betalen om het te importeren. ASML krijgt daar geen cent van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk bedacht met al die Amerikaanse toeleveranciers van ASML.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik heb het laatst in een ander topic ook al eens gevraagd maar waar komt toch die fixatie vandaan dat rommelen met ASML al onze problemen met de Amerikaanse importheffingen even gaat oplossen?

Maar als antwoord op je vraag:

1) China is niet onze vriend. Verre van dat. Levering van hoogwaardige technologie aan China gaat ook tegen onze eigen belangen in.

2) ASML is afhankelijk van toeleveranciers wereldwijd, ook Amerikaanse toeleveranciers. Dat is ook de reden dat de Amerikaanse regering beperkingen kan opleggen aan de landen waaraan ASML mag leveren. Als er geruchten komen dat ASML aan China mag gaan leveren zullen de Amerikaanse leveranciers per direct geen onderdelen meer aan ASML (mogen) leveren.

3) Waarom een gezond Nederlands bedrijf kapot maken in reactie op de Amerikaanse importheffingen? Want dat zal het uiteindelijke resultaat zijn als je dat soort idioterie gaat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Snowwie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:28:
Heeft onze regering 'ballen' om tegen de VS te zeggen, stop de tarieven naar Nederland anders geven wij weer groen licht aan ASML om weer lithografische machines aan China te leveren? Is hier uberhaupt al aan gedacht?
De tarieven 'naar nederland' worden ingesteld door nederland/EU.

Ik denk dat je vraag incorrect is :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 02:27
YakuzA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:29:
[...]

De tarieven 'naar nederland' worden ingesteld door nederland/EU.

Ik denk dat je vraag incorrect is :)
De tarieven worden vanuit de VS ingesteld naar Nederland, en het klopt inderdaad dat Amerikaanse importeurs van Nederlandse goederen deze tarieven betalen, en uiteindelijk de Amerikaanse burger gaat dit in zijn/haar portemonnee voelen. Sommigen zullen dan afzien van koop omdat het te duur wordt, wat dan de export van Nederland gaat beperken. De tarieven kunnen voor een aanzienlijk deel van de bedrijven die goederen en/of diensten aan de VS leveren net voldoende zijn om hun de nek om te draaien, zeker als de winstmarges net voldoende zijn.

Niemand is gebaat bij de tarieven, maar zodra Trump een tegenslag te verwerken krijgt waar hij weinig aan kan veranderen verandert hij toch snel van gedachten. Kijk maar naar de plotseling kanteling van sommige elektronische gadgets uit China, nu ineens worden de tarieven op die goederen teniet gedaan, mede ook omdat China heeft gezegd: Wij leveren dan ook geen zeldzame aardmetalen dan meer aan de VS. Trump is een 1e klas idioot, maar als er maar voldoende CEO's (en zelfs miljardairs als Elon Musk) tegen hem zeggen, 'dit gaat niet helemaal lekker Donald, misschien toch maar het één en het ander terugdraaien'.

Nederland hoeft niet perse direct groen licht te geven aan ASML om weer de nieuwste machines aan China te leveren, maar kan wel een deal sluiten. Dat is toch waar Trump zo goed in is? The art of the deal? Het is hetzelfde als de VS die tegen Iran zeggen, "Stoppen met het verder ontwikkelen van nucleaire mogelijkheden anders bombarderen we al die fabrieken, onderzoekslabs en bunkers totdat er niets meer over is.". Nederland zou gewoon kunnen aangeven om enkel voor ons land de tarieven in te trekken en als dat gebeurt zal ASML geen producten leveren aan China.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En dan gaan wij 'dreigen' en dan zet de VS ASML op de zwarte/terroristen lijst, want illegale export naar China, waardoor ze failliet gaan.

Ik zie niet echt potentiele upsides.
De kracht van NL ligt niet in dit soort hard-power authoritaire mechanismes.
Nederland heeft, optrekkend in zijn eentje, aan die tafel vrijwel niks te winnen en alles te verliezen.
Kijk maar naar de plotseling kanteling van sommige elektronische gadgets uit China
Volgens mij begrijp jij die verkeerd. Dit is zodat Apple (dat amerikaanse bedrijf) de heffingen niet voor hun iPhones hoeft af te tikken die in China in elkaar worden gezet, om dan weer naar de VS te verschepen.
Niet omdat China iets heeft gezegd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2025 17:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@Snowwie
Dit topic is zojuist verplaatst van Themaforum: oorlog in Oekraïne naar Actualiteit, wetenschap en maatschappij.

Hier hoort dit topic beter thuis

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Als gewone tweaker enkele suggesties om de levensvatbaarheid van je topic wat te vergroten.
  • door in te zoomen op alleen ASML wordt de discussie teveel versmald. Dit verhoogt het risico dat het topic een keer gesloten kan raken omdat de discussie doodbloedt.
  • veel industrie in EU en VS zijn innig met elkaar verkoopt. Zo is ASML afhankelijk van Amerikaanse patenten en kan niet zomaar alles doen. DAF bevindt zich in een groep met een Amerikaanse vrachtwagen fabrikant. Die afhankelijkheden beperken de bewegingsvrijheid van overheden en organisatiedirecties om een eigen economisch beleid te voeren.
  • je noemde tarieven. Dat is maar een van de vele economische beleidstools.
  • op nog langere termijn kan een overheid industriebeleid ontwikkelen. Dit is denk ik meer een eigen strategie bedoeld voor de wereld van morgen dan een reactie op de wereld van nu.
Ondanks de bovenstaande factoren kan het voor de NL/EU interessant zijn om een eigen beleid te ontwikkelen waarin de eigen belangen sterker benadrukt worden. Afhankelijkheden werken twee kanten op. Dus ook wij kunnen invloed uitoefenen.

Hoe dat er dan uit moet zien en welke consequenties een dergelijk beleid kan hebben, daarover kan dan een discussie worden gehouden.

@Snowwie Een suggestie van mijn kant die startpost algemener te maken zoals hier is gesuggereerd. Dit is nog geen garantie dat het topic niet gesloten raakt. Daarvoor moet ook een goede discussie op gang komen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
Op zich is het niet verkeerd te filosoferen. Maar, ik denk dat dit een bijzonder slecht idee zou zijn.

In principe staat het Nederland namelijk niet vrij om te onderhandelen over internationale handelsverdragen. Wij hebben met de EU afgesproken dat samen te doen. Op dit moment respecteert Trump dat ook: hij heeft de EU als blok een importheffing opgelegd.

En daar ben ik het ook wel mee eens: Samen staan we sterk. Samen hebben we meer inwoners dan de VS. Samen hebben we een economie vergelijkbaar met die van China. Samen doen we er toe. Er komt een moment dat Trump een wig gaat proberen te drijven in die unie, en partijen uit elkaar gaat proberen te spelen. Kijk naar Meloni die vandaag in Washington is. Ik maak me daar oprecht zorgen over.

De EU, als blok, heeft inderdaad een paar mooie ijzers in het vuur. ASML is daar één van. Maar goed - net als anderen moet ik vaststellen dat de positie van ASML wankel is, gezien de mondiale toelevering en -afzet. It's complicated.

Het complexe aan een tarievenoorlog is ook dat er altijd een tegenreactie is. Je kunt wel denken een ander schaakmat te kunnen zetten, maar dat is eigenlijk nooit zo. Iedere escacatoire stap is er één zonder winnaars.

[ Voor 10% gewijzigd door Helixes op 17-04-2025 09:04 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1