2 IPv4 adressen op 1 netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-08 19:12
Mijn vraag
...Ik heb zojuist een windows server geïnstalleerd op een nieuwe server (bare-metal installatie), ik heb een DNS actief gemaakt op de server, Ik heb mijn server een statisch IP gegeven in hetzelfde netwerk of mijn modem/router, ik heb bij instellingen netwerk bij DNS het Ip gebruikt van mijn DNS server. Het icoontje naast het volume op de taakbalk (wereldbol) geeft aan " geen internet " maar ik kan surfen.
Nu komt het vreemde, als ik ipconfig doe in de cli zie ik als ip 192.168.0.200 en ip 169.254.96.247

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ik heb 1 netwerkkaart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
IPv6 uitgeschakeld, update van de software, adapteropties gecontroleerd

Iemand tips ?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Op zich kun je prima meerdere IP-adressen aan een netwerk poort toekennen.

Als je zowel een fixed IP-adres ingeeft en hem ook op dhcp laat staan kan je dit krijgen.
Of je hebt gewoon twee verschillende fixed IP-adressen ingesteld.
Of je hebt dat fixed IP-adres ingesteld en geen "ipconfig /renew" gedaan (of gereboot).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Ben(V) schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:52:
Op zich kun je prima meerdere IP-adressen aan een netwerk poort toekennen.

Als je zowel een fixed IP-adres ingeeft en hem ook op dhcp laat staan kan je dit krijgen.
Of je hebt gewoon twee verschillende fixed IP-adressen ingesteld.
Of je hebt dat fixed IP-adres ingesteld en geen "ipconfig /renew" gedaan (of gereboot).
Uhh.. wat??

@stevenbru Kun je je netwerk instellingen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Duke of Savage
Wat begrijp je niet aan mijn post?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Kan je de output van je ipconfig /all eens doorsturen? Het ziet eruit alsof je ergens een virtuele adapter hebt die geen IP address krijgt.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
@Duke of Savage Je kunt bij ipv4 op Advanced... klikken een hele lijst aan static ip's invullen terwijl de radiobutton in General nog op dhcp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
jeroen3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:06:
@Duke of Savage Je kunt bij ipv4 op Advanced... klikken een hele lijst aan static ip's invullen terwijl de radiobutton in General nog op dhcp staat.
\
Net gekeken, maar bij mij is de Add knop grijs en niet klikbaar (Win11). Nooit geweten dat dit een mogelijkheid is/was. Weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 03:21
Dat is een local link adress. Goed mogelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

DukeBox

loves wheat smoothies

TweakerCarlo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:56:
Dat is een local link adress. Goed mogelijk hoor.
Andersom ;) "link local". Local link is wat anders.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 03:21
Scherp. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
Verwar je niet de begrippen DNS en DHCP? Met andere woorden ben je niet per ongeluk dubbel DHCP aan het draaien; 1tje op je server en 1tje via je modem. Een DNS server draai je zelf normaliter niet, hooguit een nameserver.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Blijkbaar denkt je netwerkkaart dat er twee interfaces zijn. Eentje zit netjes in je netwerk (die 192.168.0.200, die je blijkbaar statisch hebt gegeven, als in: die heb je met de hand ingetikt).

Maar blijkbaar is er ook nog eentje die hij probeert te auto-configureren, maar dat lukt niet, dus die geeft hij een link-local/apipa adress. (Dit komt neer op: ik kies maar wat willekeurig in de 169.254-range, succes ermee).

(Overigens zou ik nooit adviseren om statische adressen op deze manier te gebruiken. Als je wilt dat een dienst een vast adres heeft, kun je beter dat instellen in de DHCP-server. Daar kun je doorgaans een koppeling maken "geef dit MAC-adres altijd dit IP-adres. Dat is wat netter.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[b]Keypunchie in "2 IPv4 adressen op 1 netwerkkaart"
(Overigens zou ik nooit adviseren om statische adressen op deze manier te gebruiken. Als je wilt dat een dienst een vast adres heeft, kun je beter dat instellen in de DHCP-server. Daar kun je doorgaans een koppeling maken "geef dit MAC-adres altijd dit IP-adres. Dat is wat netter.)
Totaal oneens, een statisch ip adres configureer je gewoon op het device, er is een reden waarom dat device statisch is. Als je DHCP uitvalt vallen de devices met statische ip's (via DHCP) ook weg.

Granted voor een thuis situatie is een statisch ip via DHCP prima, maar niet in een andere setting.

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-04-2025 17:26 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1