Fiets ventiel te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:59
Er is iets mis gegaan na het oppompen van een band. Sindsdien loopt hij heel snel leeg via het ventiel. Het mechanisme dat normaal heen en weer kan en in de krapste stand de lucht in de band houdt werkt niet meer, hij laat in de strakste stand ook lucht door. Lijkt erop dat er een balletje inzat dat nu weg is.

Is het mogelijk alleen het binnenwerkje te vervangen? Ik heb flink zitten zoeken maar het lijkt erop dat dit weer net geen dunlop ventiel is (die zien er korter uit op de foto's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb5k7264y-jwa3Wej_hCYz8QLaE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wijoEbnRohCrmg0PNCCyyKHW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sddoLbGwmf1ZDSTXgmyxs7YQvY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38SFtwrhA2POGpYmWNNaK6CE.jpg?f=user_large

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dat heet fietsventielslang. Maar je kan ook even nieuw ventieltje halen bij de fietsenmaker of bouwmarkt. Of ze nog slang hebben, bij de fietsenmaker wellicht, maar zeker niet in de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-09 19:23
je ventielrubber is weg. nieuw stukje ventielslang kopen of een ander ventieltje zonder slang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In de meeste fietsbanden reparatiesetjes zit wel een stuk ventielslang, dus als je ergens zo'n blikje hebt liggen, kijk er in.
edit: Net even in mijn Hema setje gekeken en er zit zo'n 8 cm slang in.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 16-04-2025 14:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
201WD schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:25:
je ventielrubber is weg. nieuw stukje ventielslang kopen of een ander ventieltje zonder slang
Ik ben echt een leek wat betreft fietsen. Eerste optie is zo te zien om een stuk rubber op maat te knippen. De tweede optie zijn dat een soort upgrades voor het binnenwerk of moet dan het volledige ventiel uit de binnenbad (en dus de band van de velg en het wiel uit de fiets)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:25
Koop gewoon een nieuwe binnenband met hetzelfde type ventiel. Lengte maakt geen verschil.

Dan haal je het ventieltje eruit en zet je die hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Optie 1 Slang om ventiel drukken en afknippen bij het einde, terugplaatsen en klaar.
Optie 2 nieuw binnenstuk kopen en plaatsen en klaar.

De band hoeft er niet vanaf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Als je zo'n reparatie setje hebt zit daar volgen @franssie slang in. In die van mij zit een ventieltje.

Ventieltje is te vervangen voor eentje met een afsluiter. Dus je hoeft niet je band te vernieuwen.
S-te-fan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:30:
Koop gewoon een nieuwe binnenband met hetzelfde type ventiel. Lengte maakt geen verschil.

Jij bent de droom van de retail. Losse ventielen kosten max 2-3 euro voor 2.

[ Voor 45% gewijzigd door Barrycade op 16-04-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kan ook natuurlijk alleen zou ik dan wel de juiste maar adviseren, die gaat tzt ook nodig zijn omdat de huidige binnenband waarschijnlijk ook al poreus is van ouderdom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:25
sdk1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:28:
[...]

Ik ben echt een leek wat betreft fietsen. Eerste optie is zo te zien om een stuk rubber op maat te knippen. De tweede optie zijn dat een soort upgrades voor het binnenwerk of moet dan het volledige ventiel uit de binnenbad (en dus de band van de velg en het wiel uit de fiets)?
Nieuw slangetje is het makkelijkst en goedkoopst, overal te koop. Band vervangen kan altijd nog. Dat laatste kun je het beste door een fietsenmaker laten doen als je "een leek met fietsen" bent.
https://www.gamma.nl/asso...ntielslang-80cm/p/B620372

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 16-04-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Das nog een oud model ventiel met (nu zonder) ventiel slangetje wat het gaatje afsluit.
De wat modernere hebben een kogeltje inplaats van het slangetje.

Die kun je gewoon bij elke fietsmaker vinden "Hollands Ventiel" of inderdaad het slangetje vervangen met een nieuw stukje ventiel slang, dan wel even dat vergane reststukje rubber eraf pulken.

[ Voor 23% gewijzigd door Dieks77 op 16-04-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dit is iemand die de ballen verstand heeft van fietsen en fietsbanden, een band verwisselen is dan helemaal hogere wiskunde,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52
De spaakreflectoren zijn trouwens niet toegestaan maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:36:
[...]

Dit is iemand die de ballen verstand heeft van fietsen en fietsbanden, een band verwisselen is dan helemaal hogere wiskunde,
Het is gelukkig aan de voorkant, dat wiel gaat er an sich nog wel snel af. Twintig jaar geleden weleens gedaan. Achter zou ik daar zelf niet aan beginnen met de derailleur. Dan moet ik echt een middag uittrekken en dan nog is de vraag of het daarna weer werkt :X .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 16-04-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
In de reparatie doos die ik tegenkwam zaten alleen plakspullen (lijm, plakkers, plastic stokjes). Ik haal wel even die slang bij de bouwmarkt. De ventielkernen kon ik op internet niet vinden, alleen van het presta type.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 16-04-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
sdk1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:22:
[...]Het is gelukkig aan de voorkant, dat wiel gaat er an sich nog wel snel af. Twintig jaar geleden weleens gedaan. Achter zou ik daar zelf niet aan beginnen met de derailleur. Dan moet ik echt een middag uittrekken en dan nog is de vraag of het daarna weer werkt :X .
Elke fietsenmaker heeft fietsventielslangetjes op voorraad liggen in de werkplaats.
Je gaat toch niet 8 euro uitgeven terwijl 4 centimeter ventielslang ongeveer een duppie kost?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
Zo het is gelukt. Band staat weer netjes op 4 bar. Was eindstand 2 minuten werk. De compressor stond er toevallig naast dus hij zat ook zo weer vol. Bedankt voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:25:
[...]

Elke fietsenmaker heeft fietsventielslangetjes op voorraad liggen in de werkplaats.
Je gaat toch niet 8 euro uitgeven terwijl 4 centimeter ventielslang ongeveer een duppie kost?
Bij de karwei 80cm voor 2.99.

Ik heb vrijwel geen ervaring met fietsenmakers. Toevallig dit jaar voor het eerst in 10 jaar omdat een achterrem niet werkte. Ben gaan rondbellen en niemand wilde ongezien een prijsindicatie afgeven (terwijl alles shimano lijkt te zijn). Vervolgens wordt je ongevraagd ingepland want druk, terwijl je komt voor een prijsindicatie. Eindstand maar zo gelaten en 90 euro betaald voor reparatie aan de rem (zou lek zijn). Of dat nu een normale prijs is, wie zal het zeggen.

Viel mij toen ook op dat de prijzen enorm zijn gestegen. De elektrische fiets die ik heb was volgens mij circa 1800 euro voor een Kalkhof, nu is 5000 euro blijkbaar geen gek getal.

Gisteren reviews gaan lezen van diverse fietsenzaken en bij elke zaak kom je eigenlijk wel verhalen tegen dat iemand kwam voor een lekke band en thuis komt met een nieuwe ketting. Dus dan los ik het liever zelf op, leer ik meteen ook wat.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 16-04-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
sdk1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:13:
[...]Gisteren reviews gaan lezen van diverse fietsenzaken en bij elke zaak kom je eigenlijk wel verhalen tegen dat iemand kwam voor een lekke band en thuis komt met een nieuwe ketting. Dus dan los ik het liever zelf op, leer ik meteen ook wat.
Voor zover ik weet is elke fietsenmaker nog steeds verplicht om bij reparatie van een fiets de fiets na het repareren verkeersveilig weer in handen van de klant te geven.
Wanneer een onderdeel dusdanig versleten is dat deze gevaar voor de klant kan opleveren dan wordt zo'n onderdeel vervangen, meestal wel na een melding naar de klant zelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:20:
[...]

Voor zover ik weet is elke fietsenmaker nog steeds verplicht om bij reparatie van een fiets de fiets na het repareren verkeersveilig weer in handen van de klant te geven.
Wanneer een onderdeel dusdanig versleten is dat deze gevaar voor de klant kan opleveren dan wordt zo'n onderdeel vervangen, meestal wel na een melding naar de klant zelf.
Dus als ik naar de fietsenmaker ga en zeg vervang mijn band, ketting hoeft niet want dat doe ik zelf dan krijg ik mijn fiets niet meer terug? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:25
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:36:
[...]

Klopt, maar een band kopen kan iedereen zolang die maar het zelfde ventiel type heeft.

Op de foto heeft die het ventiel er al uit, dus die omwisselen is dan geen hogere wiskunde.

Iemand proberen uit te leggen hoe die dit moet repareren is dan juist de ingewikkelde methode.
Pagina: 1