Werk en (CPU én GPU-heavy) Game pc op 21:9 (1440p)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:59
Hallo Tweakers!

Ik heb nog nooit een pc gebouwd, maar het lijkt me leuk om dat eens te doen. Ik heb de BBG's bekeken, maar weet niet helemaal zeker of deze passen bij mijn usecase. Ik hoop op jullie guidance!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Overdag werken met documenten, soms een 5,3K video editen, maar vooral ook goed kunnen gamen (Cities Skylines II, MS Flight Sim etc) op z'n 60-120fps met hoge instellingen (voor CS2 te ambitieus wellicht?). Dus niet alleen een sterke GPU, maar ook een krachtige CPU lijkt me op z'n plaats met deze games. Ik wil op een 21:9 scherm op 1440p vloeiend kunnen gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximumbudget en het mag best wat kosten, maar de sky is niet de limit zegmaar. Ik wil wel een beetje bang for my buck, maar mijn kennis is onvoldoende om precies te weten hoe en wat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niks qua pc-onderdelen. Randapparatuur ben ik in voorzien, al zal ik voorlopig beginnen met een 1080p Dell display en op een later moment upgraden naar de 21:9 uit de betreffende BBG.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn inschatting is; veel CPU cores, veel VRAM, en qua RAM lijkt 32GB mij een mooi begin zolang ik in de toekomst nog kan upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD, maar dat is puur gevoelsmatig en nergens op gebaseerd. Als er betere componenten zijn van een ander merk dan heb ik geen bezwaar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef geen RGB, en qua kast vind ik de Fractal Design North erg mooi. Qua build vind ik vooral geluid wel een belangrijke factor, al moet het allemaal wel enigszins in balans zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie een beetje inzicht kunnen geven of de componenten goed met elkaar matchen, of tips en advies kunnen geven wat goed of beter werkt. Ik hoef de pc niet morgen te bouwen maar zal de componenten eerst langzaamaan verzamelen, dus beschikbaarheid is iets minder van belang. Hebben jullie advies op specifieke onderdelen? Is bijvoorbeeld de GPU krachtig genoeg, of moet ik toch dieper in de buidel tasten?
Ik sta voor alles open!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 528,-€ 528,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 144,99€ 144,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 55,85€ 55,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 146,-€ 146,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 243,90€ 243,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.302,64

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46
Keurig samengesteld.
Eventueel kan je nog de uitvoering: Lian Li Edge Gold 850W Zwatt overwegen voor een 46 euro besparing.

uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA is ook een tikkie goedkoper en sneller. Dit is wel hoger RAM en kan lastiger worden met je gekozen koeler.

Daarom is uitvoering: Arctic Freezer 36 ook een optie. Deze koelt enorm goed en is ook fluisterstil.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:28
Prima keuzes. Er is een heel kleine kans dat je vooraf een bios upgrade moet doen, omdat een B650 moederbord ouder is dan een Ryzen 9000 cpu.
De voeding is 16cm diep, dat kan een probleem zijn als je twee HDD's wilt plaatsen.
Qua cpu-koeler is de bijna gelijk geprijsde zwarte dual fan uitvoering weer leverbaar: https://tweakers.net/pric...al-fan-black-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
Dankjewel voor de suggesties! Super fijn dat Tweakers met verstand even meepuzzelen! :)
Dekar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:22:
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA is ook een tikkie goedkoper en sneller. Dit is wel hoger RAM en kan lastiger worden met je gekozen koeler.

Daarom is uitvoering: Arctic Freezer 36 ook een optie. Deze koelt enorm goed en is ook fluisterstil.
Woezik schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:11:
De voeding is 16cm diep, dat kan een probleem zijn als je twee HDD's wilt plaatsen.
Ik vraag me af hoe je het beste kan inschatten of alles past qua maatvoering? Zijn daar trucjes voor of is het gewoon ervaring?
Woezik schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:11:
Prima keuzes. Er is een heel kleine kans dat je vooraf een bios upgrade moet doen, omdat een B650 moederbord ouder is dan een Ryzen 9000 cpu.
Ik heb geen ervaring met een bios upgrade. Is het handig om bijvoorbeeld een AMD B850 moederbord te gebruiken? Ik kan lastig inschatten of dat de meerprijs waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bios instelleren is niet moeilijk en wellicht bij Asus het simpelst, omdat het daar - weet ik niet 100% zeker - vanuit Windows kan. Anders kan het altijd via: download bios bestand, zet op USB (moet meestal FAT32 geformateerd zijn), start PC en ga naar BIOS (ESC, F10, DEL, Enter of een andere toets die hoort bij je moederbord) en daar zit een flash tool, waar je het gedownloade bestand kunt flashen. Zo eenvoudig is het. Alleen stroomstoring tijdens het flashen kan je PC om zeep helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:28
nieuwslezer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:06:
[...]

Ik vraag me af hoe je het beste kan inschatten of alles past qua maatvoering? Zijn daar trucjes voor of is het gewoon ervaring?

[...]

Ik heb geen ervaring met een bios upgrade. Is het handig om bijvoorbeeld een AMD B850 moederbord te gebruiken? Ik kan lastig inschatten of dat de meerprijs waard is.
Het is vooral specificaties controleren. Op de website van Fractal staat dat de maximum voeding diepte bij twee 3,5"HDD's 155mm bedraagt. Dat is weinig gezien de diepte van de behuizing. Als je dan de manual download, dan je zie dat de twee HDD cages naast elkaar worden gemonteerd i.p.v. op elkaar zoals gebruikelijk.
https://www.fractal-design.com/products/cases/north/north/

Persoonlijk zou ik bij een € 500+ cpu ook een moederbord van dezelfde generatie kopen. Een B850 moederbord is iets duurder, omdat er ook een PCIe5.0 x16 slot op zit en soms nieuwere standaarden voor BT en Wifi.
Bijv. (met/zonder wifi) https://tweakers.net/pricewatch/compare/2113300;2158382/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
Dankjulliewel voor de uitgebreide info. Ik ga zeker nog even goed kijken naar alle afmetingen en de locaties van connectors, dat is iets wat ik nog niet had gedaan.
Klinkt best logisch om de boekjes etc er even bij te pakken. 8)7

Terecht punt van dat moederbord! Upgrade zou dan inderdaad prima moeten lukken, maar ga toch maar voor de nieuwe chipset denk ik.

Daarmee ben ik er helemaal uit denk ik! Hartstikke bedankt allen voor het meekijken en meedenken! :)
Pagina: 1