E-bikes met grote framemaat (>61)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asschen-Sukar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 14:23
Inleiding
Recent ben ik op zoek gegaan naar een e-bike, eentje in een grote maat, omdat ik 1,96 m lang ben. Ik vond al snel dat het aanbod grote framematen maar een fractie is van het totale aanbod. Jammer natuurlijk, maar het vergemakkelijkte het kiezen wel enigszins. Wat niet gemakkelijk was, was het zoeken en vinden van de merken die überhaupt grote framematen aanbieden en de modellen waarin ze die hebben. Zoals iedereen ongetwijfeld weet, is de informatievoorziening van veel websites abominabel, en hoe "aantrekkelijker" (lees: onverzichtelijker) een website gebouwd is, hoe erger dat is. Sommige hebben ook nog eens features, zoals een slider voor lichaamslengte - ik kijk naar jou, Kalkhoff -, die het zoeken helemaal moeilijk maken. Ik kan doorgaan, maar laat ik het hierbij houden.
Omdat ik graag geïnformeerde keuzes maak, heb ik uiteindelijk maar een spreadsheet gemaakt met een overzicht van wat ik gevonden heb. Deze wil ik graag met jullie delen, want er zijn ongetwijfeld meer lange mensen in Nederland (het gemiddeld langste volk ter wereld). Daar zal ik gelijk bij zeggen: het overzicht is niet volledig; ik heb niet letterlijk alle fietsmodellen met grote framemaat en hun eigenschappen opgezocht. Eerst dus even een lijstje van wat er hoogstwaarschijnlijk wel en niet in staat.
Framevorm
De meeste grote framematen hebben een hoog frame, dat wil zeggen met een rechte stang tussen de stuurbuis en de zadelbuis. Frames die gemaakt zijn voor een zwaardere belasting/berijder hebben dit vrijwel zeker. Ik gaf zelf de voorkeur aan een laag frame dus als in de lijst staat dat een model een hoog frame heeft, is er waarschijnlijk geen lage variant. Als er een laag frame vermeld staat, is de kans echter best groot dat er ook een hoge variant is.
Framemaat
Framematen tot en met 61 cm komen vrij veel voor. In principe heb ik alles erboven (62-80) als ik het tegenkwam in de lijst opgenomen.
Versnelling
De meest voorkomende varianten zijn 5, 7 of 8 versnellingen, traploos en automatisch (traploos). Motoren met hogere koppelkracht (>50 Nm) en ketting hebben meestal maar 5 versnellingen. Dit omdat deze configuratie "steviger" is. Andere combinaties hebben eerder een tandriem. De meeste merken hebben wel modellen met verschillende combinaties in grote framematen, als ze een grote framemaat aanbieden.
Traploze en automatische (traploze) versnellingen zijn van Enviolo. Bosch noemt ze eShift maar ook die gebruikt Enviolo.
Fietsen met achterwielaandrijving (i.c.m. Pinion en Rohloff versnellingen) waren voor mij niet interessant. Deze merken staan in de lijst als eervolle vermelding.
Ik was niet op zoek naar sportieve fietsen dus de lijst bevat geen modellen met derailleur. Je kunt er echter wel van uitgaan dat een merk dat in de lijst staat met een grote framemaat, ook een variant met derailleur heeft.
Motortype
Bosch is dominant in de markt van middenmotors. De benamingen zijn echter vreselijk ondoorzichtig, vandaar dat ook de motorcapaciteit/koppelkracht erbij staat. De motor van RIH, heb ik mij laten vertellen, is een aangepaste versie van een Bafang motor.
Accu
Veel merken bieden verschillende accugroottes aan. Van een fietsenhandelaar hoorde ik dat Kalkhoff ook batterijen tot en met 800 Wh aanbiedt, maar dat staat dan weer niet goed op hun website, dus ook niet in mijn lijst.
Vering
Er zijn een paar verschillende soorten zadelvering. Ik heb hier geen onderscheid tussen gemaakt. Voor de voorvering alleen balhoofd-/middenvering en dubbele of voorvorkvering.
Prijs
"Prijs vanaf" is de minimum adviesprijs op de website van de fabrikant. De "prijs tot" is inclusief de grootste accu.

Er is ook nog een lijst met merken die geen grote framematen hebben. Maar ik heb een e-bike gezocht die comfortabel rijdt, niet sportief, dus het kan zijn dat ik een merk om die reden overgeslagen heb en dat die bij de "afgeschreven" merken staat. Maar dat is nu zo fijn van dat laatste: je kunt altijd zelf nog bij ze gaan kijken. Je hoeft ze in ieder geval niet meer zelf te vinden.
Ik heb de spreadsheet opengesteld voor toevoegingen, mocht iemand dat willen doen. Je mag hem van mij ook overnemen; er is genoeg ruimte voor verbetering. Ik heb nog een backup als het nodig is. Ik hoop in ieder geval dat ik hiermee wat mensen kan helpen.

De lijst:
https://docs.google.com/s...CfGcCfJw/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dudester77
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:47
Hi! ben zelf ook lang, 1.98 en momenteel ook op zoek naar een e-bike met grote framemaat.
Heb jij er inmiddels al 1 gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik weet dat het niet de fiets is waar je na op zoek bent maar ben zelf 1.96 en rijd op een Tenways ago X met een XL frame en vind dit zelf wel een hele fijne fiets voor mijn lengte. ik weet niet in welke verhouding de XL met een normale framemate is natuurlijk.. dat is dan wel weer jammer van de meer oosterse fietsen aan de andere kant is het dan wel weer jammer om deze dan maar volledig uit te sluiten van je lijst.

• Dudester77
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:47
ik heb zelf op zowel een Kalkhoff image 5 XL en een XXL gezeten maar in principe zitten ze allebei wel goed. in mijn hoofd lijkt het me dan logischer om de XXL te nemen (63) ipv de 58cm van de XL