Preparatie show PC's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 19:50
Voor een event heb ik een aantal PCs weten te huren. Maar de installatie van de software die we nodig hebben is complex en kost behoorlijk tijd om te instaleren (nog afgezien dat alles van Microsoft servers moet komen over een hotel Wifi...), makkelijk een paar uur per machine.

Kan iemand me vertellen hoe problematisch het is als ik SSD's maak met windows en onze software en die ter plaatse in de machines duw? Het zijn vrij standaard machines dus ik denk niet dat er moeizame drivers zijn.

Mathijs

Beste antwoord (via Mathijs Kok op 21-04-2025 08:59)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:38
Mathijs Kok schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:31:
Dat is niet het probleem, maar ik heb mijn twijfels of ik een dergelijke Windows gewoon aan het lopen krijg op andere hardware.
Zoals opgemerkt past Windows 10/11 zich makkelijk aan aan gewijzigde hardware.
Wel nuttig om te weten wat de configuratie is van de betreffende show PC's?
Soepelste gaat het wel als het platform hetzelfde is (Intel/Amd)
Wel natuurlijk opletten dat geen bitlocker of andere specifieke bios/beveiligings instellingen actief zijn op de installatie PC.

Na opstarten zal Windows wel meteen de basis netwerk/chipset/video drivers gaan downloaden.
Als het echt heel moderne PC's zijn heb je nog kans dat de Wifi/netwerk driver dan nog niet aanwezig is.
In dat geval kan je tijdelijk verbinden via phone WiFi USB Tethering om deze bij te werken.

En een extra image backup misschien voor de zekerheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
Ligt eraan of dat mag van de verhuurder als die het geen probleem vind is het geen probleem. Als die zegt in hun contract met jullie de configuratie van de machine mag niet aangepast worden dan nee mag dat niet. Als het zegt de machines moeten hetzelfde bij inname zijn als bij uitgifte dan weer wel want je gebruikt ze tijdelijk.
Dus kijk wat er in het contract staat.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
Dat is niet het probleem, maar ik heb mijn twijfels of ik een dergelijke Windows gewoon aan het lopen krijg op andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58

Detmer

Professioneel prutser

Windows 10 en Windows 11 kan je eenvoudig overzetten als je dezelfde opstart instellingen hebt (legacy/ uefi). Windows licentie pakt het systeem ook automatisch wel op. De vraag is of het met je specifieke software goed gaat...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:38
Mathijs Kok schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:31:
Zoals opgemerkt past Windows 10/11 zich makkelijk aan aan gewijzigde hardware.
Wel nuttig om te weten wat de configuratie is van de betreffende show PC's?
Soepelste gaat het wel als het platform hetzelfde is (Intel/Amd)
Wel natuurlijk opletten dat geen bitlocker of andere specifieke bios/beveiligings instellingen actief zijn op de installatie PC.

Na opstarten zal Windows wel meteen de basis netwerk/chipset/video drivers gaan downloaden.
Als het echt heel moderne PC's zijn heb je nog kans dat de Wifi/netwerk driver dan nog niet aanwezig is.
In dat geval kan je tijdelijk verbinden via phone WiFi USB Tethering om deze bij te werken.

En een extra image backup misschien voor de zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
Goede opemerking over AMD/Intel. Ga ik achter aan!
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou toch even goed kijken of je de kasten open mag maken. Zonde van je budget als je schadevergoeding mag gaan betalen. Vraag dus vooraf schriftelijke bevestiging dat dat openmaken mag.

Ook is de kans aanwezig dat je het UEFI niet in komt om de boot-instellingen aan te passen.

Alternatief voor de matige bandbreedte: richt de PC's in op een andere locatie. Of beter: maak een installatie-USB inclusief de benodigde software, https://learn.microsoft.c...e/get-started/adk-install (althans. als je met die PC's kunt booten van USB).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1