IKEA kastenwand vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:35
Ik wil een IKEA METOD kastenwand bouwen van 4 kasten. Maar om eea wat speelser te maken, wil ik tussen elke kast een 18mm passtuk plaatsen, zodat de kasten als het ware 'ingekaderd' zitten. Beetje 'japandi-achtig'. Van bovenaf schematisch dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8hZdu908KSg2jcjec54ctxBM8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EuOhYDTowMe8nMNtKrJrAHB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu vraag ik me af, kunnen de deuren dan nog wel open? Ik bedoel, zonder deze 'uitsteeksels' zitten de kasten en dus de deuren OOK 'direct' tegen elkaar (nou ja, op 3mm afstand...) en kunnen zo ook gewoon open?

Met andere woorden, stel dat ik een kast direct tegen een muur zou zetten, kan de deur dan open scharnieren of niet? En zo niet, waarom kan die dan wel open als er een andere kast (met deur) naast zit?

Dus kasten direct naast elkaar, is dit het scharnierpunt of mis ik iets?
In dit geval kunnen de deuren gewoon open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIKrzTAp4GDXjoN7R1rGCmTVtpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byTqb8llECHe1KxZBrSfaFm5.jpg?f=fotoalbum_large

Als bovenstaande werkt, dan moet dit toch ook werken?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3hS1UyhotDo5pkirLjr9gSbRhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx2w5P47KDXeWjCRT1fmUrq8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door bixobie op 16-04-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-05 22:22
Ik vermoed dat of die open kan afhankelijk is van wat voor soort scharnieren je gaat gebruiken en hoe de kastdeuren worden bevestigd (op de kast of 'liggend' in de kast). Scharnieren kunnen op verschillende manieren draaien namelijk.
Zo heb je ze bijvoorbeeld waarbij de kastdeur naar buiten gaat en de muur zou raken zoals in je laatste voorbeeld schets, maar je hebt ze ook dat ze als het waren iets de kast naar binnen draaien.

Bijvoorbeeld drie soorten scharnieren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGB8tYqCy6k18dYPDsBnJeXNDHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dsXOwhEQB3ibgUAE4MRyRFm.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben hier zelf ook een METOD kast direct naast een muur en gebruiken daarvoor de UTRUSTA 153°. De 153 omdat er lades in zitten en de deur dus verder open moet kunnen.

Als je met de passtukken gaat werken (zonder lades) vermoed ik dat je de inliggende variant nodig hebt, volgens mij is dat de 110°. Maar zou voor de zekerheid gewoon even vragen bij de winkel welke je nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
In al mijn voorbeelden raken de deurtjes de wanden niet... maar mij is verteld dat ze de wanden WEL raken, maar NIET de ernaast liggende deurtjes, en dat snap ik dus niet.

In jou tekening verwacht ik dus het meest rechtse plaatje, aangenomen dat de liggende rechthoek de deur is...? anders dus het meest linkse plaatje, als de liggende rechthoek de kast is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:03
bixobie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:54:
In al mijn voorbeelden raken de deurtjes de wanden niet... maar mij is verteld dat ze de wanden WEL raken, maar NIET de ernaast liggende deurtjes, en dat snap ik dus niet.

In jou tekening verwacht ik dus het meest rechtse plaatje, aangenomen dat de liggende rechthoek de deur is...? anders dus het meest linkse plaatje, als de liggende rechthoek de kast is ;)
Je hebt de linker variant, de rechter variant is enkel wanneer je er geen kasten tussen zet maar de scharnieren rechtstreeks op de tussenstukken zou monteren.

Je kan gewoon je fronten gebruiken, hou er alleen rekening mee dat ze niet de volle 105 graden open kunnen en dat ze tegen je sierstukken aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Kan iemand me even goed uitleggen in de tekeningen van de drie scharnieren wat nu precies de kasten zijn en wat de deuren?

Als ze niet de volle 105 graden open kunnen vind ik acceptabel overigens.

[ Voor 23% gewijzigd door bixobie op 16-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ja, dat moet kunnen. Bij een standaard IKEA keuken gebruik je panelen om de zijkant van de kast af te werken, die steken ook uit aan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:59
bixobie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:08:
Kan iemand me even goed uitleggen in de tekeningen van de drie scharnieren wat nu precies de kasten zijn en wat de deuren?
De onderste zijn de deuren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Chaos schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:16:
Ja, dat moet kunnen. Bij een standaard IKEA keuken gebruik je panelen om de zijkant van de kast af te werken, die steken ook uit aan de voorkant.
Dit dus. Je hebt opdek scharnieren. Of er nou een muur tegen je kast staan of een passtuk, je deur kan gewoon open. De deur heeft inderdaad wat speling van 2 a 3 mm en ligt niet strak haaks op je kast. Enige puntje is inderdaad dat je deur niet verder dan 90 graden open kan. Let er dus op dat je de passtukken stevig monteert zodat je na loop van tijd niet door de krachten van het openen van de deur speling tussen je kast en deur creëert door het soort hefboom effect.
Pagina: 1