Erfpacht omzetten naar eigendom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-04 07:05
Hi,

De situatie is alsvolgt, mijn moeder heeft een woning in Utrecht, de grond is uitgegeven in erfpacht maar is 'eeuwigdurend' afgekocht. Eeuwigdurend afgekocht maakt je nog geen eigenaar, maar de gemeente Utrecht geeft tot september van dit jaar de mogelijkheid om de erfpacht omzetten naar eigendom.

Ik ben niet echt kundig in de materie, maar welke grote voordelen zitten er aan eigendom tov eeuwigdurend afgekochte erfpacht. Een nadeel is al genoemd mogelijk hogere woz.

https://www.utrecht.nl/wo...ng-omzetten-naar-eigendom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:16
Mocht je ooit andere plannen hebben mbt bestemming kan je dit aanvragen bij gemeente, dat kan enkel als eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39

Aganim

I have a cunning plan..

Erfpacht (ook wanneer deze is afgekocht) kan onder bepaalde voorwaarden eenzijdig opgezegd worden, bijvoorbeeld bij stadsvernieuwing. Wanneer je de grond koopt is die van jou en zal een gemeente je uit moeten kopen in een dergelijk scenario. Het geeft dus iets meer zekerheid en legt die lat wat hoger. De exacte opzeggingsredenen kunnen overigens per contract verschillen.

Daarnaast maakt het de verkoop van een woning makkelijker wanneer de grond in eigen bezit is, erfpacht kan nog weleens afschrikken. Al zal dat in de huidige markt minder medespelen uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 16-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 15:48
Drharlin schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:00:
Hi,

De situatie is alsvolgt, mijn moeder heeft een woning in Utrecht, de grond is uitgegeven in erfpacht maar is 'eeuwigdurend' afgekocht. Eeuwigdurend afgekocht maakt je nog geen eigenaar, maar de gemeente Utrecht geeft tot september van dit jaar de mogelijkheid om de erfpacht omzetten naar eigendom.

Ik ben niet echt kundig in de materie, maar welke grote voordelen zitten er aan eigendom tov eeuwigdurend afgekochte erfpacht. Een nadeel is al genoemd mogelijk hogere woz.

https://www.utrecht.nl/wo...ng-omzetten-naar-eigendom
Uit je eigen gedeelde link lijkt het juist alsof het geen effect heeft op je WOZ:
Effect op WOZ-waarde
De omzetting van eeuwigdurend afgekochte erfpacht naar vol eigendom is niet van invloed op de WOZ-waarde. Bij het bepalen van de waarde van uw woning wordt uitgegaan van het bedrag dat uw woning op de waardepeildatum zou opbrengen op de markt. Dit is de vrije verkoopwaarde of de waarde in het economisch verkeer. Met huur, verhuur, hypotheken en andere zakelijke rechten (zoals erfpacht) wordt bij de WOZ-waardering geen rekening gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:16

Jrz

––––––––––––

Interessante geven om bezwaar te maken tegen woz hoogte.

Wat ik me altijd afvroeg, is eeuwig voor altijd of voor 100jaar (1 eeuw)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:38
Als de grond in erfpacht is, blijft voor sommige acties, toestemming van de vererfpachter nodig. Recent gezien dat in een andere gemeente een eigenaar van een appartementsrecht ineens weer erfpacht moest gaan betalen na een aanpassing splitsingsakte.

Je hebt simpelweg een contract dat je nu niets aan erfpacht hoeft te betalen. Dat kan onder voorwaarden opgezegd worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 19:26
Wij hebben het in Utrecht ook laten doen, volgens mij +- 1500 euro kwijt in totaal (ik dacht vooral notariskosten om de hypotheek akte aan te passen aangezien het onderpand veranderde en misschien was het ook nog aftrekbaar… was al vrij lang geleden). Hoofdreden was idd gewoon om het hele pand en de grond in bezit te hebben en het aantrekkelijker te maken voor toekomstige verkoop (gezien de negatieve connotatie van erfpacht). Het heeft verder geen effect op de WOZ of op iets anders gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
Dank, soms zijn de antwoorden simpeler dan gedacht.
\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:20:
[...]
Uit je eigen gedeelde link lijkt het juist alsof het geen effect heeft op je WOZ:
Je bent scherp :) Ze kunnen het mooi omschrijven ik denk dat als het eigendom is wel van invloed is op de woz uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 15:48
Drharlin schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:43:
[...]

Je bent scherp :) Ze kunnen het mooi omschrijven ik denk dat als het eigendom is wel van invloed is op de woz uiteindelijk.
Er staat toch echt dit: "Met huur, verhuur, hypotheken en andere zakelijke rechten (zoals erfpacht) wordt bij de WOZ-waardering geen rekening gehouden."

Ik zal dit even ontleden: Als er bij de WOZ geen rekening wordt gehouden met erfpacht, dan betekent dat dus dat je nu met erfpacht al het volle pond betaald. Er wordt immers geen rekening gehouden met de erfpacht. :)

Dus dat zal dan ook in de toekomst niet veranderen, zoals ook @Coca-Cola al beschrijft.
Pagina: 1