Klein gaatje in dakleer repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 21:28
Hoi allemaal,

gisteravond hoorde ik opeens gedrup tijdens de regenbui en bleek er een lekkage te zijn die niet eerder is opgemerkt. Eerder drupte het nog niet. Het gaat om een oud huis (100 jaar oud) met platdak en veel achterstallig onderhoud. Maar het dakleer is 10 jaar geleden vervangen en ziet er m.i. goed uit. Pannendak is 5 jaar geleden geheel vervangen.

Vandaag voor inspectie gekeken en ik zie 2 kleine en enkele zeer kleine gaatjes. Maximale diameter is 1 mm of kleiner. Het lijkt mij een eenvoudige klus dit zelf te repareren omdat het in het opstaande deel van het dakleer zit waar je niet overheen loopt.

Hebben jullie tips waarmee ik de gaatjes het beste kan vullen, of hoe je dit het beste repareert? Zelf zou ik denken iets flexibels en uv resistents, zoals bitumenkit.

Hierbij enkele foto's ter verduidelijkiing van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9N9GHqgL4Rkq4A6SVrr9EsMBEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uaWNZODnp3mAwFkEZKelO2o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbs6Qe0XyT8wCLYXylyewCHxDqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqCe5GuOTtp5oetR8qQZemq1.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 22:06
Weet je zeker dat dit de lekkage plek is? Als er veel water naar binnenkomt door dat verticale gaatje vraag ik mij dat af. Lijkt ook nog eens op de bitumen te zitten. Weet je niet zeker dat het dat cement deel is boven op? Dat zit er niet echt heel denderend meer uit met mos. Misschien trekt hier wel vocht door… kijk ook eens over er overal wel bij de banen een “rups” onderuit vloeit. Misschien zit er ergens een hechting niet heel goed of los. Of nooit goed gebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zelf goede ervaring met HBS 200 van Griffon

is in kitspuit of emmer te krijgen bij oa Warmteservice

https://www.kitcentrum.nl...bs-200-rubber-tix-p:2640/

echter denk ik ook dat die 2 kleine gaatjes niet zoveel water doorlaten dat je straaltjes binnen hebt en het dus ergens anders zit

[ Voor 25% gewijzigd door Leipo op 16-04-2025 09:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Voor kleine reparaties op het dak, gebruik ik bij voorkeur: Shell Tixophalte.
Een vloeibaar bitumen die je met kitspuit zo kan aanbrengen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:49
GarBaGe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:01:
Heb hier zelf ook eens een lekkage mee verholpen toen ik per ongeluk door het dak heen had geboord :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Tixophalte inderdaad, maar smeer het niet aan je vingers want dat zit er een week aan dan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 21:28
Dank voor alle tips! Ik ga het verder uitzoeken, want inderdaad die gaatjes zijn wel heel klein. Het drupte gisteravond, geen straaltje maar een drup elke 2 a 3 seconden. Het water dat in het opvangbakje kwam is alweer verdampt zo weinig. Maar je schrikt toch, want het dakbeschot (planken) en een dragende balk zijn vermoedelijk wel verder aangetast, hoewel dit ook al flink aangetast was toen wij dit huis kochtten door vorige lekkages. Ik sla altijd direct alarm bij het minste of geringste bij lekkages, want er is weinig dat ik irritanter dan lekkages vind.

Ik ga binnenkort even met een gieter het dak op en dan op die gaatjes gieten, vriendin even binnen kijken en dan met trial and error proberen de plek te vinden. Heb er nu tijdelijk een ducttape op de gaatjes gedaan, als het dan droog blijft zal ik de tape er afhalen en weer nat gieteren en weer kijken.

Alvast bedankt voor de goede tips, ik ben al vaak heel goed geholpen op dit forum bij allerlei ellende en technische vraagstukken!

[ Voor 5% gewijzigd door john7119 op 16-04-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:12
er zit een gaatje in de naad, maar er zou doorgaans flinke overlap moeten zijn op die hoeken. Niet de naad die bepaalt of het waterdicht is of niet.

Als dat wel het geval is, kun je beter die hoeken opnieuw laten branden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
Shell Tixophalte kun je prima gebruiken als tijdelijke fix. Dat spul verhard echter vrij snel als het continue blootgesteld wordt aan de weersomstandigheden. Dan barst het en dan zit je weer met lekkages.
Beste oplossing is hier een een nieuwe strook dakleer rondom de schoorsteen erop branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:29
GarBaGe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:01:
Als vervanging Zwaluw Tixoplast Shell Tixophalte is uit de handel gehaald
Pagina: 1