Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij Tweakers komt veel data lang wat handig is bij het maken van aankoop keuzes. Maar niet alles is natuurlijk in specsheets terug te vangen. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over moederbord fabrikanten en hun klantvriendelijkheid binnen hun moederborden en toebehoren (software etc). Dit naar aanleiding van mijn recente ervaring.

Ik heb namelijk afgelopen maanden een redelijk high end Gigabyte bordje gekocht (ong. 350 euro) waarbij ik zeer tevreden ben over de hardware zelf. (Gigabyte X870E aorus pro) De hardware zelf is natuurlijk het belangrijkste in deze,... Maar ik heb me toch verbaasd en geërgerd aan de manier waarop hun met mij als klant omgaan. Praktijkvoorbeeld:

Het eerste wat mij opviel bij de bouw was dat er een moederbordboekje bij zat met als argument milieu. In mijn ogen complete onzin. Ik heb hem uitgeprint en als 1 op de 10 dit doet is je winst al compleet weg. Mijn papier is namelijk 3x groter, einkelzijdig en print vast stukken midner efficient. Daarnaast zit je met het langdurig aanbiede van PDF files.
Ook is het lastig om online een handleiding te zoeken als je PC uit elkaar ligt. En mijn telefoon was geen fijne optie want die was druk met het verlichten van één of ander Fpanel. 8)7

Vervolgens in de gigabyte control panel applicatie zie ik dat hun een stuk of 10 apps hebben naast de drivers die wel noodzakelijk zijn. Alles staat al aangevinkt inclusief Norton waarvoor je moet betalen en dus helemaal niet handig is om zo aan te bieden.
Nou geen ramp je hoeft het niet te installeren natuurlijk. Maar als ik vervolgens alle vinkjes uitzet, naar een ander tabblad ga en weer terug klik is alles weer aangevinkt. Gigabyte wacht gewoon op een onoplettende gebruiker die 1x te snel op instal klikt en bamm, je hele pc staat voor met crapware. |:(
En elke keer komen de vinkjes terug. Daarnaast ook overal accounts voor aan moeten maken terwijl hier geen noodzaak voor is als eindgebruiker. Puur data verzamelen :F

Samengevat vindt ik dit klantonvriendelijk pestgedrag, hypocriet rondom het milieu verhaal, en ook manipulatief om de software zo in te richten om de klant te irriteren.
Dus ondanks dat ik tevreden ben met hun hardware, ben ik redelijk klaar met gigabyte als brand op dit moment. Nou weet ik wel wat zij niet de enige zijn. Maar voor mij was dit toch wel next level! >:)

Daarom vroeg ik mij af hoe jullie ervaringen hiermee zijn bij andere merken? Niet perse deze paar punten maar het kan ook gaan om bijv. RPG open source software buiten de deur houden of andere vergelijkbare zaken rondom klantbenadering.

Ik wil namelijk de volgende built die eraan komt wat meer rekening houden naar dit soort stoor-ervaringen. Want ik heb geen zin om in de vrije uurtjes 10 applicaties te moeten deinstalleren omdat ik met mijn suffe kop te snel door klikte. Sommige zullen mij wel een zeur vinden maar dit wordt alleen maar erger lijkt het en het enige wat echt werkt is consumenten gedrag aanpassen. Dus daarom deze vraag naar jullie ervaringen bij andere Brands.
Zijn er merken waarvan jullie ervaring veel beter is en de klantervaring nog voorop staat en zo ja welke? En maakt het uit of dit dan een budget, mid-range, high end bord?

Alvast bedankt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Fo9sVvZ5s94dsmxJgJVO1drGl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idlT5CKempfi79GzMijFfPYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door j0ppie op 15-04-2025 23:54 . Reden: Toevoeging Afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet van dit opsomtopic. Dit soort topics staan we in principe niet toe omdat discussiewaarde ontbreekt. Het zal vooral negatieve n=1 ervaringen opleveren. Deze info kan je daarnaast prima kwijt in een review.

Dit topic is gesloten.