Indeling jaren 70 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbiegail
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-05 21:58
Hi!

Volgende maand krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 1979. Sinds die tijd is er weinig gebeurd, tijd voor een grote verbouwing dus.
Het is ons duidelijk dat de huidige indeling van de begane grond niet naar wens is, maar hoe deze het beste ingedeeld kan worden vinden we erg lastig.

Zie hieronder de indeling zoals het nu is.
  • Het idee is om de douche en extra wc beneden eruit te halen en vanuit daar een nieuwe passende indeling te maken.
  • Gezien de ruimte om het huis, is de planning om de schuipui/openslaande deuren te verplaatsen naar de noordzijde van het huis.
We hebben vooral moeite met een passende locatie/grote voor de bijkeuken, waar onder andere de wasmachine en extra vriezer kan staan. Zonder dat dit ten koste gaat van een ruim leefgedeelte.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Edit: Bedankt iedereen voor de reacties! Dit levert al veel inzichten op. Inmiddels zitten we meer op de gedachte om de wasmachine naar boven te brengen en de rest van de bijkeuken naar de garage. De garage gaan we zeker niet voor een auto gebruiken.

Nu zitten we er dus aan te denken om de ruimte volledig open te maken. Daarbij vragen we ons echter af of het niet te ruim wordt en daardoor ongezellig. Nog een paar toevoegingen:
- We gaan er met z'n tweeën wonen maar willen flexibel zijn, mochten we ooit kinderen willen.
- We willen graag een grote leefkeuken.
- Oud worden hoeven/willen we nu geen rekening mee houden.
- De muren rondom de entree zijn draagmuren, wat maakt dat het lastig is om hier delen van te betrekken bij de woonruimte.

Ook extra schets toegevoegd voor indeling keuken en een plattegrond van het perceel.

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQjb4BEax_eC509oF6E2UhDCyrw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3edQe7Q6hiqQPSFBZUbBQ0LV.jpg?f=user_large

Basis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQhzgBp9gqgI-X6YBvVCxqh_5e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llASQvI0yjqdH7n1YY9AyH7j.jpg?f=fotoalbum_large

Basis2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HtLog4PW7j1FAwOvBw0w3kGlJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EazAfXP6TDkldZ3CSIOeEwDS.png?f=fotoalbum_large

Optie indeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3mRU_oNdNE7Wf-lpmcmVihkmLo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8HTiAYZDRjmIZCFcjkO1q1Vz.jpg?f=user_large

Optie2 indeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qOdiSukUBahM1pdU-wBV_ecA_o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/inFPpphj5aBXCDddNmIQFwoR.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Ebbiegail op 17-04-2025 10:04 . Reden: Verduidelijken situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zou gewoon die vriezer, wasmachine etc. op de plek van de extra wc zetten. In je gesuggereerde 'Optie' krijg je een enorme bijkeuken terwijl je al een garage hebt waar je binnendoor in komt. Je keuken is dan een beetje beperkt

Of trap die handel in de garage zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
met het oog op ouder woden zou ik een sanitaire voorziening als extra douche beneden laten zitten, dat maakt je woning levensloopbestendig.
waarom kan een wasmachine/vriezer niet gewoon in een hoek van de garage? hoe hebben de huidige bewoners dat gehad? ga je er daadwerkelijk een auto inzetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Ik zou denk ik aan zo iets gaan denken, weinig werk, maar wel een ruimere woonkamer en de wasmachine op de plek waar nu de douche is (dus water en afvoer al aanwezig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMdZBp38Qr1vN2ZmdE14_Ug5u5g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RNCjMvvZwKT6cdqRk9XMlCtP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
hfolkers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:18:
Ik zou denk ik aan zo iets gaan denken, weinig werk, maar wel een ruimere woonkamer en de wasmachine op de plek waar nu de douche is (dus water en afvoer al aanwezig).

[Afbeelding]
hmmm. Dan zou hij volgens mij zijn meterkast moeten verplaatsen? Valt dat onder weinig werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:37
Op zich heb je al een aardige indeling gemaakt.

- In de bijkeuken zou ik de wasmachine en droger onder een werkblad plaatsen met een spoel/ wasbak erbij/naast.
- Geen vriezer/ koelkast in de doorgang plaatsen
- Kijk eens of je die extra WC in de bijkeuken kunt behouden, handig om direct vanuit de tuin naar de WC te gaan, bij feestjes, etc.
- schuifpui naast de keuken idd, zo kun je direct vanuit de keuken de tuin in.
- hou wel rekening met de afstand tussen keuken en eettafel. Dat stukje ga je vaak lopen.
- Heb je al plannen voor de extra kamer van de oude keuken (tv/game/speelkamer voor kids?) is wel prettig. En deze kun je in toekomst nog altijd ombouwen naar slaap+ badkamer.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Millie-ano schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:47:
[...]

hmmm. Dan zou hij volgens mij zijn meterkast moeten verplaatsen? Valt dat onder weinig werk?
Nee joh, hij gaat helemaal weg. Zo te zien wordt het een energieneutraal huis ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Millie-ano schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:47:
[...]

In al mijn enthousiasme gemist, maar dat is wel wat meer werk ja... is even de vraag wat er met de elektra gedaan gaat worden, als er toch nieuwe groepen bij moeten komen is verleggen misschien weer niet het aller moeilijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
@Ebbiegail wat voor ruimte heb je boven? Je keuken lijkt groot genoeg om geen extra vriezer nodig hebben, maar een hoog model naast een model koelkast.

Dan heb je wellicht de wasruimte beneden niet nodig (zou ik zelf ook onpraktisch vinden, dat gezeul met die wasmand etc) maar dan kan die mogelijk 'gewoon' boven?

Dan heb je heel die hoek van het 2e toilet en douche en hal helemaal vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:48
Wellicht iets meer info qua gezinssamenstelling...
Vorige bewoonster van mijn huis had de wasmachine in de garage staan, zij hing haar was altijd buiten op of op zolder.
Ik heb mijn vriezer in de garage staan, scheelt weer ruimte in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH46Rgc4inInakK0lAMb4sr-VvM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tj2HWNJA5bXqktoKUJ8eLoMJ.jpg?f=user_large

Of het allemaal op schaal is weet ik niet. Ik zou het woonkamer gedeelte scheiden naar 2 stukken. Middels bijvoorbeeld een stalenframe en glaswanden. Persoonlijk zou ik de haard houden of vervangen voor een houtkachel. Geeft echt sfeer, helemaal als je er een knusse ruimte van maakt,.

Afbeeldingslocatie: https://mijndeurvanstaal.nl/wp-content/uploads/2024/02/Stalen-scheidingswand-in-huis-1024x1024.jpg

In de keuken een muurtje creëren die de ruimte breekt, maar ook ruimte biedt voor een hoge kasten wand. Bijvoorbeeld je dubbele vriezer. Of Amerikaanskoelkast idee.

Afbeeldingslocatie: https://www-assets.liebherr.com/media/bu-media/lhbu-hau/global/home-appliances/side-by-side-fridges/side-by-side-fridge-ixrfwb3950-liebherr-ambient-32_w800.webp

Heb het niet verwerkt. maar je hebt denk ik zelfs ruimte voor een eiland in het originele keuken stuk. Dus hoef je niet je L vorm aan te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Millie-ano op 16-04-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-05 14:50
De indeling met de schuifpui in combinatie met het kookeiland is erg onhandig. Daar is het erg smal. Daardoor staat iemand die aan het koken is altijd in de doorgang naar buiten. Of je moet de kookplaat een kwartslag draaien zodat de kok aan de korte kant staat. Maar ik zou de schuifpui gewoon een flink stuk naar rechts verplaatsen. De bijkeuken kan kleiner. Wasmachine en droger kunnen tegen de muur waar de keuken tegenaan staat. Of verhuis het washok naar de achterkant van de garage. Dan kan dat raam ook blijven zitten.
Wat ben je precies van plan met de ruimte waar nu de keuken staat?

[ Voor 6% gewijzigd door GJ uit Brabant op 16-04-2025 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-05 14:50
No Hands schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:05:
waarom kan een wasmachine/vriezer niet gewoon in een hoek van de garage? hoe hebben de huidige bewoners dat gehad? ga je er daadwerkelijk een auto inzetten?
Dit vraag ik me ook af. Wij hebben nu nog een garage maar dat is meer opslag en fietsenhok. Laatste keer dat er een auto in heeft gestaan was waarschijnlijk in de jaren 80. Tenzij je een heel diefstalgevoelige automobiel hebt, of een snelroestende oldtimer, blijft hij waarschijnlijk gewoon op de oprit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ebbiegail schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:02:
Hi!

Volgende maand krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Het gaat om een vrijstaand huis gebouwd in 1979. Sinds die tijd is er weinig gebeurd, tijd voor een grote verbouwing dus.
Het is ons duidelijk dat de huidige indeling van de begane grond niet naar wens is, maar hoe deze het beste ingedeeld kan worden vinden we erg lastig.

Zie hieronder de indeling zoals het nu is.
  • Het idee is om de douche en extra wc beneden eruit te halen en vanuit daar een nieuwe passende indeling te maken.
  • Gezien de ruimte om het huis, is de planning om de schuipui/openslaande deuren te verplaatsen naar de noordzijde van het huis.
We hebben vooral moeite met een passende locatie/grote voor de bijkeuken, waar onder andere de wasmachine en extra vriezer kan staan. Zonder dat dit ten koste gaat van een ruim leefgedeelte.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Huidige situatie
[Afbeelding]

Basis
[Afbeelding]

Optie indeling
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zonder foto's van de omgeving met zichtlijnen e.d. is het voor buitenstaanders heel lastig om passend advies te geven, maar voor inspiratie kunnen we zeker dienen.

Wij hebben een gescheiden keuken en woonkamer, dat vind ik toch wel héél prettig.
1. Als je bezoek krijgt hoef je niet per se je keuken netjes te hebben.
2. Kookluchtjes / aangebrande pannen blijven beperkt(er) tot de keuken.

Dus als de woonkamer qua ruimte wel bevalt, en je niet voornemens bent om uit te bouwen dan zou ik de indeling eigenlijk zo laten. Alleen douche en toilet beneden weghalen, en hier een mooie technische ruimte van maken.
Alternatief is om de keuken en 'technische ruimte' om te wisselen. De keukenkastjes kunnen dan nog net om de hoek vallen waardoor je 'technische ruimte' circa 3m * 3,6m is. Of je maakt je technische ruimte nog kleiner, maar dan creëer je een extra hoek in je keuken. De deur naar de technische ruimte zou je héél strak weg kunnen werken in een hoge kastenwand van de keuken O+
Een glazen afscheiding tussen keuken en woonkamer kan dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:31
De vraag is ook wat is je budget? Hoe gekker je gaat doen met verplaatsen/doorbreken etc hoe sneller die kosten op gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Het idee zoals @hfolkers heeft gegeven, maar dan gewoon meterkast laten staan. Die ruimte is 2.50 x 2.50
Standaard apparatuur is 60 cm breed. Dus je kan kastenwand maken met 4 apparaten naast elkaar. Boven de apparaten een lang werkblad van 2.50, dan meter niets, dan daarboven weer kastjes (maak deze minder diep, iets van 40 of 50 cm diep). Als je hoge koelkast wilt wordt werkblad maar 1.90, maar ook dat is prima.

Dan heb je dus wasmachine, droogtrommel, (vaatwasser) en koelkast/vriezer tegen muur met woonkamer (leidingwerk is er al in buurt, want douche zit er nu).
Dan om de stoppen groep heen doe je een kast, zoals ze in België ook vaak doen. (Dus gewoon plastic kast) https://gigatek.be/nl/gsv...m8gIFz_7w3nRoCOAsQAvD_BwE

Heb nu 4x18 gepakt, maar kan ook groter/kleiner, afhankelijk van je huis.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 19-04-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
@Ebbiegail en... is er nog iets uitgekomen?
Pagina: 1