Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren voordat ik een afspraak maak met een notaris.
Het is best gecompliceerd denk ik, ik hoop dat ik hierover met mensen kan sparren.

De situatie is als volgt.
Ik woon samen met mijn partner. De koopwoning staat op mijn naam. Ik heb een hypotheek afgesloten bij mijn oom. Wanneer mijn oom komt te overlijden ben ik ook de erfgenaam.
De woning blijft alleen op mijn naam staan aangezien mijn partner ook kinderen heeft uit een eerdere relatie. Mijn partner en ik hebben 1 kind, die weer mijn erfgenaam zal zijn.

Stel dat er iets met mij gebeurt dan wil ik dat mijn dochter het huis erft, maar mijn partner mag er nog wel een bepaalde tijd in blijven wonen. Mijn partner is al 64 jaar, ik vind niet dat hij in zo'n groot huis hoeft te
blijven wonen als hij nog maar alleen zou zijn.
Mijn dochter is nu 19 jaar.

Ik wil nu graag een samenlevingscontract op laten stellen met een testament, zodat mijn pensioen naar
mijn partner gaat. Naast mijn woning heb ik ook nog spaargeld en mijn partner heeft ook zijn eigen spaargeld
We hebben een auto die ik heb betaald maar op naam staat van mijn partner omdat hij de meeste schadevrije jaren heeft, maar de auto is van mij. Als er iets met hem zou gebeuren is het niet de bedoeling dat zijn kinderen een deel van de auto komen opeisen. Maar als er iets met mij zou gebeuren, zou hij de auto mogen hebben. Hoe leg je zoiets vast in een samenlevingscontract? Of in het testament?

Kortom, ik weet niet zo goed waar te beginnen en hoe ik dit bespreek met een notaris..
Ik weet ook niet of een notaris meedenkt en tips geeft of moet ik het zelf aanleveren zoals ik het wil.

Alle tips zijn welkom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoek eens naar vruchtgebruik voor de langstlevende partner. Dat is de standaard aanpak bij partners met een huis, dwz dat de kinderen hun erfdeel nog niet kunnen opeisen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En dan zeg ik tóch: ga naar een notaris. Het eerste gesprek is meestal gratis. Je wensen zijn op zich helder, daar moet de notaris wel een mouw aan weten te passen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13
Gewoon met een notaris gaan praten en dit verhaal vertellen. Stuk nuttiger dan dit topic.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Minaja schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:58:
Ik weet ook niet of een notaris meedenkt en tips geeft of moet ik het zelf aanleveren zoals ik het wil.
Aangezien ik door omstandigheden recent zelf een testament moest laten opstellen kan ik het antwoord daarop geven. Als je de notaris vraagt om mee te denken dan zal een goede notaris dat ook doen. Ik heb heel goed advies van de notaris gekregen over zaken waar ik zelf niet eens over nagedacht had. Oftewel: Stel vragen en laat de notaris merken dat je het waardeert als hij/zij jou kan adviseren wat het beste is. Dan kom je misschien tot veel betere oplossingen dan wat je zelf zou kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
O ja ik moet dit nog even als aanvulling melden.
Ik heb een notaris benaderd en daar werd aangegeven dat de werkwijze online is. Ik kreeg de offerte, als ik de offerte zou goedkeuren, zou ik een vragenlijst krijgen waar ik ook nog aanvullende info op kwijt zou kunnen. Vervolgens zou er een concept gemaakt worden die ik dan weer zou moeten goedkeuren. Ik dacht dat alle notarissen zo te werk gingen, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik moet dus even op zoek naar een andere notaris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Andere notaris inderdaad. Vraag om een intake gesprek, niet naar de goedkoopste zoeken maar vraag in je omgeving naar ervaringen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Kortom, ik weet niet zo goed waar te beginnen en hoe ik dit bespreek met een notaris..

Alle tips zijn welkom
Print deze OP uit en je gesprek met de notaris is al op gang :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Minaja schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:38:

Ik heb een notaris benaderd en daar werd aangegeven dat de werkwijze online is. Ik kreeg de offerte, als ik de offerte zou goedkeuren, zou ik een vragenlijst krijgen waar ik ook nog aanvullende info op kwijt zou kunnen. Vervolgens zou er een concept gemaakt worden die ik dan weer zou moeten goedkeuren. Ik dacht dat alle notarissen zo te werk gingen, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik moet dus even op zoek naar een andere notaris.
In mijn geval waren het 2 gesprekken van elk ongeveer 3 kwartier. Eerst een intake gesprek om de werkwijze uit te leggen en mijn wensen helder te krijgen. Daarna kreeg ik een mail met een prijsopgave (kosten zijn afhankelijk van complexiteit van het testament). Na enkele weken kreeg ik een concept toegestuurd en nadat ik dat accepteerde volgde een tweede gesprek waarin het testament nog eens mondeling toegelicht werd voordat ik kon tekenen. Vragenlijsten waren er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Men zegt dan altijd "zoek een goede notaris", maar hoe vind je als leek een goede notaris?

Toen wij daarnaar op zoek waren om dezelfde redenen (contract en testament), kwamen twee relatief lokale notarissen uit de bus als "goed" - op basis van verschillende gesprekken met personen, het lezen van reviews op internet en ons eigen gevoel.

Bij de eerste kregen we een intakegesprek van een uur waarbij niet op onze vragen werd ingegaan, maar we ongeveer een basiscursus "wat is een testament" en "wat kun je in een samenlevingscontract vastleggen" kregen van een kandidaat-notaris.

We wisten dat dit gesprek bij hen niet vrijblijvend was, maar waren toch teleurgesteld toen we daar na een paar maanden (en om hopelijk overduidelijke redenen niet met hen in zee te zijn gegaan) toch een nota van kregen.

Bij de tweede werd wel ingegaan op onze vragen, en kregen we ook vragen terug. Toen kregen we concepten, waarvan we de helft niet begrepen en de helft herschreven moest worden (er zat overlap tussen die helften). Daarna: fundamentele wensen volledig verkeerd uitgewerkt, kom maar met een nieuwe versie.

Dan ga je erheen om te tekenen (laatste revisie nooit gekregen) en dan vraag je of er iets wel klopt of nog aangepast kan worden, en dan is het "nee, u zit nu hier om te tekenen".

Al met al een hoop tijd, geld en frustratie gekost, en of het kloppend en rechtsgeldig is genoteerd, zal pas blijken bij onenigheid en een gang naar de rechter.

3/7 zou het niet aanraden, maar je moet wel.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

downtime schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:02:
[...]

In mijn geval waren het 2 gesprekken van elk ongeveer 3 kwartier. Eerst een intake gesprek om de werkwijze uit te leggen en mijn wensen helder te krijgen. Daarna kreeg ik een mail met een prijsopgave (kosten zijn afhankelijk van complexiteit van het testament). Na enkele weken kreeg ik een concept toegestuurd en nadat ik dat accepteerde volgde een tweede gesprek waarin het testament nog eens mondeling toegelicht werd voordat ik kon tekenen. Vragenlijsten waren er niet.
Dit is ook mijn ervaring. Mijn eerste ervaring met een notaris was bij de aankoop van het huis. Zelf de notaris niet gekozen, dit was op aanraden van de (verkoop)makelaar. Wel een goede keuze, heel tevreden mee. Nog een paar praktische tips meegekregen van die man.

Daar later ook heen gegaan ivm samenlevingsovereenkomst + testament. Zelfde principe als wat jij beschrijft. Prijzen waren wel redelijk vast. Wel kreeg je 'pakketkorting' als je meerdere documenten tegelijk liet opstellen, zoals samenlevingsovereenkomst + aanvullend een testament.

Weer later een levenstestament van ons beiden + testament herzien. Maar, de notaris die we hadden is er mee gestopt dus we kwamen bij het notariskantoor uit dat die zaken had overgenomen. Ook weer hetzelfde principe. Daar stonden vervolgens wel wat fouten in de documenten die getekend moesten worden, maar dat is vervolgens wel keurig rechtgezet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49
Topicstarter moet vooral bedenken wat ze wil en het hoe aan de notaris laten.

Ze kan natuurlijk wel enkele scenarios en situaties bedenken, bijvoorbeeld hoelang ze haar kind op maximaal wil laten wachten op de vruchten van haar nalatenschap.
CodeCaster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:09:
Men zegt dan altijd "zoek een goede notaris", maar hoe vind je als leek een goede notaris?

Toen wij daarnaar op zoek waren om dezelfde redenen (contract en testament), kwamen twee relatief lokale notarissen uit de bus als "goed" - op basis van verschillende gesprekken met personen, het lezen van reviews op internet en ons eigen gevoel.

Bij de eerste kregen we een intakegesprek van een uur waarbij niet op onze vragen werd ingegaan, maar we ongeveer een basiscursus "wat is een testament" en "wat kun je in een samenlevingscontract vastleggen" kregen van een kandidaat-notaris.

We wisten dat dit gesprek bij hen niet vrijblijvend was, maar waren toch teleurgesteld toen we daar na een paar maanden (en om hopelijk overduidelijke redenen niet met hen in zee te zijn gegaan) toch een nota van kregen.

Bij de tweede werd wel ingegaan op onze vragen, en kregen we ook vragen terug. Toen kregen we concepten, waarvan we de helft niet begrepen en de helft herschreven moest worden (er zat overlap tussen die helften). Daarna: fundamentele wensen volledig verkeerd uitgewerkt, kom maar met een nieuwe versie.

Dan ga je erheen om te tekenen (laatste revisie nooit gekregen) en dan vraag je of er iets wel klopt of nog aangepast kan worden, en dan is het "nee, u zit nu hier om te tekenen".

Al met al een hoop tijd, geld en frustratie gekost, en of het kloppend en rechtsgeldig is genoteerd, zal pas blijken bij onenigheid en een gang naar de rechter.

Je moet wat mazzel hebben, maar een deel kun je sturen door naar ervaringen te vragen. Mijn vorige woning is 3x op rij door hetzelfde kantoor gepasseerd.

Ik heb bij 1 kantoor over de jaren heen in 4 tranches 9 aktes laten passeren (4x transport, 2x hypotheek, 2x testament, 1x samenleving).

Uitgezonderd een onhandige kandidaatnotaris voor testament en samenleving was het allemaal prima. De notaris corrigeerde vlak voor het tekenen met pen nog een fout van de kandidaatnotaris in de testamenten :+

Bij bijna alles zat wel een (klein) stukje advies of maatwerk of situatie waardoor je geen uitgeklede online dienst of haastwerk wilt, maar gewoon even met een mens wilt werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 15-04-2025 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-04 14:36
De enige goede oplossing in deze is richting notaris te stappen. Tijdens het gesprek duidelijk aangeven wat je wilt en als je iets niet begrijpt aangeven tijdens het gesprek. Vergeet ook niet een offerte/indicatie te vragen voor de kosten. Dat een eerste gesprek gratis is klopt ook vaak niet; vraag hier ook op voorhand naar; voorkomt ook problemen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:40
Hoi @Minaja ,

Gekke vraag misschien, maar heb je dit al met je partner besproken? Daarnaast, je bent van mening dat je partner, mocht jij als eerste overlijden, best wel 'een periode' in jullie huidige woning mag blijven. Maar hoe stel je deze periode dan vast? Een periode van een X aantal jaar? En wat als je partner geen andere woning kan vinden? Immers, hij kan de meerwaarde van de woning niet aanwenden voor de aankoop van een andere woning.

Tot slot, voor het regelen van het partnerpensioen kan je contact opnemen met je pensioenfonds. Zij kunnen je aangeven welke voorwaarden zij stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 15:11
Genoeg in deze thread gezegd maar waarom maak je je druk over wat er met een oude auto gebeurd als jij er niet meer bent?
Je wil over je graf heen regeren door een periode te stellen waarin je partner in het huis mag wonen terwijl hij er dan geen aanspraak op heeft, dat is erg lastig te realiseren.

Misschien alvast elk jaar het maximale bedrag (+/- 5K) aan ke kind(eren) schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ollie_NL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:36:
Genoeg in deze thread gezegd maar waarom maak je je druk over wat er met een oude auto gebeurd als jij er niet meer bent?
Je wil over je graf heen regeren door een periode te stellen waarin je partner in het huis mag wonen terwijl hij er dan geen aanspraak op heeft, dat is erg lastig te realiseren.

Misschien alvast elk jaar het maximale bedrag (+/- 5K) aan je kind(eren) schenken?
Is al ruim €6,7K ( 2025 ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:40
Grappig ik zit in (bijna) precies dezelfde situatie. Alleen heb ik een lening bij de bank i.p.v. famillie. Ik heb in mei een afspraak staan bij pvh notarissen in Zevenaar. Zij zien redelijk goedkoop en heb hier persoonlijk goede referenties kunnen ophalen bij onder andere familie.

Je moet van te voren nadenken wat je allemaal wilt regelen, maar alleen per categorie / onderwerp. De notaris zal je volledig ontzorgen en komen met vragen als:
- Ja maar wat als jij dood gaat, wat dan?
- Oke, maar wat nou als je met de hele familie in het vliegtuig zit en crasht, wat gebeurt er dan met alle spullen?
- Wat nou als...... etc.

Ook hier kan je vastleggen hoe lang je partner gebruik mag maken van het huis, of je spaargeld wel naar de partner doet maar de rest (zoals het huis) naar het kind. Hij zal hier ook advies in geven, zeker bij vragen over de periode dat een partner nog zou mogen wonen in het huis ( wat slim is dus )

Zo kan ik straks de vriendin van mijn vader voor ten minste 3 jaar niet uit huis zetten tenzij er nood is waarbij het huis echt verkocht moet worden ( als er dus echt geen andere mogelijkheid is). In die 3 jaar is het dan weer geregeld dat zij zelf de vaste lasten draagt maar dat wij wel weer verantwoordelijk zijn voor wanneer iets aan het huis moet gebeuren zoals het Dak, kozijnen of keuken ( alles wat vast zit )

Je kan zover gaan als je maar wilt en de notaris zal je, met zijn ervaring, bij elke stap ondersteunen en helpen om overal aan te denken

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:40
hollandnick schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:52:
[...]

<Knipperdeknip>

Ook hier kan je vastleggen hoe lang je partner gebruik mag maken van het huis, of je spaargeld wel naar de partner doet maar de rest (zoals het huis) naar het kind. Hij zal hier ook advies in geven, zeker bij vragen over de periode dat een partner nog zou mogen wonen in het huis ( wat slim is dus )

Zo kan ik straks de vriendin van mijn vader voor ten minste 3 jaar niet uit huis zetten tenzij er nood is waarbij het huis echt verkocht moet worden ( als er dus echt geen andere mogelijkheid is). In die 3 jaar is het dan weer geregeld dat zij zelf de vaste lasten draagt maar dat wij wel weer verantwoordelijk zijn voor wanneer iets aan het huis moet gebeuren zoals het Dak, kozijnen of keuken ( alles wat vast zit )

Je kan zover gaan als je maar wilt en de notaris zal je, met zijn ervaring, bij elke stap ondersteunen en helpen om overal aan te denken
Ik zit niet in een vergelijkbare situatie, maar ik vraag me wel een beetje af hoe houdbaar afspraken als deze zijn. Misschien zullen mijn vragen / argumenten wat gechargeerd overkomen, het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen of af te fakkelen. 😉

Ik ga er van uit dat je vader de hypotheeklasten en kosten voor het onderhoud van de woning volledig uit eigen middelen betaalt? Als er een gezamelijke pot is, worden daar alleen, voor zover het huis betreft, de nutsvoorzieningen uit betaald?
  • Mocht dat niet zo zijn, de partner van je vader betaalt mee aan hypotheek en onderhoud. Hoe is het dan geregeld met de verdeling van de meerwaarde bij verkoop van de woning?
  • Als de partner van je vader inderdaad niet meebetaalt aan hypotheek en onderhoud, zal zij, dus, een goed deel van haar eigen inkomen kunnen sparen, zodat zij vermogen heeft om een andere woning te kopen?
  • En dan drie jaar na overlijden van je vader, zijn partner heeft geen andere woning kunnen vinden. Zij is van mening dat zij alles heeft gedaan om een andere woning te vinden. Het is alleen (nog) niet gelukt en er is ook geen uitzicht dat dit, op korte termijn, gaat lukken. Wat dan? In hoeverre kunnen (en willen) jullie haar dan het huis uitzetten en haar dan dakloos maken?
Ik begrijp dat je vader graag zijn partner het vruchtgebruik van zijn woning wil geven en dat hij, om hem moverende redenen, wil dat jullie het huis erven. Maar ik ben benieuwd wat de motivatie voor die termijn van drie jaar is? Waarom niet wachten totdat zijn partner zelf, om welke reden dan ook, het huis wil of moet verlaten? Het lijkt me dat er een reële kans is dat zijn partner en jij, drie jaar na zijn overlijden, bij de rechter moeten uitvechten of zij in de woning mag blijven of dat jullie de woning mogen ontruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09

Mickey77

Allround ICT-er

Het lijkt mij idd ook lastig om een notaris te kiezen. Ik heb met mijn ex partner samenlevingscontract en testament laten vastleggen via een notaris die was aangesloten bij Eigen Huis. Een beetje net als de ANWB, het geeft toch even wat meer vertrouwen. Na een goed gesprek was alles duidelijk en tweede bezoek tekenen en klaar. Ook voor een vriendelijke prijs. (geen aandelen EH, wel lid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wel off topic, maar een auto op naam van de een, en de verzekering op naam van de ander, en dan nog zonder huwelijk / samenlevingscontract is vragen om ellende.
op het moment van een serieuze claim zou de verzekering wel een heel moeilijk kunnen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:40
bernard038 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:31:
[...]

Ik zit niet in een vergelijkbare situatie, maar ik vraag me wel een beetje af hoe houdbaar afspraken als deze zijn. Misschien zullen mijn vragen / argumenten wat gechargeerd overkomen, het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen of af te fakkelen. 😉

Ik ga er van uit dat je vader de hypotheeklasten en kosten voor het onderhoud van de woning volledig uit eigen middelen betaalt? Als er een gezamelijke pot is, worden daar alleen, voor zover het huis betreft, de nutsvoorzieningen uit betaald?
  • Mocht dat niet zo zijn, de partner van je vader betaalt mee aan hypotheek en onderhoud. Hoe is het dan geregeld met de verdeling van de meerwaarde bij verkoop van de woning?
  • Als de partner van je vader inderdaad niet meebetaalt aan hypotheek en onderhoud, zal zij, dus, een goed deel van haar eigen inkomen kunnen sparen, zodat zij vermogen heeft om een andere woning te kopen?
  • En dan drie jaar na overlijden van je vader, zijn partner heeft geen andere woning kunnen vinden. Zij is van mening dat zij alles heeft gedaan om een andere woning te vinden. Het is alleen (nog) niet gelukt en er is ook geen uitzicht dat dit, op korte termijn, gaat lukken. Wat dan? In hoeverre kunnen (en willen) jullie haar dan het huis uitzetten en haar dan dakloos maken?
Ik begrijp dat je vader graag zijn partner het vruchtgebruik van zijn woning wil geven en dat hij, om hem moverende redenen, wil dat jullie het huis erven. Maar ik ben benieuwd wat de motivatie voor die termijn van drie jaar is? Waarom niet wachten totdat zijn partner zelf, om welke reden dan ook, het huis wil of moet verlaten? Het lijkt me dat er een reële kans is dat zijn partner en jij, drie jaar na zijn overlijden, bij de rechter moeten uitvechten of zij in de woning mag blijven of dat jullie de woning mogen ontruimen.
Ik heb natuurlijk niet overal antwoord op maar hij heeft dit met de notaris tot in de puntjes geregeld, dus daar hoef ik me verder geen zorgen om te maken. Het punt tegen die tijd is dat die vriendin af weet van de regeling. Die regeling is opgezet zodat wij, de kinderen, niet het huis kunnen opeisen en zij opeens dakloos is. De notaris adviseerde om een termijn te kiezen zodat dit vast ligt en dus beide partijen dit niet kunnen wijzigen ( of het nou 3 of 5 jaar is weet ik niet meer ). Wat betekend dat ze maximaal die tijd heeft om te kunnen verhuizen maar dat dit verlengd zou kunnen worden als wij dat zouden willen.

Ze betaald inderdaad niet mee aan de hypotheek omdat het huis volledig van mijn vader is. Zij spaart elke maand dus gewoon en dat blijft van haar. Daarnaast spaart mijn vader en is al het spaargeld wat ze tegen die tijd hebben van haar. Net als de auto en eventueel spullen. (eigenlijk alles behalve het huis ).

Contractueel is alles vastgelegd. Als zij binnen die periode geen ander huis / adres heeft gevonden om te wonen zouden wij in ons recht staan haar er uit te zetten. Daar is het testament voor en is alles vastgelegd bij de notaris. Het is letterlijk heel zwart / wit ( want het staat gedrukt :P )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:39

igmar

ISO20022

Ik woon samen met mijn partner. De koopwoning staat op mijn naam. Ik heb een hypotheek afgesloten bij mijn oom. Wanneer mijn oom komt te overlijden ben ik ook de erfgenaam.
De woning blijft alleen op mijn naam staan aangezien mijn partner ook kinderen heeft uit een eerdere relatie. Mijn partner en ik hebben 1 kind, die weer mijn erfgenaam zal zijn.

Stel dat er iets met mij gebeurt dan wil ik dat mijn dochter het huis erft, maar mijn partner mag er nog wel een bepaalde tijd in blijven wonen. Mijn partner is al 64 jaar, ik vind niet dat hij in zo'n groot huis hoeft te
blijven wonen als hij nog maar alleen zou zijn.
Mijn dochter is nu 19 jaar.
Dat dien je in je testament te regelen met een langstlevende testament. Je dochter erft dan wel, maar kan het pas opeisen zodra je partner overlijd.
Ik wil nu graag een samenlevingscontract op laten stellen met een testament, zodat mijn pensioen naar
mijn partner gaat.
Dat kan je niet regelen, pensioen is wettelijk geregeld, en je partner kan er alleen aanspraak op maken als jullie naar elkaar toe een onderhoudplicht hebben. Dat dien je bij de notaris te regelen.
Naast mijn woning heb ik ook nog spaargeld en mijn partner heeft ook zijn eigen spaargeld
We hebben een auto die ik heb betaald maar op naam staat van mijn partner omdat hij de meeste schadevrije jaren heeft, maar de auto is van mij. Als er iets met hem zou gebeuren is het niet de bedoeling dat zijn kinderen een deel van de auto komen opeisen. Maar als er iets met mij zou gebeuren, zou hij de auto mogen hebben. Hoe leg je zoiets vast in een samenlevingscontract? Of in het testament?
In een testament. Een samenlevingsovereenkomst is alleen voor zaken bij leven, niet erna. Dat kun je alleen in een testament regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wat bedoel je met 'dat de werkwijze online is'? Wat jij beschrijft klinkt voor mij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:09:

Jammer dat er ook slechte notaris(sen)(kantoren) zijn. Je kan nog altijd een tuchtklacht indienen tegen de desbetreffende notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PetervdM schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:21:
wel off topic, maar een auto op naam van de een, en de verzekering op naam van de ander, en dan nog zonder huwelijk / samenlevingscontract is vragen om ellende.
op het moment van een serieuze claim zou de verzekering wel een heel moeilijk kunnen gaan doen.
Je hoeft echt geen huwelijk of ander contract te sluiten om de auto van je partner te verzekeren ;)
Pagina: 1