Ik ben bekend met het Ubiquity-topic, maar heb een vraag die wat uitgebreid is voor de slowchat
Als een mod meent dat het tóch beter in dat topic past, ontvang ik vast vanzelf een merge-bericht.
Achtergrond
Ik ben vrijwilliger bij een (non-profit) organisatie die een monumentaal pand exploiteert met een aantal zalen. In een aantal van die zalen zit een bar-installatie. Daarnaast is er een semi-professionele keuken, zodat er ook een hapje gekookt kan worden. Het is, met andere woorden, een omgeving waarin nogal wat verstoringen kunnen worden rondgestrooid. Tegelijkertijd zijn er installaties die verbonden zijn met internet; de bar is "connected" en er zijn PIN-terminals. Kritieke infrastructuur als het om de exploitatie gaat dus.
Tegelijkertijd is het netwerk een uit de kluiten gegroeide janboel. De bekabeling loopt van hot naar her, is veelal CAT5 UTP en de boel hangt aan elkaar van los ingestelde accesspoints uit het jaar kruik. Al met al: een accident waiting to happen, en noodzaak om te vervangen voordat er iets heel erg fout gaat.
Het plan
Offertes voor nieuwe aanleg liepen in 2018 op tot 60.000 euro ex BTW en dat geld is er niet (alleen al door inflatie zitten we intussen waarschijnlijk op 80.000 euro). Bovendien gingen die scenario's er ook van uit dat alle apparaten verbonden zouden worden in een patch-kast op één plek in het pand, en dat vergt kilometers UTP. Onpraktisch (want monumentaal) en storingsgevoelig (wellicht nog af te vangen met S/FTP).
Gezien ik bekend en vertrouwd ben met Unifi, heb ik eens zitten puzzelen. Volgens mij is het in ons pand helemaal niet nodig (of handig) om kilometers UTP te leggen naar één centraal punt. Leuk voor nieuwbouw, maar voor retro-fitting werkt een glasvezel uplink naar drie centrale plekken in het pand een stuk praktischer. Loop je ook minder kans op storing door alle installaties. Ik heb gekozen voor SFP+ apparatuur, want het is zonde om van 10Gb naar 1Gb te gaan omwille van uiteindelijk een paar honderd euro. Alleen de verbindingen naar eind-apparatuur zijn nu koper.
De vereisten
Onderstaande setup is voorzichtig begroot op ruim 4.200 euro ex BTW (en gratis installatie door vrijwilligers). Dat geld kan worden vrijgemaakt, maar is wel een forse uitgave. Ik wil dan ook graag een sanity-check van onderstaand plan.
Specifieke vragen:
- UCG Fiber
- USW Aggregation
- U7 Lite (voor kleine zones)
- U7 Pro (voor grotere zones)
- USW Pro 8 POE
- USW Pro Max 24 POE
- USW Pro Max 16 POE
- TP-Link MC420L
- Unify 10G Multi-Mode Optical Module (2-pack)
- LINDY 46404 Duplex Cable LC/LC OM3 100m (Amazon)
- CAT6A S/FTP 50m cable on roll rigid - LSZH (Eca), POE, 100% Copper
De situatie
Na een hell-of-an-inleiding, hierbij dan het Plan
:strip_exif()/f/image/mekqvNSWuQXThvIcbfkbLHkl.png?f=user_large)
Dank voor het meelezen tot hier, en nog meer voor nuttige feedback
Achtergrond
Ik ben vrijwilliger bij een (non-profit) organisatie die een monumentaal pand exploiteert met een aantal zalen. In een aantal van die zalen zit een bar-installatie. Daarnaast is er een semi-professionele keuken, zodat er ook een hapje gekookt kan worden. Het is, met andere woorden, een omgeving waarin nogal wat verstoringen kunnen worden rondgestrooid. Tegelijkertijd zijn er installaties die verbonden zijn met internet; de bar is "connected" en er zijn PIN-terminals. Kritieke infrastructuur als het om de exploitatie gaat dus.
Tegelijkertijd is het netwerk een uit de kluiten gegroeide janboel. De bekabeling loopt van hot naar her, is veelal CAT5 UTP en de boel hangt aan elkaar van los ingestelde accesspoints uit het jaar kruik. Al met al: een accident waiting to happen, en noodzaak om te vervangen voordat er iets heel erg fout gaat.
Het plan
Offertes voor nieuwe aanleg liepen in 2018 op tot 60.000 euro ex BTW en dat geld is er niet (alleen al door inflatie zitten we intussen waarschijnlijk op 80.000 euro). Bovendien gingen die scenario's er ook van uit dat alle apparaten verbonden zouden worden in een patch-kast op één plek in het pand, en dat vergt kilometers UTP. Onpraktisch (want monumentaal) en storingsgevoelig (wellicht nog af te vangen met S/FTP).
Gezien ik bekend en vertrouwd ben met Unifi, heb ik eens zitten puzzelen. Volgens mij is het in ons pand helemaal niet nodig (of handig) om kilometers UTP te leggen naar één centraal punt. Leuk voor nieuwbouw, maar voor retro-fitting werkt een glasvezel uplink naar drie centrale plekken in het pand een stuk praktischer. Loop je ook minder kans op storing door alle installaties. Ik heb gekozen voor SFP+ apparatuur, want het is zonde om van 10Gb naar 1Gb te gaan omwille van uiteindelijk een paar honderd euro. Alleen de verbindingen naar eind-apparatuur zijn nu koper.
De vereisten
- Snelheid is fijn, betrouwbaarheid nog meer (storende invloeden);
- Veiligheid door segmentatie (VLAN's en firewall), maar Unifi dus gedekt;
- Praktisch haalbaar door minimum aan kabels door monumentaal pand;
- Geschikt voor een combinatie van PC's, printer en VOIP;
- Het naastgelegen pand is ook in eigendom en wordt in de toekomst in gebruik genomen als extra werk/vergaderruimte. Tot die tijd wordt het zakelijk verhuurd. Een glasverbinding aanleggen lijkt mij noodzaak voor toekomstbestendigheid. Gelet op huidige verhuur, voor nu afwerken met een simpele SFP+ media converter (zodat de huurder zelf een router kan aansluiten).
Onderstaande setup is voorzichtig begroot op ruim 4.200 euro ex BTW (en gratis installatie door vrijwilligers). Dat geld kan worden vrijgemaakt, maar is wel een forse uitgave. Ik wil dan ook graag een sanity-check van onderstaand plan.
Specifieke vragen:
- Is de setup überhaupt logisch?
- Is de gekozen apparatuur goed op elkaar afgestemd / compatible?
- Heb ik de juiste bekabeling voor ogen (OM3 en CAT6A S/FTP)?
- Gaat dit qua specs 10 jaar mee?
- We hebben een kabelmodem met 1Gb-poorten, glasvezel is pas beschikbaar over een jaar; is er een work-around tot die tijd, of is het accepteren dat we intern snelheden halen die naar buiten nog niet beschikbaar zijn?
- Wat is jouw algemene (of specifieke
) mening?
- UCG Fiber
- USW Aggregation
- U7 Lite (voor kleine zones)
- U7 Pro (voor grotere zones)
- USW Pro 8 POE
- USW Pro Max 24 POE
- USW Pro Max 16 POE
- TP-Link MC420L
- Unify 10G Multi-Mode Optical Module (2-pack)
- LINDY 46404 Duplex Cable LC/LC OM3 100m (Amazon)
- CAT6A S/FTP 50m cable on roll rigid - LSZH (Eca), POE, 100% Copper
De situatie
Na een hell-of-an-inleiding, hierbij dan het Plan
:strip_exif()/f/image/mekqvNSWuQXThvIcbfkbLHkl.png?f=user_large)
Dank voor het meelezen tot hier, en nog meer voor nuttige feedback
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.