Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is vooral bedoeld voor een beetje gaming. Op dit moment doe ik dat met voldoende plezier op een Mac Mini met M2 Pro, maar het is toch gezelliger als ik in de woonkamer bij mijn gezin kan zitten in plaats van na een werkdag mezelf nog op te sluiten in mijn kantoor.
Games die ik dan graag speel zijn (volgens mij) meer CPU intensief dan dat ze een dikke GPU nodig hebben. Denk aan Factorio, Timberborn, Stardew Valley etc. En zo nu en dan 3d adventures a la Tomb Raider. Nu zou ik 2500 euro over de balk kunnen smijten voor een Macbook Pro maar volgens mij kan dat met mijn beoogd gebruik goedkoper en wellicht leuker. Er is namelijk toch wel een bulk games die ik niet kan draaien op de Mac, ook niet met een laag als Wine ertussen. Ik heb een Steamdeck en ben echt onder de indruk van wat er allemaal op Linux draait, native of in combinatie met Proton. Ik heb wel wat Linux ervaring (tijdje geprobeerd met Ubuntu en Fedora of het wat was) maar nooit helemaal hard in gegaan. Tinkeren vind ik wel leuk, dus nu is het verlangen ontstaan om op de machine een Linux distro te draaien en mijn games daarop te spelen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn eerste gedachte was: Linux, dan heb je AMD nodig. Voor de processer is dat nog niet zo'n uitdaging. De Ryzens zijn toch al een flink aantal jaren populair. Toch was het even slikken. HS, U, AI, HX MAX PRO? Volgens mij moet ik voor mijn gebruik wel voldoende rekening houden met de processor. Dan zit ik in ieder geval in de 7 serie en dan een HS versie of een AI versie.

Werkgeheugen, sneller en meer is beter was altijd mijn motto en dat heeft me nog nooit windeieren gelegd. Al denk ik dat ik met elk setje DDR5 24-32 GB al goed af ben. Jammer dat het vaak een niet meer te upgraden onderdeel is.

Opslag vind ik niet zo interessant, mijn MacMini heeft 512GB die ik nog niet vol heb. Maar ja, buiten Apple lijkt de standaard wel 1TB in laptops, dus laat ik daar maar voor gaan.

De GPU vind ik de bottleneck waar ik ook in mijn Pricewatch zoektocht stroef loop. Bijna alle laptops hebben naast een iGPU (al is dat bij AMD soms even opletten) en een Nvidia chip. Als ik me goed herinner was dat soms gedoe met driver ondersteuning binnen Linux. Beter een AMD chipje dan. Ware het niet dat die niet goed te vinden zijn. Of ze bestaan niet of ze zitten niet in de pricewatch. Met wat google-fu lijkt het erop dat er vanuit verschillende distro's stabiele Nvidia drivers aangeboden worden. Niet echt bleeding-edge met de laatste toeters en bellen maar gewoon goed functioneel.

En ohja, een 16" beeldscherm 16:10 heeft mijn hele sterke voorkeur. Daar zou ik een andere spec voor inleveren als het moet.

Een RGB-heavy laptop hoeft voor mij ook niet.

Wat is je budget?
Laten we zeggen tot 2000,-. Maar als er een meer bang-for-buck optie is dan heeft dat mijn voorkeur.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, er zal altijd een stopcontact in de buurt zijn. Al moet ik zeggen dat ik niet op een gaming-baksteen met accuduur van een kwartier zit te wachten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben enorm gecharmeerd van de bouwkwaliteit van Macbooks en Thinkpads van Lenovo zitten dan op een mooie tweede plek. De HP Probook en Elitebook die ze op werk uitdelen zou ik nooit zelf kopen, te plastic, slecht toetsenbord en verschrikkelijk trackpad.

Wat leverde je eigen Pricewatch zoektocht op?
Nou eigenlijk maar één machine; uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 16AHP9 (83DH006KMH)

Wat wil ik nog van jullie weten?
Lijkt mijn wens realistisch?
Past de gevonden machine goed bij de games die ik ga spelen?
Als ik een linux distro (Pop_OS misschien?) wil draaien, ga ik dan met deze machine bij voorbaat al tegen grote uitdagingen aanlopen?

En bovendien, is er misschien een leuk alternatief?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:33
Hoe licht is lichte gaming? Is een AMD iGPU onvoldoende voor je?

uitvoering: HP OmniBook Ultra 14-fd0630nd
uitvoering: MSI Summit A16 AI+ A3HMTG-048NL
uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7 Gen 10 (83LXCTO1WWNL1)

Die MSI heeft een 16" scherm, supersnel RAM (vind de iGPU erg fijn) en de iGPU is dezelfde als in toekomstige Linux based handhelds. SteamOS zou er wel op moeten kunnen draaien. Bazzite is ook een alternatief.

Ik kan zo gauw geen benchmarks vinden van de 880M, maar de voorganger, 780M, was al heel indrukwekkend en de 880M is naar verluid zo'n 15% sneller.

[ Voor 35% gewijzigd door Dekar op 16-04-2025 09:05 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die laptops hebben natuurlijk wel ~4x zoveel pixels om aan te sturen als een Steamdeck. Nu kan je altijd op lagere resolutie renderen natuurlijk, maar ik denk dat bij een laptop die primair voor (lichte) gaming bedoelt is, en als je naar die prijskaartjes kijkt, eentje met dedicated GPU de logische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Maar voor lichte, en/of Linux gaming dan weer minder logisch. En zoals ik linkte is onboard graphics redelijk capabel.

Dedicated is natuurlijk wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
UserBenchmark

Videocard benchmark

HardwareDB

Gewoon een paar willekeurige vergelijkingssites. Zonder meteen op de betrouwbaarheid van de cijfers te drukken zie je uiteraard een voordeel voor de dedicated gpu.

Mij gaat het meer om de verhouding. En die vind ik toch wel aanzienlijk. Zeker omdat de prijs van de laptops niet erg veel uit elkaar loopt. Een Linux driver is er voor de RTX 4070, aanname is dat die ook geschikt is voor de laptop versie.

Waar nog wat “angst” zit is thermal throttling. Daar kan ik alleen bij de 14” variant een paar berichten over vinden, van de 16” (nog) niets. Ik ga er wel vanuit dat dit in laptops zo goed als altijd een issue is. Maar hoe erg is dat? En zou dat het prestatieverschil met de iGPU teniet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Laptop versie is een totaal andere chip, dus ik vermoed dat die drivers niet werken.

uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA617NSR-RL071W
Heeft een dedicated AMD GPU, 16" scherm en is zeer betaalbaar. De 16GB RAM is upgradebaar, en ik neem aan de opslagcapaciteit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-05 13:43
Wat is eigenlijk de reden dat je de steamdeck niet hiervoor gebruikt in de woonkamer? Ik kan me indenken dat die spellen fijner spelen met een toetsenbord, maar is dat ook jouw reden?

Dit helpt ons (en jezelf) misschien met een beter antwoord op je vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bram22 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:48:
Wat is eigenlijk de reden dat je de steamdeck niet hiervoor gebruikt in de woonkamer? Ik kan me indenken dat die spellen fijner spelen met een toetsenbord, maar is dat ook jouw reden?

Dit helpt ons (en jezelf) misschien met een beter antwoord op je vraag
Veel games die ik leuk vind toch net niet lekker op het kleine scherm en met controller input. En aansluiten op een beeldscherm/tobo in de woonkamer vind ik net wat te veel gedoe. Bovendien twijfel ik dan weer of de steamdeck krachtig genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik stel mijn aankoop nog even uit tot er wat verschuivingen in laptop GPU land komen. Ik ben redelijk tevreden met de prestaties van de M2 Pro chip maar die echt goed vergelijken met de iGPU prestaties van de 860/880m van AMD is heel lastig. Meeste wat ik tegenkom zijn prestaties op een 1080p resolutie terwijl ik met de M2 Pro op 3440x1440 speel. Ik weet dan niet met voldoende vertrouwen of ik een paar jaar plezier ervan ga hebben, ookal zijn de meeste games die ik speel niet bijzonder veeeisend.

Een dedicated GPU biedt daarin iets meer houvast en zekerheid maar berichten over aanzienlijk throttling (eigenlijk ook van de CPU) in laptops maakt mij terughoudend.

En dan nog het punt dat ik voor Linux gebruik liever AMD koop dan NVIDIA. Berichten over driver prestaties voor de mobiele varianten zijn gemengd te noemen op zijn best.

Dit moment is op de hardware markt niet echt een machine die alle vakjes aftikt, en ook geen compromis beschikbaar waar ik een goed gevoel bij heb.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1