Advies over airco (R290)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 22:53
Ik wil graag een airco gaan installeren op de begane grond. Vanwege het milieu en de toekomstbestendigheid wilde ik bij voorkeur kiezen voor een model dat R290 (propaan) als koelmiddel gebruikt. Echter hier zijn nog niet veel modellen van. Nu zie ik er wel enkele van de (voor mij) onbekende merken als Haier en Midea.

We hebben in huis al twee airco's hangen van Daikin die op R32 werken. Nu zou ik voor het gemak (en de kwaliteit) liever kiezen voor Daikin omdat ik die vanuit dezelfde applicatie kan aansturen maar dit is meer comfort dan dat het een must is.

Zijn er hier al gebruikers met ervaring met een R290 airco, bijv. Van bovenstaande merken? En is het nu al de tijd om voor een dergelijke airco te kiezen of is het belangrijk och beter om nog voor een R32 variant te kiezen gezien het geringe aanbod?

Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Wat vaak gedaan wordt met onze groene gedachten is dat we willen kiezen voor iets wat milieutechnisch goed in elkaar steekt. Dus R290.
Maar laat me hier wat over uitweiden.

R290 heeft minder "vermogen" (ik leg het even in lekentermen uit) dus je hebt er meer van nodig dan R32.

R290 heeft inderdaad een lager GWP dan R32 (dat is het Global Warming Potential) maar beide zijn milieutechnisch "groen". Van het GWP moet je vooral kijken naar de P hierin, dit is het potentieel dus wat het zou kunnen doen. Een goed geinstalleerde en goed onderhouden installatie zal het koudemiddel tot aan het eind van zijn/ haar leven in de machine houden. Bij correcte afvoer wordt het koudemiddel opgevangen en gerecycled wat het P van GWP reduceert tot "0".

Als je de airco wil gebruiken voor koelen dan zou ik R32 adviseren, wil je er ook mee gaan verwarmen ga dan voor R290 maar houd er wel rekening mee dat airco's voorzien van R290 wat luidruchtiger zijn dan R32 compresoren. (R290 gebruikt een grotere compressor dan een R32 compressor)

Als je al in je huis Daikin hebt hangen met R32 dan zou ik zeker weer voor een Daikin met R32 gaan.
- alles in hetzelfde ecosysteem qua bediening
- onderhoud is goedkoper als je alle units in 1 keer laat doen voor R290 zijn extra maatregelen nodig ivm de brandbaarheid.

De monoblockjes die je bij de bouwmarkt etc. kan kopen voor een paar honderd euro zijn meestal R290 systeempjes, deze zijn zeker niet stil.

De merken Haier en Midea zijn toch echt wel de ondergrens qua bouwkwaliteit. Ik betwijfel of dit voor je gaat uitkomen als je al Daikin gewend bent.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Wat fijn dat je zo'n duidelijk en volledig antwoord geeft. Dit wist ik nog niet. Aanvankelijk inderdaad gedacht om voor een lager GWP te gaan maar me ook niet gerealiseerd dat dit 0 zou zijn bij correcte afvoer na einde levensduur.

Vwb geluid. Ik ben inderdaad Daikin gewend dus zal dat als "de standaard" zien. Als andere systemen luidruchtiger zijn wil ik daar natuurlijk ook niet op inleveren. Buitenunits komen op de aanbouw te staan en wil vooral de buren ook niet tot last zijn.

Zo te lezen bestaat R290 toch al wat langer. Is dit ook de reden dat de wat grotere merken zoals Daikin, Panasonic etc weinig tot geen R290 systemen aanbieden voor lucht/lucht (bij lucht/water veel meer)?

Al met al bezien denk ik dat ik n.a.v. Bovenstaande toch maar weer voor een Daikin met R32 ga. Nu nog even uitzoeken welk model want aan de inhoud te zien kom ik al snel uit op 7Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

7Kw lijkt mij erg fors, weet je dit zeker?

Ik heb natuurlijk geen idee over de grote en de isolatie van je huis,maar niks vervelender dan een pendelende airco.
Vandaar dat ik het aanhaal.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Goed dat je dit aanhaalt. De ruimte is 172m3. Omdat ik niet heel zuiver heb gemeten (nis in de hal, toilet etc) reken ik met 180m3.
Volgens een aantal rekentools online kom ik dan op minimaal 6kw uit. Dus zat ik te denken om er een 6 of 7kw neer te hangen. Neig meer naar 6.

Als ik het mis heb, laat het gerust weten.

Op de zolder hangen er twee dus ik hoopte eigenlijk dat die combinatie met beneden ook de eerste verdieping enigszins kan verkoelen in de zomer. Bijv. In combinatie met wat ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Het hangt natuurlijk ook van je isolatie af, en andere factoren.
Is het een hoekhuis, vrijstaand?

Maar om je een idee te geven ik heb hier een hoekhuis met Daikin multisplit 3MXM68.
Daar hangen 3 units aan. Die ik beneden heb is 3,5 en als ik die aanzet heb ik het heel vlot warm. Ruimte is ongeveer 125 m3.
Maar dat is met HR++ glas en vloer en spouwisolatie. En die van mij pendelt soms ook.

En koelen wordt lastig. Met de unit beneden. Warme lucht stijgt, koude lucht zakt.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Huis is prima geïsoleerd en par tien jaar oud. Betreft een tussenwoning.
Vwb het idee om ze "samen" het huis te laten koelen was het inderdaad het idee dat warme lucht stijgt. Dus ik koel beneden dus stuw ik de warme lucht omhoog doordat beneden zich vult met koude lucht. Daarentegen koel ik ook op zolder en daarvan zakt de koude lucht deels ook het trapgat in. Met ventilatoren kan ik mogelijk nog wat sturen. In de hoop met zowel de gekoelde zolder als beneden verdieping, ook de 1e verdieping wat te kunnen verkoelen.

Hoewel ons huis best goed geïsoleerd is geldt het wel dat als de warmte eenmaal binnen zit, je die er ook niet makkelijk meer uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Pont Max schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:43:
Huis is prima geïsoleerd en par tien jaar oud. Betreft een tussenwoning.
Vwb het idee om ze "samen" het huis te laten koelen was het inderdaad het idee dat warme lucht stijgt. Dus ik koel beneden dus stuw ik de warme lucht omhoog doordat beneden zich vult met koude lucht. Daarentegen koel ik ook op zolder en daarvan zakt de koude lucht deels ook het trapgat in. Met ventilatoren kan ik mogelijk nog wat sturen. In de hoop met zowel de gekoelde zolder als beneden verdieping, ook de 1e verdieping wat te kunnen verkoelen.

Hoewel ons huis best goed geïsoleerd is geldt het wel dat als de warmte eenmaal binnen zit, je die er ook niet makkelijk meer uit krijgt.
Ik ben benieuwd of je al een keuze hebt kunnen maken. Ik lees her en der dat R290 brandbaar is en bij lucht-lucht units heb je dus ook propaan in je huis. Dat is zeer brandbaar dus een graag te vermijden risico door de grote fabrikanten!

Voorlopig is R32 best practice en proven technology voor lucht-lucht airconditioning.

Ik lees bij jou trouwens een denkfout. Warme lucht “stuw” je niet naar boven. Net als een heliumballon , die duw je ook niet tegen het plafond, dat doet ie gewoon vanzelf.

Het is juist slimmer om boven te koelen, dan zakt de koele lucht vanzelf naar beneden. Uiteraard ontkom je er niet aan om beneden ook te koelen, je zult boven niet zoveel capaciteit hebben.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
De keuze is inderdaad gemaakt. Afspraak voor installatie staat ook al gepland.
Het is een 7.1kw Daikin geworden met R32 koelmiddel. Zoals hierboven aangegeven is doorgaans een airco met R290 minder stil en veelal halen de modellen met R290 ook niet de kwaliteit die ik graag zie. De installateur gaf aan dat de GWP van propaan inderdaad veel lager is. Maar als je er vanuit gaat dat je gewoon een goed systeem koopt die niet lekt of stuk gaat en de gassen afgevoerd worden zoals installatie en demontage voorschriften aangeven, is het bij beiden nul.

Vwb mijn "denkfout". Ik weet dat je warme lucht niet kan stuwen en dat deze van nature stijgt. Wat ik hiermee bedoel is dat, in het geval dat je niet koelt, hangt de woonkamer vol warme lucht. Ook al stijgt warme lucht, blijft het beneden gewoon warm. Die lucht stijgt niet omhoog zodat het beneden ineens koel wordt.
Door de gaan koelen met voldoende capaciteit ontstaat er een deken van koude lucht bij de vloer die langzaam opbouwt. Hierdoor gaat de warme lucht vanzelf weg van de koude lucht, althans wordt vervangen door. De koude lucht blijft opbouwen en de enige plek waar die naartoe kan is omhoog. Vanuit de zolder wordt ook gekoeld en deze zakt deels naar beneden. Op die manier was het dus de bedoeling om alles in zijn geheel te koelen.

Beneden straks dus 7.1kw en op zolder al 5.2kw koel vermogen. Hopelijk gaat dit voldoende zijn voor in totaal 580m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 12:39
nodri2000 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:02:
Wat vaak gedaan wordt met onze groene gedachten is dat we willen kiezen voor iets wat milieutechnisch goed in elkaar steekt. Dus R290.
Maar laat me hier wat over uitweiden.

R290 heeft minder "vermogen" (ik leg het even in lekentermen uit) dus je hebt er meer van nodig dan R32.

R290 heeft inderdaad een lager GWP dan R32 (dat is het Global Warming Potential) maar beide zijn milieutechnisch "groen". Van het GWP moet je vooral kijken naar de P hierin, dit is het potentieel dus wat het zou kunnen doen. Een goed geinstalleerde en goed onderhouden installatie zal het koudemiddel tot aan het eind van zijn/ haar leven in de machine houden. Bij correcte afvoer wordt het koudemiddel opgevangen en gerecycled wat het P van GWP reduceert tot "0".

Als je de airco wil gebruiken voor koelen dan zou ik R32 adviseren, wil je er ook mee gaan verwarmen ga dan voor R290 maar houd er wel rekening mee dat airco's voorzien van R290 wat luidruchtiger zijn dan R32 compresoren. (R290 gebruikt een grotere compressor dan een R32 compressor)

Als je al in je huis Daikin hebt hangen met R32 dan zou ik zeker weer voor een Daikin met R32 gaan.
- alles in hetzelfde ecosysteem qua bediening
- onderhoud is goedkoper als je alle units in 1 keer laat doen voor R290 zijn extra maatregelen nodig ivm de brandbaarheid.

De monoblockjes die je bij de bouwmarkt etc. kan kopen voor een paar honderd euro zijn meestal R290 systeempjes, deze zijn zeker niet stil.

De merken Haier en Midea zijn toch echt wel de ondergrens qua bouwkwaliteit. Ik betwijfel of dit voor je gaat uitkomen als je al Daikin gewend bent.
Wel mooi om dit te lezen inderdaad. I.t.t een airco van een auto ja. Daar is die lage GWP wel belangrijk, omdat de condensor onderhevig is aan steenslag en veel trillingen en dus vaak gaat lekken (+ de compressor is daar gevoelig voor ivm keerringen)

Ik heb zelf dus ook voor R290 zitten kijken, wist niet dat ze voor koelen slechter waren.

Heb wel een erg positieve ervaring met mijn R32 multi split Daikin. Koelen is fenomenaal en verwarmen gaat ook erg goed. Ik stook nu 2100kWh stroom per jaar weg (waarvan 1400 denk ik grijze stroom aan 270gCO2/kWh). Dus totaal 400kg CO2 uitstoot (rest is direct PV verbruik)

Tov 2000m3 gas eerder en ca. 1000m3 gasverbruik voor 24/7 15°C stoken :+

Mijn ervaring is erg goed ook met Daikin ja. Alleen zou ik zelf niet zo snel voor de design Emuras gaan die ik heb denk ik. Liever een simpele klep dat je niet zon procedure om hem te openen en sluiten hoeft te volgen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:18
Pont Max schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:30:
De keuze is inderdaad gemaakt. Afspraak voor installatie staat ook al gepland.
Het is een 7.1kw Daikin geworden met R32 koelmiddel. Zoals hierboven aangegeven is doorgaans een airco met R290 minder stil en veelal halen de modellen met R290 ook niet de kwaliteit die ik graag zie. De installateur gaf aan dat de GWP van propaan inderdaad veel lager is. Maar als je er vanuit gaat dat je gewoon een goed systeem koopt die niet lekt of stuk gaat en de gassen afgevoerd worden zoals installatie en demontage voorschriften aangeven, is het bij beiden nul.

Vwb mijn "denkfout". Ik weet dat je warme lucht niet kan stuwen en dat deze van nature stijgt. Wat ik hiermee bedoel is dat, in het geval dat je niet koelt, hangt de woonkamer vol warme lucht. Ook al stijgt warme lucht, blijft het beneden gewoon warm. Die lucht stijgt niet omhoog zodat het beneden ineens koel wordt.
Door de gaan koelen met voldoende capaciteit ontstaat er een deken van koude lucht bij de vloer die langzaam opbouwt. Hierdoor gaat de warme lucht vanzelf weg van de koude lucht, althans wordt vervangen door. De koude lucht blijft opbouwen en de enige plek waar die naartoe kan is omhoog. Vanuit de zolder wordt ook gekoeld en deze zakt deels naar beneden. Op die manier was het dus de bedoeling om alles in zijn geheel te koelen.

Beneden straks dus 7.1kw en op zolder al 5.2kw koel vermogen. Hopelijk gaat dit voldoende zijn voor in totaal 580m3
Was een Multi-split niet mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
tronmedia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:21:

Was een Multi-split niet mogelijk ?
Jawel, maar niet om én de benedenverdieping te koelen én een slaapkamer op de bovenverdieping. Dat overstijgt de particuliere modellen.
En op de eerste verdieping heb ik er ook maar amper behoefte aan. Paar dagen per jaar dat het er warm is. Dat kan ik zo ook anders oplossen.
Pagina: 1