Ik heb een zwembadpomp die ik kan regelen in 4 stappen. Deze zijn: uit, trage snelheid, medium snelheid en hoge snelheid. nu schakel ik deze 4 stappen in node red door middel van timerswitch. echter zou ik deze willen schakelen aan de hand van het verbruik van de woning. dit kan ik ook in node red uitlezen via home assistant. Maar weet niet hoe ik dit moet programmeren. zou graag ook een tijd ergens ingebouwd willen zodat de snelheden niet constant veranderen als de zon even weg valt of als we even zelf een hoog verbruik veroorzaken. Kan iemand mij hier in helpen?
Vraag
Alle reacties
ik ben niet helemaal meer bekend in nodered icm HAS maar
een scriptje dat 1x per 10min runt zou volgens mij je oplossing kunnen zijn.
var A = lees huidige opbrengst sp
var B = meet huidige totaalverbruik
if A gedeeld door B groter dan 2 zet zwembat pomp op ultra
if A / B is < 2 en > 1 zet zwembad pomp op hoog,
if A / B is <1 en > 0,5 zet zembad pomp op laag
if A / B is < 0,5 zet zwembadpomp op eco
door deze rekensom maar één keer per tijdseenheid uit te voeren zul je het schakelen beperken, maar zul je tegelijkertijd ook dat ene wolkje of dat ene piekverbruik van de softzuiger er niet uitfilteren. maar je beperkt wel gelijk het aantal schakelmomenten. als kleine uitbreiding erop zou je ook nog values aan die pomp waardes kunnen toevoegen.
ultra is 4
eco is 1
dan zou je nog een gemiddelde kunnen berekenen van:
uitkomst = uitkomst + vorrige uitkomst /2
in dat geval zou de pomp dus niet van 4 (ultra) naar 2 (laag) gaan bij een gestegen verbruik maar eerst nog een stap maken naar 4+2 = 6/2 = 3
volgens mij zou je zo op zeer zuinige wijze het aantal schakelmomenten kunnen beperken en ook de amplitude van de schakelingen kunnen indammen.
een scriptje dat 1x per 10min runt zou volgens mij je oplossing kunnen zijn.
var A = lees huidige opbrengst sp
var B = meet huidige totaalverbruik
if A gedeeld door B groter dan 2 zet zwembat pomp op ultra
if A / B is < 2 en > 1 zet zwembad pomp op hoog,
if A / B is <1 en > 0,5 zet zembad pomp op laag
if A / B is < 0,5 zet zwembadpomp op eco
door deze rekensom maar één keer per tijdseenheid uit te voeren zul je het schakelen beperken, maar zul je tegelijkertijd ook dat ene wolkje of dat ene piekverbruik van de softzuiger er niet uitfilteren. maar je beperkt wel gelijk het aantal schakelmomenten. als kleine uitbreiding erop zou je ook nog values aan die pomp waardes kunnen toevoegen.
ultra is 4
eco is 1
dan zou je nog een gemiddelde kunnen berekenen van:
uitkomst = uitkomst + vorrige uitkomst /2
in dat geval zou de pomp dus niet van 4 (ultra) naar 2 (laag) gaan bij een gestegen verbruik maar eerst nog een stap maken naar 4+2 = 6/2 = 3
volgens mij zou je zo op zeer zuinige wijze het aantal schakelmomenten kunnen beperken en ook de amplitude van de schakelingen kunnen indammen.
Zit er dan zoveel verschil in stroomverbruik van die pomp in die verschillende standen dat het de moeite waard is om te schakelen tussen die 4 standen?
Spel en typfouten voorbehouden
Op de laagste stand verbruikt de pomp 150w op de middelste stand 450w en op de hoogste stand 900w.
er is dus wel een redelijk verschil in verbruik.
er is dus wel een redelijk verschil in verbruik.
[ Voor 20% gewijzigd door bartje82 op 16-04-2025 06:54 ]