Natuurlijke ventilatie, ventiel ipv rooster.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-08 15:03
Hallo allemaal,

Ik heb een woning met in de woonkamer 2 roosters voor natuurlijke ventilatie, gruwelijk lelijk.
Nou heb ik bedacht aangezien de woonkamer gestuct gaat worden, om daar instucbare ventielen in te verwerken, maar kreeg via een vrouw van een bekende ventilatie site te horen dat er dan geen flow is.

We hebben een houtkachel, en wil momenteel nog geen WTW, en een WTW werkt ook niet even fijn met een houtkachel (tenzij domotica erop in te regelen?).

Ik kan het ventiel makkelijk plaatsen, insectenrooster zit in de spouw en ik wil wat steenwol om de buis heen doen voor geluidsdemping van buitenaf eventueel.

Het gaat om zo'n soort rooster:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI45CEZjpVLy08kyYJHAx64M-pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UfrbsRMeqPuUiNd5SeagGNNu.png?f=user_large
Heeft hier iemand ervaring mee of advies?

[ Voor 13% gewijzigd door Robke15 op 15-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
Die roosters werken alleen als er wind waait of je je afzuigkap/ventilatiebox aanzet aanzet. Die ventielen ook maar die zijn echt gemaakt om er lucht doorheen te blazen of te zuigen, er zal dus naar alle waarschijnlijkheid nog minder ventilatie zijn dan je nu hebt. Zijn deze roosters de enige ventilatie die je nu hebt?

Als je roosters wil doe je dat boven je ramen. Maar ook daar is er alleen ventilatie als je binnen in huis dan afzuigt met ventilatiebox of afzuigkap.

Een moderne houtkachel kan lucht aanzuigen van buiten, dan kun je gewoon een wtw plaatsen. Er zijn ook wtw's waarin je kunt aangeven dat er een houtkachel is, dan zorgen ze voor wat overdruk zodat je niet de rook uit je kachel zuigt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
No Hands schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:49:
Die roosters werken alleen als er wind waait of je je afzuigkap/ventilatiebox aanzet aanzet. Die ventielen ook maar die zijn echt gemaakt om er lucht doorheen te blazen of te zuigen, er zal dus naar alle waarschijnlijkheid nog minder ventilatie zijn dan je nu hebt. Zijn deze roosters de enige ventilatie die je nu hebt?

Als je roosters wil doe je dat boven je ramen. Maar ook daar is er alleen ventilatie als je binnen in huis dan afzuigt met ventilatiebox of afzuigkap.

Een moderne houtkachel kan lucht aanzuigen van buiten, dan kun je gewoon een wtw plaatsen. Er zijn ook wtw's waarin je kunt aangeven dat er een houtkachel is, dan zorgen ze voor wat overdruk zodat je niet de rook uit je kachel zuigt.
Ja dit is tot zover het enige wat we hebben, dat zijn 2 openingen in de muur van 215x165. Ik snap hoe ze werken, maar het is voor nu even een te grote uitgave om een WTW te plaatsen.

Ik twijfel dus om de gaten dicht te stucen of toch gewoon een ventiel erin te maken, maar die afschuwelijke roosters.. niet om aan te zien vind ik.

Ventileren vind ik persoonlijk wel heel belangrijk, maar ik heb veel draaikiep ramen die los kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Dan zou ik lekker die roosters helemaal wegwerken en met die draaikiepramen gaan werken. Raam open, afzuigkap zachtjes aan en je hebt ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Hmm ja, zou inderdaad ook kunnen en dan later een keer WTW ventilatie plaatsen.
Alleen zit ik nu wel nog de komende jaren met de houtkachel, zal even checken of er winterstanden op de draaikiepramen zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door Robke15 op 15-04-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Een WTW kan prima met een houtkachel. Veel houtkachels hebben een externe luchttoevoer. Bijvoorbeeld via de kruipruimte, of door de gevel.

@No Hands schrijft dat ook zie ik nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Squawk op 15-04-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Squawk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:19:
Een WTW kan prima met een houtkachel. Veel houtkachels hebben een externe luchttoevoer. Bijvoorbeeld via de kruipruimte, of door de gevel.
Klopt ik had het inmiddels opgezocht, bij deze is die mogelijkheid er ook, zal eens kijken wat ik hiermee kan/wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Sowiezo is een externe luchttoevoer een flink voordeel; anders trekt je kachel alle warme lucht weg door de schouw en die wordt aangevuld met koude lucht uit kieren, spleten (en je roosters).

En ventilatie belangrijk vinden, maar geen ventilatie hebben (en dan ook nog een houtkachel die "open" is naar je woonruimte)? Je mag die proberen uit te leggen, maar ik denk niet dat ik het zal snappen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
naftebakje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:28:
Sowiezo is een externe luchttoevoer een flink voordeel; anders trekt je kachel alle warme lucht weg door de schouw en die wordt aangevuld met koude lucht uit kieren, spleten (en je roosters).

En ventilatie belangrijk vinden, maar geen ventilatie hebben (en dan ook nog een houtkachel die "open" is naar je woonruimte)? Je mag die proberen uit te leggen, maar ik denk niet dat ik het zal snappen.
Die kachel staat met zijn luchttoevoer op 50cm van de grond, nog niet eens denk ik. Dus dat warmteverlies zal miniem zijn.

Ventilatie is heel erg belangrijk, ik weet niet waar je "geen" ventilatie vandaan haalt ? Er zitten muur roosters dus er word wel degelijk geventileerd, en ik heb nu het bedrag er nog niet voor over om een wtw te plaatsen.

Ofterwel ik ga met de ramen op winterstand ventileren tot ik een wtw heb geplaatst, als er geen winterstand op zit dan ga ik een andere oplossing zoeken.

Het betreft een nieuwe aangekochte woning dus er valt verder niet veel uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nieuwe insteek: gebruik dat gat in de gevel voor een Decentrale WTW unit. Gaan kanalenstelsel en toch frisse voorverwarmde lucht in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
No Hands schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:55:
Nieuwe insteek: gebruik dat gat in de gevel voor een Decentrale WTW unit. Gaan kanalenstelsel en toch frisse voorverwarmde lucht in de ruimte.
Heb ik ook bekeken, word wel een heel duur systeem. Ruimte is 60m2 groot.
Pagina: 1