Elektra naar overkapping/schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een kapschuur met overkapping laten plaatsen en toen onlangs de stratenmaker aangaf dat ik voor de elektra de kabel door hem onder de bestrating kon laten leggen, heb ik na wat zoekwerk deze kabel gekocht. YVMK-as dus.

Die heeft de stratenmaker nu zo gelegd dat ik rechtsachter in de hoek van onze tuin een kabel heb die de grond uitkomt en daar komt een tuinpaaltje met dubbel stopcontact op.

En bij de kapschuur zelf zitten er 2 lussen in 2 hoeken die doorgeknipt kunnen worden en via een tweetal centraaldozen daar vertakt kunnen worden. Het is verder best simpel, de kapschuur bestaat uit een dicht deel voor opslag en een overkapping en daar willen we het volgende:
overkapping:
- lamp op plafond met lichtschakelaar en stopcontact in de hoek
dicht tuinhuis gedeelte:
- 2 centraaldozen, eentje uit het zicht maar bedoeld voor het doorvoeren naar de overkapping, de andere voor de rest in het tuinhuis
- voorin stopcontact + lichtschakelaar voor lamp op plafond
- achterin de hoek dubbel stopcontact

De stopcontacten zijn puur bedoeld voor licht tuingereedschap en in de overkapping is zodat je je telefoon bijv. kan opladen.

De tuinpaal met dubbel stopcontact in de tuin is bedoeld voor de aanleg van laagvoltage verlichting van Philips Hue en het laadstation van onze toekomstige robotgrasmaaier.

Nu ben ik met name op zoek naar antwoord op het volgende:
1. Ik begin te twijfelen of ik de juiste YVMK-as kabel heb gekocht, ik heb me laten adviseren dat deze aarde heeft middels de metalen gevlochten draad, maar dien ik deze dan direct op de plekken te monteren waar je anders de groengele draad monteert?
2. En bijv. in een centraaldoos, kan ik dan de welbekende wago lasklem met hendel hiervoor gebruiken en dan de metalen gevlochten draad in 1 opening doen, dan de groengele draad in een 2e opening ernaast, etc.?
3. Ik ben van plan Nyko Hydro zwart te kopen omdat dat ook mooi past bij onze overwegend zwarte kapschuur. Moet ik vanaf de centraaldoos overal 2.5mm draad gebruiken? En moet dat XMVK/YMVK 3-aderig installatiedraad zijn? Of mag op bepaalde plekken los installatiedraad ook zoals bijv. van lichtschakelaar naar lamp? Sowieso wil ik alles in pvc-buizen met klemmen op de houten wanden netjes wegwerken.

Nog andere tips?

Dit is een overzicht vanaf de zijkant gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNRnIZLNGdMUPuJ55SdBwi2QVK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbUFf7SnIq3gOQImgB51wrkG.png?f=fotoalbum_large

rood = grondkabel
geel = pvc-buis met (ik denk) XMVK/YMVK installatiekabel

De gele kabel van de ene naar de andere kant is feitelijk gespiegeld en zeg 10cm van elkaar verwijderd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:19:
1. Ik begin te twijfelen of ik de juiste YVMK-as kabel heb gekocht, ik heb me laten adviseren dat deze aarde heeft middels de metalen gevlochten draad, maar dien ik deze dan direct op de plekken te monteren waar je anders de groengele draad monteert?
2. En bijv. in een centraaldoos, kan ik dan de welbekende wago lasklem met hendel hiervoor gebruiken en dan de metalen gevlochten draad in 1 opening doen, dan de groengele draad in een 2e opening ernaast, etc.?
Jep, meestal doe je er nog wat groen/gele tape omheen. En soms moet je inderdaad even een wago of kroonsteentjes of iets anders gebruiken of van de litze naar massieve kabel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:39:
[...]

Jep, meestal doe je er nog wat groen/gele tape omheen. En soms moet je inderdaad even een wago of kroonsteentjes om iets anders gebruiken of van de litze naar massieve kabel te komen.
Ah top, dus zo'n wago of kroonsteentje en dan nog even groen/gele tape om ervoor te zorgen dat het nergens anders mee in aanraking kan komen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:50

bakvis

Tweakers.Nerd

TheGhostInc schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:39:
[...]

Jep, meestal doe je er nog wat groen/gele tape omheen. En soms moet je inderdaad even een wago of kroonsteentjes om iets anders gebruiken of van de litze naar massieve kabel te komen.
- Groen-gele krimpkaus is een beter idee
- adereindhuls gebruiken in plaats van kroonsteen en dat afmonteren in een WAGO (al mag een WAGO ook met flexibele aders).

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Adereindhulzen & wago's vind ik een mindere combi. Vooral de geïsoleerde variant.
En krimpkous kan soms wat stug worden.

@MooDyBLueS, maar de moraal van het verhaal:
Zorg ervoor dat er geen losse draadjes kortsluiting kunnen maken en dat je een verbinder gebruikt die geschikt is voor dat type kabel.
Voor de rest is het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allebei!

En zeg ik het goed dat XMVK installatiekabel beter in bochten te verwerken is dan YMVK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:58:
En zeg ik het goed dat XMVK installatiekabel beter in bochten te verwerken is dan YMVK?
https://www.elektrototaal...s-over/verschil-ymvk-xmvk

Het maakt allemaal weinig uit. Ik ga meestal voor YMVK ivm betere isolatie & iets bestendiger tegen invloeden van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
let je er wel op dat je in de meterkast een eigen automaat EN aardlek hebt voor een 'buitengroep' persoonlijk zou ik voor een aardlekautomaat (2 in 1) kiezen en al het even kan op met een zo laag mogelijk vermogen, wij hebben hier bijvoorbeeld bewust maar een 10a automaat voor gebruikt zwaardere automaten willen we niet aansluiten maar op deze manier zorgt kortsluiting buiten niet ook meteen voor stroomuitval binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@i-chat Wat ik vergeten ben te melden is dat ik de aansluiting in de meterkast door de elektriciën laat doen. Kabel ligt nu deels op rol nog bij de kruipruimte achter in de tuin, elektriciën zal die doortrekken naar meterkast en aansluiten.

Zelf doe ik de aansluiting van het tuinpaaltje en de elektra in het tuinhuis/overkapping.

Goed punt van het vermogen, ik zal dat bespreken met de elektriciën. Want zoals ik al aangaf zal er behalve een paar (LED) lampen in het tuinhuis en de overkapping alleen nog laagvoltage Hue verlichting in de tuin aangesloten worden en de robotmaaier. En ja, in het tuinhuis zal er af en toe gebruik gemaakt worden van wat tuingereedschap, maar niks geks. Ik heb ook aan de woningzijde nog stopcontacten waar de stratenmaker z'n zware tegelslijpmachine op aangesloten heeft en dat ging zonder problemen, dus voor zwaar geschut blijven we die gewoon gebruiken. Het is denk ik net als bij jou meer het feit dat er stroom is voor licht/sporadisch gebruik en ook voor de lampen natuurlijk.
Pagina: 1