Wat is het nut van een subnetmasker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikbrlk
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04 12:56
Mijn vraag

Ik ben een ICT mbo niveau 4 student en ik kreeg de vraag wat is het nut van een subnetmasker?
Mijn vraag is dus ook zou iemand mij dit kunnen uitleggen want ik weet wel wat een subnetmasker is maar het nut er van zou ik niet kunnen uitleggen :-( zou iemand mij kunnen helpen?

Beste antwoord (via erikbrlk op 15-04-2025 16:51)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om netwerken te segmenteren. Door gebruik te maken van een subnet masker weet je welke hosts onderdeel zijn van het lokale netwerk en welke niet (welk verkeer dus richting de gateway moet).

Tip: schrijf een netwerkadres eens binair uit en leg daar het subnetmasker binair onder. Dan wordt het direct een stuk logischer :)

Waarom je een subnet beperkt wilt houden in grootte is dan weer oorspronkelijk een stukje historie: vroeger werkten we met hubs i.p.v. switches, en iedereen op het netwerk ontving dan al het verkeer (ook als het niet voor jou bedoeld was). Dit beperkte de snelheid nogal. Daarna kwamen de switches en werd verkeer grotendeels gericht verzonden van A naar B, maar je bleef broadcast verkeer houden, een soort roepen in de ruimte.

Tegenwoordig segementeren we meer uit security overwegingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 15-04-2025 13:39 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om netwerken te segmenteren. Door gebruik te maken van een subnet masker weet je welke hosts onderdeel zijn van het lokale netwerk en welke niet (welk verkeer dus richting de gateway moet).

Tip: schrijf een netwerkadres eens binair uit en leg daar het subnetmasker binair onder. Dan wordt het direct een stuk logischer :)

Waarom je een subnet beperkt wilt houden in grootte is dan weer oorspronkelijk een stukje historie: vroeger werkten we met hubs i.p.v. switches, en iedereen op het netwerk ontving dan al het verkeer (ook als het niet voor jou bedoeld was). Dit beperkte de snelheid nogal. Daarna kwamen de switches en werd verkeer grotendeels gericht verzonden van A naar B, maar je bleef broadcast verkeer houden, een soort roepen in de ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 15-04-2025 13:39 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikbrlk
Glashelder schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:38:

Bedankt voor de uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit klopt op zich, maar dat is meer een gevolg. Door middel van het subnetmasker bepaal je welk deel van het ipadres het netwerk bepaalt, en welk deel het individuele apparaat ("host").

Neem een IP-adres als 192.1.2.3. Door te schuiven met een netwerkmasker kun je zeggen

netwerk: 192.0.0.0 en host: 1.2.3. (een /8)
Of
netwerk: 192.1.0.0 en host: 2.3. (een /16)
of
netwerk: 192.1.2.0 en host 3 (een /24, zeer herkennbaar voor de meesten).

De reden dat die /8 en /16 en /24 heten is omdat als je een binair masker maakt, het netwerkadres wordt aangegeven doordat in binair een 1 onder die waarde staat. Je telt het aantal 1'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:39
Het geeft aan hoe groot een netwerk is. Omdat een computer (of wat voor apparaat dan ook ook) aan de hand van zijn eigen IP-adres kan zien waar de grenzen van het block liggen kan hij bepalen of dit in zijn eigen netwerk zit of er buiten. Voor verkeer wat niet in het netwerk zit stuurt hij naar zijn gateway.

Als je een netwerk bouwt in eilandbedrijf (dus geen verbinding heeft met andere netwerken) hoef je ook geen gateway in te vullen.

Maar als je deze vraag stelt denk ik eigenlijk dat je ook niet echt weet hoe IP-adressen werken.
Wat doet de gateway en wat doet DNS. Aangezien dit allemaal wordt ingevuld in het zelfde schermpje in windows.
Hier is veel over te vinden op internet. Is wel handig om te weten als iets verder de IT in gaat. Of je nu in infra, server, cloud of software wil gaan ontwikkelen.

[ Voor 29% gewijzigd door ewoutw op 15-04-2025 14:52 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:29

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Voor de volgende keer naar OP: dit soort simpele vragen zijn vrij gemakkelijk online te vinden. Veel fimpjes en artikelen die je eerst had kunnen bekijken voordat je deze post maakte ;) Kortom voor je volgende post verwachten we een hoger niveau dan hulp bij een schooloefening.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Yariva hoewel ik je centiment begrijp,

als ik google op wat is een subnetmakser dan is de 3e hit een wiki artiekel dat naar mijn inzicht meer vragen dan antwoorden opwerpt en alles wat er bovenstaat (oa van nordvpn en microsoft maken het allemaal NOG erger doordat ze het alleen uitleggen in de context van een of ander product ...

dat gezegd hebbende snap ik dat de overvloed aan irrelevantie informatie via één zoekterm lees: de zoekterm die ik zelf (zonder verdere controle) zou hebben aanbevolen TS niet verder zou hebben geholpen.

Dat @Glashelder vervolgens de moeite neemt op een heel mooi (maar niet helemaal complet) verhaal uit te typen in plaats van te verwijzen naar een goede uitleg of een youtube video van bijvoorbeeld networkchuck (die het wel redelijk duidelijk en visueel uitlegt) is dan weer het andere uiterste. (met mijn volste respect overigens). maar een 'doe de volgende keer beter zoeken voor je post reactie, A helpt niet, en B verziekt ook alleen maar de sfeer op ons mooie forum (S) Ik had dan op zijn minst een reactie verwacht als:

Hé OP, antwoorden op vragen als die zijn redelijk eenvoudig te googelen bijvoorbeeld met: <google>newbs guide to subnetmasks</google> de bovenste video legt het bijvoorbeeld best wel aardig uit.

zelfde strekking maar tóch nog behulpzaam in één. aan @erikbrlk - die video legt het echt lekker uit! en is ook niet heel lang ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikbrlk
i-chat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:42:
@Yariva hoewel ik je centiment begrijp,

als ik google op wat is een subnetmakser dan is de 3e hit een wiki artiekel dat naar mijn inzicht meer vragen dan antwoorden opwerpt en alles wat er bovenstaat (oa van nordvpn en microsoft maken het allemaal NOG erger doordat ze het alleen uitleggen in de context van een of ander product ...

dat gezegd hebbende snap ik dat de overvloed aan irrelevantie informatie via één zoekterm lees: de zoekterm die ik zelf (zonder verdere controle) zou hebben aanbevolen TS niet verder zou hebben geholpen.

Dat @Glashelder vervolgens de moeite neemt op een heel mooi (maar niet helemaal complet) verhaal uit te typen in plaats van te verwijzen naar een goede uitleg of een youtube video van bijvoorbeeld networkchuck (die het wel redelijk duidelijk en visueel uitlegt) is dan weer het andere uiterste. (met mijn volste respect overigens). maar een 'doe de volgende keer beter zoeken voor je post reactie, A helpt niet, en B verziekt ook alleen maar de sfeer op ons mooie forum (S) Ik had dan op zijn minst een reactie verwacht als:

Hé OP, antwoorden op vragen als die zijn redelijk eenvoudig te googelen bijvoorbeeld met: <google>newbs guide to subnetmasks</google> de bovenste video legt het bijvoorbeeld best wel aardig uit.

zelfde strekking maar tóch nog behulpzaam in één. aan @erikbrlk - die video legt het echt lekker uit! en is ook niet heel lang ...
Bedankt voor deze reactie ik zal eens kijken of ik zo meer info kan vinden, ik ben gister begonnen met de serie you suck at subnetting van Networkchuck hij legt het best goed en leuk uit.
en ik vond inderdaad de opmerking van de moderator minder prettig . _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
Als je uit de YouTube generatie komt dan eens zoeken naar networking eli the computer guy. Denk dat hij je vraag wel goed samen vat, ook richting mensen die niet heel goed engels verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikbrlk
TweakerCarlo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:02:
Als je uit de YouTube generatie komt dan eens zoeken naar networking eli the computer guy. Denk dat hij je vraag wel goed samen vat, ook richting mensen die niet heel goed engels verstaan.
ik kijk momenteel de videos van networkchuck ik kan gelukkig goed engels.
Pagina: 1