Beste Tweakers
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende. Wij gaan zes 55”-tv’s op een rij installeren en hierop enerzijds camerabeelden monitoren, anderzijds voor opleiding moeten deze beelden kunnen teruggekeken worden.
Voor het gemak ga ik dit opsplitsen in enkele onderwerpen.
Nog belangrijk. Dit is een setup die stabiel moet werken zonder specifieke kennis bij de gebruiker te leggen. Dat er af en toe wel eens iemand onderhoud als zijnde updates moet doen is prima, maar we willen een oplossing die niet regelmatig ondersteuning nodig heeft.
Ieder alternatief is uiteraard welkom.
Voordelen:
Het alternatief waar ik naar neig is dan om zes mini-pc’s te gebruiken.
De voordelen:
Wanneer we de piste van zes aparte pc’s volgen kunnen we:
Groet
Johan
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende. Wij gaan zes 55”-tv’s op een rij installeren en hierop enerzijds camerabeelden monitoren, anderzijds voor opleiding moeten deze beelden kunnen teruggekeken worden.
Voor het gemak ga ik dit opsplitsen in enkele onderwerpen.
Nog belangrijk. Dit is een setup die stabiel moet werken zonder specifieke kennis bij de gebruiker te leggen. Dat er af en toe wel eens iemand onderhoud als zijnde updates moet doen is prima, maar we willen een oplossing die niet regelmatig ondersteuning nodig heeft.
SmartPSS Lite – en de daarbijhorende ongemakken
De camera’s die er al hangen zijn van Dahua. De gewone livestream zouden we met ieder programma kunnen weergeven. Maar voor het terugkijken en dergelijke vrees ik dat we aan “SmartPSS Lite” vastzitten.Ieder alternatief is uiteraard welkom.
Voordelen:
- De gebruikers kennen deze software al
- Vanuit Dahua zal er waarschijnlijk lang ondersteuning blijven voor deze toepassing. (Ze hebben net SmartPSS gestopt op Windows om vol in te zetten op SmartPSS Lite.)
- Er kan maar één instantie van dit programma opgestart worden
- Dit kan slechts op één scherm weergegeven worden.
- Dit draait niet op Linux (bij mijn weten)
- Het aantal camera’s is beperkt tot 64 (en we zitten over die limiet)
Aansturing zes schermen
Ik kan niet direct een moderne grafische kaart vinden met zes uitgangen. Twee grafische kaarten in één pc zijn een mogelijke oplossing, maar dan komt de eis dat dit stabiel moet zijn om de hoek kijken en dit lijkt mij wel een risicofactor.Het alternatief waar ik naar neig is dan om zes mini-pc’s te gebruiken.
De voordelen:
- Alle nadelen van SmartPSS Lite zijn hiermee van de baan (behalve ondersteuning voor Linux).
- Eenvoudiger dan zes VM's draaien en mocht er toch een probleem met één pc zijn, werken de andere vijf nog. Op VM's zal de eingebruiker waarschijnlijk amper kunnen troubleshooten.
- Bediening (zie hieronder)
- Daar we Windows nodig hebben toch wat prijziger dan één krachtige pc.
Bediening
Mochten we toch alle schermen vanaf één pc aansturen dan hebben we genoeg aan één draadloze muis en toetsenbord. Dat leek mij in eerste instantie een voordeel, maar vind op zo’n oppervlakte maar eens de muis. PowerToys installeren en dubbel op Ctrl drukken biedt wel een oplossing, maar toch twijfel ik aan het gebruiksgemak.Wanneer we de piste van zes aparte pc’s volgen kunnen we:
- Zes aparte toetsenborden en muizen, maar dat lijkt mij idioot, daar er meestal slechts één persoon alle schermen zal bedienen.
- Software als https://symless.com/synergy/purchase gebruiken.
- 2 Logitech MX Keys S toetsenborden en muis. Met elk van deze kan je met één knop snel schakelen tussen drie verschillende pc’s. De muis kan nooit buiten de rand van het scherm dat je op dat moment bedient verdwijnen. Het enige nadeel is dat ik niet direct een type ken waarmee je tussen zes pc’s kunt schakelen (zowel toetsenbord als muis gelijktijdig).
Opstarten
Hier zit ik met twee uitdagingen.- Wanneer de stroom ingeschakeld wordt, wil ik dat de pc(‘s) automatisch opstart(en). Bij bepaalde toestellen kan je dat in de Bios instellen, maar ik vermoed dat dat zeker niet bij allen zo is. Desnoods kunnen we de powerbutton wel via een relais ofzo overrulen, maar dit liever niet.
- Deze pc’s komen sowieso niet in een domein of dergelijke en waarschijnlijk in een aparte VLAN. Zonder Windows-wachtwoord gaan ze doorstarten en kunnen we wel zorgen dat SmartPSS automatisch opent en de juiste schermen start. Qua veiligheid valt hier nog mee te leven. Het is een afgesloten ruimte die niet publiek toegankelijk is.
Maar het valt te voorspellen dat men deze schermen ook voor andere zaken gaat willen gebruiken, dat men zal willen inloggen op hun persoonlijke bestanden etc. Vandaar twijfel ik om het automatisch opstarten misschien meteen te schrappen en voorstellen dat men altijd manueel inlogt. Alleen is het bij de oplossing met zes pc’s dan wel heel lullig om zes keer te moeten aanmelden.
Wat verwacht ik van jullie?
Iedere input, idee, mogelijks probleem dat ik niet gezien heb, ervaring… is welkom. Niets staat vast en alles kan en mag veranderd worden.Groet
Johan