Fijne boor voor voorboren chemisch anker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-05 10:26
We zijn ons balkon aan het vervangen. Oude balkon is eraf. Constructeur heeft een nieuw balkon ingetekend/berekend bestaande uit twee UNP180-liggers op staanders, gekoppeld met balken. De UNP langs de gevel moet gekoppeld worden met chemische ankers M12, 100-120mm diep in de gevel.

Huis met bouwjaar 1899, steens gevel (geen spouw uiteraard). Op enig moment gevoegd met cementspecie.

Ik zit even te zoeken welke boor we hiervoor het best gebruiken. Klopboor hoe zwaar? Gewoon steenboortje erop, of diamantboortje? Ik boor wel gaten in baksteen om klimplanten op te binden, maar dit is even een ander formaat.

In principe dacht ik te boren in de steen, niet in de voeg. Goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34

Asteroid9

General Failure

Dus je moet 12cm boren in bakstenen uit 1899, daar heb je niet veel voor nodig.

Gewone boor met een fatsoenlijk steenboortje er in zou al genoeg moeten zijn. Inderdaad in de steen boren, in de voeg gaat niet werken.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
Dat leest niet fijn... Je gaat een balkon plaatsen en je vraagt iets basaals als boren?
Weet je zeker dat je dit niet wilt uitbesteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Asteroid9 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:43:
Dus je moet 12cm boren in bakstenen uit 1899, daar heb je niet veel voor nodig.

Gewone boor met een fatsoenlijk steenboortje er in zou al genoeg moeten zijn. Inderdaad in de steen boren, in de voeg gaat niet werken.
Boor met diameter 14mm op een gewone klopboor, serieus? Ik vind die diameter dan zo enorm. Ik heb een klopboor van Makita DHP487Z liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

M2M

medicijnman

't gat moet gemaakt worden. Dat lukt zelfs met boortjes van de Action of de lidl of de dumpsterafdeling van de bouwmarkt. Hoewel je wellicht meer dan 1 setje boren moet halen dan. Je zou ze kleiner voor kunnen boren, maar met een fatsoenlijke boorhamer jaag je 12mm als een mes door boter erin.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
Frontysco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:43:
Dat leest niet fijn... Je gaat een balkon plaatsen en je vraagt iets basaals als boren?
Weet je zeker dat je dit niet wilt uitbesteden?
Ik had wat simplistisch geformuleerd mss, om jullie de details te besparen. Het is in praktijk een mix van uitbesteden/zelf.

Wij plaatsen de muurankers en storten de poeren.

Constructiebedrijf komt dan inmeten, voert uit obv tekening/berekening van constructeur, en komt de boel dan plaatsen, waarbij 1 van ons meehelpt.

Op zich zijn we wel klusvaardig, hebben eerder balkenvloer vervangen, dakramen geplaatst etc. Alleen chemische ankers niet eerder geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Purk80 op 15-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Doe wel voorzichtig. Ik weet niet hoe goed het voegwerk nog is, maar bij mij tikte ik letterlijk de steen uit de muur met een klopboor. Het is een huis uit 1917, enkelsteens met handgebakken stenen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
M2M schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:46:
't gat moet gemaakt worden. Dat lukt zelfs met boortjes van de Action of de lidl of de dumpsterafdeling van de bouwmarkt. Hoewel je wellicht meer dan 1 setje boren moet halen dan. Je zou ze kleiner voor kunnen boren, maar met een fatsoenlijke boorhamer jaag je 12mm als een mes door boter erin.
Yes, ik vat dat het gat er wel komt. Ik zou alleen graag weten hoe je dit een beetje prettig en makkelijk doet. Er moeten 10 ankers in, elke 50 cm eentje. Ik wil er geen uren mee bezig zijn en ook niet tig boortjes weg moeten gooien of m'n boorhamer daarna kunnen afschrijven. Dan leen ik liever even gericht wat van vrienden. Alleen: wat is dan handig.

Bepaalde hardheid van het boortje die handig is als je hem vaker wil gebruiken? En vindt een klopboor zoals m'n Makita DHP487Z dit OK, of vernachel ik hem hiermee? Ik hou hem graag heel en wilde hem nog vaker gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

M2M

medicijnman

Boren, goed uitzuigen, checken of de holte diep genoeg is, glazen ampul erin (niet vergeten!), boutje erin en aandraaien. De glazen ampul wordt vermorzeld en de twee vloeistoffen mengen zich en vormen een kneiterhard stuk plastic dat zich in het steen en om de schroefdraad verhard. Dat kost wel wat tijd, dus niet mee lopen pielen als het boutje er in zit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:55:
Doe wel voorzichtig. Ik weet niet hoe goed het voegwerk nog is, maar bij mij tikte ik letterlijk de steen uit de muur met een klopboor. Het is een huis uit 1917, enkelsteens met handgebakken stenen.
Het voegwerk is gelukkig nog spijkerhard. De stenen daarentegen best bros heb ik de indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Ik zou met een holle boor boren

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
BCC schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:56:
Ik zou met een holle boor boren
Kun je linkje plaatsen met voorbeeld? Voor m'n beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
M2M schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:56:
Boren, goed uitzuigen, checken of de holte diep genoeg is, glazen ampul erin (niet vergeten!), boutje erin en aandraaien. De glazen ampul wordt vermorzeld en de twee vloeistoffen mengen zich en vormen een kneiterhard stuk plastic dat zich in het steen en om de schroefdraad verhard. Dat kost wel wat tijd, dus niet mee lopen pielen als het boutje er in zit.
Proces van het plaatsen is me duidelijk. Spul ligt ook al klaar. Tweecomponentenspul in lange spuit, geen ampul. Niet handig?

Hardt in 48 uur uit dacht ik? Zodra het erin zit blijven we er sowieso wel een weekje af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Over ampullen die niet uitharden zijn vaker klachten dan tweecomponenten spuit. Wees er zeker van dat het niet over de datum is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
baksteen dus in basis is de voorgestelde boormachine prima. de diameter valt net buiten de specs maar zal wel gaan (13mm vs 14 mm) omdat het oude stenen zijn (dus niet hol) kan het ook met een hamerboor, maar dan wel met fingerspitzengefühl en niet op standje gorilla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Purk80 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:56:
[...]

Het voegwerk is gelukkig nog spijkerhard. De stenen daarentegen best bros heb ik de indruk
Dat is wel een bijzondere opmerking over een muur waar een balkon aan komt te hangen.
Als je twijfels hebt, zeker de constructeur inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik de constructeur of aannemer was zou ik nieteens beginnen aan het overnemen van een halve klus...

Is het echt de hoofdprijs om ze de hele klus te laten doen?

Als er ook maar iets mis gaat weet ik wel naar wie er gewezen gaat worden.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 15-04-2025 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:09:
Als ik de constructeur of aannemer was zou ik nieteens beginnen aan het overnemen van een halve klus...

Dat idd. Als ik constructeur was zou ik geen enkele garantie geven als mijn klant zelf de chemische ankers zou plaatsen. Dat moet goed of dat moet niet, want anders komt de boel naar beneden.
Je wilot besparen en da's prima, maar laat de kritische zaken alsjeblieft door de pro doen.
Zeker als je zelf al niet eens weet wat voor boor je zou moeten gebruiken. Nofi :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

M2M schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:46:
Boorhamer? Het gaat hier om baksteen.

Klopboor.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
twain4me schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is wel een bijzondere opmerking over een muur waar een balkon aan komt te hangen.
Als je twijfels hebt, zeker de constructeur inlichten.
Thanks. Het voegwerk is wel harder dan de stenen. Constructeur heeft het bekeken, ze vond het goed genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Let op, er zijn veel ankers die niet geschikt zijn voor diamantgeboorde gaten indien deze niet opgeruwd worden na het boren. Gaten zijn te glad, hierdoor geen hechting. Lees de handleiding van je lijm goed door!
Nu is dit bij chemisch een kleiner probleem als bij snelmontage-ankers.

En ik zou dit gewoon met een steenboor op de boorhamer doen. En goed uitblazen, niet alleen uitzuigen.
Maar nogmaals, lees de handleiding van je lijm!

[ Voor 13% gewijzigd door blitzkrieg op 15-04-2025 12:18 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

blitzkrieg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:17:
[...]

Let op, er zijn veel ankers die niet geschikt zijn voor diamantgeboorde gaten indien deze niet opgeruwd worden na het boren. Gaten zijn te glad, hierdoor geen hechting. Lees de handleiding van je lijm goed door!
Nu is dit bij chemisch een kleiner probleem als bij snelmontage-ankers.

En ik zou dit gewoon met een steenboor op de boorhamer doen. En goed uitblazen, niet alleen uitzuigen.
Maar nogmaals, lees de handleiding van je lijm!
Tja - bij oude bakstenen is de kans op uitbreken best groot imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:09:

Als er ook maar iets mis gaat weet ik wel naar wie er gewezen gaat worden.
Wie komt plaatsen is niet de constructeur of een aannemer, maar het constructiebedrijf. Oftewel het staalbedrijf dat ook voor aannemers draagconstructies in elkaar zaagt en last op basis van constructietekeningen.

Eenvoudige constructies nemen ze ook zelf aan. De constructeur gaf ook al aan dat het vrij eenvoudig was. Aannemer die ik hier had vond het ook niet vreemd klinken. Het zou allemaal vrij overzichtelijk moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Purk80 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:20:
[...]

Wie komt plaatsen is niet de constructeur of een aannemer, maar het constructiebedrijf. Oftewel het staalbedrijf dat ook voor aannemers draagconstructies in elkaar zaagt en last op basis van constructietekeningen.

Eenvoudige constructies nemen ze ook zelf aan. De constructeur gaf ook al aan dat het vrij eenvoudig was. Aannemer die ik hier had vond het ook niet vreemd klinken. Het zou allemaal vrij overzichtelijk moeten zijn.
Wie het komt doen is het punt niet.

Jij neemt het meest basale deel van de montage voor rekening. Daarmee trek je m.i. alle verantwoordelijkheid voor wat er ook maar mis gaat naar je toe.

Ik zou het niet doen voor die paar knaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
The Eagle schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:12:
[...]

Dat idd. Als ik constructeur was zou ik geen enkele garantie geven als mijn klant zelf de chemische ankers zou plaatsen. Dat moet goed of dat moet niet, want anders komt de boel naar beneden.
Je wilot besparen en da's prima, maar laat de kritische zaken alsjeblieft door de pro doen.
Zeker als je zelf al niet eens weet wat voor boor je zou moeten gebruiken. Nofi :)
Constructeur gaf zelf aan dat we dit prima zelf konden doen... Aannemer idem. Ik kan naar hen terug voor detail zoals welke boor en welk boortje, maar leek me dat hier vast ook genoeg mensen waren die het me konden vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:23:
[...]

Wie het komt doen is het punt niet.

Jij neemt het meest basale deel van de montage voor rekening. Daarmee trek je m.i. alle verantwoordelijkheid voor wat er ook maar mis gaat naar je toe.

Ik zou het niet doen voor die paar knaken.
Het scheelt 4000 euro plus levert vertraging op van 6 maanden. Dat is het ons niet waard, als zowel constructeur als constructiebedrijf als aannemer aangeven dat het vrij eenvoudig is en dat je dit nou juist prima zelf kunt doen.

Hoe dan ook. Het is je goed recht om het zelf anders te doen. Maar dit was de vraag niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Purk80 op 15-04-2025 12:30 ]

Pagina: 1