Zijwangen dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 21:14
Hallo allemaal,

Bij mij thuis zijn nu de dakdekkers bezig en voordat ze aan het dak van de dakkapel toekomen ga ik dat dak vervangen. In dat proces dacht ik ook maar gelijk de zijwangen mee te nemen en dikker te maken (en te isoleren). Nu is het dakje maken vrij eenvoudig, maar de zijwangen vergen toch iets meer expertise. Vooral de aansluiting naar het dak en de volgorde van constructiedelen roepen vragen op.

Ik heb nu de volgende opbouw in gedachten:
- blauw = verticale staanders (waartussen isolatie)
- rood = dampopen waterkerende folie (vastnieten op staanders)
- bruin = panlatten van 24 mm hoogte als afstandhouders voor spouw
- paars = trespa
- donkergrijs = loodslabben (vastgespijkers op staanders)
- oranje golf = dakpannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtsdKjQWHwgr0oqthubskDmK00M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q4a2vj6ZeFEeQkDLpMUHwF5U.png?f=fotoalbum_large

Ervan uitgaande dat dit in grove lijnen correct is, dan heb ik nog een paar vragen:
1. kan ik gewoon reguliere panlatten gebruiken voor het maken van de spouw, of kan ik beter geimpregneerd hout kopen hiervoor?
2. hoe groot moet ik de kier laten tussen trespa en aansluiting hellend dak en dak dakkapel (i.v.m. ventilatie)?
3. is de overstek van het dak van de dakkapel voldoende om inregenen achter het trespa te voorkomen? Of anders gezegd; hoe groot moet ik die overstek maken?

Ontzettend bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:54
De panlatten aan de zijkant niet horizontaal maar verticaal aanbrengen.
Bij voorkeur de panlatten in de menie zetten voor montage.
Kier tussen onderzijde trespa en bovenkant dakpannen 5 a 7 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Ik zou een verholen/verscholen goot nemen in plaats van het lood.
Staat veel netter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66tSMP1WAfpw4qXyzEg2H6lXM3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wc0we7vXgAOlKpnjE1eVEbuW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door FRANQ op 16-04-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Erg bedankt voor de antwoorden, ik ga de tips opvolgen!

Vandaag komt de dakdekker het werk afmaken en gelukkig kwam hij zelf ook met het initiatief voor een verholen goot. Dus aan mij de taak om binnenkort de zijwangen te verbreden tot aan die goot. Ik heb tot nu toe het dak een overstek van 13,5 cm gegeven (meer kon niet). Van die 13,5 cm gaat dan nog de verdikking van de zijwang af; ik denk dat ik dat ga doen met een laag van 4 a 6 cm PIR. Dan blijft er 9,5 a 7,5 cm over aan overstek, maar dan nog de ventilatielatten en trespa eraf, dan blijft er zo'n 6,5 a 4,5 cm overstek over. Tis wel erg weinig overstek helaas, dus ik zal de kier tussen trespa en dakje ook klein moeten houden (ter voorkoming van inwaaien regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Let erop dat bij een verholen goot je dakpannen het best zo dicht mogelijk op de zijwangen zitten. Eventueel dus pannen slijpen om mooi uit te komen.
Als je zware slagregen tegen een zijwang hebt kan zo'n verholen gootje het water soms niet aan is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
oke goed om te weten, bedankt, hij gaat er zo mee aan de slag dus ik zal erop letten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
Gebruik hiervoor geen panlatten maar ventilatielatten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IfIuJP_4_m0M5PByvJwVldkTPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZuOhNHCKKJlD5UZS1IlCMEqt.png?f=user_large

Afhankelijk van het type gevelbekleding kan je ze zowel horizontaal als verticaal plaatsen.
Pagina: 1