Nieuwe werkplek inrichten. 2 schermen of 1 ultrawide monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 08:18
Beste forumleden,

Vanuit mijn werkgever is het toegestaan een thuiswerkplek te declareren.

Mijn huidige monitor iiyama GB2560HSU-B1.

De afmetingen van het beoogde bureau zijn 120x80.

Ik zat te kijken naar een extra beeldscherm of een ultrawide beeldscherm.
Kijkt een curved scherm rustiger dan een traditionele monitor?

Een tweede of ultrawide beeldscherm is vooral bedoeld om meerdere schermen open te hebben en naast elkaar te zetten.

Het beeldscherm moet voldoen aan de NEN-ISO 9241-3 norm. Valt een ultrawide scherm daar überhaupt onder?

Mijn voorkeur zou uitgaan van een ultrawide scherm omdat ik ook graag game en dan het liefst de game in het midden van mijn bureau opstelling heb staan en niet naar links of rechts moet kijken op 1 van de 2 schermen als ik 2 schermen heb.

Ik maak gebruik van een 1660 super. Ik speel voornamelijk Starcraft II en af en toe een keer Fortnite.
Eigenlijk zou 1080p de voorkeur hebben maar ik denk dat dat wellicht geen mooi beeld geeft met een ultrawide scherm.

Graag jullie ideeën/ opvattingen/ ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 15-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:46
Curved of 2x 16:9 scherm is niet zwart-wit, maar een persoonlijke ervaring.
Ik zweer bij curved en toch heb ik tientallen collega's die zweren bij dual of triple screen.

Gaming gaat met moderne games prima. SC2 daar entegen lees ik (met ff googlen) niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55
Ik denk dat een leuke 34" 1440p wellicht een hele leuke overweging kan zijn.
Bijvoorbeeld zoals deze: uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
PROnline schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:46:
Curved of 2x 16:9 scherm is niet zwart-wit, maar een persoonlijke ervaring.
Ik zweer bij curved en toch heb ik tientallen collega's die zweren bij dual of triple screen.

Gaming gaat met moderne games prima. SC2 daar entegen lees ik (met ff googlen) niet zo goed.
Kan starcraft niet gekaderd in het midden van het scherm worden weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
GarBaGe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:46:
Ik denk dat een leuke 34" 1440p wellicht een hele leuke overweging kan zijn.
Bijvoorbeeld zoals deze: uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart
Dat zou idd een prima scherm zijn. 120Hz vind ik genoeg, voor mij heeft meer hz geen meerwaarde.
Ik kan alleen nergens vinden of het scherm voldoet aan de ISO 9241-3 norm, ivm de declaratie. Ik krijg overigens maar 182 euro voor het scherm. Denk je dat een scherm tussen de 250-300 euro oke is of lever ik dan teveel kwaliteit in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55
code:
1
2
3
4
ISO 9241-4:
Visual display requirements 
This part specifies the ergonomics requirements for display screens which ensure that they can be read comfortably, safely and efficiently to perform office tasks. 
Although it deals specifically with displays used in offices, it is appropriate to specify it for most applications that require general purpose displays to be used in an office-like environment.

Dit lijkt me haalbaar voor iedere monitor, vandaag de dag.
Niet echt SMART.... niet echt meetbaar, als je het mij vraagt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54
Als ik dit zo lees, dan lijkt het belangrijkste te zijn dat deze ergonomisch is. En daarmee bedoelen ze: in hoogte te verstellen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 15:06

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk dat 120x80 te klein is. Mijn vriendin heeft 2x 24" naast elkaar op 160x80 en dat oogt al krap (als in, als je er ook nog een laptop naast zet kan je koffie er niet meer bij).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 15:06

SeatRider

Hips don't lie

GarBaGe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:00:
code:
1
2
3
4
ISO 9241-4:
Visual display requirements 
This part specifies the ergonomics requirements for display screens which ensure that they can be read comfortably, safely and efficiently to perform office tasks. 
Although it deals specifically with displays used in offices, it is appropriate to specify it for most applications that require general purpose displays to be used in an office-like environment.

Dit lijkt me haalbaar voor iedere monitor, vandaag de dag.
Niet echt SMART.... niet echt meetbaar, als je het mij vraagt...
Je quote nu ook niet echt de norm, maar een beschrijving ervan :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben zelf van 2x 21" naar 2x 21" met een 27" in het midden naar 2x 27" naar 2x 27" met 2x 21" erboven en toen naar een enkele 34" met een 27" erlangs gegaan. Ik heb gekozen voor de Dell P3421W, want met 34" heb je nog helemaal geen curved nodig.
De 27" gebruik ik voor dingen als Teams, Outlook, soms wat notities e.d., de 34" als primair werkscherm. Dat werkt heel lekker.

Qua bureau heb ik een IKEA zit/sta bureau met een L-vormig blad, breedte 160. Mijn hoofdscherm zit aan de lange kant van de L, het kleine scherm zit in het achterste hoekje, en mijn laptop staat links van het scherm. Voor het kleine scherm + laptop heb ik een monitorarm gehaald met een laptopsteun, het grote scherm zit op een steun met gasveer.
Ik zou geen bureau van maar 120 breed gaan, dat is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
SeatRider schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:32:
Ik denk dat 120x80 te klein is. Mijn vriendin heeft 2x 24" naast elkaar op 160x80 en dat oogt al krap (als in, als je er ook nog een laptop naast zet kan je koffie er niet meer bij).
Mijn huidige bureau is 120x80 of 120x60 cm (dat weet ik niet helemaal zeker). Het is inderdaad aan de kleine kant. Zowel mijn vrouw als ik hebben onze bureaus in de woonkamer staan (ik voeg eventueel later nog een foto toe). Voor nu kan ik er prima mee werken, maar ik mis echt een extra scherm — of liever nog, een breder scherm waarop ik vensters gemakkelijk naast elkaar kan zetten. Op de plek waar de bureaus nu staan is helaas niet veel extra ruimte, en gezien de huidige indeling van de woonkamer is dit voorlopig de meest geschikte plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Oon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:52:
Ik ben zelf van 2x 21" naar 2x 21" met een 27" in het midden naar 2x 27" naar 2x 27" met 2x 21" erboven en toen naar een enkele 34" met een 27" erlangs gegaan. Ik heb gekozen voor de Dell P3421W, want met 34" heb je nog helemaal geen curved nodig.
De 27" gebruik ik voor dingen als Teams, Outlook, soms wat notities e.d., de 34" als primair werkscherm. Dat werkt heel lekker.

Qua bureau heb ik een IKEA zit/sta bureau met een L-vormig blad, breedte 160. Mijn hoofdscherm zit aan de lange kant van de L, het kleine scherm zit in het achterste hoekje, en mijn laptop staat links van het scherm. Voor het kleine scherm + laptop heb ik een monitorarm gehaald met een laptopsteun, het grote scherm zit op een steun met gasveer.
Ik zou geen bureau van maar 120 breed gaan, dat is erg klein.
Welk 34'' scherm heb je? Merk/type?
Zou curved niet prettiger zijn voor de ogen?
Ik kan voor nu niet echt anders dan een bureau kiezen wat 120 breed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:39:
[...]

Welk 34'' scherm heb je? Merk/type?

Ik kan voor nu niet echt anders dan een bureau kiezen wat 120 breed is.
Dell p3421w, zou ik overigens niet aanraden omdat het geen heel goed scherm is; kleurweergave is prima, erg accuraat maar niet heel mooi, maar er zijn wat bekende issues waarbij het scherm bijv. heel snel gaat flikkeren.
Qua formaat wel ideaal, mijn punt was vooral dat je geen rond scherm nodig hebt als je ultrawide maar 34" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
SPee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:29:
Als ik dit zo lees, dan lijkt het belangrijkste te zijn dat deze ergonomisch is. En daarmee bedoelen ze: in hoogte te verstellen.
Het artikel van coolblue had ik ook gelezen.

Misschien letten ze wel helemaal niet op de NEN-ISO 9241-3 norm bij de declaratie. (Dat die er niet specifiek bijstaat bedoel ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
Mijn huidige bureau is 120x80 of 120x60 cm (dat weet ik niet helemaal zeker). Het is inderdaad aan de kleine kant.
Dan zou ik vooral kijken naar de fysieke maten.
Ga je ze ophangen of neerzetten?
Bij neerzetten moet je kijken naar een fijne voet, bij een vaste beugel zou ik kijken naar een lekker dun scherm, zodat ze ver naar achteren kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:44:
[...]

Dan zou ik vooral kijken naar de fysieke maten.
Ga je ze ophangen of neerzetten?
Bij neerzetten moet je kijken naar een fijne voet, bij een vaste beugel zou ik kijken naar een lekker dun scherm, zodat ze ver naar achteren kunnen.
Kan beide.

Wat zou jouw voorkeur hebben? 2 schermen of 1 ultrawide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:46:
Kan beide.

Het voordeel van 2 schermen is dat je makkelijker 4 vensters naast elkaar zet. Ik heb ook weleens een ander systeempje (Raspberry Pi oid) op een scherm gezet.
Maar de real estate van 1 groot scherm, met daarop alles, dat is ook heerlijk.
Beide kan....

Kijk nu eens in je taakbalk?
Hoeveel applicaties heb je openstaan die je muktitasked?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:46:
[...]

Twee schermen maakt het wat makkelijker om zaken te parkeren zoals Teams, kladblok etc. Met een Ultrawide moet je jezelf aanleren om het scherm handig te verdelen (PowerToys FancyZones kan helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:48:
[...]

Het voordeel van 2 schermen is dat je makkelijker 4 vensters naast elkaar zet. Ik heb ook weleens een ander systeempje (Raspberry Pi oid) op een scherm gezet.
Maar de real estate van 1 groot scherm, met daarop alles, dat is ook heerlijk.
Beide kan....

Kijk nu eens in je taakbalk?
Hoeveel applicaties heb je openstaan die je muktitasked?
Dat valt opzich wel mee. Ik ruim altijd veel op. Browser, Outlook, Excel en misschien word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
njitter schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:51:
[...]

Twee schermen maakt het wat makkelijker om zaken te parkeren zoals Teams, kladblok etc. Met een Ultrawide moet je jezelf aanleren om het scherm handig te verdelen (PowerToys FancyZones kan helpen).
Dat aanleren heb ik wel snel onder de knie. Maar het speelt zeker mee in mijn overweging. Vooral bang dat het bij gamen irritant is 2 schermen te hebben . Dat doe ik toch redelijk vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44

Turismo

Clobberin' time!

njitter schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:51:
[...]

Dat FancyZones heb je zo in je muscle memory, ik gebruik zelf WinDock over het algemeen, kan je zelf bepalen welke kanten van je scherm "snapped" en welk zone ze gedrukt moeten worden.

Daarnaast heb ik er een portable 15" inch scherm bijgekocht voor dingen zoals teams, notitities, discord enzo, werkt echt perfect toch nog dual screen. Het is deze voor wie het wil weten https://www.amazon.de/dp/B0BB8ZQ5N5 nu niet meer te koop, maar zijn genoeg soortgelijke.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Djh4LGy.jpeg

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17

H.Boss

Hugo Boss

Turismo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:35:
[...]

Dat FancyZones heb je zo in je muscle memory, ik gebruik zelf WinDock over het algemeen, kan je zelf bepalen welke kanten van je scherm "snapped" en welk zone ze gedrukt moeten worden.

Daarnaast heb ik er een portable 15" inch scherm bijgekocht voor dingen zoals teams, notitities, discord enzo, werkt echt perfect toch nog dual screen. Het is deze voor wie het wil weten https://www.amazon.de/dp/B0BB8ZQ5N5 nu niet meer te koop, maar zijn genoeg soortgelijke.

[Afbeelding]
Vette achtergrond. Zou je die willen delen?

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44

Turismo

Clobberin' time!

H.Boss schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:49:
[...]

Vette achtergrond. Zou je die willen delen?
Is een Live wallpaper https://www.desktophut.com/dream-view
Gebruik hiervoor https://apps.microsoft.co...tm2qc6qws7?hl=en-US&gl=US gratisch 8)

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17

H.Boss

Hugo Boss

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Turismo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Dit ziet er tof uit moet eerlijk zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb hier na de verhuizing (en inrichting eigen thuis kantoor) voor 2 losse schermen gekozen. Ben wel meteen voor 32" 4K schermen gegaan. Mijn opstelling is links de laptop met scherm, midden een 4K scherm met hoge beeldkwaliteit, rechts het iets mindere scherm (vooral kleurweergave van het laatste scherm is wat minder). De 2 grote schermen zitten op een arm, geen monitorvoeten op mijn bureau. Het nadeel is dat het rechter scherm wel heel ver naar achter door loopt en ik dus behoorlijk moet draaien om dat volop te gebruiken.

Ik twijfel ook nog continue of ik niet liever 1 curved scherm zou willen maar ben zo gewend aan die resolutie dat de prijzen voor vergelijkbare resoluties (en formaat) er voor zorgen dat ik dat nog niet gedaan heb :-D Praat je toch al snel over €1100 en daar kan ik betere doeleinden voor bedenken.

@Turismo's opstelling ziet er wel aardig uit. Ben wel bang dat er dan geen ruimte over zou blijven voor m'n laptop (en ingebouwde 3e scherm). En even uitproberen is voor dit soort prijzen ook niet echt haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:25:
[...]

Dat aanleren heb ik wel snel onder de knie. Maar het speelt zeker mee in mijn overweging. Vooral bang dat het bij gamen irritant is 2 schermen te hebben . Dat doe ik toch redelijk vaak.
Meeste ultra wide hebben meerder inputs en kunnen die tegelijk weergeven in split-screen mode. Je sluit die monitor dan twee keer aan op dezelfde PC en je hebt multi-monitor setup zonder randjes, wanneer je gaat gamen schakel je split screen uit en heb je de gehele monitor op een enkele aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
jadjong schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:53:
[...]

Meeste ultra wide hebben meerder inputs en kunnen die tegelijk weergeven in split-screen mode. Je sluit die monitor dan twee keer aan op dezelfde PC en je hebt multi-monitor setup zonder randjes, wanneer je gaat gamen schakel je split screen uit en heb je de gehele monitor op een enkele aansluiting.
Dat klinkt als een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Croga schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:20:
Ik heb hier na de verhuizing (en inrichting eigen thuis kantoor) voor 2 losse schermen gekozen. Ben wel meteen voor 32" 4K schermen gegaan. Mijn opstelling is links de laptop met scherm, midden een 4K scherm met hoge beeldkwaliteit, rechts het iets mindere scherm (vooral kleurweergave van het laatste scherm is wat minder). De 2 grote schermen zitten op een arm, geen monitorvoeten op mijn bureau. Het nadeel is dat het rechter scherm wel heel ver naar achter door loopt en ik dus behoorlijk moet draaien om dat volop te gebruiken.

Ik twijfel ook nog continue of ik niet liever 1 curved scherm zou willen maar ben zo gewend aan die resolutie dat de prijzen voor vergelijkbare resoluties (en formaat) er voor zorgen dat ik dat nog niet gedaan heb :-D Praat je toch al snel over €1100 en daar kan ik betere doeleinden voor bedenken.

@Turismo's opstelling ziet er wel aardig uit. Ben wel bang dat er dan geen ruimte over zou blijven voor m'n laptop (en ingebouwde 3e scherm). En even uitproberen is voor dit soort prijzen ook niet echt haalbaar.
Ik heb helaas een wat kleiner bureau. Een laptop op het bureau erbij gaat sowieso niet passen.
Wel een behoorlijk grote woonkamer maar ook 3 kids een enorm bankstel en tafel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Ik verplaats even:

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1