Laptop voor Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
OS moet Windows zijn.
Ik heb nog nooit met Apple gewerkt, ben dit ook niet van plan.
Ja, ik weet dat Apple geweldig is m.b.t. foto bewerking e.d. maar dit gaat hem niet worden.
Ik heb 0 kennis van Apple, mijn vrouw nog minder, en we hebben allebei geen zin om alles uit te moeten zoeken als we iets niet weten.
Dus, Windows.

De laptop zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor Photoshop.
Mijn vrouw is bezig haar fotografie hobby uit te breiden naar een semi professioneel niveau.
Hier hoort natuurlijk ook een degelijke laptop bij die Photoshop zonder problemen kan draaien.
Op het moment hebben we een (ondertussen) 5 jaar "oude" laptop.
Die is opzich prima, maar je merkt dat hij het zwaarder begint te krijgen met Photoshop.
Alles begint wat langer te duren, zoals bijvoorbeeld foto's inladen.
Verder zal er (af en toe) misschien een spelletje gespeeld gaan worden.
Ik game zo goed als niet, ons zoontje is Minecraft gek, wie weet dat hij er een keer wat minecraft mee gaat doen.
Dit "gamen" zal verder niet bijzonder zijn, hoofddoel is Photoshop.

Wat is je budget?
Max. budget ligt rond de €1500.
Mag wat meer zijn als dat het bang-for-buck niveau omhoog haalt.
Als het voor minder kan, is dat natuurlijk ook geen probleem.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee.
Laptop zal (voornamelijk) thuis gebruikt worden.
Echter willen we (lees: ze) geen vaste desktop, maar echt een laptop.
Ik heb geprobeerd om ook de desktop mogelijkheid aan te kijken, maar dit is een harde "nee".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, niet specifiek.
Ik zweerde voorheen altijd bij de "premium" merken zoals bijvoorbeeld HP en/of Asus.
Met de laatste laptop (HP) wel een paar dingetjes gehad, oplader en batterij bijvoorbeeld al kapot binnen enkele maanden, dat ik me afvraag of ik hier nog wel zo naar moet kijken.

Nu bijvoorbeeld een Acer laptop gevonden.
€1599, maar er gaat €400 en nog eens extra 5% vanaf waardoor deze uitkomt op €1199.
Volgens mij een zeer nette prijs voor deze specificaties (i9-13900H / 32GB RAM / 1TB SSD / RTX 4060 8GB)?

Voorheen was ik altijd wat terughoudender bij Acer, met name i.v.m. wat gevalletjes garantie die niet (fatsoenlijk/degelijk) afgehandeld werden bij famile.
Vraag me af of dit nog steeds zo is, of dat de kwaliteit bij Acer ook flink verbeterd is.

Graag hoor ik van jullie of de kwaliteit van Acer inderdaad flink verbeterd is t.o.v. (ondertussen heel wat) jaren geleden.
En natuurlijk ook, aangezieni ik hier eigenlijk weinig verstand van heb, hoe het zit met kwaliteit van het scherm.
Laptop zal voornamelijk dus gebruikt worden voor Photoshop, wel lekker dan als de kleuren en het scherm ook van een goede kwaliteit zijn.

Ik dank jullie voor jullie tijd!

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:59
Die aanbieding bij Acer lijkt aantrekkelijk met een korting van €400,- maar is het imho niet (scherm is niet geweldig. Lijkt me een vereiste met Photoshop ). Een laptop met een fatsoenlijk scherm is doorgaans wel duurder.
Er van uitgaande dat je een 15,6" laptop zoekt zou ik zeker eens kijken naar:

https://tweakers.net/pric...6mv-ma043w/specificaties/
(Minder geheugen. Beter scherm!).

Is 14" voldoende dan komen er wellicht een paar kandidaten bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
Misschien is 17 inch ook wel prettiger?
En dan heb je ook nog de 16:10 optie, ook wel fijn bij gfx/desktop gebruik.

Google: 16:10 laptops

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
The_Doman schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:18:

In plaats van op '16:10 laptops' te googlen, en daarmee ook van alles te krijgen wat niet meer beschikbaar is, nog niet bestaat en/of niet in Nederland te krijgen is, lijkt het me een stuk handiger om de Pricewatch ervoor te gebruiken: 16:10 laptops onder €1500 in de Pricewatch ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 16-04-2025 13:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Hahn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:20:
In plaats van op '16:10 laptops' te googlen, en daarmee ook van alles te krijgen wat niet meer beschikbaar is, nog niet bestaat en/of niet in Nederland te krijgen is, lijkt het me een stuk handiger om de Pricewatch ervoor te gebruiken.
Ja, pricewatch is prima natuurlijk, maar het is ook wel nuttig om de voor en nadelen (gaming?) ook wat te belichten/nalezen.
Niet iedereen is het verschil direct even duidelijk, Ik heb kennissen die het na vele jaren nog niet goed snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
The_Doman schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:25:
[...]

Ja, pricewatch is prima natuurlijk, maar het is ook wel nuttig om de voor en nadelen (gaming?) ook wat te belichten/nalezen.
Niet iedereen is het verschil direct even duidelijk, Ik heb kennissen die het na vele jaren nog niet goed snappen.
Als je dat bedoelde, was het handig geweest als je dat er gelijk bij had gezegd. Want je google-link maakte dat niet duidelijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
@Rensjuh Ik zou kijken naar een ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W. Met name het uitstekende 15,6" 2880x1620 OLED-scherm is heel fijn voor Photoshop. Verder moderne hardware, inclusief RTX 4060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Zatara schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:32:
Die aanbieding bij Acer lijkt aantrekkelijk met een korting van €400,- maar is het imho niet (scherm is niet geweldig. Lijkt me een vereiste met Photoshop ). Een laptop met een fatsoenlijk scherm is doorgaans wel duurder.
Er van uitgaande dat je een 15,6" laptop zoekt zou ik zeker eens kijken naar:

https://tweakers.net/pric...6mv-ma043w/specificaties/
(Minder geheugen. Beter scherm!).

Is 14" voldoende dan komen er wellicht een paar kandidaten bij.
Scherm is inderdaad belangrijk, voornamelijk kleurenweergave natuurlijk.
The_Doman schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:18:

We hebben eens ooit een 17" laptop gehad.
Op zich heb ik er weinig moeite mee, maar mijn vrouw wil zich nog weleens verplaatsen met laptop.
Boven, beneden, en ongetwijfeld zal hij af en toe ook meegenomen worden.
Ze vond de vorige 17" laptop te groot (wat ik ook wel snap) en te zwaar.
Vandaar de keuze voor 15.6" / 16".

@The_Doman / @Hahn
16:10, is dat zoveel fijner?
Kan niet zeggen dat ik met mijn vorige laptops iets gemist heb.
Mijn huidige laptop, van het werk, is ook 16:9.
Denk dat ik niet beter weet dan dit, dus weet ook niet of 16:10 wel een vereiste is (/moet zijn?).

De Asus Vivobook die aangedragen word ziet er zeer netjes uit.
2 dingen die me opvallen:

1. Het is een Intel Core Ultra 9 185H i.p.v. een Intel Core i9.
Is dat beter en sneller of juist langzamer?
Ik las ook iets over dat het zuiniger was en dus beter i.v.m. laptop (stroomverbruik)?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me over stroomverbruik niet zo'n zorgen maak.
Als de accu leeg is, kan ie aan de stroom.
Laptop word voornamelijk thuis gebruikt, dus altijd wel ergens een stopcontact in de buurt.

2. 24GB RAM.
De 24GB RAM in deze laptop is gesoldeerd en er is ook maar 1 slot beschikbaar, dus geen mogelijkheid om evt. een 2e bankje bij te plaatsen.
Staar ik mij zo blind op 32GB RAM (2 x 16GB) wat ik als minimale in gedachte heb?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
1. De ultra is van Q1 2024 de i9 van Q1 2023. Qua benchmarks ontlopen ze elkaar niet veel maar de ultra is wel een stuk efficiënter. De i9 heeft een lagere temperatuur limiet en throttled veel eerder dan de ultra => mogelijk snelheid verlies bij zware belasting.

2. Slechts 8GB RAM is gesoldeerd. In het SODIMM slot zit een verwisselbare geheugen module.
Ik gebruik zelf geen Photoshop maar zover ik weet is de hoeveelheid werkgeheugen wel belangrijk.

Het prijsverschil met de ACER is ook best aanzienlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Rensjuh schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:26:
16:10, is dat zoveel fijner?
Kan niet zeggen dat ik met mijn vorige laptops iets gemist heb.
Mijn huidige laptop, van het werk, is ook 16:9.
Denk dat ik niet beter weet dan dit, dus weet ook niet of 16:10 wel een vereiste is (/moet zijn?).
Niets moet of is een vereiste natuurlijk, 16:10 kan juist weer vreemd/irritant zijn als je dat niet gewend bent.
Zelf gebruik Ik op mijn desktops altijd 16:10
16:10 was vroeger ook al de standaard.

Wikipedia: 16:10_aspect_ratio

Google: 16:10 ervaringen

Vooral bij gamers is het toch niet echt populair blijkbaar:
Google: 16:10 gaming
Rensjuh schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:26:
Ze vond de vorige 17" laptop te groot (wat ik ook wel snap) en te zwaar.
Vandaar de keuze voor 15.6" / 16".
16:10 laptops zijn dan weer wat minder breed, namelijk 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03
uitvoering: Samsung Galaxy Book4 Edge NP960XMB-KB1NL
OLED scherm, 16", Windows. Wel met Quallcom ARM processor. Daar kan Photoshop wel op, maar mogelijk werken sommige andere programmas niet.

Veiliger is de uitvoering: ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W en dan kan je zoontje ook zeer lekker gamen.

En iets ouder maar nog steeds zeer capabel en aantrekkelijk geprijsd: uitvoering: Acer Swift Edge SFA16-41-R32M

[ Voor 42% gewijzigd door Dekar op 17-04-2025 14:20 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:48
Ik ben zelf ook met een vergelijkbare laptop voor Lightroom.
En eingelijk dan het liefst met een 17" scherm en een scherm wat niet glanst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:59

Major_ton

Shoot!

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is de vraag met welke camera er nu gewerkt wordt en wat er allemaal in Photoshop gedaan wordt (of is het hoofdzakelijk Lightroom?). Als je honderden foto’s in moet laden, previews moet generen, retoucheren en ook weer moet exporteren is dat wat anders dan wanneer je met enkele foto’s werkt. 24MP files zullen makkelijker mee te werken zijn dan 45MP files of misschien zelfs 100MP files. Ook de workflow in Photoshop kan enorm van invloed zijn op hoe zwaar een laptop het heeft. Zonder hier meer over te weten is het lastig om advies te geven!

Als het verwacht wordt om inkomsten te gaan genereren met fotografie dan is het verstandig om niet te besparen op een PC / laptop. Je gaat hier zo enorm veel mee doen en wat eerst om een paar minuten gaat, gaat later om uren. Schrijf je in bij de KvK en vraag een btwnr. aan. Zo heb je veel belastingvoordeel en kan je wat gemakkelijker investeren in goede hardware. Vaak kan je beter iets meer besparen op een camera en vooral lenzen dan op een laptop. Helemaal in het begin! Een 24-70mm f/2.8 en 70-200mm f/2.8 moeten nu nog niet hoog op je verlanglijst staan bijvoorbeeld.

Wat de laptops betreft kan je het beste kijken naar Asus en Lenovo. Helaas zijn veel 2024 modellen niet meer leverbaar of alweer enorm in prijs gestegen. 2025 modellen zijn nu nog slecht leverbaar, dus het is geen ideale tijd om een laptop aan te schaffen. Met goed zoeken kom je soms nog wel een unicorn tegen, maar zonder wat meer informatie is het lastig om iets specifieks te adviseren. In een generale richting zijn de Core Ultra 9 185H, 285H, 275HX en AMD Ryzen AI 9 370HX goede CPU's. Ga daarnaast voor 32GB ram en bij voorkeur ook een RTX 4060/4070 GPU. Dan zit je voorlopig even goed.

uitvoering: ASUS Proart P16 H7606WI-ME006X

Deze Asus laptop is boven het gestelde budget, maar alles valt wel op zijn plek bij dit model. Goede hardware, goed gebouwd, een gekalibreerd scherm en een fijn formaat en gewicht.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Major_ton schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:17:
uitvoering: ASUS Proart P16 H7606WI-ME006X

Deze Asus laptop is boven het gestelde budget, maar alles valt wel op zijn plek bij dit model. Goede hardware, goed gebouwd, een gekalibreerd scherm en een fijn formaat en gewicht.
Mooie laptop, maar erg ruim boven budget.
Bijna dubbele van het budget, gaat me toch net wat te ver.
Het is en blijft (komende jaren tenminste) sowieso toch ook nog deels hobby, leuk om een centje extra te verdienen met hobby maar nog steeds geen niet op professioneel niveau.

Er word gebruik gemaakt van een Canon R6, lenzen weet ik zo niet.
Enkel wat kleinere, simpelere (denk ik) bewerkingen zoals wat kleurtjes aanpassen, kleine vlekjes of personen wegwerken.

Budget blijft dus rond de €1500, uitstapje is mogelijk maar geen €1000 erboven.

https://www.megekko.nl/pr...i7-RTX-4060-Gaming-laptop
Kwam zojuist nog tegen, een i7, RTX4060, 32GB RAM.

Hoe kijken jullie aan tegen beeldkwaliteit van deze Lenovo laptop?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Zelfde specificaties maar veel goedkoper (€400 euro):

https://tweakers.net/pric...-5-16irx9-83dg00b7mh.html

Vergelijking:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2130510;2068384/

(de goedkopere heeft RGB toetsenbord maar deze kan natuurlijk ook ingesteld worden naar wit)

Zelf heb ik een https://tweakers.net/pric...-5-16arx8-82wm00a5mh.html. Deze heeft hetzelfde scherm als bovengenoemde exemplaren. Echt een fantastisch mooi scherm.

[ Voor 23% gewijzigd door Zatara op 21-04-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Zatara schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:02:
Zelfde specificaties maar veel goedkoper (€400 euro):

https://tweakers.net/pric...-5-16irx9-83dg00b7mh.html

Vergelijking:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2130510;2068384/

(de goedkopere heeft RGB toetsenbord maar deze kan natuurlijk ook ingesteld worden naar wit)

Zelf heb ik een https://tweakers.net/pric...-5-16arx8-82wm00a5mh.html. Deze heeft hetzelfde scherm als bovengenoemde exemplaren. Echt een fantastisch mooi scherm.
Das een goeie.
Toevallig ook enig idee waar die €400 verschil vandaan komt?
De kleine verschillen in de vergelijking lijken me niet voor €400 aan waarde te zijn?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Lenovo heeft heel veel SKU's voor exact dezelfde laptops. Er zijn geen verschillen afgezien van de verlichting van het toetsenbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36HP3JUb9aWVgioxZV7cWOpf0CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jltbYR392Q5eZ6YRAyFDyv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Je wilt geen desktop, maar is evt een los scherm wel een optie? Daardoor is de scherm kwaliteit van de laptop wat minder belangrijk. Een groot scherm werkt wel een stuk fijner dan op een laptop scherm.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Gynnad schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:16:
Je wilt geen desktop, maar is evt een los scherm wel een optie? Daardoor is de scherm kwaliteit van de laptop wat minder belangrijk. Een groot scherm werkt wel een stuk fijner dan op een laptop scherm.
Misschien wel, maar er word niet altijd op dezelfde plek gewerkt.
Scherm zal dus hoe dan ook degelijk moeten zijn.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Nu online
Dekar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:16:
uitvoering: Samsung Galaxy Book4 Edge NP960XMB-KB1NL
OLED scherm, 16", Windows. Wel met Quallcom ARM processor. Daar kan Photoshop wel op, maar mogelijk werken sommige andere programmas niet.
Die gok durf ik niet te nemen.
Geen idee tegen welke problemen we dan gaan aanlopen, maar ook geen zin om daar achter te komen tijdens gebruik.
Die kan voorlopig nog even gamen op de huidige laptop.
Eerst daar maar eens flink op oefenen voor ie de nieuwe gaat gebruiken.
Dekar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:16:
En iets ouder maar nog steeds zeer capabel en aantrekkelijk geprijsd: uitvoering: Acer Swift Edge SFA16-41-R32M
Deze doet me wat teveel onder voor wat andere modellen hier genoemd.
Ben bang dat we dan mogelijk te snel weer tegen wat beperkingen van de hardware aan gaan lopen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:59

Major_ton

Shoot!

uitvoering: ASUS Zenbook S 16 UM5606WA-RK004W

De nieuwe Zenbook S in 16". Een fraaie laptop met een prachtig display en waarbij de iGPU erg leuk meekomt in Lightroom en Photoshop.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1