Natuurstenen blad op Ikea wastafelmeubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 21:23
Zou een blad van natuursteen, bijv.:
https://www.natuursteenvakman.nl/blad/alle-bladen/

in maat 162 x 49 x 2 passen op dit meubel (twee naast elkaar)?

https://www.ikea.com/nl/n...es-eikenpatroon-70535089/

Ikea doet dit zelf met een veel lichter blaadje, bijv. deze combinatie:
https://www.ikea.com/nl/n...s-steenpatroon-s69528476/

Hier hun eigen blad, ter referentie:
https://www.ikea.com/nl/n...edekt-met-folie-90554996/

De vraag is eigenlijk: hoe zorg ik ervoor dat het zware natuurstenen blad goed ligt op de Ikeakast, als in: goed gedragen wordt?

Beste antwoord (via erikieperikie op 15-04-2025 21:53)

• TnecniVR
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 10:46
Ik heb dit meubel en had hetzelfde idee als jij :)

Ik heb inmiddels de 2 meubels aan de muur hangen met een granieten blad erop van 180x49x2. Totaal gewicht van het blad is ca 65 kilo en dan staan er nog waskommen op.
Dit hangt goed stevig, heb er nog wat extra druk op gezet, het meubel geeft geen krimp.

Ik zou je wel adviseren om het meubel goed en stevig tegen de wand aan te bevestigen. Dus doe dit op een stevige wand, met goede pluggen (ik heb Fischer Duopower 8x65 gebruikt) en dikke schroeven (6x80). Wees niet zuinig met het aantal bevestigingspunten. Ik heb er 4 per rails gedaan en aan de onderzijde nog de standaard muurbevestiging van het meubel.

Daarnaast moet je niet vergeten de bovenzijde van het meubel nog extra tegen de muur aan te bevestigen. Wanneer je dit niet doet, dan gaat het geheel aan de bovenkant iets wijken van de muur (door de speling tussen de rails en het meubel), waardoor deze niet meer waterpas hangt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:05
Controleer hoeveel gewicht op het frame mag. Hoogstwaarschijnlijk stuk minder continue gewicht dan dit blad is.
Ikea werkt tegenwoordig met holle frames ipv massieve balken, waardoor het wat minder gewicht kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

Ik zou een metalen wastafel beugel aan de muur hangen om het gewicht op te vangen van dat blad,
Want die kast gaat het niet doen. Houd a.u.b. ook rekening met kids / gasten die erop gaan hangen om iets in de spiegel te bekijken.

Aan het zij aanzicht te zien is er ruimte genoeg voor zo’n 4 wastafel beugels.

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 16-04-2025 14:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het gewicht lijkt me niet zo'n probleem. Ik weet niet hoe die kastjes monteren, maar als je 4 van die planken tegen de muur hangt, dan is dat in principe oersterk.

Wat ik persoonlijk spannender vind, is het dunne gedeelte voor de wasbak. Dat draagt natuurlijk vrij omdat er een gat in zit voor de wasbak. Ik zou daar toch een verticale lat willen met een bepaalde hoogte die rechts/links goed overspant. Ik weet niet of je dat hier haalt met die lades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Ik wou ook antwoorden "veel te zwaar", maar volgens ChatGPT is het 16.4kg en als ik het nareken ben ik dat wel eens. Dat valt bijzonder mee.
(0,62 × 0,49 × 0,02 = 0,006076 m³) x 2.700 kg/m³ = 16.4kg. En 3cm zou dus 25kg zijn.

Ik zou zelf denk ik in ieder geval een balk (of metalen profiel) monteren aan de muur aan de achterzijde. Echter, als je ze zwevend maakt zoals op de foto (en ik vermoed dat dat de bedoeling ook is), zou ik daar niet helemaal mee gerust zijn. Als je de pootjes wel gebruikt zou ik dat als voldoende achten.

Als je de pootloze route wilt nemen zou ik de kastjes een klein beetje modificeren. Meer werk vooraf, maar daarna zit het wel goed. Ik zou iets als deze ertussen plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCncypkuvtUOcNhXAjSd-JpcZhM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ElFpH6VDO04yvCyYzAdDPRZN.jpg?f=user_large (klik naar Hornback)

Die kan 150kg hebben. Ik koos die omdat het 50cm uitsteekt, dus lekker ver naar voren ondersteuning bied.

Als je dat ding tussen de twee kastjes plaatst en met een bovenfrees een gleufje eruit haalt zodat je kastjes nog tegen elkaar kunnen, dan zou het me verbazen als er nog iets mee gaat gebeuren. Vergeet niet de oppervlaktes welke nu bloot zijn even te voorzien van een verfje oid om het weer waterdicht te maken. Je ziet het toch niet :)

Of de "Its not a bug, its a feature": Kies een set uit die je mooi vind en complementair is en plaats die aan de buitenkanten van je kastjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZQ0vd0ejSi71D230Hbh46Ip32A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hHkVUgcrn2nkHz3DxeQVbxTM.jpg?f=user_large (klik naar Hornback)

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-06 21:58
Ik heb dit meubel. Is massief spaanplaat een geen karton of onzin.

Hun eigen wastafel set heeft ook een wasbak van ong 30kg: https://www.ikea.com/nl/n...bele-wasbak-wit-30545071/
erikieperikie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:43:
De vraag is eigenlijk: hoe zorg ik ervoor dat het zware natuurstenen blad goed ligt op de Ikeakast, als in: goed gedragen wordt?
Vlak op de randen met een paar mm overstek. Niet te moeilijk denken. Krachten van het meubel worden opgevangen door je muur. Het meubel hang je aan een rails en de rand van het meubel hangt tegen je muur.
99ruud99 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:49:
Controleer hoeveel gewicht op het frame mag. Hoogstwaarschijnlijk stuk minder continue gewicht dan dit blad is.
Ikea werkt tegenwoordig met holle frames ipv massieve balken, waardoor het wat minder gewicht kan dragen.
Het is spaanplaat, massief. Alleen hardboard voor de ladebodem. Staat in de materiaal eigenschappen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TnecniVR
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 10:46
Ik heb dit meubel en had hetzelfde idee als jij :)

Ik heb inmiddels de 2 meubels aan de muur hangen met een granieten blad erop van 180x49x2. Totaal gewicht van het blad is ca 65 kilo en dan staan er nog waskommen op.
Dit hangt goed stevig, heb er nog wat extra druk op gezet, het meubel geeft geen krimp.

Ik zou je wel adviseren om het meubel goed en stevig tegen de wand aan te bevestigen. Dus doe dit op een stevige wand, met goede pluggen (ik heb Fischer Duopower 8x65 gebruikt) en dikke schroeven (6x80). Wees niet zuinig met het aantal bevestigingspunten. Ik heb er 4 per rails gedaan en aan de onderzijde nog de standaard muurbevestiging van het meubel.

Daarnaast moet je niet vergeten de bovenzijde van het meubel nog extra tegen de muur aan te bevestigen. Wanneer je dit niet doet, dan gaat het geheel aan de bovenkant iets wijken van de muur (door de speling tussen de rails en het meubel), waardoor deze niet meer waterpas hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 21:23
Wow, wat een verscheidenheid aan goede tips, maar vooral ook ervaringsdeskundigen met precies of ongeveer hetzelfde idee. Ik ga er eens een studie van maken met mijn aannemer, die de wand gaat maken waaraan dit meubel bevestigd moet worden. Zo kan die optimaal sterk zijn voor alle te bevestigen onderdelen. Dank allen!
Pagina: 1