Kunnen we het woord "deal" vermijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.772 views

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• _Pussycat_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 05:37
Artikel: nieuws: Intel wil meerderheidsbelang van Altera verkopen aan investeerder
Auteur: @arnoudwokke

Hey Arnoud, kunnen we s.v.p. ophouden overal "deals" te hebben? Ik ben niet de enige die van het Trump-lingo walgt, volgens feedback op een andere reactie in een andere thread.

In dit artikel zijn er twee "deals". Ik vind het onduidelijk, lelijk, en Trumpistisch taalgebruik.

Op basis van de deal is Altera 8,75 miljard dollar waard,
Op basis van de overeenkomst is Altera 8,75 miljard dollar waard.

De deal is nog niet rond, maar beide bedrijven verwachten dat de transactie voor het einde van het jaar plaatsvindt.
De transactie is nog niet afgesloten, maar beide bedrijven verwachten dat hij voor het einde van het jaar plaatsvindt.

Met veel dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:22
-knip -
Niet constructief

[ Voor 100% gewijzigd door Bor op 15-04-2025 07:45 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Sinds wanneer is ‘deal’ Trumpistisch taalgebruik? Het staat gewoon in de Nederlandse Van Dale.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:04
-knip -
Niet constructief

[ Voor 83% gewijzigd door Bor op 15-04-2025 07:45 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:16

BCC

Deal 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Kunnen we SVP ophouden met alles aan trump toe te weiden?

Het woord Deal wordt al jarenlang gebruikt. Daar heeft Trump verder heel erg weinig mee te maken.

Ik ben vast niet de enige die walgt van alle mensen die in álles iets trumpigs zien. Of iets trumpistisch. Of iets trumperella. Stop met die man aandacht te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Juridisch bindende overeenkomst leest een stuk minder prettig... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-09 18:18
-knip -
Niet constructief

[ Voor 79% gewijzigd door Bor op 15-04-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:44
-knip -
Niet constructief

[ Voor 100% gewijzigd door Bor op 15-04-2025 07:45 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Modbreak:Feedback is welkom mits constructief en netjes gebracht. Ik heb zojuist een aantal "olie op het vuur" reacties verwijderd. Graag alleen reageren wanneer je iets positiefs denkt te kunnen bijdragen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Pussycat_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-06 22:43
Mog schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:40:
Sinds wanneer is ‘deal’ Trumpistisch taalgebruik? Het staat gewoon in de Nederlandse Van Dale.
Sinds Trump, natuurlijk. Er mag best rekening gehouden worden met veranderende spreektaal en de geladenheid van woorden.
Dat gebeurt ook, door veel schrijvers en sprekers alike. Om verschillende redenen. Dus even los van deze kwestie.
Ben zelf niet voor of tegen in deze maar de Van Dale heeft hier niets mee te doen.
Taal is geen exacte wetenschap met platte definities en uiteindelijk een tool voor uitdrukking, soms zelfs een kunst, voor mensen. Dus met zowel bewuste als onbewuste impact en gevolgen.
Toegepast kan het mensen samen brengen en uiteen drijven, rondom allerlij zaken dus, belangrijk om bij stil te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door lariekoek op 15-04-2025 08:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
lariekoek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:03:
Sinds Trump, natuurlijk. Er mag best rekening gehouden worden met veranderende spreektaal en de geladenheid van woorden.
Zou erg oppassen met het politiseren van gewone woorden, voor je het weet hebben we 'linkse' en 'rechtse' spreektaal.

Juist dit soort discussies geven Trump en zijn aanhang vleugels, dat kan imo niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nu er een voorstel ligt om het woord 'deal' af te schaffen, omdat de TS er verdrietig van wordt, kunnen we ook direct de volgende woorden meenemen uit de Trump bingo kaart?

Huge
ever before
Billions and billions of Dollars
Fantastic
Witch-hunt
China virus
Mister Apple
Sleepy Joe
Drill, baby, drill
Make America Great Again
Believe me
We're going to make
A lot of money
He's a great guy
We're going to take care of
The incredible men and women
Winning again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lariekoek
hoevenpe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:16:
[...]

Zou erg oppassen met het politiseren van gewone woorden, voor je het weet hebben we 'linkse' en 'rechtse' spreektaal.

Juist dit soort discussies geven Trump en zijn aanhang vleugels, dat kan imo niet de bedoeling zijn.
Dat ga jij nog ik veranderen, dit effect is ouder dan Trump en mens eigen.
Ga er zelf verstandig mee om en wees je bewust van hoe het werkt, in plaats van vingers te wijzen.

Zelf vond ik deal altijd al een lelijk woord.
Ik associeerde het zelf altijd al met gladde en snelle Amerikaanse verkopers. Iemand die bij mij met een deal komt, als Nederlander, is bij mij sowieso shitlisted. Een stereotype van een hippe gladjakker.
En associaties veranderen, daar mag je best rekening mee houden in je eigen uitingen.

[ Voor 31% gewijzigd door lariekoek op 15-04-2025 08:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 19:23
Haha wauw,. dit is wel heel erg. Trumpistisch taalgebruik

Laten we de deal maken om nooit gedachtegoed politie toe te laten in de nieuwsartikelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 18:14

MartinMeijerink

Computerrorist

Zullen we dan ook maar de woorden Boer, Baboesjka, Matroesjka, Balalaika en Borsjtsj niet meer gebruiken?
Want die zijn van Russische afkomst, en dat kan anno 2025 toch ook helemaal niet meer! We kunnen best gewoon Agrariër, Oma, In-elkaar-passende-houten-poppetjes, Een-of-ander-snaarinstrument en Rodebietensoep zeggen.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

lariekoek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:03:
[...]

Dat gebeurt ook, door veel schrijvers en sprekers alike. Om verschillende redenen. Dus even los van deze kwestie.
Ben zelf niet voor of tegen in deze maar de Van Dale heeft hier niets mee te doen.
Taal is geen exacte wetenschap met platte definities en uiteindelijk een tool voor uitdrukking, soms zelfs een kunst, voor mensen. Dus met zowel bewuste als onbewuste impact en gevolgen.
Toegepast kan het mensen samen brengen en uiteen drijven, rondom allerlij zaken dus, belangrijk om bij stil te staan.
Wat ik met "het staat in de Nederlandse Van Dale" bedoelde is dat 'deal' een onderdeel van de Nederlandse taal is. En dus prima taalkundig verdedigbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lariekoek
Mog schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:33:
[...]

Wat ik met "het staat in de Nederlandse Van Dale" bedoelde is dat 'deal' een onderdeel van de Nederlandse taal is. En dus prima taalkundig verdedigbaar.
Sorry, maar dat maakt het geen minder simplistische benadering van taal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Pussycat_
Het is onderdeel van de Nederlandse taal, ja. Maar niet persé een mooi woord. Niet vóór trump, en nu voor mij nog een stuk minder. Er zijn wel meer woorden die in de Van Dale staan zonder dat we die te veel moeten gebruiken.

Daarbij heb ik het gevoel dat het woord ineens extreem veel gebruikt wordt, zowel door politici als in het nieuws, omdat meneer T. het er steeds over heeft.

Zo viel me ook op dat sinds Covid niets meer "snel" groeit, maar alles altijd "exponentieel" moet groeien of toenemen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Pussycat_ op 15-04-2025 08:40 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik snap gerust dat taal dynamisch is. Maar ik vind het nogal wat dat jullie je zo laten beïnvloeden. Connotaties zijn iets persoonlijks. Ik zou er niet teveel achter zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Pussycat_ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:38:
Het is onderdeel van de Nederlandse taal, ja. Maar niet persé een mooi woord. Niet vóór trump, en nu voor mij nog een stuk minder. Er zijn wel meer woorden die in de Van Dale staan zonder dat we die te veel moeten gebruiken.
Dat is dus smaak, jij vindt het geen mooi woord en een ander persoon heeft er geen gevoel bij of vindt het misschien wel een mooi woord.
Daarbij heb ik het gevoel dat het woord ineens extreem veel gebruikt wordt, zowel door politici als in het nieuws, omdat meneer T. het er steeds over heeft.
Je lijdt aan het Baader-Meinhof phenomenon.
Zo viel me ook op dat sinds Covid niets meer "snel" groeit, maar alles altijd "exponentieel" moet groeien of toenemen.
Zie link hierboven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:18

arnoudwokke

Redacteur
kunnen we s.v.p. ophouden overal "deals" te hebben?
Ja en nee. Het hangt af van de context. Ik zie het niet als trumpistisch, wel als anglicisme. Dus als ik het gebruik, wil ik dat het beter of duidelijker is dan het alternatief.
Op basis van de deal is Altera 8,75 miljard dollar waard,
Op basis van de overeenkomst is Altera 8,75 miljard dollar waard.
Ja, dit vind ik een zinnige verbetering. Overeenkomst is mooier Nederlands in deze zin. Deze heb ik aangepast in het artikel :)
De deal is nog niet rond, maar beide bedrijven verwachten dat de transactie voor het einde van het jaar plaatsvindt.
De transactie is nog niet afgesloten, maar beide bedrijven verwachten dat hij voor het einde van het jaar plaatsvindt.
Deze heb ik niet doorgevoerd, want ik vind het ingewikkelder taalgebruik en daardoor minder toegankelijk.

Veel dank voor je reactie. Ik zie het niet als woord dat gelinkt is aan Trump, maar ik snap wel dat je die zo ziet. Nu gebruiken we dit woord graag en vaak; er zijn 5791 nieuwsberichten met het woord 'deal' erin (in de begintijd vaak als citaat) en het staat ook bovenaan op elke pagina (tussen Forum en Meer). Het is voor ons dus een heel gangbaar woord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja New Deal was al geclaimd door FDR iets meer dan 90 jaar geleden.
Zitten overigens best een hoop paralellen.

Maar misschien wat meer letten op het gebruik van Engelse woorden in het algemeen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben het hiermee eens, maar stoor me persoonlijk veel meer aan het gebruik van het woord 'tarieven' i.p.v. 'importheffingen', omdat 'tarieven' volgens mij ook gewoon onjuist taalgebruik is als het over een importheffing gaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:08

MasterCypher25

Miss Patriotic

-knip -
Verwijderd.
Niet constructief en onvriendelijk.
Zie de waarschuwing in dit topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Bor op 15-04-2025 10:31 ]

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

En waar leggen we die grens dan of wie bepaald dat of een woord mooi is of niet? Ik vind het woord 'pussy' geen mooi woord en een sexistische lading hebben dus dan ook maar nicknames die dat bevatten verbieden?

Andere optie is dat we onze schouders ophalen en maar gewoon denken 'het is maar een woord' en door gaan met belangrijkere dingen.

Dus een beetje zoals spreektaal zich ontwikkeld en geen statisch iets is :?

Ik vind het raar dat je een woord opeens niet meer zou moeten gebruiken omdat een invloedrijke politicus aan de andere kans van de wereld een woord veel gebruikt.
Overigens is een bekende uitspraak van die persoon ook 'Grab'em by the pussy' dus..... ;)

En over je 2e punt, snel en exponentieel zijn twee woorden met een andere betekenis. Exponentiële groei is een toename evenredig aan de eigen omvang en snel is geen meetbaar begrip dus in principe geen synoniem voor elkaar.

Deal vervangen voor overeenkomst omdat we de voorkeur geven aan Nederlandse synoniemen ben ik persoonlijk wel voorstander van :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik vind 'deal' in de betekenis van 'akoord' of het langere 'overeenkomst' ook echt vreselijk. Alsof er een tweedehands auto is verkocht ofzo. Die connotatie heb ik. Ik heb wel het gevoel dat het sinds Trump ermee begonnen is meer gebruikt wordt buiten de tweedehandsautomarkt.

Het argument 'het staat in de Van Dale gaat niet op: dat is een woordenboek en geen normatief document dat vastlegt welke woorden acceptabel zijn. Redacties moeten daar hun eigen keuze in maken.

"Stikstofdeal", "Dayton deals", "Deal van Parijs" , "Oslo Deals". Nou ik word er niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
lariekoek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:21:
Ga er zelf verstandig mee om en wees je bewust van hoe het werkt, in plaats van vingers te wijzen.
Deal is gewoon een kort en bondige term, net als een hoop andere woorden die Trump gebruikt juist omdat hij niet zo'n rijke vocabulaire heeft... ;)

Snap die obsessie ben sommige mensen met hem niet zo, vermoed dat je met deze discussie eerder het tegendeel bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Grappig dat je het zelf ook doet, want 'extreem' is in dit geval natuurlijk ook gewoon een hyperbool. Dit niet om op de man te spelen, maar om te laten zien hoe dit toch gewoon bij taal hoort.

Los van dat het je opvalt omdat je erop let en los van dat je blijkbaar zó veel bezig bent met Trump dat je een lijstje hebt met woorden die 'van hem zijn'; taal ontwikkelt zich nou eenmaal met golven. Dat is een redelijk standaard etymologisch principe, je gaat steeds 'grotere' woorden gebruiken om hetzelfde te zeggen, die nieuwe woorden worden uiteindelijk normaal en oude woorden ouderwets. Soms wordt een oud woord ineens weer veel gebruikt, soms zijn het zelfverzonnen woorden, vaak zijn het gerelateerde woorden die een andere betekenis krijgen. Daar is niks mis mee, er zijn al krantenkoppen van toen kranten net bestonden waarin geklaagd wordt over exact dit principe.

Datzelfde geldt ook voor de kern van dit topic; de wereld wordt steeds internationaler, dus steeds meer buitenlandse woorden worden opgenomen in alle talen. Die woorden zijn dan opvallend en daarom interessant te gebruiken, worden steeds meer gebruikt, en worden onderdeel van de gewone taal. Dat geldt niet alleen voor Nederlands, maar zie je overal terug. Deal mag gewoon in het Nederlands gebruikt worden, er is geen enkele reden om te zeggen dat het geen goed Nederlands zou zijn, en ik zou zeggen dat 'overeenkomst' of 'transactie' ook niet per sé een beter alternatief zou zijn.

- Ingetoetst vanaf mijn Ramen-rekentuig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:41:
Deal mag gewoon in het Nederlands gebruikt worden, er is geen enkele reden om te zeggen dat het geen goed Nederlands zou zijn, en ik zou zeggen dat 'overeenkomst' of 'transactie' ook niet per sé een beter alternatief zou zijn.
Sterker nog: de term 'deal' refereert in de context van Trump vooral naar veel geschreeuw en weinig daadwerkelijk resultaat. Om in de beeldspraak van die autoverkoper te blijven: 'begging for a deal' staat inmiddels voor een klant die is weggelopen zonder iets te kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
hoevenpe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:27:
[...]

Deal is gewoon een kort en bondige term, net als een hoop andere woorden die Trump gebruikt juist omdat hij niet zo'n rijke vocabulaire heeft... ;)

Snap die obsessie ben sommige mensen met hem niet zo, vermoed dat je met deze discussie eerder het tegendeel bereikt.
De definitie van het woord versus ieders eigen associaties zijn beiden geen oplossing maar juist de (schijnbaar zinloze) discussie.
Het mechanisme of verschil erkennen kan wel doorslaggevend zijn, dus die geef ik mee.
Een bewuste methode en keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door lariekoek op 15-04-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Pussycat_
Wolly schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:53:
Dat is dus smaak, jij vindt het geen mooi woord en een ander persoon heeft er geen gevoel bij of vindt het misschien wel een mooi woord.
Inderdaad. Misschien hebben meer mensen hetzelfde gevoel, die kunnen dat dan hier kwijt :).
Bij artikels als "de beste deal voor black friday", waar het gaat om koopjes scoren, stoort het mij niet.
Dat zou goed kunnen. Ik weet niet echt hoe ik objectief dat vast kan stellen, zoeken op "deal" in Tweakers vindt veel artikelen, maar specifiek dit soort (voor mij onaangenaam, en naar mijn gevoel nieuw) gebruik vinden is niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
Tja, mijn ouders toen ik nog kind was in de jaren 90 zijden ook altijd 'deal?' als ze een strenge afspraak met me maakte, en op werk is het ook altijd deal, dealen met, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als we politieke voorkeur in taalgebruik moeten gaan meenemen, lijkt mij het einde nogal zoek. Je kunt niet rekening houden met iedereen of ieders (politieke) voorkeuren. Ik zie dan ook werkelijk waar niet waarom er hier zo'n punt van gemaakt wordt.

Dat iets 'Trumpiaans' of 'Trumpistisch' is, lijkt me dan dus ook echt een persoonlijke voorkeur en die hoef je zeker niet ook aan anderen op te leggen. Er is niemand die jou verplicht om bepaalde artikelen te lezen, bijvoorbeeld omdat de kans waarop zijn naam genoemd wordt in dat artikel, of de reacties er onder, nu eenmaal groter is dan andere artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 12:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Taal evolueert, sure, en vaak terecht, zo zijn er genoeg woorden die "vroeger" bon-ton waren en nu om goeie redenen niet meer fatsoenlijk zijn.

...maar om nu 'deal' in dat lijstje toe te voegen omdat het *kàn* gelinkt worden met Trump vind ik toch wat overdreven.

Voor de redenen hier al aangegeven:
1) het was in de Nederlandse taal al làng een veelgebruikt leenwoord uit het Engels voordat er van enige link met Trump sprake kon zijn.
2) connotaties zijn persoonlijk.

Ik ben zelf een taalpurist en tot ik daarnet deze topictitel zag passeren had ik nog nooit, never de link met Trump gelegd bij het woord 'deal'... dat is dan *mijn* gevoel.

Dus gaan we even ons gevoel abstraheren en het eens pragmatisch bekijken:

- heeft het een algemeen kwetsende, denigrerende, stigmatiserende bijklank? Neen. (hoewel het voor sommigen dat wel zal hebben)

...bestaat er een Nederlands alternatief/synoniem? aha, jawel: "Overeenkomst" of (afhankelijk van context) "contract, afspraak,..."

alléén in dat opzicht zou ik ook prefereren om een Nederlands alternatief te gebruiken. Het is niet zoals printer, scanner, frisbee, computer, skateboard, etc... dat er geen Nederlands alternatief bestaat dus wanneer het kàn, gebruik gewoon Nederlands.

Maar i.m.h.o. heeft dit niks, nul, njet te maken met Trump, dat vind ik ietwat vergezocht.

We moeten vermijden om taal -voor iedereen- aan te passen omwille van de grillen en opwellingen van sommigen, dat gebeurt jammer genoeg maar al te vaak. (zo krijg je dus gedrochten als "unalive" i.p.v. "dead" in bvb. YouTube content om toch maar niet gedemoneytized te worden :r )

In dat opzicht ook maar beter gewoon 'koekjes' gebruiken i.p.v. 'cookies' want dat laatste kan gelinkt worden aan een blauwe harige veelvraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:24
Wat een storm in een glas water. Hebben we niets beters te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Het is eigenlijk allemaal al gezegd, maar toch: wat een onzin.
Vervelend voor je dat jij de link legt tussen Trump en het woord 'deal', maar dit is niet op realiteit gebaseerd, vandaar dat ook niemand zich erin herkent. Lekker blijven gebruik dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:49
Cheezborger schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:02:
Wat een storm in een glas water. Hebben we niets beters te doen?
Nee. Zou je moeten weten, je bent hier al lang genoeg ;)

Maar serieus. Taal is politiek en macht. Taalgebruik doet er toe. Controle over taalgebruik is een vorm van macht uitoefenen. Een klassiek voorbeeld is het boek 1984 van George Orwell, waarin het fenomeen 'Newspeak' een rol speelt.

In dit geval zou het niet meer gebruiken van het woord 'deal', omdat het een favoriet woord van Trump is, Trump (verder) buiten de groep plaatsen. Dat maakt het makkelijker te denken dat Trump anders is dan 'wij'. Herhaal dit soort dingen wereldwijd een miljoen maal, en het begint gewicht in de politieke schaal te leggen.

En dat is dus waarom in beladen discussies op elke slak zout gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het voldoen aan de topicwarning is blijkbaar moeilijk voor diverse mensen. De redactie heeft inmiddels gereageerd. Ik ga het topic sluiten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Feedback is welkom mits constructief en netjes gebracht. Ik heb zojuist een aantal "olie op het vuur" reacties verwijderd. Graag alleen reageren wanneer je iets positiefs denkt te kunnen bijdragen.