AI-benchmarks van elf videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
review: AI op AMD- en Nvidia-videokaarten - Taalmodellen, upscaling en imageg...

@Tomas Hochstenbach

En eindredacteur: @Marger

Er staan twee opmerkelijke zinnen in de conclusie als je er even bij stil staat.

Zin 1:
Toch kan ik twee vuistregels meegeven: kies een videokaart met veel vram, en - hoe pijnlijk het ook is om dat te moeten schrijven - kies er bij voorkeur een van Nvidia.
Ik weet ook dat nVidia niet lekker in de opinie ligt, maar daar gaat het artikel niet over. Dat past niet in een objectief artikel, maar heeft ook geen plaats zomaar uit het niks in een conclusie.
Heb je een heel diep onderzoek gedaan, eindig je met: dit product kwam als beste uit ons onderzoek... helaas! Want ik vind het merk wel stom.

Dat stukje zou ik volledig weglaten. Of overwegen om er een ander artikel over te schrijven of een paragraaf aan te wijden. Het komt nu uit het niks en geeft de lezer onzekerheid over de objectiviteit van de auteur.

Zin 2:
Juist omdat de prestaties tussen AI-toepassingen zo kunnen verschillen, is het echter nog belangrijker om specifieke benchmarkresultaten of gebruikerservaringen van jouw beoogde programma of model op te zoeken. Aan de beschikbaarheid daarvan draagt dit artikel in elk geval bij.
Op het eind afsluiten met: Dit artikel draagt in ieder geval bij aan meer beschikbare informatie over dit onderwerp. Komt heel vreemd over, dat geldt immers voor elke publicatie. En komt over als een schouderklopje voor jezelf.

Ik had hier iets gezegd als: 'Hopelijk helpt dit artikel bij het vinden van de juiste videokaart voor AI-toepassing."

[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 14-04-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Hoi @Playa del C.

Zo kun je die zinnen inderdaad opvatten, maar dat was niet de bedoeling van die zinnen en volgens mij vat het merendeel van de lezers ze ook niet zo op.

De bedoeling van die eerste zin was met name dat het niet goed is dat je de keuze hebt uit maar één merk. De videokaartenmarkt is al een oligopolie en als je met AI aan de slag wil, wordt dat dus in feite een monopolie. Als de situatie andersom was geweest, had in diezelfde zin met net zoveel liefde AMD gestaan.

De laatste alinea is feitelijk - of mensen deze nieuwe bron van AI-benchmarks goed of slecht vinden mogen ze zelf bepalen, en zal denk ik grotendeels afhangen van in hoeverre ze zelf geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
Dat snap ik. Ik twijfel niet aan je intenties. Het hoeft ook nu niet meer aangepast te worden. Mogelijk kan de redactie het wel meenemen als aandachtspunt voor een volgende keer. Je legt het hier aan mij helder uit, maar dat had denk ik in het artikel wel gemoeten.

Ik heb dit in een reactie onder het artikel ook geplaatst, achteraf niet helemaal correct van mij. Maar ook daar is ongeveer een derde van de moderaties toch een +1. Ik vermoed dat redelijk wat mensen het niet helemaal correct vonden geschreven. Ook al snapt vrijwel iedereen ook wat de achterliggende redenatie is. En wie weet zijn er onwetenden of jonge lezers die het zo niet in de juiste context kunnen plaatsen.

Tegenover mij is verder geen verantwoording nodig. Dank voor je antwoord.

Verder een prachtig artikel. Succes met onderzoeken en schrijven verder.