Aardlus in audio verhelpen in auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb in mijn auto een bluetooth ontvanger die op de aux ingang zit, en gevoed wordt door de 12 volt sigarettenaansluiting, via een (goedkope) 12v -> usb aansluiting. Ik hoor een duidelijke storing die naar verwachting door een aardlus komt. De storing is toerental afhankelijk maar ook aanwezig bij stilstand en motor uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Eerst dacht ik / hoopte ik dat de 12 -> 5 volt veel ruis genereerde omdat deze een buck convertor is en veel noise genereert. Ik heb achter de sigarettenaansteker een low dropout (LDO) regulator gezet (AMS1117, 5.0), die een constante 5 volt output. Voor de LDO ik nog wel een convertor er tussen gezet die van 5 volt 9 volt maakte, zodat de LDO voldoende input had. (Was iets wat ik zo ergens kon vinden, ik weet dat 6.2 volt input genoeg was). Dus als volgt: 12v sigaretten -> usb 5v -> 9v jack -> 5v usb -> bluetooth ontvanger -> aux in.

Ik heb ook geprobeerd een stukje elektrische isolatietape te plakken op de GND pin van de usb aansluiting. Maar dit hielp niet.

Ook heb ik een goedkope ground loop isolator er tussen geplaatst maar dit vervormde het geluid aanzienlijk.

Andere oplossingen die ik niet aantrekkelijk vind, zijn:

- DC 12v -> AC 230v convertor -> 5v usb adapter
- een dure ground loop isolator kopen en aansluiten
- een losse powerbank gebruiken om de bluetooth ontvanger van stroom te voorzien

Hebben jullie ideeën of inspiratie voor een oplossing waarbij met het aanzetten van de auto de usb bluetooth ontvanger van stroom wordt voorzien via de 12v sigarettenaansteker, zonder dat er een aardlus ontstaat?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Beste antwoord (via Stufipower op 23-04-2025 20:11)

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Mijn gok zit 'm in de oplossing van @M14

Voor mijn Karadio32 en YoRadio projectjes, alsook de China BT spullen heb/had ik ook altijd een digitale interferentie (klinkt als piepjes etc in de achtergrond). Puur aardlus probleem dus en geen enkele spoel of capaciteit gaat dit 100% verhelpen.

Wat ik altijd doe is een DC/DC isolator gebruiken. Op Alie vind je B0505s, eerste duid de ingang- en tweede de uitgangspanning aan. Condensator van ongeveer 1 a 10uF/16V aan de in- en uitgang.
Lost gelijk alles van die digitale rommel op en de audio blijft ongewijzigd omdat je op voedingsniveau aanpast ipv transfo's als isolator. Nu die transfo's kan je ook gebruiken, maar dan zit je al met in- en uitgansimpedantie, gewoon niet mijn voorkeur.

Nu die dc/dc isolators, de goedkoopste en meest gebruikte, kunnen maar 1W leveren, dus op 5V een 200mA. Voor de meeste van mijn spullen die ik hier heb gebruikt is dit voldoende gebleken. Maar je hebt ze ook in 2W etc etc .
Dus anders even een verleng usb kabeltje doorknippen, isolater met de 2 capaciteiten, en dan even krimpkous.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou zoeken naar een "low noise" 12V USB voeding.
Of anders een betere Bluetooth ontvanger die rechtstreeks op de 12V aansluiting kan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Je zou een geïsoleerde 12V - 5V dcdc converter kunnen proberen. Oa Würth (volgens mij deze: 1779405241) heeft van die componenten. Daar moeten nog een paar condensatoren bij, zie de spec.

Dan zou je geen last moeten hebben van aardlussen. Maar het kan goed zijn dat de audiokabel zelf nog wat dingen oppikt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je zou ook in de ground van het audio signaal een ontkoppelcondensator kunnen plaatsen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WerkplaatsinHs
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-09 16:54
Ik heb in het verleden ook hier last van gehad en wat toen goed hielp was een groundloop isolator gebruiken.
Een groundloop isolator is niet meer dan een 1:1 transformator in een behuizing met rca stekkers die het geluid via inductie van de ene spoel naar de andere spoel over zet.
Daardoor heb je geen last meer bijgeluiden afkomstig van de dynamo van de auto of andere randapparatuur aanwezig in de auto.
Deze Groundloop isolators kan je makkelijk in het circuit opnemen door middel van RCA stekkers.

Hierbij een link als voorbeeld welke ik bedoel.
Groundloop isolator voorbeeld

Je vertelde dat je een goedkope groundloop isolator gekocht had en het geluid vervormde, Wat ik opzich vreemd vind, want bij mij was dat niet zo. Wellicht verkeerd aangesloten of misschien het geluid overstuurt (te hard) naar de groundloop islolator?

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Heb je nog vragen dan hoor ik dat graag.

Printplaat reparatie | Materiaalbewerking | Draaibank en CNC regio Utrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik zou het eerst eens even testen. Powerbankje erop en kijken of het weg is.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24

SA007

Moderator Tweaking
"via een (goedkope) 12v -> usb"
Dat klinkt me als de bron van je probleem, waarschijnlijk is daar de filtering niet goed waardoor de dynamo te horen is op je audiosignaal.

Een losse LDO filtert dat er ook niet uit, je moet wat goede filtering op de DC lijnen hebben met bijv een LC filter met wat goede low-esr condensators en keramische erbij voor nog lagere esr.

Als je geen storing hebt met een powerbank kan je eens proberen om de ground van de usb plug van de powerbank aan de ground van de auto te hangen (als het even kan op de sigarettenaansluiting).
Als je dan weer storing krijgt is het een groundloop.
Krijg je dan geen storing dan is het filtering op de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!

@Juup
Die low noise 12 volt adapters kan ik helaas niet zo goed vinden op internet..(?) Wbt een andere bluetooth ontvanger kiezen die rechtstreeks op de 12v kan; Ik heb nu net een handige carkit gekocht die ik graag goed werkend zou krijgen dus dat zou ik ook wat jammer vinden.. :-(

@M14
Klinkt perfect.. Dit ga ik eens nader onderzoeken. Eventjes kijken of zo'n isolated dc dc convertor ook wisselende invoerspanning aan kan (auto is vaak wat meer dan 12v).

@memphis
Bedankt! Ik ben heel benieuwd naar deze oplossing. Hier ga ik naar kijken.

@WerkplaatsinHs
Ja, ik denk dat het komt doordat ik een goedkope heb (Ik heb diegene die komt bij de Besign BK-03). Ik las op internet dat goedkope noise isolators flink kunnen vervormen. Hij was wel goed aangesloten naar mijn weten, en de storing was hiermee weg.

@M2M
Dit had ik eerder getest en daarmee is het inderdaad weg, bedankt :).

@SA007
Bedankt voor de info. Ik ga dat eens testen binnenkort om zeker te zijn.
Als je geen storing hebt met een powerbank kan je eens proberen om de ground van de usb plug van de powerbank aan de ground van de auto te hangen (als het even kan op de sigarettenaansluiting).
Als je dan weer storing krijgt is het een groundloop.
Krijg je dan geen storing dan is het filtering op de spanning.
Omdat ik de groundloop noise isolator "succesvol" toegepast heb, kan daarmee al geconcludeerd worden dat het om een aardlus gaat? Of kan deze ook "filtering op de spanning" verhullen?

Voor nu; eerst maar eens even vaststellen wat de precieze oorzaak is. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
M2M schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:27:
Ik zou het eerst eens even testen. Powerbankje erop en kijken of het weg is.
En aangezien je dit getest hebt en het daarmee weg is, zou dan een kleine powerbank met pass through charging niet de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

AlphaRomeo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:27:
[...]

En aangezien je dit getest hebt en het daarmee weg is, zou dan een kleine powerbank met pass through charging niet de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn?
Dan ga je weer massa's koppelen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb een powerbank die dat kan, alleen toen kwam er weer storing. De powerbank soms ontkoppelen zou dus wel werken, maar liever werk ik met wat kleine goedkope componentjes die permanent de klus klaren. Daarnaast heb ik gevoelsmatig liever niet een powerbank in de auto permanent liggen ivm de temperatuursverschillen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stufipower op 15-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Je kunt dit waarschijnlijk oplossen door een van de zijden van de telefoon draadloos maken.
Voeding dmv magsafe o.i.d. of audio d.m.v. bluetooth.

Zoiets als deze ugreen kabel. Essentieel is wel dat de USB voor voeding en de 3.5mm beide op de radio zitten. Als je de USB van deze kabel ook uit de sigarettenplug haalt zal het niet werken.
https://nl.ugreen.com/col...o-metingebouwde-microfoon

Zo'n audio transformator werkt ook, maar dan neemt het volume wel af.
Power isolators zijn een beetje een valkuil, theoretisch kan dit helpen, maar deze van juiste kwaliteit vinden kan lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:57:
Je kunt dit waarschijnlijk oplossen door een van de zijden van de telefoon draadloos maken.
Voeding dmv magsafe o.i.d. of audio d.m.v. bluetooth.

Zoiets als deze ugreen kabel. Essentieel is wel dat de USB voor voeding en de 3.5mm beide op de radio zitten. Als je de USB van deze kabel ook uit de sigarettenplug haalt zal het niet werken.
https://nl.ugreen.com/col...o-metingebouwde-microfoon

Zo'n audio transformator werkt ook, maar dan neemt het volume wel af.
Power isolators zijn een beetje een valkuil, theoretisch kan dit helpen, maar deze van juiste kwaliteit vinden kan lastig zijn.
De telefoon is al helemaal draadloos. De aux kabel direct in de telefoon (via lightning poort) doen en draadloos laden is idd een workaround, maar dat wil ik liever niet. Ik heb nu net de Besign BK-03, en dus een microfoon met next / previous en volumebedienings knopje op het dashboard. Die moet bluetooth ontvangen en ergens voeding van krijgen.

Voor nu ben ik nog even aan het kijken wat handig is. Als er een keurige 5 volt gemaakt kan worden zonder storing en aardlus, dan hoeft het audiosignaal ook niet opgeschoond te worden. Dat zou het mooiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Ok dus je aardlus zit in de Besign, daar moet je een van de twee stekkers onderbreken met een transformator.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44

Voor mijn Karadio32 en YoRadio projectjes, alsook de China BT spullen heb/had ik ook altijd een digitale interferentie (klinkt als piepjes etc in de achtergrond). Puur aardlus probleem dus en geen enkele spoel of capaciteit gaat dit 100% verhelpen.

Wat ik altijd doe is een DC/DC isolator gebruiken. Op Alie vind je B0505s, eerste duid de ingang- en tweede de uitgangspanning aan. Condensator van ongeveer 1 a 10uF/16V aan de in- en uitgang.
Lost gelijk alles van die digitale rommel op en de audio blijft ongewijzigd omdat je op voedingsniveau aanpast ipv transfo's als isolator. Nu die transfo's kan je ook gebruiken, maar dan zit je al met in- en uitgansimpedantie, gewoon niet mijn voorkeur.

Nu die dc/dc isolators, de goedkoopste en meest gebruikte, kunnen maar 1W leveren, dus op 5V een 200mA. Voor de meeste van mijn spullen die ik hier heb gebruikt is dit voldoende gebleken. Maar je hebt ze ook in 2W etc etc .
Dus anders even een verleng usb kabeltje doorknippen, isolater met de 2 capaciteiten, en dan even krimpkous.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Luke-san schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:05:

Zo gezegd, zo gedaan! Ik heb het uiteindelijk in een project doosje geklikt en een heel klein prototyping breadbordje geplakt in de binnenkant van het projectdoosje.

Bedankt voor de hulp, aan iedereen die gereageerd heeft. Het werkt! Dit is de meest perfecte oplossing, aangezien je nu niks met het audiosignaal doet.

Het lijkt erop alsof ik nu de functie van een bestaand product heb bereikt, haha. Als je zoekt op "usb isolator" krijg je dit. Het lijkt er verdacht veel op :P. Deze bevat ook een b0505s met 2 condensatoren. Ach ja, het was leuk om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dws_lvKPbVZet_z5YMSnLIaxvVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ozfr7gtZ1iZQHybqbBY2gfmh.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 23-04-2025 21:24 ]

Pagina: 1