(witte) inductieplaat schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een witte inductieplaat. Deze gebruik ik met van die speciale matten, zodat er geen krassen op de plaat komen, maar na een keer de aardappels laten droogkoken (kakzooi) heb ik een mooie bruine kring op de plaat.

Hoe kan ik deze het best wegkrijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
https://www.home-kueppers...uct/ki6520-0wr_122510011/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Boenen met een melamine spons
Laten weken met water en daarna afnemen
Laten weken met schoonmaakmiddel (Dasty Allesreiniger, Poorboys APC, Azijn, Afwasmiddel, Groene zeep) en daarna afnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door CeesKees op 14-04-2025 16:21 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04 12:56
Gebruik een glaskrabber, maar wees voorzichtig, want bij verkeer gebruik kan het wel krassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28

pistole

Frutter

Zit het erin of erop? Als het erop zit, dan inderdaad krabben of boenen. Als het erin zit, dan is het waarschijnlijk niet eruit te halen.

Zie ook de instructies van de leverancier https://www.home-kueppers...22510011/#gallery-manuals (maar dat zal je ongetwijfeld al gelezen hebben).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Marber schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:46:
Gebruik een glaskrabber, maar wees voorzichtig, want bij verkeer gebruik kan het wel krassen
Hier ben ik een beetje huiverig voor; de plaat voelt alsof deze niet 100% vlak is (soort puntjes op het glas)

Ik ben bang dat ik met een krabber meer stuk maak dan ik repareer.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04 12:56
Ik heb de handleiding gelezen en anders dan: ein spezielles Produkt für Glaskeramik gebruiken is er weinig te doen. Ik denk dat je het maar moet accepteren (of toch krassen accepteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Dank je @Marber . De manual geeft inderdaad deze opties:

Switch-off the appliance before cleaning.
Do not clean the hob if the glass is too hot because they are risk of burn.
• Remove light marks with a damp cloth with washing up liquid diluted in a little water.
Then rinse with cold water and dry the surface thoroughly.
• Highly corrosive or abrasive detergents and cleaning equipment likely to cause
scratches must be absolutely avoided.
• Do not ever use any steam-cleaner or pressure washer.
• Do not use any object that may scratch the ceramic glass.
• Ensure that the pan is dry and clean. Ensure that there are no grains of dust on your
ceramic hob or on the pan. Sliding rough saucepans will scratch the surface.
• Spillages of sugar, jam, jelly, etc. must be removed immediately. You will thus prevent
the surface being damaged.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Op mijn zwarte kookplaat (bovenkant glas natuurlijk) gebruik ik voor hardnekkige vlekken Mr Muscle Cerafix. Met een schone theedoek rustig opboenen en dan gaan hardnekkige vlekken er langzaam af.

[ Voor 17% gewijzigd door VERNederlander op 14-04-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 09:35
Je moet iets hebben dat een beetje schuurt, anders zal het er niet afgaan. Je kan een poetssteen gebruiken, of een schoonmaakmiddel voor glasoppervlaktes. Ik kom verschillende reacties tegen over Cif, dus dat laat ik in het midden :).

Mijn Siemens plaat heeft ook kleine puntjes (by design), maar dat ik vreselijk om perfect schoon te krijgen. Hopelijk krijg je je kring er uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Dank jullie wel!

Ik ga met de gegeven opties aan de slag; zodra ik verder ben kom ik met een update, en laat ik weten wat het beste werkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zo'n flesje HG kookplaat polish en dat haalt alle vlekken (ook die hardnekkige) zonder problemen weg.

En nee, je moet écht niet iets gebruiken 'dat een beetje schuurt' want dan krijg je krassen.
Gewoon bovengenoemd goedje gebruiken met een doek en klaar is kees.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik gebruik HG kookplaat reiniger en een glas krabber.

Daarnaast bedenk ook.
Het is een gebruikers voorwerp!
Dus krassen en andere dingen, het hoort erbij.

Anders doe je gewoon elke dag thuisbezorgd.
Krijg je ook geen krassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:24
Ik kook al 30 jaar op een inductieplaat en inderdaad met een klein flesje speciale glaskeramiekreiniger en een zachte keukendoek krijg je je plaat weer in nieuwstaat. Dit gebruik je alleen op plekjes die je op een andere manier niet wegkrijgt. Het is handwerk, dus je kan wel even bezig zijn, maar het resultaat is geweldig. Ook de opdruk wordt totaal niet aangetast.

Ik heb nog een flesje van de Lidl staan, en dat werkt perfect. Staat zelfs op dat het juist voor Schott glas is. (Dat is de fabrikant van de glasplaten op de inductiekookplaten.)
Je doet echt jaren met zo'n flesje. Nooit Cif gebruiken, dat is veel te grof!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jZQxBGA_bVJaucgpifHwmgF6eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWCqsDW3qxrnGRYTvitQyUVK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Skynett op 15-04-2025 18:10 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Goedemorgen,

Tijd voor een update:

Gisterenmorgen heb ik de kookplaat voorzien van een laagje Dasty allesreiniger, en vervolgens afgedekt met keukenpapier. Dit een half uur laten intrekken en vervolgens afgenomen.

Resultaat:
- Het vuil was weg
- De kringen en strepen van de pannen waren er nog

Gisterenmiddag ben ik naar Wibra en Kruidvat gegaan.

De volgende producten heb ik aangeschaft:

- HG Kookplaatreiniger
https://www.123schoon.nl/...lma0EIs0_1thoCbUsQAvD_BwE

- Een Scrub Daddy spons
https://www.wibra.nl/asso...bd-4725-bfc7-c62cd7e35601

- The Pink stuff reinigingspasta
https://www.wibra.nl/assortiment/pink-stuff-reinigingspasta/

Ook had ik nog in huis:

- Schoonmaakazijn

- Citroenzuur

Wat ik toen heb gedaan:

Ik heb een theelepel uit The Pink stuff op de kookplaat gedaan. Deze heb ik uitgepoetst met een zachte doek... Afgenomen met een vochtige doek, en goed nagedroogd met keukenpapier.

En warempel, de kringen, vlekken, strepen enz enz. verdwenen als sneeuw voor de zon! Voor het gemak ook de ovendeur extra schoon gemaakt; alles weer als nieuw!

Kortom; met The Pink stuff is het resultaat bereikt. Alle andere spullen kunnen terug naar de winkel, op een andere manier worden ingezet, of een langzame dood sterven in de schoonmaakkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:29
Ik kende dit middel niet. Met een kleine 3 Euro bijna een kilo(!) spotgoedkoop.
Dus ik was wel nieuwsgierig waar het uit bestaat omdat het blijkbaar echt werkt.

Op internet zijn veiligheidsinformatiebladen te vinden (Safety Data Sheets, SDS). Degene die het dicht bij de naam 'The Pink stuff - the miracle cleaning paste' in de buurt komt heeft product code BLE452.

Deze bevat als hoofdbestanddeel (30~60%) kwarts, SiO2, siliciumdioxide oftewel zand.
Daarnaast zepen (1~5% natriumpalmaat en 1~5%, Natriumcocoaat) en glycerine (<1%).

Quartz heeft een hardheid van 7 op de Mohs schaal. De calcium carbonaat die in CIF zit slechts 3 (ter vergelijking: Talk = 1 en diamant = 10).

Dus deze pasta lijkt me eigenlijk gewoon polijstmiddel, harder dan veel metalen en ongeveer even hard als je kookplaat. Het vuil is er dus vanaf gepolijst/geschuurd. Da's prima en geeft geen krassen als de deeltjes klein genoeg zijn, maar eventuele opdruk polijst er dus makkelijk van af.

Cif kan eigenijk (tenzij het verontreinigd is met grotere deeltjes kwarts) geen krassen geven omdat de calciumcarbonaat daarin veel zachter dan glas is.

Dus veiligste zou moeten zijn: Eerst Cif proberen, en dan pas 'The Pink Stuff'.

Helaas heb ik niet kunnen vinden welk schuurmiddel er in HG of W5 reiniger die hierboven worden genoemd, zit. Het zou me niet verbazen als dat ook kwarts is.

Ik weet nu wel dat ik het keukenblad (uit composiet) niet met een kookplaatreiniger schoon maken omdat de kans bestaat dat deze dof wordt omdat dat schoonmaakmiddel veel harder is dan het blad.

Het lijkt me dat je wilt eigenlijk dat het polijstmiddel harder is dan het vuil, maar zachter (of hooguit even hard) dan het basismateriaal.

.
Pagina: 1