Klarna fraudeleuze betaling op mijn account

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 12:13
Hoi Tweakeraars,

Ik heb jullie hulp nodig hierover. Ik heb een tijd geleden een aanmaning ontvangen op mijn voormalig adres. Degene die de woning heeft gekocht heeft deze brief aan mij kunnen geven. Blijkbaar is er via een outlook.sa iets besteld op Recharge.com onder mijn account.

Ik snap niet op welke wijze iemand mijn Klarna heeft kunnen gebruiken op een geheel ander mailadres dan die van mij.

Ik heb uiteraard zo spoedig mogelijk contact opgenomen met Klarna na onderstaande. Nu enkele maanden later heb ik bericht ontvangen dat ik de bestelling zou hebben geplaatst. Ik ben ten einde raad.

Ik bestel vaak via Klarna producten op normale webshops, maar Recharge.com (en beltegoed ....) zou ik nooit aanschaffen. Dit schaf ik ook niet aan op een onbekend outlook adres gekoppeld aan een .sa account?

Weet iemand wat ik nu nog kan doen. Volgens Klarna moet ik het 'gewoon' betalen .. Ze communiceren dan ook met No Reply ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og0BEl2XbzWWL-ptJLX8ZyTCDiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V42Jo283ANSjGrMkCURjvOin.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6oJCGcQCfsHqrIJcHU6QMAPq08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JkgzNX2nZI9HXCDKCXOItn4q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt contact opgenomen zoals beschreven op https://www.klarna.com/nl...ng-niet-wat-moet-ik-doen/ en https://www.klarna.com/nl...poging-tot-fraude-melden/
En wat was de uitkomst van de fraude melding? Heb je de fraude ook gemeld aan de politie, en het politie rapport gedeeld met Klarna?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
Bedankt voor je bericht. Ik heb nog geen aangifte gedaan bij de politie. Ik weet wel dat bovenstaande link anders was ten tijde van de melding bij Klarna. Ik was er dan ook van uit gegaan dat het daarmee opgelost was. Ik ga dat direct ook doen.

Valt dit dan onder aangifte voor identiteitsfraude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alenji schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:01:

Valt dit dan onder aangifte voor identiteitsfraude?
volgens de overheid: ja

"Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude

hhmmm...bij nader inzicht is het mij niet geheel duidelijk of jouw casus als ID-diefstal kan gezien worden:

https://www.rijksoverheid...rken-ik-identiteitsfraude

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 14-04-2025 15:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Alenji schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:36:
Blijkbaar is er via een outlook.sa iets besteld op Recharge.com onder mijn account.
Er gebeuren hier naar ik begrijp twee dingen:

- iemand is een overeenkomst aangegaan met het bedrijf waarmee prepaid tegoeden kunnen worden aangeschaft
- dat bedrijf heeft de vordering op de koper overgedragen aan de 'koop nu, betaal later' betaaldienst

Zo'n overdracht heet een 'cessie' en dat is alleen mogelijk als er ook daadwerkelijk een overeenkomst tussen jou en de verkoper van het prepaid-tegoed tot stand is gekomen. Overigens hoeft het niet te gaan om een beltegoed, want het kan naar ik begrijp ook gaan om zoiets als een cadeaukaart.

Ik schrijf onder het tweede aandachtsstreepje heel nadrukkelijk 'koper' want jij stelt dat je helemaal niet de koper bent. Stap één lijkt mij daarom om contact op te nemen met het bedrijf dat het beltegoed heeft verkocht om na te gaan waarom dat bedrijf denkt dat jij de koper bent. Het relatief goede nieuws is dat het bedrijf een Nederlandse vestiging heeft.

Snap jij waarom de verkoper (dus niet het 'koop nu, betaal later' bedrijf) denkt dat jij de koper bent?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:43
Hoe bedoel je : Op mijn account ? Dus je hebt een account daar, dat van jou is ?

Hou in ieder geval alles bij, wat je gedaan hebt om het op te helderen en overige stappen. Mocht het tot een Kort geding komen namens de schuldeiser, kan je tenminste je verweer voeren en als alles klopt zou men niet ten nadele van jou een uitspraak kunnen doen.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Klarna valideert bestellingen op 06-nummer. Blijkbaar is er ook een ander 06-nummer gekoppeld aan deze bestelling, anders had je wel eerder berichtjes gehad.

Ander 06-nummer, ander mailadres, jouw naam en jouw postadres. In hoeverre denkt Klarna te kunnen bewijzen dat ze een vordering op jou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:23
Alenji schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:36:
Ik snap niet op welke wijze iemand mijn Klarna heeft kunnen gebruiken op een geheel ander mailadres dan die van mij.
Zie je de bestelling/openstaande betaling in jouw Klarna account staan?

En ja, je kan met een ander emailadres bestellen zolang je maar bij Klarna kan inloggen om je identiteit te bevestigen. Dus als het in jouw Klarna account staat, beschikt iemand over jouw inloggegevens.

[ Voor 25% gewijzigd door henri86 op 15-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
henri86 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:48:
[...]

Zie je de bestelling/openstaande betaling in jouw Klarna account staan?

En ja, je kan met een ander emailadres bestellen zolang je maar bij Klarna kan inloggen om je identiteit te bevestigen. Dus als het in jouw Klarna account staat, beschikt iemand over jouw inloggegevens.
Het probleem is dus dat dit op een onbekend mailadres is geplaatst. Ik bestel vaker dingen via Klarna en die betaal ik ook altijd netjes. Ik heb grotere bedragen zeker besteld en betaald.

Bedankt in ieder geval. Ik wacht ook even de aangifte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
_JGC_ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:30:
Klarna valideert bestellingen op 06-nummer. Blijkbaar is er ook een ander 06-nummer gekoppeld aan deze bestelling, anders had je wel eerder berichtjes gehad.

Ander 06-nummer, ander mailadres, jouw naam en jouw postadres. In hoeverre denkt Klarna te kunnen bewijzen dat ze een vordering op jou hebben?
Dat is het gekke. Ik heb mijn eigen 06 nummer, maar ik meen alles te moeten verifieren voordat er iets doorgezet kan worden.

1. Het is een digitale product > dus dit hoeft niet geleverd te worden op mijn huisadres.
2. Met een foutief mailadres blabla@outlook.sa
3. Ik heb mijn eigen account met eigen mailadres op Klarna waar tal van bestellingen geplaatst zijn en kunnen worden
4. Daarom nooit iets ontvangen behalve een ingebrekestelling op mijn vorige adres (blijkbaar was mijn Klarna nog gekoppeld aan mijn vorige adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

In de communicatie van Klarna staat dat je kan betalen via hun website of app. Want daar zou die post moeten staan.

Als dat niet het geval is zou ik daar op verder gaan met Klarna As hij daar wel staat, dan sta je niet zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggbm
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-04 11:24
Ik kan niet geheel meepraten ohgv een oplossing, maar wil je wel waarschuwen: incassobureaus trekken zich hier vaak weinig van aan. Voor je het weet, moet je duizenden euro’s betalen. Dit kan duiden op identiteitsfraude.

Bij mij is het eens gebeurd nadat iemand op een feest mijn ID had gestolen. Daarmee werd een telefoonabonnement afgesloten en nooit betaald. Gelukkig kon ik aantonen dat ik het niet was, dankzij een verplichte 1-cent PIN-check. :)

Let ook op dat zulke brieven of sms’jes nep kunnen zijn, bedoeld om mensen uit angst te laten betalen. Heb je een duidelijke scan of foto van de brief? Aan de opmaak kan je het vaak opmaken..

“One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” 🎧 spotf.fi/COFPrvO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:31
"Wanneer je echter niet binnen vijf tien dagen..."
Vreemde fout valt meteen op in dat bericht.

In die mail geven ze aan dat ze hebben vastgesteld dat jij verantwoordelijk bent. Ik zou even vragen hoe ze dat hebben vastgesteld. Je hebt immers geen 2fa bericht op je toestel gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:23
Alenji schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:54:
[...]

Het probleem is dus dat dit op een onbekend mailadres is geplaatst. Ik bestel vaker dingen via Klarna en die betaal ik ook altijd netjes. Ik heb grotere bedragen zeker besteld en betaald.

Bedankt in ieder geval. Ik wacht ook even de aangifte af.
Dat emailadres doet er toch helemaal niet toe?
Als je inlogt in jouw Klarna account, zie je dan deze bestelling/openstaande betaling terug of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggbm
Gadgeteer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:26:

In die mail geven ze aan dat ze hebben vastgesteld dat jij verantwoordelijk bent. Ik zou even vragen hoe ze dat hebben vastgesteld. Je hebt immers geen 2fa bericht op je toestel gehad.
Lijkt op een fake brief als ik dit zo lees..

Een goede scan/foto zou anderen kunnen helpen dit te identificeren :)

“One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” 🎧 spotf.fi/COFPrvO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ggbm schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:26:
[...]

Lijkt op een fake brief als ik dit zo lees..

Een goede scan/foto zou anderen kunnen helpen dit te identificeren :)
Laten we maar stoppen met dit denkspoor.

Het bankrekeningnummer uit de brief koppelt aan Klarna Bank volgens mijn bankapp, dus geen fake brief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ggbm
- Dossier opvragen bij Klarna (AVG-verzoek)
Vraag alle gegevens op: gebruikt e-mailadres, IP-adres, afleveradres, enz.

- Aangifte doen van identiteitsfraude
Kan online via politie.nl. Bewaar het proces-verbaal als bewijs voor Klarna of Kifid.

- Formeel bezwaar indienen bij Klarna
Voeg je aangifte toe en leg uit dat de bestelling niet van jou is. Stuur het liefst aangetekend of per mail met leesbevestiging.

- Klacht indienen bij Kifid als Klarna blijft vasthouden: www.kifid.nl
Onafhankelijke beoordeling of Klarna correct heeft gehandeld.

- Recharge.com informeren
Meld dat jouw naam/account mogelijk is misbruikt en vraag om onderzoek.

- Beveilig je Klarna-account
Wijzig wachtwoord, zet 2-stapsverificatie aan en controleer gekoppelde e-mails.

Aldus bovenstaande chatGTP uitdraai.

Moet zeggen dat IMO het mailadres hcyaoqwyv@outlook.com (aldus brief) wel wat gek is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alenji
Gadgeteer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:26:

Ik denk dat het proces opnieuw opgestart moet worden. Net zoals veel webshops communiceert ook Klarna voor dergelijke berichten met No Reply ...
henri86 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:35:
[...]

Dat emailadres doet er toch helemaal niet toe?
Als je inlogt in jouw Klarna account, zie je dan deze bestelling/openstaande betaling terug of niet?
Nee die zie ik ook niet terug. Toch hebben ze mijn postadres gebruikt voor een aanmaning/ingebrekestelling. Alles gaat namelijk digitaal.
ggbm schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:03:
- Dossier opvragen bij Klarna (AVG-verzoek)
Vraag alle gegevens op: gebruikt e-mailadres, IP-adres, afleveradres, enz.

- Aangifte doen van identiteitsfraude
Kan online via politie.nl. Bewaar het proces-verbaal als bewijs voor Klarna of Kifid.

- Formeel bezwaar indienen bij Klarna
Voeg je aangifte toe en leg uit dat de bestelling niet van jou is. Stuur het liefst aangetekend of per mail met leesbevestiging.

- Klacht indienen bij Kifid als Klarna blijft vasthouden: www.kifid.nl
Onafhankelijke beoordeling of Klarna correct heeft gehandeld.

- Recharge.com informeren
Meld dat jouw naam/account mogelijk is misbruikt en vraag om onderzoek.

- Beveilig je Klarna-account
Wijzig wachtwoord, zet 2-stapsverificatie aan en controleer gekoppelde e-mails.

Aldus bovenstaande chatGTP uitdraai.

Moet zeggen dat IMO het mailadres hcyaoqwyv@outlook.com (aldus brief) wel wat gek is..
Bedankt voor je tip!

Ik weet alleen niet of een AVG verzoek nut zal hebben bij Klarna. Vaak word je ook niet ' terug ' gelinkt naar Klarna voor een betaling maar verloopt alles via sms.

Ik ga er gelijk mee aan de slag.
Pagina: 1