Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourideboer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:22
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een 65 inch tv en zit nu in de laatste fase van m’n keuze. Ik twijfel tussen drie modellen: de Hisense 65U8KQ (€719), de TCL 65C845 (€783) en de TCL 65C805 (€799). Mijn gebruik is vooral films en series kijken in de avond, voetbalwedstrijden volgen en gamen op een PS5 Pro. Lineaire tv kijk ik vrijwel nooit.

De Hisense U8KQ valt op door het hoge aantal local dimming zones (rond de 1000) en een piekhelderheid van circa 1500 nits. Ook is zeker dat dit model is uitgerust met de Pentonic 700-chipset. De beeldkwaliteit is sterk, vooral in donkere scènes, maar het VIDAA-besturingssysteem is wat beperkter in gebruik en qua apps.

De TCL C845 heeft vergelijkbare specificaties op het gebied van helderheid (tot 2000 nits) en ondersteunt Google TV, wat ik persoonlijk een stuk fijner vind werken dan VIDAA. Wat mij tegenhoudt bij dit model is dat het onduidelijk is of je de X1- of X2-versie krijgt. Alleen de X2 bevat namelijk de Pentonic 700-chip; oudere batches hebben een tragere chip. Zonder serienummer of doos is dit lastig te controleren.

Sinds kort kijk ik ook naar de TCL C805, die voor €799 te krijgen is. Dit model heeft iets minder local dimming zones dan de U8KQ, maar is wel standaard voorzien van de Pentonic 700 en draait op Google TV. Daarnaast heeft TCL aangekondigd dat dit model in 2025 een firmware-update krijgt, o.a. met Filmmaker Mode. Daarmee lijkt het een goede middenweg te bieden: degelijke beeldkwaliteit, goede helderheid en betere ondersteuning op de lange termijn.

Ik twijfel nog of de extra dimming zones en iets lagere prijs van de Hisense zwaarder wegen dan het betere platform, de bevestigde chipset en de update-ondersteuning van de C805.

Wat zouden jullie kiezen in dit geval? Ik hoor graag jullie mening of ervaring met (één van) deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Aankoopadvies hoort in het daarvoor bestemde forum, ik verplaats je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:52
Imo is de C845 de betere keuze tussen de genoemde modellen, grote kans dat je met de X2 versie krijgt, productie van de X1 is namelijk al een lange tijd geleden gestopt. Los hiervan zou ik niet teveel waarde hechten aan het geringe verschil in performance.

Wat is jouw budget? Persoonlijk zou ik een paar honderd euro meer uitgeven en voor een OLED TV gaan, de 65” LG B4 is momenteel te koop voor 1129 euro bij Art&Craft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yourideboer
Freshouttheoven schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
Imo is de C845 de betere keuze tussen de genoemde modellen, grote kans dat je met de X2 versie krijgt, productie van de X1 is namelijk al een lange tijd geleden gestopt. Los hiervan zou ik niet teveel waarde hechten aan het geringe verschil in performance.

Wat is jouw budget? Persoonlijk zou ik een paar honderd euro meer uitgeven en voor een OLED TV gaan, de 65” LG B4 is momenteel te koop voor 1129 euro bij Art&Craft.
Thanks voor je reactie!

Klopt helemaal: er is altijd wel iets mooiers als je meer betaalt, zoals OLED. Maar ik zit nu op een strak budget van max €800. Ik heb net een huis gekocht en moet echt alles nog inrichten, dus ik moet keuzes maken.

De Hisense en TCL kwamen voorbij in goede aanbiedingen en lijken qua prijs-kwaliteit erg sterk. De ruimte is vrij licht, dus dan lijkt de C845 met het glanzende paneel misschien toch een betere match. Als het de X2-versie is, dan is dat voor dit bedrag gewoon een heel mooie deal.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 21:28
Ik zat naar exact dezelfde tv's te kijken. De nieuwere generatie van beide merken lijken wel een stukje beter te zijn, de U8N en de C855. Zijn ook beide 1199. Ik kan meer uitgeven om een OLED te halen voor rond de 1100-1200, maar die zijn simpelweg een stuk minder helder en hebben risico op burn-in. De enige OLED die ik dan nog zou overwegen is een QD OLED Samsung S93C 65" voor 1218. De TCL ziet er goed uit, maar ik vind 576 dimming zones wel echt weinig. Heb je al een keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05
Toevallig deze aanbieding gevonden? Was zelf naar een 75” aan het kijken, maar twijfel ook. Vooral over de maat :+

Tv’s lijken uit review’s goed naar voren te komen iig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:36
Hier ook aan het kijken. Kom van een lg oled 55c7, model 2017 is dat. Nieuwe woning heeft een stuk meer lichtinval.

Zat ook te kijken naar de hisense 65u8k. Door deze topic, weer redelijk afgestapt van die gedachten haha. Vorige week had ik de TCL 65c79n op t oog en was ik bij HelloTV even gaan kijken, ook daar nog wat twijfels over. Weet ook niet hoe die zich verhoudt tot de c845

De u8n is dan weer een stuk duurder, voelt niet lekker om 1000+ uit te geven aan een Hisense of TCL.
Hier al mensen de keuze gemaakt?

Misschien wacht ik wel tot blackfriday, heeft ook geen haast.

[ Voor 10% gewijzigd door Workingtitle op 17-04-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yourideboer
Workingtitle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:21:
Hier ook aan het kijken. Kom van een lg oled 55c7, model 2017 is dat. Nieuwe woning heeft een stuk meer lichtinval.

Zat ook te kijken naar de hisense 65u8k. Door deze topic, weer redelijk afgestapt van die gedachten haha. Vorige week had ik de TCL 65c79n op t oog en was ik bij HelloTV even gaan kijken, ook daar nog wat twijfels over. Weet ook niet hoe die zich verhoudt tot de c845

De u8n is dan weer een stuk duurder, voelt niet lekker om 1000+ uit te geven aan een Hisense of TCL.
Hier al mensen de keuze gemaakt?

Misschien wacht ik wel tot blackfriday, heeft ook geen haast.
Ik heb inmiddels alles goed naast elkaar gezet en denk dat ik zelf voor de TCL C845 ga.

Voor €783,20 bij MediaMarkt is dit op dit moment de laagste prijs ooit en als je kijkt naar wat je ervoor krijgt, springt de C845 er duidelijk uit:

QD-Mini LED met een piekhelderheid tot 2000 nits → beter geschikt voor lichte ruimtes dan de meeste concurrenten.
Meer local dimming zones dan de C79N en beter contrast/bloomingcontrole.
Google TV werkt fijner dan VIDAA en is qua apps en gebruik veel completer.
Ondersteuning voor 144Hz, VRR, ALLM en FreeSync Premium Pro maakt ‘m toekomstproof voor gamen.
En als je de X2-versie hebt, krijg je ook nog eens de Pentonic 700-processor, die aanzienlijk soepeler draait dan de oudere X1.

De C79N is in de basis gewoon een afgeslankte C845: lagere helderheid (~1300 nits), minder zones, geen subwoofer en vaak nog de oudere chip.

De Hisense 65U8K heeft veel dimming zones en nette specs, maar VIDAA is voor mij een duidelijke dealbreaker, en ik lees net wat te vaak over bugs of haperingen in de interface/motion.

Voor het kleine verschil in prijs is de C845 voor mij dus gewoon de betere totaalkeuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Yourideboer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:46:
[...]

Ik heb inmiddels alles goed naast elkaar gezet en denk dat ik zelf voor de TCL C845 ga.

Voor €783,20 bij MediaMarkt is dit op dit moment de laagste prijs ooit en als je kijkt naar wat je ervoor krijgt, springt de C845 er duidelijk uit:

QD-Mini LED met een piekhelderheid tot 2000 nits → beter geschikt voor lichte ruimtes dan de meeste concurrenten.
Ondersteuning voor 144Hz, VRR, ALLM en FreeSync Premium Pro maakt ‘m toekomstproof voor gamen.
En als je de X2-versie hebt, krijg je ook nog eens de Pentonic 700-processor, die aanzienlijk soepeler draait dan de oudere X1.

De C79N is in de basis gewoon een afgeslankte C845: lagere helderheid (~1300 nits), minder zones, geen subwoofer en vaak nog de oudere chip.

De Hisense 65U8K heeft veel dimming zones en nette specs, maar VIDAA is voor mij een duidelijke dealbreaker, en ik lees net wat te vaak over bugs of haperingen in de interface/motion.

Voor het kleine verschil in prijs is de C845 voor mij dus gewoon de betere totaalkeuze
Thanks. Vanmiddag even kijken of hij bij de mediamarkt in Den Bosch staat.

Twijfel alleen erg over 65 en 75 inch. Zit op 4.5m in het nieuwe huis.
Volgens mij is er geen 75 inch van de c845, weet jij misschien wat het 75 inch equivalent is ?

Of het een x2 is kan je op de doos zien staan begrijp ik? Dus dat kan ik bij de mediamarkt even navragen straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:52
Workingtitle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:16:
[...]

Volgens mij is er geen 75 inch van de c845, weet jij misschien wat het 75 inch equivalent is ?

Of het een x2 is kan je op de doos zien staan begrijp ik? Dus dat kan ik bij de mediamarkt even navragen straks.
De c845 wordt niet meer geproduceerd, hierdoor zijn de 75'' modellen niet meer te koop/ uitverkocht. Je kunt naar de C765 kijken, heeft de Pentonic 700 SoC en komt met 1248 dimming zones in 75''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yourideboer
Workingtitle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:16:
[...]

Ja klopt, de C845 in 75” is inderdaad lastig te vinden of uitverkocht, dus als je richting dat formaat wilt gaan, moet je het elders zoeken.

Ik denk persoonlijk dat als je je budget een beetje kunt oprekken, en niet meteen €1200+ wil uitgeven, de Hisense 75U79NQ de eerstvolgende logische keuze is. Die is nu bij iBood in de aanbieding voor €979, wat echt scherp is voor een 75” Mini-LED met 144Hz, Dolby Vision, VRR etc.

Het is natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking met de C845, want:

de TCL heeft hogere piekhelderheid (tot 2000 nits),
meer local dimming zones,
en beter geluid (60W 2.1 met subwoofer),
plus Google TV i.p.v. VIDAA.

Maar ja, voor die prijsverschillen moet je ook ergens concessies doen, en qua formaat vs prijs is de U79NQ op dit moment denk ik gewoon de beste deal voor 75 inch als je rond de €1000 wilt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Yourideboer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:05:
[...]

Ja klopt, de C845 in 75” is inderdaad lastig te vinden of uitverkocht, dus als je richting dat formaat wilt gaan, moet je het elders zoeken.

Ik denk persoonlijk dat als je je budget een beetje kunt oprekken, en niet meteen €1200+ wil uitgeven, de Hisense 75U79NQ de eerstvolgende logische keuze is. Die is nu bij iBood in de aanbieding voor €979, wat echt scherp is voor een 75” Mini-LED met 144Hz, Dolby Vision, VRR etc.

Het is natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking met de C845, want:

de TCL heeft hogere piekhelderheid (tot 2000 nits),
meer local dimming zones,
en beter geluid (60W 2.1 met subwoofer),
plus Google TV i.p.v. VIDAA.

Maar ja, voor die prijsverschillen moet je ook ergens concessies doen, en qua formaat vs prijs is de U79NQ op dit moment denk ik gewoon de beste deal voor 75 inch als je rond de €1000 wilt blijven.
Ik wacht toch even af. Knoop doorgehakt dat het de 75 inch moet worden.
Als de TCL c945 in 75 inch nog beschikbaar was geweest had ik het overwogen.
Ik wacht nu denk ik op de c955 / c81b / c89b tot die wat zakt in prijs. Desnoods tot Black Friday.
Al is die LG oled 77b36la dan ook wel weer verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Yourideboer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:46:
[...]

Jij TV al bestelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Yourideboer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:25:
[...]

Thanks voor je reactie!

Klopt helemaal: er is altijd wel iets mooiers als je meer betaalt, zoals OLED. Maar ik zit nu op een strak budget van max €800. Ik heb net een huis gekocht en moet echt alles nog inrichten, dus ik moet keuzes maken.

De Hisense en TCL kwamen voorbij in goede aanbiedingen en lijken qua prijs-kwaliteit erg sterk. De ruimte is vrij licht, dus dan lijkt de C845 met het glanzende paneel misschien toch een betere match. Als het de X2-versie is, dan is dat voor dit bedrag gewoon een heel mooie deal.

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb hetzelfde. Een oled boven de 1000 zoals de lg b4 is aantrekkelijk maar dan denk je toch van een oude c3 of c4 of een g3 is toch nog steeds flink beter dan een b4 en dat zit je alweer ietsje hoger met je budget. 8)7
Dus ik wil ook strict rond de 800 blijven hangen.

Heb je toevallig ook gekeken naar de TCL 65C765? 2400 nits, 1008 dimming zones. AiPQ Pro Processor.
Kijkhoeken zijn wel erg slecht. Denk dat de anderen ook zo zijn :-(
888 euro op dit moment.
tweakers review: review: TCL 55C765-tv - Leuke miniled-tv wacht op prijsdaling

[ Voor 12% gewijzigd door Valinor op 22-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
Valinor schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:32:
[...]
Heb je toevallig ook gekeken naar de TCL 65C765? 2400 nits, 1008 dimming zones. AiPQ Pro Processor.
Kijkhoeken zijn wel erg slecht. Denk dat de anderen ook zo zijn :-(
Slechte kijkhoeken zijn inherent aan het VA LCD paneel wat die TCL gebruikt. Als het je te doen is om goede kijkhoeken (als niet iedereen recht voor de tv zit) kun je naar een IPS LCD paneel kijken, maar het contrast (en daarmee de beeldkwaliteit) is een stuk minder dan bij een VA paneel.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Valinor schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ik heb hetzelfde. Een oled boven de 1000 zoals de lg b4 is aantrekkelijk maar dan denk je toch van een oude c3 of c4 of een g3 is toch nog steeds flink beter dan een b4 en dat zit je alweer ietsje hoger met je budget. 8)7
Dus ik wil ook strict rond de 800 blijven hangen.
Je kunt er ook zo naar kijken: € 800 is veel geld. Daarvoor koop je eigenlijk net geen top tv. Voor € 200 - € 300 meer wel. Dat is wat mensen hier proberen te zeggen. Uiteraard helemaal prima om bij je initiële budget te blijven, maar voor een klein beetje meer maak je echt héle grote stappen in beeldkwaliteit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Hulleman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
[...]

Je kunt er ook zo naar kijken: € 800 is veel geld. Daarvoor koop je eigenlijk net geen top tv. Voor € 200 - € 300 meer wel. Dat is wat mensen hier proberen te zeggen. Uiteraard helemaal prima om bij je initiële budget te blijven, maar voor een klein beetje meer maak je echt héle grote stappen in beeldkwaliteit.
Ja snap ik :) Alleen voor mij persoonlijk zou ik niet zo snel een middenklasse tv aanschaffen. Mijn logica werkt net wat anders :+
Een budget tv kan ik nog gevoelsmatig verklaren omdat ik iets degelijks will voor een lagere prijs (rond de 800 euro)en voor nu niet teveel geld wil uitgeven en daarom de tekortkomingen gewoon moet accepteren.

Bij een middenklasse geef je al wat meer geld en kom je in oled gebied uit(b4 1200 euro) en dan heb ik toch liever de extra financiële klap van 200-300 euro om gelijk een topmodel te hebben.(g3 bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 17:10
Hulleman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
[...]

Wat zou je adviseren voor 1000-1100 euro met een vergelijkbare of betere helderheid? Klinkt alsof je iets in gedachten had toen je dit schreef :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
jusv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:58:
[...]
Wat zou je adviseren voor 1000-1100 euro met een vergelijkbare of betere helderheid? Klinkt alsof je iets in gedachten had toen je dit schreef :).
Dan kun je de stap maken naar een OLED. Voor om en nabij de € 1100 moet het lukken om een 65" LG OLED C3 te kopen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Valinor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:58:
[...]

Ja snap ik :) Alleen voor mij persoonlijk zou ik niet zo snel een middenklasse tv aanschaffen. Mijn logica werkt net wat anders :+
Een budget tv kan ik nog gevoelsmatig verklaren omdat ik iets degelijks will voor een lagere prijs (rond de 800 euro)en voor nu niet teveel geld wil uitgeven en daarom de tekortkomingen gewoon moet accepteren.

Bij een middenklasse geef je al wat meer geld en kom je in oled gebied uit(b4 1200 euro) en dan heb ik toch liever de extra financiële klap van 200-300 euro om gelijk een topmodel te hebben.(g3 bijv)
Ik snap je punt, maar er is een heel groot verschil tussen een middenklasse LCD en een middenklasse OLED. Een middenklasse OLED wint het qua beeldkwaliteit al gauw van een topmodel LCD en vaak voor fors minder geld. Wellicht niet qua helderheid, maar dat is niet het allerbelangrijkste. Als je afkomt van een vrij oude (> 5 jaar oud) midrange/budget LCD dan weet je niet wat je ziet als je naar een middenklasse OLED overstapt. Dan hoef je echt niet perse naar de topmodellen OLED te kijken.

Pagina: 1