RedHat Linux installatie

Pagina: 1
Acties:

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
hoi, ik probeer dus RH 6.1.9.2 te installeren, naast windows op een partitie van 2 gig ofzo, maar als ik in diskdruid dus de /boot partitie wil maken (of elke andere niet-swap partitie) krijg ik de melding: boot partition too big! Ik snap niet waar het aan ligt want het maakt niet uit of ik hem op 1 meg of op 2000 meg zet, hij zegt het steeds!
Een swap partitie maken gaat prima, mar met die bootpartition snap ik niet. Of bedoelen ze de primaire partitie (dus windows)?

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 16:07 schreef Bert-Jan het volgende:

hoi, ik probeer dus RH 6.1.9.2 te installeren, naast windows op een partitie van 2 gig ofzo, maar als ik in diskdruid dus de /boot partitie wil maken (of elke andere niet-swap partitie) krijg ik de melding: boot partition too big! Ik snap niet waar het aan ligt want het maakt niet uit of ik hem op 1 meg of op 2000 meg zet, hij zegt het steeds!

Een swap partitie maken gaat prima, mar met die bootpartition snap ik niet. Of bedoelen ze de primaire partitie (dus windows)?
ik denk dat druid de windows partitie bedoelt. Maar...waarom installeer je zo'n oude distro?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Ik ken het probleem... Ik ook met andere nieuwere distro's zo.

Heeft geloof ik iets te maken met je windows partitie omdat die waarschijnlijk dan de eerste partitie is.

Als je een kale harddish heb, heb je dat probleem niet meer.

Ik negeer meestal die melding en maak voor de zekerheid een bootdisk aan.

• Bert-Jan
Op zondag 16 september 2001 16:17 schreef Magio het volgende:

[..]

ik denk dat druid de windows partitie bedoelt. Maar...waarom installeer je zo'n oude distro?
ik installeer zo'n oude distro omdat ik geen nieuwere heb, en ik nog geen kabel heb dus kan ik hem ook niet downloaden snappie?

Maar hoe groot moet die 1e HD dan zijn wil die wel installeeren? want er is geen optie 'negeren' ofzo, je kunt dan gewoon niet verder.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De bootmanager (LILO) kon vroeger (en dus ook in die oude RH) niet booten naar een partitie boven de 1024e cilinder. Jouw partitie ligt boven de 1024e cilinder, gok ik zo, dus hij kan daar wel op installeren maar dan zou hij daarna niet meer kunnen booten. Vandaar de melding. Ik zou overigens niet weten hoe je dat op een makkelijke manier omzijlt. Misschien kun je eerst met bijv. Partition Magic of een mini-Linux-installatie partities aanmaken en dan RedHat die laten gebruiken in plaats van ze door diskdruid aan te laten maken. Je zou ook de gok kunnen wagen en niet met diskdruid maar met fdisk de partities aanmaken. Die zal in ieder geval niet klagen, maar dat het werkt kan ik ook niet garanderen. Wil je overigens per se een /boot-partitie? Als je wel gewoon een /-partitie aan kunt maken, dan is die ene partitie ook prima. Er is in jouw geval niet echt een reden om meer partities te gebruiken behalve voor backup-mogelijkheden en misschien de duur van een fsck op de hele schijf.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Er is een beperking van de bootmanager LILO van 8 GB.

Je zal waarschijnlijk een windows partitie van 8 GB of groter hebben.

Probeer het eens met de laatste versie (7.1) die heeft een nieuwere versie van LILO die hier wel tegen kan.

Succes.

[edit]
iemand is me al voor geweest.

Als je wel door kan met installeren via fdisk moet je een bootdisk aanmaken en daar van booten en dan de nieuwe lilo installeren met de LBA32 optie zodat je daarna wel kan booten van je hdd.
[end edit]

• Bert-Jan
Op zondag 16 september 2001 16:42 schreef jlokerse het volgende:
Er is een beperking van de bootmanager LILO van 8 GB.

Je zal waarschijnlijk een windows partitie van 8 GB of groter hebben.

Probeer het eens met de laatste versie (7.1) die heeft een nieuwere versie van LILO die hier wel tegen kan.

Succes.

[edit]
iemand is me al voor geweest.

Als je wel door kan met installeren via fdisk moet je een bootdisk aanmaken en daar van booten en dan de nieuwe lilo installeren met de LBA32 optie zodat je daarna wel kan booten van je hdd.
[end edit]
het probleem hierbij is weer dat ik opstart met een IBM diskmanager, want mijn oude biosje kent geen schijven boven de 32 gig, en hij is 40 gig nu heb ik met die diskmanager zitten kloten dat ie wel 40 gig pakt, maar dan moet ie wel eerst opstarten van die winpartitie

Maar iig ben ik dus voorbij het probleem emt de partities, ik heb gewoon met partition magic vrolijk een /boot partitie van 32 mb gemaakt, een swap van 200 en een root van 1,8 gig ofzo, nu gaat de installatie wel verder, maar nu als ik op het punt kom om een monitor te installeren, kies ik gewoon mijn monitorretje (IIyama vmpro 450) en dan wil ik op 'Next' klikken, dan gaat het knopje naar beneden, maar gebeurt er niets :( hij doet gewoon niets ook als ik gewoon een generic monitor kies! zou dit iets met het partitie verhaal te maken hebben (dus dat omdat de boot partitie boven de 1024e cylinder zit ie niet wil booten? anders kan ik gewoon die linux partities ergens midden op die schijf gooien met partition magic
Pagina: 1