Ik heb de stekker van mijn zonnescherm weer in het stopcontact gedaan en nu schakelt regelmatig de aardlekschakelaar uit. Het vreemde is dat als ik het zonnescherm via een verlengsnoer van 25 meter op een andere groep met een andere ALS zet alles gewoon goed gaat. Kennelijk zit ergens een kleine lekje bij het zonnescherm. Maar waarom gaat het op die andere groep/ALS goed? Beide aardlekschakelaars zijn in principe gelijk (0.03 A).
Vraag
Alle reacties
Wat zit er nog meer op de groep van het zonnescherm?
Zit er mogelijk wat vocht in het stopcontact?
Spel en typfouten voorbehouden
Het kan zijn dat de lek van het zonnescherm gering is en uit zichzelf niet voldoende is voor de ALS van 30 mA. Maar samen met wat er nog meer op die ALS zit wel voldoende is voor de ALS. Dat zou verklaren waarom je dit gedrag niet hebt bij het aansluiten bij een andere WCD met een verlengsnoer.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Of de aardlekschakelaars schakelen niet op exact dezelfde stroom uit
Of je hebt de stekker dan verdraait zodat het lek niet meer tussen fase en aarde zit, maar tussen neutraal en aarde
Of het lek zit in het stopcontact zelf
Of je hebt de stekker dan verdraait zodat het lek niet meer tussen fase en aarde zit, maar tussen neutraal en aarde
Of het lek zit in het stopcontact zelf
Stopcontacten en verlichting van woonkamer en slaapkamer. Daarnaast schuur en buitenlamp.FredvZ schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:54:
Wat zit er nog meer op de groep van het zonnescherm?
Vocht is onwaarschijnlijk. Het is een stopcontact in de woonkamer.
Ja want de spoelfunctie en weerstand verlaagd de inschakelpiek
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aarding van het verlengsnoer onderbroken is. Als er geen stroom naar de aarding kan lekken kan de aardlekschakelaar die ook niet meten. Dat zou dan betekenen dat je zonnescherm ook wel niet meer veilig is om aan te raken als daar inderdaad een lek op zit.Victory2025 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:52:
Het lijkt er overigens op dat als ik het aansluit met het verlengsnoer van 25 meter op hetzelfde stopcontact het probleem ook is opgelost. Kan een verlengsnoer het lek 'verminderen'?
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
De ALS schakelt overigens niet direct uit. Hij kan soms uren in het stopcontact zitten voordat het gebeurt. Dus als er een lek is is het heel klein?
Kun je een breuk in de PE (aarde) van je verlengsnoer uitsluiten door dit door te meten met een multimeter?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het verlengsnoer is in ordeTrue schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:09:
Kun je een breuk in de PE (aarde) van je verlengsnoer uitsluiten door dit door te meten met een multimeter?
Pagina: 1