Ik heb een 4 polig Mennekes wandcontactdoor (TwinCONTACT 1343) Ik wil hier een stekkerblok/verdeler op aansluiten naar 220v. Zijn hier standaard oplossingen voor? Of wat heb ik nodig om dit zelf te maken?
Vraag
Beste antwoord (via devijzel op 14-04-2025 15:21)
Ik zie het inderdaad. Maar zonder nul, hoe werkt dat precies? Ik denk eerder dat het 3 fasen met nul is en zonder randaarde ipv zonder nul. Anders heb je geen stroom
-edit-
Even googlen heeft mij geleerd dat 4 polige krachtstroom bestaat uit 3 fasen en randaarde. Dat kan je niet omzetten naar 230v omdat je geen nul hebt.
Ik zou dan de wandcontactdoos van de muur halen om te kijken of er een nul aanwezig is en dat je dan de wandcontactdoos ombouwt naar normale krachtstroom met nul. Dan kan je die omzetten naar je 4p-apparaat en naar een 230v stekker zoals ik eerder linkte.
Aan de andere kant van de kabel is het natuurlijk wel van belang dat de nul ook in de meterkast is aangesloten.
-edit-
Even googlen heeft mij geleerd dat 4 polige krachtstroom bestaat uit 3 fasen en randaarde. Dat kan je niet omzetten naar 230v omdat je geen nul hebt.
Ik zou dan de wandcontactdoos van de muur halen om te kijken of er een nul aanwezig is en dat je dan de wandcontactdoos ombouwt naar normale krachtstroom met nul. Dan kan je die omzetten naar je 4p-apparaat en naar een 230v stekker zoals ik eerder linkte.
Aan de andere kant van de kabel is het natuurlijk wel van belang dat de nul ook in de meterkast is aangesloten.
[ Voor 61% gewijzigd door MarkyB op 14-04-2025 12:10 ]
Alle reacties
Dat is een 4 polige krachtstroom zonder NUL, en daar kan je geen 230volt mee maken als je geen Nul geleverd krijgt.
Krachtstroom zonder nul?RaZ schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:45:
Dat is een 4 polige krachtstroom zonder NUL, en daar kan je geen 230volt mee maken als je geen Nul geleverd krijgt.
@TS:
/f/image/G5Dfuvi1A61Lm2wdSFnsj7Ei.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat je zoekt.
Hier te koop eventueel, random google link.
[ Voor 14% gewijzigd door MarkyB op 14-04-2025 11:56 ]
Als je geluk hebt loopt er een 5-aderige kabel naartoe en kun je de 4-polige aansluiting vervangen door een standaard 16A rode CEE en daar een verdeler op aansluiten (Hornbach,Elektramat, Thomann). Andere optie is om er een kabeldoos te plaatsen en van daar naar (opbouw) wandcontactdozen te gaan.
Als er echter geen nul is heb je pech en moet je de kabel vervangen.
Weet je echter zeker dat het een stroompunt is, en niet iets anders? Het is namelijk een heel ongebruikelijke aansluiting...
Als er echter geen nul is heb je pech en moet je de kabel vervangen.
Weet je echter zeker dat het een stroompunt is, en niet iets anders? Het is namelijk een heel ongebruikelijke aansluiting...
Gaat niet passen, die rode stekker heeft 5 pinnetjes, de WCD van TS heeft er maar 4...MarkyB schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:55:
@TS:
[Afbeelding]
Dit is wat je zoekt.
[ Voor 25% gewijzigd door Paul op 14-04-2025 12:02 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat werkt niet want de stekker is een krachtstroom only aansluiting. Zonder nul en dus zonder 230V. En dan werkt dit verloopstuk niet.MarkyB schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:55:
[...]
Krachtstroom zonder nul?
@TS:
[Afbeelding]
Dit is wat je zoekt.
Ik zie het inderdaad. Maar zonder nul, hoe werkt dat precies? Ik denk eerder dat het 3 fasen met nul is en zonder randaarde ipv zonder nul. Anders heb je geen stroom
-edit-
-edit-
[ Voor 61% gewijzigd door MarkyB op 14-04-2025 12:10 ]
DOel je niet op een perilex stekker??
TomPé
Jawel, de nul is alleen nodig voor 230V; voor 400V gebruik je het verschil tussen twee fases.MarkyB schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:04:
Ik zie het inderdaad. Maar zonder nul, hoe werkt dat precies? Ik denk eerder dat het 3 fasen met nul is en zonder randaarde ipv zonder nul. Anders heb je geen stroom.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Door 1/3e faseverschil zit er spanning tussen de drie fases. Daardoor is er geen nul nodig.MarkyB schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:04:
Ik zie het inderdaad. Maar zonder nul, hoe werkt dat precies? Ik denk eerder dat het 3 fasen met nul is en zonder randaarde ipv zonder nul. Anders heb je geen stroom.
Dat mag alleen als de fases gelijkend belast worden.
die is 5 polig niet 4.MarkyB schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:55:
[...]
Dit is wat je zoekt.
ora et labora
Klopt, de oplossing staat een paar posts verder.
Is geen gelijke belasting voor nodig hoor. Je hebt alleen 400V.PROnline schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:10:
[...]
Door 1/3e faseverschil zit er spanning tussen de drie fases. Daardoor is er geen nul nodig.
Dat mag alleen als de fases gelijkend belast worden.
Alleen als je vervolgens iets in ster wilt schakelen, waarbij je dus een virtuele N maakt voor 230V, zal je relatief gelijke belastingen nodig hebben.
Maar misschien bedoelde je het ook zo
Pagina: 1