Wij ervaren sedert zaterdagochtend bij al onze klanten dat OpenDNS niet werkt. Op allestoringen.be zie ik veel meldingen, maar nergens anders ter wereld lijkt dit het geval te zijn. Ook niet in Nederland? ZIjn hier mensen die meer info hebben over wat hier aan de hand is?
Hier vanuit NL lijkt het goed te werken.
Als ik deze link mag geloven is OpenDNS door een gerechtelijke uitspraak niet meer beschikbaar in Belgie:
https://community.cisco.c...to%20users%20in%20Belgium.
Als ik deze link mag geloven is OpenDNS door een gerechtelijke uitspraak niet meer beschikbaar in Belgie:
Spel en typfouten voorbehouden
Ok dat verklaart wel heel veel. Vreemd dat het bijna nergens terug te vinden valt.FredvZ schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:59:
Hier vanuit NL lijkt het goed te werken.
Het is een bijwerking van het doel van de uitspraak: Het blokkeren van illegale IP TV. De rechter heeft bevolen 130 domeinnamen te blokkeren via DNS. Deze domeinnamen worden in verband gebracht met illegale IPTV.skelleniels schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:31:
Ok dat verklaart wel heel veel. Vreemd dat het bijna nergens terug te vinden valt.
DNS aanbieders die die 130 domeinnamen niet willen of kunnen blokkeren mogen effectief hun diensten niet meer aanbieden in Belgie.
Spel en typfouten voorbehouden
Op Userbase.be werd het al eerder gemeld dit weekend.skelleniels schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:31:
[...]
Ok dat verklaart wel heel veel. Vreemd dat het bijna nergens terug te vinden valt.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Hmm ok leuk... Ik ben nu al de forwarders aan het wijzigen naar Cloudflare en Google als secondary, hopelijk gaan die wel mee in de uitspraak(hoewel ik houding van OpenDNS in deze wel accepteer dat ze hier niet in mee willen gaan)FredvZ schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:36:
[...]
Het is een bijwerking van het doel van de uitspraak: Het blokkeren van illegale IP TV. De rechter heeft bevolen 130 domeinnamen te blokkeren via DNS. Deze domeinnamen worden in verband gebracht met illegale IPTV.
DNS aanbieders die die 130 domeinnamen niet willen of kunnen blokkeren mogen effectief hun diensten niet meer aanbieden in Belgie.
Ik volg heel even vanuit de redactie, heel opvallend. Ik ben op zoek naar de specifieke uitspraak, heeft iemand die hier toevallig zo bij de hand?
Niet naar de specieke uitspraak maar toch iets meer achtergrond informatie: https://cybernews.com/sec...k-illegal-sports-streams/TijsZonderH schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:57:
Ik volg heel even vanuit de redactie, heel opvallend. Ik ben op zoek naar de specifieke uitspraak, heeft iemand die hier toevallig zo bij de hand?
en nog een gerelateerde 
nieuws: Belgische providers blokkeren ruim honderd sites met illegale sportst...
nieuws: Belgische providers blokkeren ruim honderd sites met illegale sportst...
Echt belachelijk dat men dit op dns niveau wil oplossen...
Onze helpdesk wordt overspoeld met tickets van klanten die problemen hebben door opendns die niet meer werkt !
Als cloudflare dit ook gaat oplossen door heel België te blokkeren dan wordt het helemaal fijn...
Onze helpdesk wordt overspoeld met tickets van klanten die problemen hebben door opendns die niet meer werkt !
Als cloudflare dit ook gaat oplossen door heel België te blokkeren dan wordt het helemaal fijn...
[ Voor 8% gewijzigd door Ghostface9000 op 14-04-2025 14:51 ]
Opendns is de gratis variant van Cisco Umbrella, zelfde dns servers, maar met een betaald account (umbrella) werkt de dienst gewoon weer.
Servers zijn nog te pingen maar je krijgt "Query refused"
Vreemd dat hier nergens een officieel statement over te vinden is.
Ook in de media niets te vinden over deze case...
Vreemd dat hier nergens een officieel statement over te vinden is.
Ook in de media niets te vinden over deze case...
[ Voor 16% gewijzigd door Ghostface9000 op 14-04-2025 14:51 ]
Het wordt hier in ieder geval nog een heel lange dag kwa aanpassingen doorvoeren
Ik had deze ook gesubmit een paar dagen geleden. Als je die nieuwe wetgeving leest kan iedere tussenpartij aansprakelijk gesteld worden bij het niet naleven van een verbod van website blokkering. Dus al die open dns revolvers kunnen medeplichtig gesteld worden.TijsZonderH schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:57:
Ik ben wel benieuwd of zoiets proportioneel is - waar zitten onze ict juridische experts ?
https://cybernews.com/sec...k-illegal-sports-streams/
Hier wordt Cisco ook genoemd :
Ik begrijp dat opendns als gratis dienst voor een shutdown kiest - maar het is censuur en de meest eenvoudige weg. Wel beetje zonde - hopelijk volgen de andere niet.Internet platforms like Cloudflare, Google, and Cisco have formally been ordered to disable DNS access to the infringing domains. This means that switching to a public DNS like Cloudflare’s 1.1.1.1 or Google’s 8.8.8.8 won’t do users who want to watch illegal sports streams any good anymore.
[ Voor 32% gewijzigd door Tomsworld op 14-04-2025 21:58 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
@TijsZonderH als je nu wil aanvullen.
https://lumendatabase.org/notices/50594741
Daar kan je de documenten zien :
De lijst met domeinnamen en de uitspraak.
Met dan aan deze collega's bij userbase die er dieper ingedoken zijn : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1024421#p1024421
https://lumendatabase.org/notices/50594741
Daar kan je de documenten zien :
De lijst met domeinnamen en de uitspraak.
Met dan aan deze collega's bij userbase die er dieper ingedoken zijn : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1024421#p1024421
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Belgische justitie strikes again. 🙄
In plaats van de bron van het probleem aan te pakken — de illegale IPTV-aanbieders, louche goksites en obscure streamingdiensten — beslissen ze om gewoon een hele publieke DNS-resolver zoals OpenDNS te verbieden. Logica? Nul.
Alsof DNS zelf het probleem is. Wat is de volgende stap? Cloudflare op zwart zetten omdat het verkeer niet bevalt? Google censureren omdat je er toevallig iets illegaals mee zou kunnen vinden? Het slaat echt nergens op.
Dit is exact wat je krijgt als justitie probeert het internet te reguleren zonder te begrijpen hoe het werkt.
Technologie? Te moeilijk. Dus blokkeren we maar alles dat een beetje "eng" klinkt — zoals DNS. 🙃
De cloud is een wolk, DNS is magie, en alles wat je niet begrijpt is verdacht. Voilà, Belgisch IT-beleid in een notendop.
In plaats van de bron van het probleem aan te pakken — de illegale IPTV-aanbieders, louche goksites en obscure streamingdiensten — beslissen ze om gewoon een hele publieke DNS-resolver zoals OpenDNS te verbieden. Logica? Nul.
Alsof DNS zelf het probleem is. Wat is de volgende stap? Cloudflare op zwart zetten omdat het verkeer niet bevalt? Google censureren omdat je er toevallig iets illegaals mee zou kunnen vinden? Het slaat echt nergens op.
Dit is exact wat je krijgt als justitie probeert het internet te reguleren zonder te begrijpen hoe het werkt.
Technologie? Te moeilijk. Dus blokkeren we maar alles dat een beetje "eng" klinkt — zoals DNS. 🙃
De cloud is een wolk, DNS is magie, en alles wat je niet begrijpt is verdacht. Voilà, Belgisch IT-beleid in een notendop.
@AshleyAlthea ze verbieden openden niet - alleen opendns kiest er voor om niet de blocks te implementeren. Google & cloudflare wel - maar idd stoppen met hun diensten in België is ook een optie.
Voor mij is het probleem de spoofing - dns zou end 2 end integer moeten zijn altijd.
Voor mij is het probleem de spoofing - dns zou end 2 end integer moeten zijn altijd.
@Tomsworld Het is vechten tegen de bierkaai.Voor mij is het probleem de spoofing - dns zou end 2 end integer moeten zijn altijd.
Minstens 20 jaar geleden al gebruikte Amerikaanse internet providers DNS door NXDOMAIN te vervangen met een landing page IP adres. AT&T doet het kennelijk nog, maar het is uit te schakelen.
Dit brak systemen die op NXDOMAIN vertrouwen, zoals eenvoudige spam filters die controleren of een domein bestaat. Daardoor werden de third party name servers populairder, maar je hoeft niet op privacy te rekenen als je een DNS van Google of Cloudflare gebruikt. Die zijn niet aan te raden.
Aangezien er geen security op DNS zat, konden providers zelfs DNS reply packets herschrijven. Dat breekt DNSSEC, maar juist in de VS is dat niet populair onder de mensen die daar iets aan zouden kunnen doen.
Ik snap wat je bedoelt, en dat haalde ik ook uit het artikel. Maar moet het echt de taak zijn van DNS-providers zoals OpenDNS, Google of Cloudflare om websites actief te blokkeren? Of dat nu gaat om torrents, goksites, ... — dat lijkt me niet hun verantwoordelijkheid.Tomsworld schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:36:
@AshleyAlthea ze verbieden openden niet - alleen opendns kiest er voor om niet de blocks te implementeren. Google & cloudflare wel - maar idd stoppen met hun diensten in België is ook een optie.
DNS is gewoon een neutrale infrastructuurlaag, een soort openbaar telefoonboek van het internet. Ja, daar kan iets in staan wat je liever niet ziet, maar daarom laat je het telefoonboek ook niet bepalen wie je wel of niet mag bellen. (Sorry als dit raar verwoord is, maar hoop dat het punt duidelijk is.)
Als er al geblokkeerd moet worden, ligt die verantwoordelijkheid eerder bij de internetproviders (ISPs), want zij beheren de toegang. Maar ook daar moet je voorzichtig zijn, want het schuurt al snel tegen netneutraliteit aan.
Laat DNS gewoon doen wat het moet doen: namen omzetten naar IP’s. Filtering en toegangscontrole zijn iets anders, en zouden een keuze van de gebruiker moeten zijn — niet van een rechtbank of een buitenlandse resolver.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben helemaal voor duidelijke regels rond illegale goksites, die veroorzaken genoeg ellende. Maar een DNS-provider verplichten om te blokkeren is gewoon onpraktisch. Er zijn zoveel alternatieven — je kan zelfs je eigen DNS draaien als je wil. Of je neemt een VPN en omzeilt al snel die DNS laag...
Ik snap waarom België dit probeert — omdat die sites buiten hun jurisdictie vallen. Maar dit is echt een gevaarlijk precedent. Vandaag zijn het goksites, morgen misschien sociale media of nieuwsplatformen die “niet passen” binnen het Belgische kader.
Trouwens, het filteren van Goksites of Torrent sites gebeurt al bij Telenet / Proximus / Orange / ... en dat werkte prima. Natuurlijk op ISP-niveau... Ik vind het vooral een vreemde keuze, zelf gebruik ik Cloudflare en Quad9 DNS en geen problemen daarmee.
Pagina: 1