Welke fabrikanten te kiezen voor nieuw thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper Doorn
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05 07:57
Dag Iedereen

Momenteel ben ik op zoek naar nieuwe apparatuur voor mijn thuisnetwerk. Ik zoek iets wat goed samengaat met diversie smarthome apparaten. Iets waar ik zo veel mogelijk op kan inzien, aanpassen etc. Ik vind het niet erg om een appart modem op de router aan te moeten sluiten.

Het liefst heb ik iets van 1 merk. Alle hubs, switches, router(s) modem en zo nodig bijvoorbeeld ook een gateway controller. Zo weet ik zeker dat onderlinge verbindingen goed en compatible zijn en hoef ik niet naar verschillende bedrijven te mailen als ik vragen of problemen heb.

Nu zijn er zo veel verschillende merken en vroeg ik mij af wat de verschillen per merk zijn. Niet per product. Waarom zou je kiezen voor tp link, draytek, fritz, samsung, asus, devolo etc

Kan iemand mij hierin wegwijzen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb al jaren een Ubiquiti ecosysteem.
Accesspoints, poe switch, gateway, cctv, etc.

Addon / integratie voor Home Assistant werkt ook prima. Niet alles is via die weg in te stellen, maar hoe vaak wijzig je het nadat je het hebt ingericht? Uitlezen en updaten gaat wel prima via Home Assistant.

En, ik heb geen isp modem/router meer. Gewoon direct de glasvezel in de gateway en gaan. Rete stabiel ook t.o.v. zo een ISP modem.

met deze spullen kun je bijvoorbeeld ook een eigen IOT vlan inrichten en zorgen dat je smarthome apparatuur geen internet access heeft. Althans, ik heb het e.a. er op geselecteerd, dat ik niet cloud afhankelijk ben met mijn smarthome oplossingen. En dus heeft de smarthome apparatuur geen internet access benodigd.

Anyway, ik vind Ubiquiti Unifi een fijne oplossing. Het kan ook vast met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier kunnen we toch niks mee? Je krijgt nu een opsomming van merken die je zelf ook in de Pricewatch kunt vinden.

Welke apparatuur heb je nodig of wil je aanschaffen? Wat moet het kunnen? Welke snelheden wil je halen? Hoeveel (IoT) apparaten moet het kunnen bedienen? Wat voor dingen wil je allemaal kunnen inzien op je netwerkapparatuur? Wil je de netwerkapparatuur ook integreren in je IoT omgeving (Home Assistant?) Maak eens een schematische weergave van je netwerk of hoe je het graag zou willen hebben.

De helft van de merken die je opnoemt maakt geen (fatsoenlijk) netwerkapparatuur.

Ow en hubs gebruiken we al een flink aantal jaren niet meer. Laat die dus buiten je zoekopdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:02

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hey Casper, wij verwachten op Tweakers wat meer eigen inzet dan nu in je eigen post staat. Wat heb je zelf al onderzocht en naar gekeken? Voor nu lock ik even je post zodat je zelf de nodige aanpassingen kan maken conform de regels die wij van iedereen verwachten: NT Beleid

Wees vrij om mij na de nodige aanpassingen een PM te sturen dan gooi ik hem weer open.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor aansluiting heb je, wat wil je allemaal gaan doen, Vlan's voor IoT of alleen een gasten netwerk? Wat is je eigen kennisniveau en wat wil je bereiken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Beetje naïef om te denken dat alles van hetzelfde merk beter met elkaar samenwerkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:36
Misschien eens functioneel definiëren wat je nodig hebt en denkt nodig te gaan hebben en dan pas naar producten en fabrikanten gaan kijken ? Een goed gelijk merk is prachtig maar useless als het niet gaat doen wat je nodig hebt/ verwacht.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.