Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-07 00:39
**Beste Tweakers,**

Ik dacht dat ik er zelf wel uit zou komen, maar ik merk dat ik ontzettend twijfel en daardoor de knoop maar niet kan doorhakken. Mijn eerste zonnepanelenset heb ik zo’n 13 jaar geleden zelf gelegd. Dat was een eenvoudige setup met een stringomvormer. Een paar jaar terug heb ik nog 16 panelen geplaatst, dit keer met een Hoymiles micro-omvormersysteem.

Inmiddels woon ik in een nieuwe woning waar nog geen panelen op liggen. Ik zou graag deze maand een mooie set willen plaatsen. Om tot een goede keuze te komen, heb ik meerdere webshops gebeld en ben ik forums afgestruind om te ontdekken wat gangbaar en verstandig is. Helaas geven ze allemaal andere adviezen en pushen ze vaak hun favoriete merk of systeem. Dat maakt het er voor mij niet makkelijker op.

Ik heb ook even overwogen om met Zonneplan in zee te gaan, omdat zij adverteren met hun slimme software waarmee je panelen individueel kunt uitschakelen. Later kwam ik er echter achter dat dit met veel andere merken ook mogelijk is, waardoor dat voordeel voor mij verviel.

---

### 📸 Foto's
**Dak en ligging:**
[Klik hier voor foto](https://tweakers.net/i/DH...53IMC5cU.png?f=user_large)
![dak](https://tweakers.net/i/P6...5cU.png?f=fotoalbum_large)

**Opstelling volgens advies Zonneplan:**
[Klik hier voor afbeelding](https://tweakers.net/i/Ev...j8KjaJMB.png?f=user_large)
![opstelling](https://tweakers.net/i/bL...JMB.png?f=fotoalbum_large)

---

### 🏠 Beschikbare dakruimte
De hoofdrichting van het dak is zuidwest. hier wil ik 12 panelen plaatsen zoals zonneplan heeft aangeraden op de foto.
Misschien is het ook interessant om een aantal panelen op de noordkant te leggen voor na de saldering? Merk dat op het einde van de dag de zon hier meerdere uren op schijnt,

---

### 🌳 Schaduw
Alle bomen binnen het rood gemarkeerde vak zijn inmiddels verwijderd of worden binnenkort gekapt. De grote boom in het westen staat echter op gemeentegrond en blijft staan.
Ik heb via Suncalc gekeken naar het schaduwverloop: dat is wel significant op piekmomenten. Maar met saldering en een dynamisch contract is de impact mogelijk beperkt, omdat stroom dan goedkoop is. Dus het is wat het is.

---

### ⚡ Jaarverbruik (schatting in kWh)
- 2000 voor het huishouden
- 1000 – 2000 voor een EV
- 2000 – 3000 extra verbruik voor de warmtepomp (wordt binnenkort geplaatst)

---

### ⚙️ Huidige aansluiting
3x25A

---

### 💶 Budget & Doel
- Budget: €2500 – €3000
- Doel: een systeem neerzetten dat klaar is voor na de saldering.
- Accu-ready (al lijken losse accu’s een trend te worden)
- Slim kunnen schakelen op dynamische tarieven
- in de toekomst wil ik extra panelen op een aanbouw plaatsen (past nu niet binnen het budget aangezien er eerst een aanbouw moet komen)

---

### 🧰 Uitvoering
zelf

---

### 📊 Monitoring & data
Ik zoek een systeem dat goed en slim kan omgaan met dynamische tarieven. Een integratie met home assistent lijkt me geweldig.
---

### 💬 Offertes / Oriëntatie
Ik heb nog geen concrete offertes. Wel vind ik APsystems interessant qua prijs als het om micro-omvormers gaat. Al lees ik her en der dat de combinatie tussen de ECU en omvormer goed moet kloppen om optimaal te kunnen schakelen met dynamische tarieven. Daar lijken soms wat problemen mee te zijn.

---

### 📍 Regio
Limburg

---

Alle tips, ervaringen of suggesties zijn welkom. Ik vind het vooral belangrijk om straks een degelijk en flexibel systeem te hebben waar ik niet constant aan hoef te sleutelen. Bedankt alvast!

Kang

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:16
Ik denk dat je dak op Zuidoost ligt. Dat zou ook verklaren waarom je savonds zon hebt op je andere dak. Fotootje van zonneplan toont wel zuidwest... Kan je eens het noorden aan bovenkant van afbeelding zetten?

Noordoost is niet heel nuttig, noordwest is wel nuttig. Gemiddeld huishouden gebruikt savonds meer stroom dan smorgens door koken, elektrische auto laden etc.

Je dak kan je gewoon "zo vol mogelijk" doen op 1 string. Als je je noordrand toch besluit te gebruiken natuurlijk eigen strong geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
Beste Ruud, bedankt voor je reactie! de foto van zonneplan staat inderdaad niet gericht op het noorden. De eerste foto die ik via maps heb geüpload staat wel met de bovenkant naar het noorden. je hebt wat dat betreft gelijk over de ligging.

Is het gezien de grote gemeente boom in het westen niet slimmer om voor micro of optimizers te kiezen? Zou het uiteraard top vinden om met een gewone string omvormer te werken omdat dit veel goedkoper is. dan zou ik bewijze van spreken voor hetzelfde buget aan beide kanten van het dak de zonnepanelen kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
iemand nog advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het niet te duur uitvalt neem je micro omvormers

Er valt inderdaad iets te zeggen van de boomschaduw gehele jaar door
Een stringomvormer zal daar wel moeite mee hebben.

Ik heb sinds 2 weken een stekkerbatterij van Marstek.
Hoewel de aansturing met de app nog wat te wensen overlaat, draait die sinds een week op Esphome en modbus icm nodered.
En dat werkt prima.
Je hebt daarmee alles zelf in de hand en met de app niks meer te maken.

Ik wil maar zeggen, staar je niet blind op mooie oplossingen als je het zelf kan verzinnen.

Ik heb het nu zo gedaan:
5,12 kWh batterij (genoeg om de nacht door te komen en savonds een wasje)
3 kW traploos geregeld heaterelement in een 450 ltr buffervat met hygienespiraal, die werkt nadat de batterij is volgeladen.
Ik ga alvast experimenteren met max 2500 watt max terugleveren dmv modbus tcp op de sma omvormers

Tussen maart oktober nul op de meter.

Ik ken iemand met een hybride omvormer die urenlang uitvalt op hoge spanning en daardoor ook geen batterijen oplaad. Handig

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2025 20:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:13

timpel_800

Amber 65

Kun je niks met een Tigo doen op de plek waar die boom schaduw geeft? Als je voor hetzelfde budget veel meer panelen kunt neerleggen heb je misschien wel last van de schaduw op enkele panelen maar ik vraag me af hoe erg dat is Sma shadefix kan daar misschien prima mee omgaan?

Dus meer panelen maar schaduw versus minder panelen die beter om kunnen gaan met de schaduw (maar de schaduw blijft natuurlijk!)

Het lijkt mij dat al die extra wattpiek dat wel gaat compenseren

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 16-04-2025 20:54 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZand
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-06 11:16
De keuze voor omvormers en panelen kan los staan van de thuis batterij.
Ik zou indien mogelijk oost en west panelen paarsgewijs parallel schakelen en in een micro-inverter voeden. Dan heb je de laagste kosten en toch nauwelijks verlies aan opbrengst van je panelen. leg vooral op oost en west zo veel als mogelijk panelen. Die kosten toch geen drol meer.... Dan clippen de inverters wel, maar dan heb je altijd gedurende de duurste uren toch nog maximaal mogelijke opbrengst.

Ik overweeg een thuisbatterij systeem met ca. 5 kWh accu 36V. Een stroomstuurbare 43V lader. En met MOSFETS en scheidingsdiodes ontladen via de microinverters (die hebben dan duaal gebruik...).

Het geheel wordt aangestuurd door een Dell PC die dagelijks de uurtarieven (Frank Energie publiceert met een makkelijke CURL op te vragen dagelijks de tarieven) downloadt, en die via een Arduino de accuspanning en de P1 poort meet, de lader en de MOSFETS aanstuurt en zorgt voor minimale afname (dus verbruikssaldo(t) steeds op 0 houden).
Als de accu dan toch te vol wordt, wordt meer terug geleverd op de duurste uren.
Als de accu te leeg wordt, laden we die extra op tijdens de goedkoopste tarieven.
Als het verschil in tarief meer dan ca. €0,15 is, dan wordt het geschatte verbruik op de duurste uren (voornamelijk in de winter) op de laagste uren geladen.
Zo heb je in theorie 0 op de meter in het warme seizoen. En optimale inkoop van energie. Met een relatief eenvoudig algoritme.
Pagina: 1