Afvoer/beluchting/verstopping probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-05 23:19
Beluchting/ verstopping?
...
Ik heb vraag als mijn wasmachine water afpompt (grote hoeveelheid) in 1 keer gooi hij het water er uit op het punt waar het overdruk ventiel van mijn cv ketel zit. Kleine beetjes water gaan goed dat loopt gewoon weg. Ontluchting zit hoger dan de afvoer van de wasbak. (Zie foto)
...

Er zijn nu 2 loodgieters bij geweest en zeggen dat alles goed is maar toch bij afpompen van veel water (3a4 liter) in 1x dan gaat het mis em gooit hij het er uit.

Kan iemand hier misschien bruikbare tips geven
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkEJfbhx09G09RAEXQJJmhgWBow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHMlf2MsqFmdRTf14VC8fKB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrvcFDl7qvsF_d70J4oVem-W0oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljrz5TMTx4rx1xYmwm2NjGtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKOotoMW8pFOTPjkCsXIJKDa29c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWtoKywKxqBszGlgo9dIV6fg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CipZ-PeVwIWvKpai3K7yHkRr8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ONJe46NZdLwHaGwNEKN6ivB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:50

_Ernst_

Mark It Zero!

Het Y stuk moet eigenlijk een T stuk zijn, maar of dit ook de oplossing gaat zijn betwijfel ik als het voorheen wel goed heeft gewerkt.

Een (beginnende) verstopping in de leiding na het Y stuk ligt meer voor de hand.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
@_Ernst_ oke na het y stuk verstopt zitten zou ik moeten uitzoeken. De rest van het huis heeft nergens last van. (Helaas zit deze leiding in de vloer) gestort op mijn zolder vloer.

Waarom zou het y stuk een T-stuk moeten zijn.
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:24
Y stuk is voor horizontale leidingen, in verticale leidingen gebruik je een T stuk.

Ik zou m’n geld ook inzetten op een beginnende verstopping icm met de relatief lage leidingen rond het overdrukventiel.

[ Voor 42% gewijzigd door Tillumen op 13-04-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Al eens een paar gieters heet water er door gegooid? Soms lost dat net de handel voldoende op..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 22:26
Heeft de afvoer en het afpompen voorheen wel goed gewerkt zonder lekkage? Als het antwoord hierop ja is dan weet je dat je een beginnende verstopping hebt.

Het lijkt er op dat je afvoer de hoeveelheid water niet aankan en het waterpijl in je leiding daarna dus gaat stijgen, waarbij de beluchter het eerte punt is waar het naar buiten kan.

Wel bijzonder dat 2 loodgieters je hier niet bij hebben kunnen helpen.

Ik zou eens beginnen met grote hoeveelheden heet water door de leiding heen te spoelen.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
@Morfieus0 bij mijn oude wasmachine had ik nergens last van. (Was 5kg) bij de nieuwe (9kg) heb ik er soms last van dat is juist het rare er van. Gaat soms paar maanden goed en dan weer was beurt of 5 slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou de condensafvoer en overdrukafvoer iets verhogen. Hiervoor moet de koudwaterleiding stukje horizontaal gezet worden zodat de overdrukuitlaat wat hoger komt. Dan zou je kunnen overwegen om een terugslagklep of balsifon tussen de hoofdleiding en de sifon te kunnen zetten om nog eventueel ruimte te besparen.

Eigenlijk hangt de CV veel te laag, maar die zal wel niet veel hoger kunnen.

Zoals gezegd krijg je door het Y-stuk geen goede beluchting en daardoor kan de leiding dus vol met water komen te staan. Het deel dat je moet beluchten is het verticale deel boven het Y-stuk dat uit de vloer komt. Hier zou je nog een losse beluchter (hoog genoeg) bij kunnen plaatsen. Of deze aansluiten op de bestaande beluchtingsleiding.

Verder is het niet aan te raden om de slang zo los in de gootsteen te plaatsen. Hierdoor krijgt de pomp van de wasmachine geen tegendruk en zal deze dus veel meer water gaat pompen dan als hij in een leiding zou zitten en eerst de lucht eruit moet persen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
@LauPro dankje wel.
De cv kan niet hoger gehangen worden.(schuindak/naast trapgat)
De overdruk kan ook niet hoger die zit al op zijn hoogste punt. Onder de ketel.

Als ik nou de wasmachine slang verder in de wasbak hang zodat hij "onder water" komt als hij afpompt geeft dat dan genoeg tegendruk?
Ik zal morgen even duidelijk overzicht fotootje maken
In ieder geval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50
sebas010 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:49:
@LauPro dankje wel.
De cv kan niet hoger gehangen worden.(schuindak/naast trapgat)
De overdruk kan ook niet hoger die zit al op zijn hoogste punt. Onder de ketel.

Als ik nou de wasmachine slang verder in de wasbak hang zodat hij "onder water" komt als hij afpompt geeft dat dan genoeg tegendruk?
Ik zal morgen even duidelijk overzicht fotootje maken
In ieder geval bedankt
Waarom kun je niet gewoon de wasbak weghalen want die gebruik je zo te zien verder toch niet en op die afvoer een aansluiting maken voor die wasmachine afvoer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
@No Hands ja maar als ik de was bak weghaalt e die afvoer gebruik voor de slang hou ik toch zelfde probleem kwa water hoeveelheid dat die niet trekt. Of creëer ik dan wel tegendruk waardoor die minder water afpompt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50
sebas010 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:10:
@No Hands ja maar als ik de was bak weghaalt e die afvoer gebruik voor de slang hou ik toch zelfde probleem kwa water hoeveelheid dat die niet trekt. Of creëer ik dan wel tegendruk waardoor die minder water afpompt ?
@LauPro geeft toch net aan dat die slang in een afvoer moet zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPoWKZfvZbq9DfYiSeZ83hnlTIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8kFBuV81VAO7XDsK8jy33Ww.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe cirkel is mijn beluchtingsleiding.
Wasbak wil ik behouden ivm water van me droger weggooien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste hier de gegeven adviezen tussen kan maken en met welke materialen.
Alvast bedankt ook voor gegeven advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Gaat die leiding zo door de muur of het dak? Want als daar zo'n beluchtingsklep op zit zal die niet helpen bij tegendruk vanuit de leiding.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas010
@naftebakje zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfIu3VVetg6wchLr8cUQMOUxVWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFKSSCvgj8QsH60EYOFGtJUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

franssie

Save the albatross

Ik zou twee dingen doen:
1) Wat al meerdere keren geopperd is, spoelen met heet water
2) Evt met een waterstofzuiger kijken of je de verstopping omhoog kan trekken
3) De beluchter naast je wasbak maximaal verhogen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Ah, haal die ding er eens uit (geniet van het geurtje) en probeer dan eens wat het geeft als je een emmer water door de wasbak gooit. Als het dan vlot loopt, is het een ontluchtingsprobleeem, en daar helpt die beluchter niet bij.
De oplossing is eenvoudig: buis door het dak heen brengen, naar buiten zodat je geen last hebt van de geur. Daardoor zal het water ook vlotter stromen waardoor minder kans is op verstoppingen (die wellicht nu de tegendruk creëren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1