Veel last van geluid bovenburen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik woon in een klein appartement, en de laatste tijd heb ik enorm veel last van mijn bovenburen. Ook mijn buren klagen erover.

De bovenbuurman lijkt te houden van klussen, de kinderen lopen van links naar rechts en springen enorm, en je hoort alles super goed (geklop, schuiven van stoelen, etc.).

Het lijkt soms alsof ze voor het expres doen, je moet dit toch door hebben?

Wat kan ik nu het beste doen? Met de buren samen gaan lijkt me erg direct. Ik heb het al eens meegemaakt met andere buren, en toen werd het alleen maar erger.

Dat er geluid is, dat is volkomen normaal. Maar dit is echt dreunen en het geluid dat er steeds dingen op de grond vallen. Uurtje geen probleem, maar het is nu dagelijks en meerdere keren per dag (dus ook op de zondagavond).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:03

HUW

Heb je er al met de buren over gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
HUW schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:25:
Heb je er al met de buren over gesproken?
Ja, er woont een iemand, sorry voor de verwarring daarin.

Zij durft niet langs te gaan. Ze klopt af en toe expres terug, maar ze wordt er ook gek van. Het is alsof iemand met stoelen gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Hebben de bovenburen toevallig net een nieuwe vloer gelegd?

Dan krijg je inderdaad veel klusgeluiden en als ze het verkeerd hebben gelegd ook contactgeluiden (zoals schuivende stoelen en zwaarvoetig geloop). Zeker als hiervoor vloedbedekking heeft gelegen ga je dat merken als onderburen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59
Eerst heb je het over "ik woon" en daarna "zij durft niet langs te gaan", wat is het?
Een gesprek met de buren is toch echt de eerste stap.

Contactgeluid hoef je als (boven)buur niet eens door te hebben, wat bij jou nauwelijks geluid maakt kan bij de onderburen behoorlijk hard klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Zolang als je bovenburen dit overdag doen (tussen 07.00 en 19.00 uur) dan valt er weinig aan te doen.
Wanneer het een huurappartement is dan kan het zijn dat de verhuurder extra regels heeft vastgesteld die contactgeluiden moeten voorkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Vraag de bovenbuurman eens of hij wil komen luisteren terwijl zijn vrouw of de kinderen stoelen verschuiven een deur dicht laten vallen enzo. Het kan best zijn dat hij zich helemaal nergens van bewust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoepstoep
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-04 18:38
Wanneer het alleen overdag is, kan je er weinig tegen doen. Behalve aanspreken op goed fatsoen, mogelijk met andere buren omdat die er ook last van hebben.

Als het sociale huur is, zou je het kunnen spelen via de woningbouwvereniging. In mijn studententijd wel eens een vervelende buurman gehad. Die leefde voornamelijk in de nachtelijke uren. Hier ging ik telkens wanneer ik overlast ervaarde langs en tegelijkertijd bouwde ik een dossier op met opnames en een overzicht met data en tijden waarop het zich voordeed.

Samen met andere buren ben ik vervolgens naar de woningbouw gestapt. Die gingen het gesprek met hem aan. Het werd er niet beter op, dus vier maanden na de eerste klacht bij de woningbouw kon hij zijn sleutels inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:34:
Hebben de bovenburen toevallig net een nieuwe vloer gelegd?

Dan krijg je inderdaad veel klusgeluiden en als ze het verkeerd hebben gelegd ook contactgeluiden (zoals schuivende stoelen en zwaarvoetig geloop). Zeker als hiervoor vloedbedekking heeft gelegen ga je dat merken als onderburen.
Helaas niet, dit is al een aantal maanden zo. Maar nu vind ik het wel genoeg geweest eigenlijk, het is vaak vervelend als je bijvoorbeeld naar de F1 zit te kijken, en het op en neer rennen van hun kids(?).
vassago schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:37:
Eerst heb je het over "ik woon" en daarna "zij durft niet langs te gaan", wat is het?
Een gesprek met de buren is toch echt de eerste stap.

Contactgeluid hoef je als (boven)buur niet eens door te hebben, wat bij jou nauwelijks geluid maakt kan bij de onderburen behoorlijk hard klinken.
Hij is mijn en haar bovenbuurman. Dat is namelijk een appartement dat 2x zo groot is als dat van ons.
Daarom horen wij beide het dus. Hun woonkamer is even groot als de onze (geen grap).
Yaksa schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:38:
Zolang als je bovenburen dit overdag doen (tussen 07.00 en 19.00 uur) dan valt er weinig aan te doen.
Wanneer het een huurappartement is dan kan het zijn dat de verhuurder extra regels heeft vastgesteld die contactgeluiden moeten voorkomen.
Klopt, alleen is er denk ik wel een verschil tussen contactgeluiden, en het geluid alsof je inderdaad een hele nieuwe vloer aan het leggen bent.

Ik kan echt leven met geluiden, dat zullen mijn onderburen ook weer hebben, het is meer de dreunen waar ik mij aan stoor. Het is alsof de kids boven aan het voetballen zijn ofzo.
kzin schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:43:
Vraag de bovenbuurman eens of hij wil komen luisteren terwijl zijn vrouw of de kinderen stoelen verschuiven een deur dicht laten vallen enzo. Het kan best zijn dat hij zich helemaal nergens van bewust is.
Het probleem is hoe doe je dat? Ik heb dit bij de vorige al een keer aangeven (vorige huis), en toen werd het alleen maar erger.
hoepstoep schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:48:
Wanneer het alleen overdag is, kan je er weinig tegen doen. Behalve aanspreken op goed fatsoen, mogelijk met andere buren omdat die er ook last van hebben.

Als het sociale huur is, zou je het kunnen spelen via de woningbouwvereniging. In mijn studententijd wel eens een vervelende buurman gehad. Die leefde voornamelijk in de nachtelijke uren. Hier ging ik telkens wanneer ik overlast ervaarde langs en tegelijkertijd bouwde ik een dossier op met opnames en een overzicht met data en tijden waarop het zich voordeed.

Samen met andere buren ben ik vervolgens naar de woningbouw gestapt. Die gingen het gesprek met hem aan. Het werd er niet beter op, dus vier maanden na de eerste klacht bij de woningbouw kon hij zijn sleutels inleveren.
Wij leven sociaal, boven ons niet. Even voor de goede orde, tegenwoordig gun ik niemand dat, want je vind niets meer tegenwoordig. Het is gelukkig geen keiharde muziek, het zijn meer die dreunen waar ik graag iets van wil zeggen. Maar ik weet niet hoe? De meeste mensen vinden het niet echt leuk als je dat komt zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:56
Overlast is nooit toegestaan, ook niet tussen 7 en 19:00 uur. Stappen die je globaal moet nemen:
  1. Praat met overlastgevende buren. Wees rustig en bedenk van te voren wat je wilt bereiken. Bedenk dat je altijd weer weg kunt lopen, ruzie en schreeuwen werken tegen je.
  2. Praat met buren die dezelfde overlast kunnen ervaren. Spreek af gezamenlijk op te treden en bij woningbouw te klagen. Neem contact op met woningbouw; je zult waarschijnlijk een lijst moeten bijhouden.
  3. Noteer elk incident (datum, tijdstip begin, tijdstip eind en korte omschrijving.)
  4. Informeer wijkagent en eventueel contactpunt overlast bij gemeente.
  5. Bij onze woningbouw vereniging is 3 keer overlast eruit.
  6. Huurrecht is sterk. Het kan maanden duren voordat er iets verandert helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peer1979
[b]HollowGamer in "Veel last van geluid bovenburen"
Maar ik weet niet hoe? De meeste mensen vinden het niet echt leuk als je dat komt zeggen.
Ze gaan het niet leuk vinden. Neem eventueel iemand mee voor mentale ondersteuning. Zelf ook dit soort stappen hebben moeten ondernemen. Ik kreeg destijds het advies, verhuis maar. Dat is eenvoudiger. In mijn geval ging het om een hond die ging blaffen als ze weg gingen en stopte als ze terug kwamen. Soms 8 uur lang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoepstoep
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-04 18:38
HollowGamer schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:10:
[...]

Wij leven sociaal, boven ons niet. Even voor de goede orde, tegenwoordig gun ik niemand dat, want je vind niets meer tegenwoordig. Het is gelukkig geen keiharde muziek, het zijn meer die dreunen waar ik graag iets van wil zeggen. Maar ik weet niet hoe? De meeste mensen vinden het niet echt leuk als je dat komt zeggen.
Het maakt het wel wat lastiger dat het boven jullie niet sociaal is, voor de vervolgstappen, maar ga eerst het gesprek goed aan.

Maar aangeven dat er iets speelt, is vaak vooral bij jezelf wat lastig is. Bij mijn eerdergenoemde dacht ik dat eerst ook, maar hij bleef verder vriendelijk. Dan was het even een half uur wat stiller, maar dan begon hij weer.

Bij een andere buur hielp het direct aanspreken wel. Ook daar durfde ik het niet direct aan te kaarten omdat ik dat best wel spannend vond, maar die pakte het direct goed op! Wilde wel eens horen hoe dat klonk en heeft daarna vrijwel geen overlast meer veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:10:
[...]

Helaas niet, dit is al een aantal maanden zo. Maar nu vind ik het wel genoeg geweest eigenlijk, het is vaak vervelend als je bijvoorbeeld naar de F1 zit te kijken, en het op en neer rennen van hun kids(?).

[...]

Het probleem is hoe doe je dat? Ik heb dit bij de vorige al een keer aangeven (vorige huis), en toen werd het alleen maar erger.
Zijn het nieuwe bovenburen? En zo niet, wat is er dan de laatste maanden veranderd?

Ik zou het niet meteen vergelijken met je vorige ervaring. Is er een reden waarom je denkt dat ze het slecht zullen opvatten als je het op een fatsoenlijke manier ter sprake brengt?

Ik stond ooit aan de andere kant. Geen vuiltje aan de lucht tot we een hypergevoelige buurvrouw met een allergie voor kinderen kregen. Als mijn kinderen hun stoeltjes verschuifden over de tegelvloer klonk dat dwars door de dikke betonnen muren als krassen met nagels op een schoolbord. Ik vond het een vreselijk mens en ik vond het jammer, maar ik heb de stoeltjes weggedaan. De kinderen werden er toch te groot voor. Anders had ik een tapijt onder het tafeltje gelegd. Verder nog wat afspraken gemaakt. Kinderen spelen buiten, maar niet voor haar huis, enz
Ik ben geen doetje, maar het was me het niet waard om daar bonje over te krijgen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie overgevoelig zijn, maar wel dat degene die jou overlast bezorgt misschien best bereid is om naar je te luisteren en er rekening mee te houden. En andersom: na schooltijd staan kinderen vaak te stuiteren, en in dit geval tussen de 4 muren van een appartement. Is het oké als ze na half 6 rustig zijn, om maar wat te noemen?
Kom je er niet uit, dan kun je een beroep doen op een buurtbemiddelaar
https://hetccv.nl/themas/...mgeving/buurtbemiddeling/
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:22:
[...]

Zijn het nieuwe bovenburen? En zo niet, wat is er dan de laatste maanden veranderd?

Ik zou het niet meteen vergelijken met je vorige ervaring. Is er een reden waarom je denkt dat ze het slecht zullen opvatten als je het op een fatsoenlijke manier ter sprake brengt?

Ik stond ooit aan de andere kant. Geen vuiltje aan de lucht tot we een hypergevoelige buurvrouw met een allergie voor kinderen kregen. Als mijn kinderen hun stoeltjes verschuifden over de tegelvloer klonk dat dwars door de dikke betonnen muren als krassen met nagels op een schoolbord. Ik vond het een vreselijk mens en ik vond het jammer, maar ik heb de stoeltjes weggedaan. De kinderen werden er toch te groot voor. Anders had ik een tapijt onder het tafeltje gelegd. Verder nog wat afspraken gemaakt. Kinderen spelen buiten, maar niet voor haar huis, enz
Ik ben geen doetje, maar het was me het niet waard om daar bonje over te krijgen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie overgevoelig zijn, maar wel dat degene die jou overlast bezorgt misschien best bereid is om naar je te luisteren en er rekening mee te houden. En andersom: na schooltijd staan kinderen vaak te stuiteren, en in dit geval tussen de 4 muren van een appartement. Is het oké als ze na half 6 rustig zijn, om maar wat te noemen?
Kom je er niet uit, dan kun je een beroep doen op een buurtbemiddelaar
https://hetccv.nl/themas/...mgeving/buurtbemiddeling/
Succes!
Dank voor het advies en goede afloop. :)

Zoals gezegd is echt na schooltijd geen probleem.
Ik heb meer het gevoel dat de bovenbuurman een klusser ofzo is. Het lijkt elke dag alsof hij een IKEA kast in elkaar aan het zetten is.

Ik heb het vandaag ook meegemaakt met eigen familie. Kinderen zijn vandaag de dag ontzettend druk, ze mogen alles en krijgen alles. Maar toch zou ik ook als ik ouder was er inderdaad zo instaan: probeer rekening te houden of iets als sloffen/mat kopen.

Maar of het hier dus echt de kids zijn, daar twijfel ik best aan. 'Gelukkig' ben ik dus niet de enige, de buurvrouw zit er ook erg mee. Beide zijn we een beetje aan het denken of we er iets van moeten zeggen en op welke manier.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 13-04-2025 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
peer1979 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:13:
[...]

Ze gaan het niet leuk vinden. Neem eventueel iemand mee voor mentale ondersteuning. Zelf ook dit soort stappen hebben moeten ondernemen. Ik kreeg destijds het advies, verhuis maar. Dat is eenvoudiger. In mijn geval ging het om een hond die ging blaffen als ze weg gingen en stopte als ze terug kwamen. Soms 8 uur lang...
Wat een aannames. Niet elk persoon is een complete hork. Zonder een gesprek eerst te voeren ga je er sowieso meer druk op leggen, dus begin met de eerste stap.

De kans is klein dat de bewoner zijn vloer onder handen gaat nemen, de kans is groter dat hij rekening met je gaat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Als je er niks over zegt, zal er niks veranderen. Dus als het aan blijft houden, zal je er met de buren die de overlast veroorzaken over in gesprek moeten.

Ik zou niet gelijk al klagend met de deur in huis vallen, maar misschien eerst vragen stellen over wat precies voor geluid zorgt, omdat je vaak en veel hoort. Wie weet kan je er samen naar kijken hoe het beter kan.

[ Voor 55% gewijzigd door Hahn op 13-04-2025 22:36 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:33:
[...]

Als je er niks over zegt, zal er niks veranderen. Dus als het aan blijft houden, zal je er met de buren die de overlast veroorzaken over in gesprek moeten.

Ik zou niet gelijk al klagend met de deur in huis vallen, maar misschien eerst vragen stellen over wat precies voor geluid zorgt, omdat je vaak en veel hoort. Wie weet kan je er samen naar kijken hoe het beter kan.
Naast bovenstaande en eerder tips zou je kunnen gaan sparen om te verhuizen. Sorry dat ik het zeg maar zo is het wel. Eenmaal je je er aan ergert gaat het niet snel beter worden.

Zo hadden we last van de buren,(moderne tweekapper, samen met de toenmalige vrijgezelle buurman laten bouwen, bj 2014) maar toch af en toe geluiden vanuit de tuin. Buurman had inmiddels vrouw, een hond en kleine kinderen. Voornamelijk in de zomer, ervaarden we hier af en toe last van.

Via de tuin en dauerluft (ventilatie roosters) kwamen de geluiden binnen. In de winter was dit natuurlijk geen enkel probleem. Totdat de buren verhuisden en er een vrijgezelle buurman kwam wonen. “Ons geluidprobleem” opgelost. Totdat we ervaarden dat de spelende/schreeuwende kinderen in de speeltuin tegenover ons geluids”overlast” gaven.

Blijkt dat we zelf inmiddels gevoeliger zijn geworden voor deze geluiden… Conclusie, eind van dit jaar gaan we verhuizen naar een voor ons gevoel rustigere buurt/regio.

Let wel, dit is niet zomaar weg gelegd in de huidige woningmarkt.. Schets enkel een mogelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 14-04-2025 00:00 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:33:
[...]

Dat dus @HollowGamer !
Het gaat erom hoe je het brengt.
Ik zou alleen gaan, anders kan hij/zij zich overvallen voelen door buren die samenspannen. Dan schiet iemand sneller in de verdediging.
Stel open vragen. Toon interesse. Blijf bij je eigen waarneming, jouw gevoel, wat het met jou doet. Spreek zoveel mogelijk in de ik-vorm.
Speel het niet op de persoon, vermijd de jij-vorm: JIJ maakt alsmaar herrie, JIJ houdt geen rekening met anderen, JIJ kunt zelf ook wel bedenken, ...
En dan een gezamenlijke oplossing in de wij-vorm: wat kunnen WIJ eraan doen? Daarmee nodig je hem ook uit om zelf met oplossingen te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
Hoi buurman, ik dacht ik loop eens bij je langs want ik hoor met regelmaat toch wel flink gebonk vanaf boven komen. Het is meestal einde van de dag, begin van de avond. Ik zat maar te bedenken wat dat kon zijn dus ik dacht weet je wat ik overleg eens met buurman, misschien is er een nieuwe hobby?

Oja hoi buurman, ik heb inderdaad het pottenbakken weer opgepakt, dat is meestal rond die tijd een paar uurtjes, helemaal niet bij nagedacht dat jij dat zou zou horen joh, wat lastig.

O pottenbakken, nou dat had ik nooit kunnen bedenken, wat een leuke hobby. Zeg zouden we samen eens kunnen bedenken of we dat geluid misschien kunnen voorkomen? Staat je pottenbaktafel wel stevig op de vloer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:26
Niet vervelend bedoeld, maar hoort dit niet bij gewone leefgeluiden?

Ik haal uit het verhaal niet dat het opzet is, hoe oud en gehorig is het pand voor je gevoel? We hebben het niet over feestjes tot diep in de nacht is klussen na 22h in de avond, kinderen blijven kinderen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:04
HollowGamer schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:23:
Ik woon in een klein appartement, en de laatste tijd heb ik enorm veel last van mijn bovenburen. Ook mijn buren klagen erover.

De bovenbuurman lijkt te houden van klussen, de kinderen lopen van links naar rechts en springen enorm, en je hoort alles super goed (geklop, schuiven van stoelen, etc.).

Het lijkt soms alsof ze voor het expres doen, je moet dit toch door hebben?

Wat kan ik nu het beste doen? Met de buren samen gaan lijkt me erg direct. Ik heb het al eens meegemaakt met andere buren, en toen werd het alleen maar erger.

Dat er geluid is, dat is volkomen normaal. Maar dit is echt dreunen en het geluid dat er steeds dingen op de grond vallen. Uurtje geen probleem, maar het is nu dagelijks en meerdere keren per dag (dus ook op de zondagavond).
Ervaringsdeskundige hier.
Een eerste stap kan een vrij eenvoudige zijn. Ik begrijp dat ze een harde vloer hebben, laminaat o.i.d. Kijk in de regementen van het huis of die is toegestaan. In de meeste appartementen zijn er héle strenge regels voor harde vloeren en moet er door de verhuurder of VVE toestemming gegeven worden nadat is aangetoont dat a) de ondervloer voldoet aan isolatieeisen (een zelfklusvloer zal hier niet snel aan voldoen omdat een ondervloer die aan de eisen voldoet een heel stuk duurder is dan de bovenvloer) en b) aangelegd door een professional (die zal contactgeluiden voorkomen door te zorgen dat nergens een muur wordt geraakt en lijkt hier ook niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:03
Het lijkt erop dat de bovenburen relatief kort, een paar maanden, zijn komen wonen en er is een grote kans dat de klusgeluiden geleidelijk zullen afnemen. Hoe oud zijn de kinderen? Zijn ze in een leeftijd dat ze rekening kunnen houden met anderen?

Heb je al contact gehad met de bovenburen? Je hebt dit besproken met je naaste buurvrouw, maar duidelijk nog niet met de bovenburen zelf. Ik zou eerst vriendelijk contact opbouwen voordat je gaat klagen over geluiden overdag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:27

P_Tingen

omdat het KAN

Bespreken is erg belangrijk. Een nichtje van mij heeft een 2-onder-1-kap gekocht en vanaf dag 1 last van de buren. Net als jij kinderen die heen en weer rennen, tikkertje op de trap, buren die met deuren slaan en stampen en weet ik wat. De sfeer daalde gelijk tot ver onder het vriespunt. Omdat het een nieuwbouwhuis was, via de aannemer dit aangekaart. Dat duurde een hele tijd, dus toen het probleem al een half jaar speelde, ondernam die eens een keer actie en zette beide kanten aan 1 tafel.

En wat bleek? De buren hadden net zoveel last van mijn nichtje als andersom. Kennelijk zit er iets niet helemaal goed in het huis waardoor geluiden versterkt bij de buren doorkomen. Tijdens het gesprek is een test gedaan; als in het huis van mijn nichtje de lamellen omhoog getrokken werden, dan gierde dat door het huis van de buren.

Ik bedoel maar; zo lang je niets onderneemt verandert er waarschijnlijk ook niets. En je bovenburen zijn zich misschien van geen kwaad bewust.

Zoals eerder gemeld: hou het luchtig. Hou het feitelijk, dus niet "ik heb last van jouw herrie" maar "ik hoor veel geluiden van boven"

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
P_Tingen schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:47:
Bespreken is erg belangrijk. Een nichtje van mij heeft een 2-onder-1-kap gekocht en vanaf dag 1 last van de buren. Net als jij kinderen die heen en weer rennen, tikkertje op de trap, buren die met deuren slaan en stampen en weet ik wat. De sfeer daalde gelijk tot ver onder het vriespunt. Omdat het een nieuwbouwhuis was, via de aannemer dit aangekaart. Dat duurde een hele tijd, dus toen het probleem al een half jaar speelde, ondernam die eens een keer actie en zette beide kanten aan 1 tafel.

En wat bleek? De buren hadden net zoveel last van mijn nichtje als andersom. Kennelijk zit er iets niet helemaal goed in het huis waardoor geluiden versterkt bij de buren doorkomen. Tijdens het gesprek is een test gedaan; als in het huis van mijn nichtje de lamellen omhoog getrokken werden, dan gierde dat door het huis van de buren.

Ik bedoel maar; zo lang je niets onderneemt verandert er waarschijnlijk ook niets. En je bovenburen zijn zich misschien van geen kwaad bewust.

Zoals eerder gemeld: hou het luchtig. Hou het feitelijk, dus niet "ik heb last van jouw herrie" maar "ik hoor veel geluiden van boven"
Goede casus, maar (off topic) heeft de aannemer dan bepaalde bouw fouten gemaakt die opgelost moeten gaan worden?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 14:39

Fanta

FordPerformance™️

Kleine toevoeging: weet je 100% zeker dat het je bovenburen zijn? Ik heb wel eens begrepen dat contactgeluiden vaak diagonaal worden doorgegeven.

Ik heb dit zelf wel eens aan de hand gehad. Toen ik nog in een appartement woonde beschuldigde mijn onderbuurvrouw mij van geluidsoverlast. Ze had een heel logboek bijgehouden van welke geluiden op welke tijdstippen, en dit kwam met geen mogelijkheid overeen met mijn woongewoontes. Mijn naaste buren voldeden wel aan het 'profiel'.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Laatst online: 22-04 15:21
Snap niet waarom je niet al gelijk naar hun bent toegegaan en het rustig bespreekt. Zie hier vaker zulke vragen voorbijkomen terwijl het heel makkelijk kan zijn. Ik heb bijna 10 jaar geleden in een toen relatief nieuwbouwappartement gewoond waar je tot mn verbazing van boven alles hoorde. Gelukkig wat ik nog weet had ik er niet zo'n last van als jij s avonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
Dennisdn schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:02:
[...]

Een eerste stap kan een vrij eenvoudige zijn. Ik begrijp dat ze een harde vloer hebben, laminaat o.i.d. Kijk in de regementen van het huis of die is toegestaan. In de meeste appartementen zijn er héle strenge regels voor harde vloeren en moet er door de verhuurder of VVE toestemming gegeven worden nadat is aangetoont dat a) de ondervloer voldoet aan isolatieeisen (een zelfklusvloer zal hier niet snel aan voldoen omdat een ondervloer die aan de eisen voldoet een heel stuk duurder is dan de bovenvloer) en b) aangelegd door een professional (die zal contactgeluiden voorkomen door te zorgen dat nergens een muur wordt geraakt en lijkt hier ook niet het geval).
Ik heb best wat adressen gehad inmiddels, en ben bekend met het moeten hebben van een ondervloer met bepaalde "appartementen" normering, maar dat je dat door de VVE moet halen voordat je dat installeert en bovendien persé professioneel moet laten installeren heb ik nog nooit in een huurcontracten of splitsingsaktes zien staan.
Bovendien zou ik het aangrijpen van reglementen pas als laatste middel inzetten, want daar naar grijpen voordat je er überhaupt een keer een gesprek hebt gevoerd gaat sowieso je burenrelatie om zeep helpen.

Overigens is zo'n ondervloer leuk.
Maar als er alleen maar wat hout en stucwerk tussen jou en je bovenburen zit, zoals het leeuwendeel van de naoorlogse stapelbouw, blijft gehorigheid altijd een probleem bij mensen die gewoon luidruchtiger leven.
Als je altijd buren hebt gehad die binnen op sokken of sloffen rondlopen kan het best acclimatiseren zijn als je nieuwe buur dat niet doet.
Of het verschil tussen buren met of zonder kinderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 14-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

TheKerremenke schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:31:
[...]
Goede casus, maar (off topic) heeft de aannemer dan bepaalde bouw fouten gemaakt die opgelost moeten gaan worden?
Zonder te ver OT te gaan: ja maar ook nee. De overlast is gemeten en alles lijkt "binnen de normen" te zijn. Gezien de hoeveelheid overlast van beide kanten kun je je vraagtekens zetten bij het meten of bij de normen, maar mijn nichtje is inmiddels - 13 maanden nadat ze er in is getrokken - alweer verhuisd. En nee, ik weet oprecht niet wat ze de nieuwe eigenaar over het geluid verteld heeft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:31

DropjesLover

Dit dus ->

Zeer waarschijnlijk hebben ze helemaal niet door hoe erg de geluiden doorklinken. Niet direct uitgaan van bewuste opzet, dat helpt iedereen in de mindset :)

Zaken die ook veel geluid kunnen veroorzaken zijn bijv. thuis trainen / oefeningen doen. Zelfs hand-haltertjes van een kilo of 2 maken een kleine dreun wanneer je ze rustig neerlegt op een tafel of harde grond, laat staan wat landen na een serie pull-ups doet. En dan hoeft dat het niet eens de activiteit te zijn :P

Bedenk ook dat wat gedaan kan worden beperkt is.
Iedereen sloffen in huis aan, een mat / vloerbedekking her en der, dat kost de wereld niet, maar is wel gedrag dat iemand moet willen veranderen.
Het hele appartement opnieuw vloerbedekking / laminaat leggen met extra goed isolerende ondervloer, dat loopt domweg flink in de kosten, wat je niet helemaal bij de bovenbuur kan leggen.

Bedenk goed wat redelijk is om te vragen en hoe ver je zelf wilt gaan en eventueel bij te dragen in de kosten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:31

DropjesLover

Dit dus ->

TheKerremenke schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:31:
[...]

Bij onze straat aan 2-onder-1-kappers zijn 35 jaar geleden zowel de begane grond als 1e verdieping (en garagedak) in 1x gestort, de hele straat. Zonder akoustische onderbrekingen er tussen.
Dusja, wanneer iemand aan het klussen is, kan je dat makkelijk 4 huizen verderop nog horen :/
Raar maar waar horen we het meeste van onze diercte buren feitelijk diagonaal, niet op dezelfde verdieping :P

Schuld van de aannemer? Ja.
Kan er nog wat aan gedaan worden? Nee.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Polderviking schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb best wat adressen gehad inmiddels, en ben bekend met het moeten hebben van een ondervloer met bepaalde "appartementen" normering, maar dat je dat door de VVE moet halen voordat je dat installeert en bovendien persé professioneel moet laten installeren heb ik nog nooit in een huurcontracten of splitsingsaktes zien staan.
Ik ben toe aan onze vijfde splitsingsacte en in elk waren ze opgenomen, alle 5 inclusief de voorwaarde dat het door een professional is aangelegd én verhuurder/VVE alle informatie vooraf opeist voor er toestemming komt. En ik gaf nog de korte versie want het beslaat altijd bijna een hele bladzijde waar een vloer aan moet voldoen.

En uiteraard is het vervelend om het via de regels af te moeten handelen. Maar een afspraak “rustig aan te doen” is men altijd na 3 dagen vergeten. Bij een vloer die in de basis niet voldoet komt het gewoon nooit meer goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennisdn op 14-04-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16
Dennisdn schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:02:
[...]

[...]

In de meeste appartementen zijn er héle strenge regels voor harde vloeren en moet er door de verhuurder of VVE toestemming gegeven worden nadat is aangetoont dat a) de ondervloer voldoet aan isolatieeisen (een zelfklusvloer zal hier niet snel aan voldoen omdat een ondervloer die aan de eisen voldoet een heel stuk duurder is dan de bovenvloer) en b) aangelegd door een professional (die zal contactgeluiden voorkomen door te zorgen dat nergens een muur wordt geraakt en lijkt hier ook niet het geval).
Hier ook een ervaringsdeskundige: handhaven van dit soort regels is praktisch geheel te blokkeren. Een bewoner heeft namelijk geen plicht de eigenaar binnen te laten. Een eigenaar heeft dan een erg lang en moeizaam traject voor de boeg, en de meesten gaan dat niet doen, zeker grote toko's niet. Niet zonder dat er meetbare schade ontstaat in elk geval. Jij als bewoner hebt dus ook zo'n traject voor de boeg. Dan komt er iemand eens meten, maar uiteraard niet op de momenten dat het het luidst is (avond, nacht). En dan komt 't metertje niet hoog genoeg. Etc. etc. De bemiddelaar van de gemeente melde dat dit soort conflicten een looptijd van 10 jaar hebben, dus of ik wel zeker wist of ik daar de puf voor heb en ik niet beter kon verhuizen.

Eieren voor m'n geld gekozen en verhuist. Dat ene jaar heeft me 5 jaar van m'n leven gekost.

Voor alle duidelijkheid: spreken met de buren leverde niets op. Integendeel...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40
Zonder eerst bij die buren langs te gaan om het probleem te bespreken en te kijken hoe ze er in staan, levert dit topic niets op dan irrelevante eigen ervaringen van anderen (want toegespitst op hoe hún buren omgingen met klachten, en van de buren van TS weten we dat nog niet) en allerhande speculaties over hoe de buren van TS er wel of niet op zullen reageren als hij langs komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Glenfiddich op 14-04-2025 13:05 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:28
Yaksa schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:38:
Er bestaan geen regels die tijdstippen aangeven op welke momenten je geluidsoverlast mag veroorzaken.

Het is algemeen geaccepteerd dit het tussen 22:00 en 07:00 ‘stil’ moet zijn. Maar ook als je overlast ervaart buiten deze tijdstippen mag je gewoon aan de bel trekken. Ook bij de politie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:28
peer1979 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:11:
Overlast is nooit toegestaan, ook niet tussen 7 en 19:00 uur. Stappen die je globaal moet nemen:
  1. Praat met overlastgevende buren. Wees rustig en bedenk van te voren wat je wilt bereiken. Bedenk dat je altijd weer weg kunt lopen, ruzie en schreeuwen werken tegen je.
  2. Praat met buren die dezelfde overlast kunnen ervaren. Spreek af gezamenlijk op te treden en bij woningbouw te klagen. Neem contact op met woningbouw; je zult waarschijnlijk een lijst moeten bijhouden.
  3. Noteer elk incident (datum, tijdstip begin, tijdstip eind en korte omschrijving.)
  4. Informeer wijkagent en eventueel contactpunt overlast bij gemeente.
  5. Bij onze woningbouw vereniging is 3 keer overlast eruit.
  6. Huurrecht is sterk. Het kan maanden duren voordat er iets verandert helaas.
Exact dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toen ik nog alleen woonde in een jaren 60 appartement (hele dunne plafonds) hoorde ik ook alles van mijn bovenburen. Eerst waren het 2 gasten die vrij lomp door het huis banjerden en ook veel rookten en daardoor keihard hoesten. Je hoort alles ;) Later kwam daar een 'expat' gezin te wonen met 2 kleine kinderen. Kinderen maken inderdaad herrie. Ik had toen zelf nog geen kinderen en snapte niet waarom ze aldoor moesten rennen, knikkers op de grond laten vallen etc. dus wel een paar keer vriendelijk aan de deur geweest en ze gingen er rekening mee houden. In de praktijk lukte dat natuurlijk niet. En nu ik zelf kinderen heb vind ik mezelf een ontzettende l*l dat ik daarover heb zitten klagen, want je kunt kleine kinderen echt niet stil houden. Het is iets anders als je bovenburen 's nachts feestjes houden of de stereo op standje 100 zetten de hele dag. Daar kun je over klagen.
Ik heb een goede koptelefoon gekocht die ik eigenlijk elke avond op had als ik tv ging kijken, gamen, muziek luisteren e.d. Het vervelende bij geluidsoverlast is niet zo zeer het geluid zelf, maar meer het onverwachte of de 'dreiging' wanneer zullen ze weer thuiskomen.

Vrij snel daarna gaan samenwonen in een 'gewoon' huis zonder bovenburen. Was wel een verademing. Nu heb ik zelf kleine kinderen die een bak lawaai maken de hele dag. Meerdere keren bij de buren aangegeven dat ze het vooral moeten laten weten als het te erg wordt, maar die vinden het niet erg (hebben zelf ook kleine kinderen gehad en weten hoe het gaat).

Wat ik in mijn eerst beschreven situatie het vervelendst vond is dat ik woonde in een appartementencomplex met alleenstaanden, stelletjes, starters e.d. en dan worden er opeens hele gezinnen in gezet die er ook niks aan kunnen doen dat de muren en plafonds zo dun zijn en dat hun kleine kinderen in zo'n kleine ruimte nou eenmaal lawaai maken. Heb daar destijds bij het verhuurbedrijf ook nog mijn beklag over gedaan, maar die kijken uiteindelijk ook alleen maar naar het geld dat het oplevert.

Enige wat je kunt doen is verhuizen in mijn opinie... Al is het vinden van een geschikt huis niet zo makkelijk natuurlijk. Je kunt in de tussentijd een koptelefoon opdoen, oordopjes indoen etc. En natuurlijk op vriendelijke toon laten weten dat het vrij gehorig is en of ze er een beetje rekening mee kunnen houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 14-04-2025 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Martinez- schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:24:
[...]

Wat een aannames. Niet elk persoon is een complete hork. Zonder een gesprek eerst te voeren ga je er sowieso meer druk op leggen, dus begin met de eerste stap.

De kans is klein dat de bewoner zijn vloer onder handen gaat nemen, de kans is groter dat hij rekening met je gaat houden.
Het is inderdaad een aanname, daar heb je gelijk in. Daarom ook eerst in gesprek. Mijn vooringenomenheid zit hem in mijn eigen ervaring.

Over die vloer: Als de woningbouw daar regels over heeft (die heeft die van mij wel), dan mag je niet zomaar parket leggen. In zo'n geval moet de bewoner deze vervangen bij overlast. Maar dat kan verschillen per verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Brent schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:47:
[...]

Hier ook een ervaringsdeskundige: handhaven van dit soort regels is praktisch geheel te blokkeren. Een bewoner heeft namelijk geen plicht de eigenaar binnen te laten. Een eigenaar heeft dan een erg lang en moeizaam traject voor de boeg, en de meesten gaan dat niet doen, zeker grote toko's niet. Niet zonder dat er meetbare schade ontstaat in elk geval. Jij als bewoner hebt dus ook zo'n traject voor de boeg. Dan komt er iemand eens meten, maar uiteraard niet op de momenten dat het het luidst is (avond, nacht). En dan komt 't metertje niet hoog genoeg. Etc. etc. De bemiddelaar van de gemeente melde dat dit soort conflicten een looptijd van 10 jaar hebben, dus of ik wel zeker wist of ik daar de puf voor heb en ik niet beter kon verhuizen.

Eieren voor m'n geld gekozen en verhuist. Dat ene jaar heeft me 5 jaar van m'n leven gekost.

Voor alle duidelijkheid: spreken met de buren leverde niets op. Integendeel...
Dan heb je het al over een eventueel vervolgtraject. Mijn voorstel gaat over het checken of er eisen zijn opgenomen voor een harde vloer. Daarvan ligt de bewijslast bij de eigenaar van de vloer en de handhaving bij verhuurder of VVE en hoef je zelf niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dennisdn schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:37:
[...]

Dan heb je het al over een eventueel vervolgtraject. Mijn voorstel gaat over het checken of er eisen zijn opgenomen voor een harde vloer. Daarvan ligt de bewijslast bij de eigenaar van de vloer en hoef je zelf niets te doen.
De bewijslast is alleen door een rechter af te dwingen. Dan ben je dus al wat stappen verder. Tot die tijd is de eigenaar verantwoordelijk voor naleving HR, oftwel, die zal moeten vaststellen of er juist gelegd is. En dat is iets dat makkelijk te frustreren is: een huurder hoeft een eigenaar niet binnen te laten. En de meeste eigenaars gaan niet op basis van enkel 1 overlastmelding hier een zaak van maken. Bovendien kun je de pech hebben dat niemand eerder er overlast over heeft gemeld, en dan is het al helemaal moeilijk de eigenaar overtuigen. Ik dat in een supergehorig gebouw waar velen overlast hadden, maar niemand ooit meldde. Velen zijn al blij uberhaupt een woning te hebben...

Praktisch gezien is het dus triviaal de handhaving van dat soort regels min of meer eeuwig uit te stellen.

Maar, spreek vooral je buurtbemiddelaar eens. Er een fikse ruimte tussen je rechten op papier en je rechten in praktijk. Die ruimte is alleen met tijd en slechte nachtrust te overbruggen, en daar moet je maar zin in hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 14-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Brent schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:48:
[...]

De bewijslast is alleen door een rechter af te dwingen.
Daarom verwijs ik ook naar eventuele regels van de VVE of verhuurder, dan heb je geen rechter nodig.

Deze site is dan wel van een commercieel advovatenkantoor, maar ze hebben het duidelijk leesbaar opgesteld en verwijzen naar alle voorschriften. Inclusief:
Welke taak heeft de VvE bij hinder als gevolg van (harde) vloerbedekking

Indien een van de eigenaren overlast ondervindt en indien vaststaat dat een van de buren een harde vloerbedekking heeft aangebracht, dan dient het bestuur de geldende regelgeving binnen de VvE te raadplegen teneinde te weten wat er van de VvE wordt verwacht. Het is de taak van de VvE toe te zien op naleving van de binnen de VvE geldende regelgeving en indien er in strijd met de akte van splitsing is gehandeld, dan dient de VvE daar tegen op te treden.
https://rijssenbeek.nl/ke...et-de-vve-daarmee-deel-1/

[ Voor 38% gewijzigd door Dennisdn op 14-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:59

Agent47

I always close my contracts.

Geluid opnemen en mee confonteren?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Dennisdn schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:18:
[...]

Daarom verwijs ik ook naar eventuele regels van de VVE of verhuurder, dan heb je geen rechter nodig.
En daarom verwijs ik naar de meest eenvoudige doch effectieve maatregel die een bewoner kan treffen die helemaal geen zin heeft in rekening houden met anderen.

En afgaande op de buurtbemiddelaar: die groep overlapt best aardig met overlastbezorgers... Als een gesprek niet werkt, dan de rest eigenlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Eerste stap inderdaad: Houd het bij jezelf, zo van 'ik ervaar deze geluiden en dat vind ik erg onprettig.'

Een gesprekstactiek waarbij je buur niet automatisch in de verdediging springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Heb je de stoute schoenen al aangetrokken @HollowGamer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Chaki schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:41:
Heb je de stoute schoenen al aangetrokken @HollowGamer ?
Gisteren gesproken met iemand die het gebouw beheerd. Die gaf ook aan dat ik langs moet gaan, het zou de vloer (de laag erbovenop) kunnen zijn.

Ik moet even mijn moed verzamelen, nu zit ik ook met andere zaken die het even niet zo gemakkelijk maken.

Het is nu weer iets rustiger gelukkig deze week, dat is eigenlijk sinds een hele lang tijd. Anders ga ik even langs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
waar ik woon hebben we betonbouw, dus je kunt iemand letterlijk 2 verdiepingen lager een scheet horen laten. we hebben de gewoonte om bij een nieuwe bewoner langs te gaan om aan te geven dat je elkaar hoort en dat we allemaal proberen zo min mogelijk kabaal te maken, bedoeld of onbedoeld. dat helpt wel echt. daarnaast hebben we sinds Corona en thuiswerken in de VvE vergadering afgesproken dat we klussen en verbouwingen van te voren aankondigen in de groepsapp en op een papier ophangen op het bord beneden in de gang. dat helpt echt enorm!

als je die afspraken nog niet hebt gewoon langsgaan, je even voorstellen en aangeven dat je door de manier dat het pand gebouwd is heel veel geluid kunt horen, en dat je daar soms ook overlast van ervaart. Dan kun je overgaan naar "ik begrijp dat je kinderen hebt en dat je niet alles kunt beperken, zou het een idee zij om ze een speelkleed te geven en af te spreken dat rennen voor buiten is en lopen voor binnen"? Of je biedt aan te helpen met klussen, dan is het sneller klaar, zoiets. met de meeste mensen kun je echt wel een normaal gesprek voeren, en de meeste mensen vinden het ook oprecht vervelend als je last van ze hebt. je moet alleen niet met een beschuldiging openen, dan reageren mensen defensief. succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Frieda schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:26:
als je die afspraken nog niet hebt gewoon langsgaan, je even voorstellen en aangeven dat je door de manier dat het pand gebouwd is heel veel geluid kunt horen, en dat je daar soms ook overlast van ervaart.
Dit vind ik eigenlijk wel een topadvies! Of het nou waar is of niet (bovenbuurman kan nog steeds een lawaaipapagaai zijn), het haalt wel gelijk de spanning een beetje van het gesprek af omdat de "schuld" bij het gebouw wordt gelegd

Pagina: 1