2 dezelfde CPU's, bijan dezelfde setup : 10+ graden verschil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Mensen, gezien ik zelf hier geen logische verklaring voor kan geven hoop ik dat iemand hier er ligt op kan gooien.

Ik heb 2 , bijna identieke desktop systemen, 1 voor thuis en 1 voor op m'n werk (ben binnenslaper)

Werk systeem :
- AMD 9800X3D
- Gigabyte X870E Auros Pro
- 64 GB G.Skill G.Skill F5-6000J2836G32GX2-RS5W RAM
- Gigabyte RTX 4080 Xtreme WaterForce
- Corsair HX1000i
- WD SN850X 1TB
- WD SN850X 4TB
- WD Blue SA510
- Corsair 3500X case
- Koeling is custom loop : 360mm radiatoren met elke radiator 3 120mm fan's (push config) en een EKWB D5 pomp, Alphacool Core 1 CPU koelblok

Thuis systeem :
- AMD 9800X3D
- Gigabyte X670E Aorus MAster
- 64GB G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K RAM
- Inno3D RTX 4090 iChill Frostbite Pro
Corsair HX1200i
- WD SN850X 1TB
- WD SN850X 2TB
- 2* WD SN850X 4TB
- Samsung 870 QVO 1TB
- Samsung 870 EVO 4TB
- Lian Li 011 Dynamic EVO XL
- Koeling is ook weer een custom loop : 2* 360mm radiator waarvan 1 radiator 3 120mm fan's heeft, de andere 360mm radiator 6 120mm fan's (push pull config) en een EKWB dual serial D5 pomp, en weer een Alphacool Core 1 CPU koelblok.

Het thuis systeem heeft dan wel een RTX 4090 welke max 450w produceert, de custom loop van dit systeem heeft een zwaardere koel capaciteit dus ik maak hier de assumption dat deze 2 mekaar wegschrijven.
De kamer waar het werk systeem staat koeler dan de kamer waar thuis systeem staat (ik weet niet hoeveel dit verschilt, dit ga ik van de week meten)

Er zal dus wel een x temperatuur verschil te zien tussen deze 2 systemen, alleen (ga ik van uit) dat dit dus niet schrikbarend groot gaat zijn (fan en pomp profiel is bij allebei hetzelfde)

ALLEEN wat ik zie is dat het werk systeem, zowel de CPU als de koelvloeistof temperatuur beduiden lager is als bij het thuis systeem.
Werk PC 9800X3D idle 37 grade, voluit belast max 73 graden.
Koelvloeistof temperatuur max 37 graden

Thuis PC 9800X3D idle al 47/48 graden, voluit belast 87/90 graden.
Koelvloeistof temperatuur max 39 graden.

Kijk je puur naar de temperatuur van allebei de systemen is er weinig aan de hand, alleen ben ik zelf erg benieuwd waar die 10+ graden verschil tussen allebei vandaan komt, want ik kan er geen logische verklaring voor geven.
Zelfs als je een lagere kamer temperatuur en een "lichtere" er bijzet vind ik 10+ graden best nog een groot verschil.

Iemand misschien een idee waar dit verschil vandaan komt ??

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
Verschil in omgevingstemperatuur, gebruikte koelpasta, airflow etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-07 15:17

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Twee verschillende generatie moederborden die andere voltages, offsets en limieten zullen hanteren, daar zal het verschil voornamelijk in zitten. Als je beide systemen handmatig tuned zou je redelijk gelijk uit moeten komen.

Silicon lottery kan ook nog meespelen, de ene chip is meer heethoofd of boost makkelijker dan de andere.

[ Voor 19% gewijzigd door JZX81_Drift op 13-04-2025 15:45 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De thuis-9800X3D wordt te heet onder load (en idle ook aan de hete kant), terwijl de loop nog een redelijke temperatuur heeft. Mogelijk slecht contact tussen koeler en CPU.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanarie op 13-04-2025 15:57 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
GioStyle schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:39:
Verschil in omgevingstemperatuur, gebruikte koelpasta, airflow etc...
Koelpasta is bij allebei hetzelfde, Thermal Grizzly.
Airflow en kamer temperatuur gaat idd wel een x verschil opleveren.
Kanarie schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:56:
De thuis-9800X3D wordt te heet onder load (en idle ook aan de hete kant), terwijl de loop nog een redelijke temperatuur heeft. Mogelijk slecht contact tussen koeler en CPU.
Zat ik ook al aan te denken.
Heb het vermoeden dat de Alphacool Core 1 weer vervuild is, is al een keer eerder gebeurt.
(Slechte pakking tussen de spreaderplate en de koelvinnen in het blok die begon te vervormen)

Zit inmiddels al weer een aantal maanden een nieuwe pakking in, maar wil het blok komend weekend uit mekaar halen ter controle.
JZX81_Drift schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:44:
Twee verschillende generatie moederborden die andere voltages, offsets en limieten zullen hanteren, daar zal het verschil voornamelijk in zitten. Als je beide systemen handmatig tuned zou je redelijk gelijk uit moeten komen.

Silicon lottery kan ook nog meespelen, de ene chip is meer heethoofd of boost makkelijker dan de andere.
Daar heb je idd een heel goed punt :Y daar had ik nog niet aan gedacht _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 13-04-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-07 13:21
dierkx36 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:07:
[...]
Zit inmiddels al weer een aantal maanden een nieuwe pakking in, maar wil het blok komend weekend uit mekaar halen ter controle.
Je zou ook nog:
*
  • Het verschil tussen cpu en koeler kunnen bekijken (op beide systemen)
  • [Het energieverbruik van beide systemen kunnen bekijken/li]
Het temperatuurverschil tussen cpu en koeler zegt iets over hoe goed de warmte afgevoerd wordt. Een groter temperatuurverschil betekend slechter contact. Meet eventueel op meerdere plekken op de koeler. Als in de ene computer de cpu kouder is, maar het verschil tussen Tcpu en Tblok is groter, dan heb je een slechtere warmteoverdracht.

Meet in beide gevallen onder vergelijkbare condities en met dezelfde load op de cpu. Meet eventueel ook de temperatuur in de kast, zorg dat die gelijk zijn in beide computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
necessaryevil schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:27:
[...]

Je zou ook nog:
*
  • Het verschil tussen cpu en koeler kunnen bekijken (op beide systemen)
  • [Het energieverbruik van beide systemen kunnen bekijken/li]
Het temperatuurverschil tussen cpu en koeler zegt iets over hoe goed de warmte afgevoerd wordt. Een groter temperatuurverschil betekend slechter contact. Meet eventueel op meerdere plekken op de koeler. Als in de ene computer de cpu kouder is, maar het verschil tussen Tcpu en Tblok is groter, dan heb je een slechtere warmteoverdracht.

Meet in beide gevallen onder vergelijkbare condities en met dezelfde load op de cpu. Meet eventueel ook de temperatuur in de kast, zorg dat die gelijk zijn in beide computers.
Dat is ook een hele goeie, thanx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ja. maar denk goed na over de meetresultaten, er zijn wat valkuilen. Als er meer warmte gegenereerd wordt, loopt het temperatuurverschil tussen cpu en koeler ook iets op. Maar in dat geval zullen ondanks het (iets?) grotere onderlinge verschil zowel de koeler als de cpu warmer worden. Vergelijk de absolute temperaturen met de andere computer.

Succes!

//edit
Met die meetresultaten lijkt het inderdaad of je thuis pc wat meer vermogen wegstookt, zowel de cpu als het koelwater is warmer. Maar aan de andere kant is het koelwater maar twee graden warmer, dat zegt niks omdat de omgevingstemperatuur niet bekend is.

Heb je ook al eens uitgezocht of de sensor in de cpu wel betrouwbaar is? In het verleden zijn er weleens cpu's op de markt geweest met slechte sensoren. Je kan het even googlen.

[ Voor 40% gewijzigd door necessaryevil op 13-04-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
necessaryevil schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:07:
Ja. maar denk goed na over de meetresultaten, er zijn wat valkuilen. Als er meer warmte gegenereerd wordt, loopt het temperatuurverschil tussen cpu en koeler ook iets op. Maar in dat geval zullen ondanks het (iets?) grotere onderlinge verschil zowel de koeler als de cpu warmer worden. Vergelijk de absolute temperaturen met de andere computer.

Succes!

//edit
Met die meetresultaten lijkt het inderdaad of je thuis pc wat meer vermogen wegstookt, zowel de cpu als het koelwater is warmer. Maar aan de andere kant is het koelwater maar twee graden warmer, dat zegt niks omdat de omgevingstemperatuur niet bekend is.

Heb je ook al eens uitgezocht of de sensor in de cpu wel betrouwbaar is? In het verleden zijn er weleens cpu's op de markt geweest met slechte sensoren. Je kan het even googlen.
Nee, dit is eigenlijk de eerste keer dat ik het hoor.

Kamer temperatuur thuis en werk is 3graden verschil btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Het zou best kunnen dat cpu's met slechte temperatuursensoren zeldzaam zijn. Ik herinnerde me dat het wel eens voorgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicBox
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 14:39
Ik heb zo het vermoefden dat het de koelpasta aanbreng kwaliteit is. De reden hiertoe zijn de gegeven idle temperaturen waarbij alle overige factoren zoals ingestelde volts al dan niet op automatisch, en koeling capaciteit van minder belang is.

Ik weet niet hoe je de pasta hebt aangebracht, dus schiet me er niet op af, maar ga vertellen wat je zou kunnen doen om in elk geval dit ook geen factor te laten zijn.

En dat is dat ik vermoed dat niet de hele processor goed contact maakt. Zo groot als dat nu IHS oppervlakken zijn ben ik van de rijstkorrel methode afgestapt; temeer vanwege de oppervlakte groote en vanwege het feit dat niet alle CPU waterkoel blokken even zo goed op de CPU persen om fysieke beschadiging te voorkomen. Dan is het ook nog zo dat de pasta een pasta is en geen vloeistof en lang niet volledig uit zal spreiden en je een rondje krijgt waarbij aan de hoeken geen pasta meer komt. Als de CPU bol is met niet voldoende druk gaat het in die naadjes ook nog eens uitdrogen.

Dus, ik ben op de uitsmeer methode met scheermesje overgegaan. CPU op het bord zetten, rijstkorrel er op en dan geduldig uit gaan smeren met het mesje. Hier mag je gerust de tijd voor nemen om de hele IHS in een mooi dun laagje te zetten. Daarna met doekje of wattenstaafje met propyleenalcohol eventueell gemorste / gesmeerde pasta van de socket en of CPU IHS zijkanten weghalen etc. etc. en dan het koelblok monteren.

Als het dat niet is geweest, dan tja.. kan het kast airflow zijn, inderdaad veel hogere voltages maar dat betwijfel ik vanwege het feit dat de idle temps al zo uit elkaar lopen.

Wat locatie betreft, en koelere, hogere luchtvochtigheid graad kan ook een redelijk verschil opleveren maar vast niiet zo veel. Staat je thuis PC met de achterkant dicht op de muur? Ook speelt mee, een vrij staande kast kan de warme lucht beter kwijt aan de achterkant.

Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
MagicBox schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:00:
Ik heb zo het vermoefden dat het de koelpasta aanbreng kwaliteit is. De reden hiertoe zijn de gegeven idle temperaturen waarbij alle overige factoren zoals ingestelde volts al dan niet op automatisch, en koeling capaciteit van minder belang is.

Ik weet niet hoe je de pasta hebt aangebracht, dus schiet me er niet op af, maar ga vertellen wat je zou kunnen doen om in elk geval dit ook geen factor te laten zijn.

En dat is dat ik vermoed dat niet de hele processor goed contact maakt. Zo groot als dat nu IHS oppervlakken zijn ben ik van de rijstkorrel methode afgestapt; temeer vanwege de oppervlakte groote en vanwege het feit dat niet alle CPU waterkoel blokken even zo goed op de CPU persen om fysieke beschadiging te voorkomen. Dan is het ook nog zo dat de pasta een pasta is en geen vloeistof en lang niet volledig uit zal spreiden en je een rondje krijgt waarbij aan de hoeken geen pasta meer komt. Als de CPU bol is met niet voldoende druk gaat het in die naadjes ook nog eens uitdrogen.

Dus, ik ben op de uitsmeer methode met scheermesje overgegaan. CPU op het bord zetten, rijstkorrel er op en dan geduldig uit gaan smeren met het mesje. Hier mag je gerust de tijd voor nemen om de hele IHS in een mooi dun laagje te zetten. Daarna met doekje of wattenstaafje met propyleenalcohol eventueell gemorste / gesmeerde pasta van de socket en of CPU IHS zijkanten weghalen etc. etc. en dan het koelblok monteren.

Als het dat niet is geweest, dan tja.. kan het kast airflow zijn, inderdaad veel hogere voltages maar dat betwijfel ik vanwege het feit dat de idle temps al zo uit elkaar lopen.

Wat locatie betreft, en koelere, hogere luchtvochtigheid graad kan ook een redelijk verschil opleveren maar vast niiet zo veel. Staat je thuis PC met de achterkant dicht op de muur? Ook speelt mee, een vrij staande kast kan de warme lucht beter kwijt aan de achterkant.

Success!
Bij Kryonaut Grizzly zitten er 'speciale' lipjes die je op de spuit kan zetten, voor het gelijkmatig uitsmeren.
Die gebruik ik altijd (heb het vermoeden dat het zelfs dan nog te dik is)

Thuis PC is aan alle kanten vrij.
Er zit een 120mm fan aan de achterkant, maar meer als extra.
Het overgrote deel word door de fan's op de radiators (1 radiator boven en 1 aan de zijkant)

Ik heb gisreravond foto's genomen van de voltages in BIOS en wat HWInfo aangeeft, hier op de werk pc, kan ik het van het weekend vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicBox
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 14:39
dierkx36 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:03:
[...]

Bij Kryonaut Grizzly zitten er 'speciale' lipjes die je op de spuit kan zetten, voor het gelijkmatig uitsmeren.
Die gebruik ik altijd (heb het vermoeden dat het zelfs dan nog te dik is)
Oh dat is wel handig. Maak je over dat 'te dik' maar niet druk, het is beter dat het hele oppervlak ingesmeerd wordt dan dat het te dun is en niet tot de uiteinden komt. Flinter dun opsmeren heeft alleen zien als CPU + heatsink worden 'gelapt', 100% gelijkmatig vlak zonder holling/bolling. En dan nog scheelt dat maar tot een graad of ~2 en mijn inziens niet de moeite waard. Ik heb het ooit met een TRUE op een i7 920 gedaan.. pokke werkje dat polijsten.

Dik genoeg zodat je net niet de CPU opdruk of het metaal er door ziet komen en dun genoeg om geen pasta om de CPU zijranden te krijgen is goed genoeg en zal dus vast meer dan prima zitten met die Grizzly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Schiet me net te binnen :
Normaal spuit ik de thuis desktop 1 keer in de 2 maanden schoon met lucht (zo'n IT Duster computer cleaner, ideaal) omdat thuis de dienst word uitgemaakt door 2 Britse langharige terreur tijgers.

Alleen dat is de laatste maanden vanwege m'n werk er nog al bij ingeschoten.
Gezien duo List & Bedrog inmiddels al van zomer parka naar winterbontjas en weer terug zijn gewisseld, best een grote kans dat de radiators en fan's vol zitten met haar :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Heb de "oorzaken" van het te warm worden van de CPU denk ik gevonden :
1) thermal past was helemaal naar de randen gedrukt, het midden zat bijna niks meer.
2) CPU blok zat ook weer vuil in.
3) Radiatoren zatten vol met kattenhaar en stof.

Vanmiddag testen.

[edit]
Temperatuur CPU is iets gezakt maar nog steeds hoger als de werk PC, verschil is 5 tot 7 graden.
Denk dat de 9800X3D een heet hoofd is in vergelijking met de die uit de werk pc.

[ Voor 26% gewijzigd door dierkx36 op 19-04-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Gisteravond de ITE USB drivers (USB controllers op het X670E moederbord) geupdated naar de laatste versie, en sindsdien zijn de temperaturen van de thuis 9800X3D bijna hetzelfde als de werk 9800X3D :/

CPU temperatuur van de thuis 9800X3D is rond de 5 graden gezakt, en ligt nou 2 á 3 graden hoger dan de werk CPU, wat met het temperatuur verschil in de ruimte waar ze staan wel overkomt.

Deze ben ik al m'n jaren PC bouwen nog nooit tegen gekomen ... erg vaag :/

Pagina: 1