Informatiepunt voor het maken van (HTML) websites.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Hallo Mensen,

Ik ben op zoek naar een informatiepagina over het maken van websites.
HTML vraagstukken en zo.

Als ik de nodige zoektermen in Google intyp, wordt ik doodgegooid met commerciele websites die mij wel even zullen vertellen hoe zíj een website voor je kunnen maken.
En dat wil ik niet. |:(

Ik ben op zoek naar een forum waar ik een gerichte vraag kan stellen.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet meer bestaat. Of moet ik zoeken voorbij de 14e pagina zoekresultaten van Google?

Iemand tips voor me waar ik een goede website kan vinden waar men informatie deelt over het hoe en wat van het maken van een HTML based website.

Beste antwoord (via Fantomaz op 13-04-2025 21:40)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:50:
<p style= {font-family: "ariel"} >
Hoe kan ik dat combineren met:
<p style="color:red;" text >

Ik heb voor hetzelfde stukje tekst 2x een "style" nodig maar ik kan dat niet plaatsen.
Zo:
HTML:
1
<p style="font-family: arial; color: red;">text</p>

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:17
Is dit misschien iets voor je?

https://www.w3schools.com

Heb ik een decennium of meer geleden wel regelmatig mede gebruikt als naslagwerk

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:53
w3schools is inderdaad een klassieker als naslagwerk voor HTML en CSS en dus nog steeds een goede tip.

Ik denk eigenlijk dat op dit moment ChatGPT of Gemini de beste plekken zijn om goede antwoorden te krijgen op vragen over HTML en CSS. Heb ze zelf nog niet geprobeerd voor dat doel, maar ze zijn geduldig met beginnersvragen en geven in ieder geval een concreet antwoord in plaats van je iets te willen verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 13-04-2025 15:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vraag me af waar je op zoekt, als ik google op "learn html" of "html leren" kom ik meer dan genoeg resultaten tegen, waaronder het genoemde w3schools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Cartman! schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:07:
Vraag me af waar je op zoekt, als ik google op "learn html" of "html leren" kom ik meer dan genoeg resultaten tegen, waaronder het genoemde w3schools.
Dat zijn instructiewebsites. Daar heb ik er ook veel van gevonden op Youtube.
Sterker nog... De content daar en op Youtube geven ook wel een goede denkrichting, maar behelsen niet het hele verhaal.

Het punt is dat die allemaal educatief maar eenrichtingsverkeer zijn.

Ik heb wat vragen over iets wat net een stap verder gaat.

Ik zie stukjes over hoe ik het font van tekst kan aanpassen. Dat was leerzaam... Maar ik moet 3 stukken tekst in een tabel hebben, waarbij ik elk stuk in een andere kleur en een ander font moet hebben.
Die kleur is geen probleem. Maar ik krijg steeds álles in hetzelfde font.

Anyway, dat is de reden dat ik het wat meer interactief zoek, ipv directief. :)

@all, ik zal inderdaad eens kijken op die w3schools.com

Wordt vervolgd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Heb je AI, zoals ChatGPT, al overwogen? Want dat werkt retegoed als het gaat om stukken code verbeteren en kunnen vragen hoe het moet en waarom het zo werkt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:10
In dat geval kan je beter naar informatie over CSS zoeken dan over HTML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:17:
[...]
Maar ik moet 3 stukken tekst in een tabel hebben, waarbij ik elk stuk in een andere kleur en een ander font moet hebben.
Die kleur is geen probleem. Maar ik krijg steeds álles in hetzelfde font.
Die vraag kan je hier toch prima op Tweakers.net stellen, in een nieuw topic, vergezeld met je stukje test code en wat je allemaal al geprobeerd hebt?

Maar wat doorgaans ook goed gaat is diezelfde info in chatgpt gooien en vragen waarom het niet werkt zoals jij wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 13-04-2025 16:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
remco_k schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:22:
Die vraag kan je hier toch prima op Tweakers.net stellen, in een nieuw topic, vergezeld met je stukje test code en wat je allemaal al geprobeerd hebt?
Ik mis een webdesign chapter binnen Tweakers.net.
Dat had ik ook overwogen, maar ik kon geen richting vinden waar ik deze vraag neer zou kunnen leggen.
Thy... schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:22:
In dat geval kan je beter naar informatie over CSS zoeken dan over HTML.
Ik ben er ook bang voor dat ik voorbij HTML moet zoeken. Ik weet niet of dat mag binnen de opdracht, maar binnen de kaders van HTML lukt het sowieso niet.

Op dit moment ben ik op het volgende punt:

Ik heb voor hetzelfde stukje tekst 2x een "style" nodig maar ik kan dat niet plaatsen.

style= {font-family: "ariel"}>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
[...]

Dat had ik ook overwogen, maar ik kon geen richting vinden waar ik deze vraag neer zou kunnen leggen.
[...]

Ik ben er ook bang voor dat ik voorbij HTML moet zoeken. Ik weet niet of dat mag binnen de opdracht, maar binnen de kaders van HTML lukt het sowieso niet.

style= {font-family: "ariel"}>
Zoals hierboven al genoemd, ga eens spelen met chatGPT. Iedereen die iets met code doet, gebruikt inmiddels chatgpt.
Je krijgt met jou vraag dit eruit:

<!DOCTYPE html>
<html lang="nl">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<title>Kleurrijke Tekst Tabel</title>
<style>
.stijl1 {
color: red;
font-family: 'Arial', sans-serif;
}
.stijl2 {
color: green;
font-family: 'Courier New', monospace;
}
.stijl3 {
color: blue;
font-family: 'Georgia', serif;
}
table {
border-collapse: collapse;
width: 60%;
}
td {
border: 1px solid #ccc;
padding: 10px;
text-align: center;
}
</style>
</head>
<body>

<table>
<tr>
<td class="stijl1">Dit is tekst in rood met Arial</td>
<td class="stijl2">Groene tekst in Courier New</td>
<td class="stijl3">Blauw en chic in Georgia</td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Zo:
HTML:
1

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

chrisborst schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:58:
[...]

Zoals hierboven al genoemd, ga eens spelen met chatGPT. Iedereen die iets met code doet, gebruikt inmiddels chatgpt.
Je krijgt met jou vraag dit eruit:

<!DOCTYPE html>
<html lang="nl">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<style>
.stijl1 {
}
.stijl2 {
}
.stijl3 {
}
table {
}
td {
}
</style>
</head>
<body>

<table>
<tr>
</tr>
</table>

</body>
</html>
Ja eens...maar ik zou dan https://claude.ai/ gebruiken want ik haal daar toch, zeker met ontwikkeling, betere resultaten mee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

[...]
...

Dat (de inhoud van style) is css.

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 13-04-2025 20:12 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
[...]

HTML & CSS vallen onder softwareontwikkeling en dus zit je al goed in dit forumdeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:42
Ik zou gewoon een online HTML editor gebruiken en dan naar de code kijken.

bijvoorbeeld:
https://onlinehtmleditor.dev/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<figure class="table">
    <table>
        <tbody>
            <tr>
                <td><span style="color:#6a1b9a;">test</span></td>
                <td><span style="color:#3949ab;font-family:Georgia, serif;">te</span><span style="color:#3949ab;">st</span></td>
                <td><span style="color:#ef6c00;font-family:'Trebuchet MS', Helvetica, sans-serif;">test</span></td>
            </tr>
            <tr>
                <td>&nbsp;</td>
                <td>&nbsp;</td>
                <td>&nbsp;</td>
            </tr>
        </tbody>
    </table>
</figure>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
OK... Mijn dank voor je inzet, Chrisborst.
Echter roept dit meer vragen op dan dat het (goede!) antwoorden geeft.
Want ik kan hier niet uit opmaken wat het doel is van elke regel.

Kijk...
chrisborst schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:58:
<!DOCTYPE html>
<html lang="nl">
Waarschijnlijk geef ik hierboven aan dat het om HTML gaat.
Waarom ik vervolgens html lang = "nl" lees, zal te maken hebben met de taal (Language NL)
Dat gaat er bij mij nog wel in, hoewel ik dat zelf nergens heb hoeven toevoegen.
Dus vraag 1: Wat is het doel daarvan?
<head>
<meta charset="UTF-8">
Ook hier weet ik niet wat er gebeurt
<style>
Ik neem aan at ik hier de naam van het bestand zie staan.
Vervolgens de stijl. Dat dit (zoals hieronder aangegeven) op te splitsen lijkt in .stijl1, is volledig nieuw voor me. Wel iets wat werkbaar is.
.stijl1 {
"stijl" is geen "verboden" code-woord lijkt het hier. Dat woord is eerder zelf gekozen? Inclusief de opsommingsgetallen erachter? Kan ik hier een willekeurig woord voor gebruiken waarop het programma later kan terugvallen?
Vraag 2... Wat is 'stijl' en waarom kunnen daar meerdere van zijn? Hoe determineert de code dat?
}
.stijl2 {
}
.stijl3 {
}
OK, hierboven komt die 'stijl' een paar keer terug, mét de opsommingsgetallen erachter. Dus verschillende 'stijlen' binnen "Style".
table {
}
Ik weet niet wat het border-collapse is. Of collapse daarna.
Width kom ik ook tegen in mijn programma en dat deze 60% is, snap ik ook. (Volgens mij is dit zelfs de totale breedte van de tabel.)

Ik vermoed overigens dat ik hier inmiddels lang en breed naar CSS code zit te kijken, afgaande op het gemis aan <> en het veelvuldig gebruik van {}.
De opdracht was om het in HTML uit te voeren en dat punt lijken we hier te zijn ontstegen.
Toegegeven... Ik weet uberhaupt nog niet of het in HTML zou kunnen.
Anyway... Hier rollen toch ook weer een antal vragen uit
td {
}
Hier ook de afsluiting van de tabel. Dat is me duidelijk. Ik ken de "td" uit HTML.
De criteria ontgaan me hier ook even. Want wat gebeurt er allemaal? Vraag hoever-zijn-we-inmiddels?
</style>
</head>
de afsluiting van de code. Dat begrijp ik. Het ademt HTML uit al zijn poriën"
<body>
<table>
<tr>
</tr>
</table>

</body>
Vervolgens komt er weer een body voorbijdrijven waarvan ik niet eens wist dat dat kon.
Weer een table. Maar de inhoud van de table wordt gevoed door eerder ingegeven informatie, genoemd met de "stijl" en zijn opsomming.
Maar hoe dat aan elkaar gelinkt is weet ik niet. Ongetwijfeld via de woord "Stijl", maar ik weet nog steeds niet of dat een codewoord is. Het lijkt me niet. Het is een Nederlands woord en HTML (of CSS for that matter) zijn natuurlijk internationale programmeertalen.

En wat mijn conclusie dus is...
ChatGPT zal ongewijfeld een verademing zijn voor de programmeur, maar volgens mij gaat men voorbij aan alle vormen van logica en (het opdoen van) inzichten.
Het zal "de 4e Generatie programmeertalen" zijn, waar ik al op werd geattendeerd.

Als analytisch denker, gaat het er bij mij niet in dat iemand weet waar hij mee bezig is wanneer hij zich moet beroepen op het grote onbekende.
Want wat als er een wijziging moet worden doorgevoerd? Wordt Chat GPT er dan weer bijgeroepen?
Wordt dan de hele code in Chat GPT gepompt zodat díe het antwoord op de vraag moet beantwoorden?
Want wat als alleen de module waar Chat GPT voor het eerst op losgelaten is wordt aangepast? Wat voor invloed kan dat dan hebben op de rest van codes?
Mij is ook geleerd dat codes zorgvuldig gedocumenteerd moeten worden.

Als ik een "Black-Box" heb en ik pomp daar data in met een gewenst resultaat, zal dat waarschijnlijk wel lukken. Maar als je niet weet wát er in de black-box gebeurt voordat je die data terug krijgt, kun je de black-box dan nog wel vertrouwen wanneer je er iets afwijkende data in stopt?
En dáár zit volgens mij de valkuil.

Ik heb wel wat opgedaan uit de code die Chrisborst hier heeft gepost. Maar weten alle programmeurs wat hier gebeurde? Dit was natuurlijk een simpel voorbeeld waarbij ik degene ben die het nog niet snapt, maar probeer in te denken waarvandaan de nieuwe generatie programmeurs moet komen die niets anders kennen dan Chat GPT en verder de meeste inzichten missen.
Je kunt niet leren van stof wanneer je die stof zelf niet begrijpt.

Mijn respect overigens voor de input hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
KernelPanic schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:31:
Ik zou gewoon een online HTML editor gebruiken en dan naar de code kijken.
Ik moest werken met notepad++
Juup schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:01:
Zo:
HTML:
1
Oei... Dit kon wel eens het juiste antwoord op mijn vraag zijn, Juup...
Ik had telkens eerst de kleur en vervolgens font-family.
Ik ga hier even gericht naar kijken. _/-\o_
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:09:
HTML & CSS vallen onder softwareontwikkeling en dus zit je al goed in dit forumdeel ;)
Goed argument inderdaad. ;)
Ik zie niet echt een "softwareontwikkeling" in HTML, maar meer hoe je met HTML als software iets "ontwikkeld" Valt wat voor te zeggen.8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:40:
OK... Mijn dank voor je inzet, Chrisborst.
Echter roept dit meer vragen op dan dat het (goede!) antwoorden geeft.
Want ik kan hier niet uit opmaken wat het doel is van elke regel.

Kijk...

[...]

Waarschijnlijk geef ik hierboven aan dat het om HTML gaat.
Waarom ik vervolgens html lang = "nl" lees, zal te maken hebben met de taal (Language NL)
Dat gaat er bij mij nog wel in, hoewel ik dat zelf nergens heb hoeven toevoegen.
Dus vraag 1: Wat is het doel daarvan?

[...]

Ook hier weet ik niet wat er gebeurt

[...]

Ik neem aan at ik hier de naam van het bestand zie staan.
Neen, dat is niet de naam van het bestand, dat is de titel van de pagina. Wat je bijvoorbeeld in je tabblad ziet staan.
Vervolgens de stijl. Dat dit (zoals hieronder aangegeven) op te splitsen lijkt in .stijl1, is volledig nieuw voor me. Wel iets wat werkbaar is.

[...]

"stijl" is geen "verboden" code-woord lijkt het hier. Dat woord is eerder zelf gekozen? Inclusief de opsommingsgetallen erachter? Kan ik hier een willekeurig woord voor gebruiken waarop het programma later kan terugvallen?
Stijl1 is een zelfbedachte klasse, ja. Dat had alles en niks kunnen zijn. Bijvoorbeeld box, red-background, card, wat je maar wilt. Hierdoor kan je bepaalde styling makkelijk hergebruiken.
Vraag 2... Wat is 'stijl' en waarom kunnen daar meerdere van zijn? Hoe determineert de code dat?

[...]

OK, hierboven komt die 'stijl' een paar keer terug, mét de opsommingsgetallen erachter. Dus verschillende 'stijlen' binnen "Style".
Zie vorige antwoord voor uitleg.
[...]
Ik weet niet wat het border-collapse is. Of collapse daarna.
Width kom ik ook tegen in mijn programma en dat deze 60% is, snap ik ook. (Volgens mij is dit zelfs de totale breedte van de tabel.)

Ik vermoed overigens dat ik hier inmiddels lang en breed naar CSS code zit te kijken, afgaande op het gemis aan <> en het veelvuldig gebruik van {}.
De opdracht was om het in HTML uit te voeren en dat punt lijken we hier te zijn ontstegen.
Toegegeven... Ik weet uberhaupt nog niet of het in HTML zou kunnen.
Anyway... Hier rollen toch ook weer een antal vragen uit

[...]

Hier ook de afsluiting van de tabel. Dat is me duidelijk. Ik ken de "td" uit HTML.
De criteria ontgaan me hier ook even. Want wat gebeurt er allemaal? Vraag hoever-zijn-we-inmiddels?

[...]
de afsluiting van de code. Dat begrijp ik. Het ademt HTML uit al zijn poriën
Ik volg niet helemaal waarom je HTML en CSS zo los van elkaar haalt, ze zijn heel erg met elkaar verweven. Met alleen HTML kom je eigenlijk nergens, dus ga vooral ook CSS leren.
[...]

Vervolgens komt er weer een body voorbijdrijven waarvan ik niet eens wist dat dat kon.
Kan wel, hoort niet. Je hoort maar 1 body te hebben.
Weer een table. Maar de inhoud van de table wordt gevoed door eerder ingegeven informatie, genoemd met de "stijl" en zijn opsomming.
Maar hoe dat aan elkaar gelinkt is weet ik niet. Ongetwijfeld via de woord "Stijl", maar ik weet nog steeds niet of dat een codewoord is. Het lijkt me niet. Het is een Nederlands woord en HTML (of CSS for that matter) zijn natuurlijk internationale programmeertalen.

En wat mijn conclusie dus is...
ChatGPT zal ongewijfeld een verademing zijn voor de programmeur, maar volgens mij gaat men voorbij aan alle vormen van logica en (het opdoen van) inzichten.
Het zal "de 4e Generatie programmeertalen" zijn, waar ik al op werd geattendeerd.

Als analytisch denker, gaat het er bij mij niet in dat iemand weet waar hij mee bezig is wanneer hij zich moet beroepen op het grote onbekende.
Want wat als er een wijziging moet worden doorgevoerd? Wordt Chat GPT er dan weer bijgeroepen?
Wordt dan de hele code in Chat GPT gepompt zodat díe het antwoord op de vraag moet beantwoorden?
Want wat als alleen de module waar Chat GPT voor het eerst op losgelaten is wordt aangepast? Wat voor invloed kan dat dan hebben op de rest van codes?
Mij is ook geleerd dat codes zorgvuldig gedocumenteerd moeten worden.

Als ik een "Black-Box" heb en ik pomp daar data in met een gewenst resultaat, zal dat waarschijnlijk wel lukken. Maar als je niet weet wát er in de black-box gebeurt voordat je die data terug krijgt, kun je de black-box dan nog wel vertrouwen wanneer je er iets afwijkende data in stopt?
En dáár zit volgens mij de valkuil.

Ik heb wel wat opgedaan uit de code die Chrisborst hier heeft gepost. Maar weten alle programmeurs wat hier gebeurde? Dit was natuurlijk een simpel voorbeeld waarbij ik degene ben die het nog niet snapt, maar probeer in te denken waarvandaan de nieuwe generatie programmeurs moet komen die niets anders kennen dan Chat GPT en verder de meeste inzichten missen.
ChatGPT gebruiken betekent niet dat je zelf meer niks hoeft te kunnen, niks hoeft te weten, niks hoeft te controleren.

Gebruik AI als hulpmiddel. Snap je het niet? Vraag ChatGPT het je uit te leggen. Snap je het nog niet? Vraag het op een andere manier. Of probeer het zelf uit. Vertrouw je niet wat AI zegt? Dubbelcheck het.

Je weet misschien niet hoe AI (aka de blackbox, aldus jouw woorden) werkt, maar je doet zelf de input en jij kan ook de output controleren.
Je kunt niet leren van stof wanneer je die stof zelf niet begrijpt.
Dat is een drogreden. Je kan prima iets leren zonder absoluut alles ervan te begrijpen. Natuurlijk helpt het als je snapt waarom iets werkt zoals het werkt, maar je kan ook prima een taart leren bakken zonder dat je weet hoe alle ingrediënten gemaakt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:51:
[...]

Ik moest werken met notepad++
Waarom of van wie moest dat?
[...]

Oei... Dit kon wel eens het juiste antwoord op mijn vraag zijn, Juup...
Ik had telkens eerst de kleur en vervolgens font-family.
Ik ga hier even gericht naar kijken. _/-\o_
De volgorde van color en font-family maakt niks uit, dus dat zal niet de reden zijn dat iets niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:03:

Ik volg niet helemaal waarom je HTML en CSS zo los van elkaar haalt, ze zijn heel erg met elkaar verweven. Met alleen HTML kom je eigenlijk nergens, dus ga vooral ook CSS leren.
Ik verwacht niet veel te doen met HTML/CSS. Het is een stukje van een studieopdracht waarbij het een beetje over de schutting werd gegooid met de uitspraak "Genoeg op internet over te vinden, Google is je vriend!"
En daar kan ik me in het kader van Zelfstudie wel in vinden, maar op internet vind je vaak los behandelde facetten. Dus de Color, font-family en Size zag ik overal wel goed behandeld, maar nergens hoe ze samen werden gebruikt.
ChatGPT gebruiken betekent niet dat je zelf meer niks hoeft te kunnen, niks hoeft te weten, niks hoeft te controleren.

Gebruik AI als hulpmiddel. Snap je het niet? Vraag ChatGPT het je uit te leggen. Snap je het nog niet? Vraag het op een andere manier. Of probeer het zelf uit. Vertrouw je niet wat AI zegt? Dubbelcheck het.

Je weet misschien niet hoe AI (aka de blackbox, aldus jouw woorden) werkt, maar je doet zelf de input en jij kan ook de output controleren.
Dat zei mijn echtgenote ook al. Zij werkt er al langer mee.
Toch... Als mijn blackbox aangeeft dat een input van 2 het getal 10 oplevert, wil dat niet zeggen dat ik weet dat er inwendig een optelsom "+8" plaatsvindt. Het kan net zo goed "*5" zijn.
En een beetje programmeur zal dit herkennen wanneer hij in de blackbox kan kijken.

Maar wat als de formule een shitload moeilijker is, maar tóch 10 resulteert?
Of dat dan ook herkend gaat worden door de programmeur, is de vraag.
Hij kan de code in de blackbox als "goed werkend" betitelen, terwijl er criteria zijn waarbij die uitkomst toch anders is. En als het gaat om zeldzaamheden, dus externe factoren die niet vaak voorkomen maar wel relevant zijn voor een afwijking in de uitkomst, kan de boel flink in de soep draaien voor je er achter komt waar het fout gaat.
Daarom wil ik ook geen Chat GPT gebruiken zolang ik niet weet waar ik mee bezig ben, of de gegenereerde coder niet kan ontcijferen, zoals het voorbeeld van Chrisborst. Wat overigens meer over mij zegt in deze context.
Maar er zullen meer mensen zijn die het iets teveel voor zoetekoek aannemen.
Ik mis heel vaak het inzicht in Causaliteit en Co-relatie bij dat soort dingen. (maak het ook vaak in het werk mee).
Ik leg het wel eens voor. Wij hebben een groot gezin. Alle jongens die een naam hebben die met de letter "J" begint, zijn in het dorp "M" geboren. Stel dat er nóg een jongetje werd geboren met een naam die begint met een "J", zou die dan ookin dat dorp geboren zijn?
Daarmee trigger ik het logisch denken en niet blind staren op de beperkte gegevens.
Tot zover het zijstraatje ;)
Dat is een drogreden. Je kan prima iets leren zonder absoluut alles ervan te begrijpen. Natuurlijk helpt het als je snapt waarom iets werkt zoals het werkt, maar je kan ook prima een taart leren bakken zonder dat je weet hoe alle ingrediënten gemaakt zijn ;)
Goed punt... Maar nu wil je in plaats van Appeltaart een Kersentaart bakken.
Kun je dan álle stappen langs dezelfde weg volgens als bij de appeltaart?
Moet de taart mogelijk langer in de oven? Moet er meer suiker bij? Moeten de kersen eerst ook weken? Zo ja, net zolang als je doet bij de appels?
Je volgt alles wat op het pakje staat (blackbox) maar het pakje is bedoeld voor Appeltaart. Kan de blackbox afwijkende data aan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Hahn schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:10:
Waarom of van wie moest dat?
Studiecoach... Eerst HTML doorgronden zonder aanvullende programma's
De volgorde van color en font-family maakt niks uit, dus dat zal niet de reden zijn dat iets niet werkte.
Dat is vreemd want ik kreeg het anders niet voor elkaar.
Ik zag trouwens in dat voorbeeld van degene die die oplossing aandroeg, dat hij het hele riedeltje tussen enkele aanhalingstekens had gezet. Terwijl ik in meerdere tutorials las dat men soms uitspraken als "times new roman" tussen aanhalingstekens zette omdat het anders mogelijk niet als 1 term gezien werd.

Ik ben nu nog even bezig om "Size: " er in te verwerken. Dat zou dan ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Het beste antwoord was dat van Juup.
Niets ten nadele van alle andere goede antwoorden en of adviezen.
De hoofdvraag werd gewoon goed door Juup beantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:40:
[...]

Dat is vreemd want ik kreeg het anders niet voor elkaar.
Ik zag trouwens in dat voorbeeld van degene die die oplossing aandroeg, dat hij het hele riedeltje tussen enkele aanhalingstekens had gezet. Terwijl ik in meerdere tutorials las dat men soms uitspraken als "times new roman" tussen aanhalingstekens zette omdat het anders mogelijk niet als 1 term gezien werd.

Ik ben nu nog even bezig om "Size: " er in te verwerken. Dat zou dan ook moeten werken.
Zoals ik al zei: de volgorde van color en font-family maakt niet uit. Wat er niet klopte was dat je de aanhalingstekens op de verkeerde plek had staan en { } gebruikte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:53
Je wilt duidelijk begrijpen waar je mee bezig bent en dat is lovenswaardig. Je neemt waarschijnlijk de opdracht iets te letterlijk. Je studiecoach heeft misschien gezegd dat je alleen HTML mag gebruiken, maar ik kan me haast niet voorstellen dat daarmee bedoeld werd pure HTML zonder CSS. Die twee zijn zo verstrengeld dat je docent waarschijnlijk niet eens bedacht heeft dat je het zonder CSS zou doen.
Ik denk dat wat je wil wel kan met pure HTML, maar dat is dan echt jaren negentig HTML, dat moet je jezelf echt niet meer willen aanleren. Zoals iemand anders al zei, zodra je style = "..." gebruikt in je HTML, dan gebruik je al CSS. Wat tussen de aanhalingstekens staat is CSS.

Je stelt jezelf allerlei vragen over het stuk HTML dat @chrisborst door ChatGPT heeft laten maken. Je doet alsof dat een hoop hocuspocus bevat, maar in feite is het vrij basic. En nog belangrijker: vrijwel alle aannames die je er zelf over doet kloppen helemaal! Dus je begrijpt het eigenlijk best goed. Als je twijfelt over die aannames kan je dat ook gewoon vragen aan ChatGPT (of andere AI) en die zal het gewoon uitleggen. Maar nog beter is om je aannames te toetsen door het gewoon te proberen. Is "stijl1" een keyword of een willekeurig gekozen naam? Verander het in "vlaflip" en kijk of het nog werkt. Op die manier krijg je zelf vrij snel inzicht hoe het echt in elkaar zit, op weg geholpen door een stukje code uit de AI.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Fantomaz schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:34:
[...]
Maar wat als de formule een shitload moeilijker is, maar tóch 10 resulteert?
Don't overthink it. Je maakt het jezelf veel te moeilijk door zover door te denken. Bij gebruik van een AI tool, zoals Chatgpt, wordt je geacht het antwoord zelf te controleren cq interpreteren cq de verantwoording te nemen.
Snap je iets niet, dan vraag je dat aan 'm of gooit dat in Google. Zeker bij programmeren is het doel dat jij checkt en snapt wat die AI tool uitpoept.

Ik develop inmiddels al een paar jaartjes (30+) en ik heb onlangs de grootste verandering gedaan in al die tijd: ik maak permanent gebruik van AI tools, bij voorkeur in mijn IDE's. Maar ik ben in control. Ik check wat eruit komt, ik corrigeer "hem" en ik ben verantwoordelijk. Dat betekend dus ook dat ik moet begrijpen wat zijn output omvat. Doe ik dat niet, dan zorg ik dat ik dat wel doe of ik stel de vraag anders zodat het in voor mij begrijpelijke vorm eruit komt.

Deze AI tools zijn hele waardevolle hulpmiddelen en het is belangrijk dat je deze leert gebruiken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Fantomaz
De laatste keer dat ik met HTML heb lopen bouwen was jaren geleden.
Maar ik heb destijds het meeste geleerd door een website te kopieren en vervolgens die om te bouwen. Elk stukje code wat je aanpaste had invloed om te site en door dingen uit te proberen kom je al snel achter een hoop zaken.
Dus als je op die manier met html aan de slag gaat in combinatie met ChatGPT en andere bronnen moet je een heel eind komen.

En gebruik dan bijv. een site als dit: https://htmledit.squarefree.com/
Zie je direct wat je code doet.

Tenslotte: Wat is het doel van die studieopdracht? Echt niemand maakt nog HTML websites vanaf de grond af. Er zijn zoveel opties om met een paar klikken een mooie site te krijgen.
Dus ik gok dat het doel vooral is om je de basis van code schrijven te doorgronden en meer gevoel te krijgen wat je later gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
chrisborst schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:58:
@Fantomaz
Tenslotte: Wat is het doel van die studieopdracht? Echt niemand maakt nog HTML websites vanaf de grond af. Er zijn zoveel opties om met een paar klikken een mooie site te krijgen.
Dus ik gok dat het doel vooral is om je de basis van code schrijven te doorgronden en meer gevoel te krijgen wat je later gaat doen.
Je geeft het antwoord zelf al.
Het is een studie HBO/AD Technische informatica en Datacommunicatie en Telecom is daar een facet van.
(wel interessant hoor!)
En dáárbinnen is het schrijven van een stukje HTML (zo basic mogelijk zodat je de basis kunt "proeven") een kleine opdracht.

Maar zoals LaPa al aangaf, wil ik wel het naadje van de kous weten. O-)
Zo ben ik ook nog bezig met taal C, Databases en Telecom voor HBO etc.
Het deel wat ik reeds heb afgerond benoem ik nog niet eens.
Het is erg pittig voor een 50 plusser, maar enerverend!

Wat chat GPT betreft ben ik huiverig voor de toekomst.
Zoals "jullie" (ik weet niet wie allemaal, maar meerdere. :) ) het gebruiken is natuurlijk het beste.
Niet laten voorkauwen, maar een duw in de juiste richting geven.
Voor mij is Chat GPT hier nog niet de oplossing omdat er nog teveel zaken tussen worden gepropt die voor een oplossing nodig zijn, maar die ik nog niet begrijp. En dan rol je van het ene in het andere.

Ik blijf het verkeerd gebruik van Chat GPT eng vinden. Oplossingen klakkeloos overnemen en verwerken in code. Als dit wonderwel werkt maar men wil plots wat wijzigen, weet men niet meer waar men het moet zoeken. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:49
chrisborst schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:58:
Echt niemand maakt nog HTML websites vanaf de grond af.
Sorry die mensen bestaan wel :) Vind het juist leuk om lekker html te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Jasper_S1985 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:08:
[...]
Sorry die mensen bestaan wel :) Vind het juist leuk om lekker html te schrijven ;)
Ik bedoel natuurlijk commercieel. Natuurlijk zullen er mensen zijn die nog websites in HTML maken. Er zal vast ook nog wel iemand met paard en wagen naar hun werk gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:54

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

chrisborst schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:26:
[...]

Ik bedoel natuurlijk commercieel. Natuurlijk zullen er mensen zijn die nog websites in HTML maken. Er zal vast ook nog wel iemand met paard en wagen naar hun werk gaan :+
Een php website is ook HTML? Dus ik begrijp even niet wat je bedoelt met "websites in HTML maken"

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:29:
[...]

Een php website is ook HTML? Dus ik begrijp even niet wat je bedoelt met "websites in HTML maken"
@chrisborst bedoelt, natuurlijk, from scratch. Dus helemaal van niks een website bouwen, volledig in HTML+CSS (met misschien wat javascript). Dat doe je tegenwoordig, professioneel, niet meer omdat je daar frameworks voor hebt. Leuk als hobby om te oefenen maar niet om, winstgevend, een website mee uit de grond te stampen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggbm
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-04 11:24
Heeft iemand een leuke cursus om zelf te beginnen in HTML? Of is dat alweer dusdanig verouderd, dat bijv. iets als Wix handiger is?

“One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” 🎧 spotf.fi/COFPrvO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:10
ggbm schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:59:
Heeft iemand een leuke cursus om zelf te beginnen in HTML? Of is dat alweer dusdanig verouderd, dat bijv. iets als Wix handiger is?
Ik kan je de Youtube courses van Dave Gray van harte aanbevelen:

HTML:
https://m.youtube.com/watch?v=mJgBOIoGihA

CSS:
https://m.youtube.com/watch?v=n4R2E7O-Ngo

En verder heeft hij ook een hoop goede frontend trainingen voor Javascript, React, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Room42 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:57:
[...]

@chrisborst bedoelt, natuurlijk, from scratch. Dus helemaal van niks een website bouwen, volledig in HTML+CSS (met misschien wat javascript). Dat doe je tegenwoordig, professioneel, niet meer omdat je daar frameworks voor hebt. Leuk als hobby om te oefenen maar niet om, winstgevend, een website mee uit de grond te stampen.
hehe, gelukkig zijn er hier nog mensen die een beetje begrijpend kunnen lezen en niet alles letterlijk nemen 8)7 .
Wat jij schrijft is natuurlijk precies wat ik bedoel, jammer dat je dat blijkbaar nog exact zo moet opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn programmeer-skills zijn blijven steken bij basic. Sindsdien ben ik meer met andere dingen bezig geweest dan met het maken van software.
Tot ik recent besloot dat ik het een en ander aan info wilde kunnen scrapen waar ik op dit moment 4 of 5 sites voor gebruikte. Dus ik heb Gemini een keer aangeslingerd en ben met dat kreng aan het chatten gegaan.
Stapje voor stapje heb ik een site kunnen bouwen die doet wat ik wil.
Ik ben begonnen met uitleggen dat ik geen programmeer-skills heb en wat ik ik wilde doen. En nee, dat was niet een een keer uitleggen wat er allemaal in moest zitten... maar module voor module.
In het begin is dat botweg copy/paste geweest. Maar op den duur zat ik ook gewoon de code te bekijken die ik kreeg en begon daar ook wat begrip uit te komen.
Uiteindelijk had ik iets waar ik (redelijk) tevreden mee ben. Het is nog niet af, maar ik beschouw het in ieder geval als een (werkend) PoC.

Het enige rotte: ik vond dat Gemini 2.5 beter werkte, maar daar mag je per dag niet te veel aan vragen ;)

Hoe dan ook: het ligt (uiteraard) aan wat je wilt weten en hoe je het vraagt... maar twee- drieduizend regels code die doen wat je wilt kost vooral tijd. En als je er gewoon voor gaat zitten, kun je alles gewoon oppikken vanuit die chat. Of laten verduidelijken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1