OK... Mijn dank voor je inzet, Chrisborst.
Echter roept dit meer vragen op dan dat het (goede!) antwoorden geeft.
Want ik kan hier niet uit opmaken wat het doel is van elke regel.
Kijk...
Waarschijnlijk geef ik hierboven aan dat het om HTML gaat.
Waarom ik vervolgens html lang = "nl" lees, zal te maken hebben met de taal (Language NL)
Dat gaat er bij mij nog wel in, hoewel ik dat zelf nergens heb hoeven toevoegen.
Dus vraag 1: Wat is het doel daarvan?<head>
<meta charset="UTF-8">
Ook hier weet ik niet wat er gebeurt
<title>Kleurrijke Tekst Tabel</title>
<style>
Ik neem aan at ik hier de naam van het bestand zie staan.
Vervolgens de stijl. Dat dit (zoals hieronder aangegeven) op te splitsen lijkt in .stijl1, is volledig nieuw voor me. Wel iets wat werkbaar is.
.stijl1 {
color: red;
font-family: 'Arial', sans-serif;
"stijl" is geen "verboden" code-woord lijkt het hier. Dat woord is eerder zelf gekozen? Inclusief de opsommingsgetallen erachter? Kan ik hier een willekeurig woord voor gebruiken waarop het programma later kan terugvallen?
Vraag 2... Wat is 'stijl' en waarom kunnen daar meerdere van zijn? Hoe determineert de code dat?}
.stijl2 {
color: green;
font-family: 'Courier New', monospace;
}
.stijl3 {
color: blue;
font-family: 'Georgia', serif;
}
OK, hierboven komt die 'stijl' een paar keer terug, mét de opsommingsgetallen erachter. Dus verschillende 'stijlen' binnen "Style".
table {
border-collapse: collapse;
width: 60%;
}
Ik weet niet wat het border-collapse is. Of collapse daarna.
Width kom ik ook tegen in mijn programma en dat deze 60% is, snap ik ook. (Volgens mij is dit zelfs de totale breedte van de tabel.)
Ik vermoed overigens dat ik hier inmiddels lang en breed naar CSS code zit te kijken, afgaande op het gemis aan <> en het veelvuldig gebruik van {}.
De opdracht was om het in HTML uit te voeren en dat punt lijken we hier te zijn ontstegen.
Toegegeven... Ik weet uberhaupt nog niet of het in HTML zou kunnen.
Anyway...
Hier rollen toch ook weer een antal vragen uittd {
border: 1px solid #ccc;
padding: 10px;
text-align: center;
}
Hier ook de afsluiting van de tabel. Dat is me duidelijk. Ik ken de "td" uit HTML.
De criteria ontgaan me hier ook even. Want wat gebeurt er allemaal?
Vraag hoever-zijn-we-inmiddels?</style>
</head>
de afsluiting van de code. Dat begrijp ik. Het ademt HTML uit al zijn poriën"
<body>
<table>
<tr>
<td class="stijl1">Dit is tekst in rood met Arial</td>
<td class="stijl2">Groene tekst in Courier New</td>
<td class="stijl3">Blauw en chic in Georgia</td>
</tr>
</table>
</body>
Vervolgens komt er weer een body voorbijdrijven waarvan ik niet eens wist dat dat kon.
Weer een table. Maar de inhoud van de table wordt gevoed door eerder ingegeven informatie, genoemd met de "stijl" en zijn opsomming.
Maar hoe dat aan elkaar gelinkt is weet ik niet. Ongetwijfeld via de woord "Stijl", maar ik weet nog steeds niet of dat een codewoord is. Het lijkt me niet. Het is een Nederlands woord en HTML (of CSS for that matter) zijn natuurlijk internationale programmeertalen.
En wat mijn conclusie dus is...
ChatGPT zal ongewijfeld een verademing zijn voor de programmeur, maar volgens mij gaat men voorbij aan alle vormen van logica en (het opdoen van) inzichten.
Het zal "de 4e Generatie programmeertalen" zijn, waar ik al op werd geattendeerd.
Als analytisch denker, gaat het er bij mij niet in dat iemand weet waar hij mee bezig is wanneer hij zich moet beroepen op het grote onbekende.
Want wat als er een wijziging moet worden doorgevoerd? Wordt Chat GPT er dan weer bijgeroepen?
Wordt dan de hele code in Chat GPT gepompt zodat díe het antwoord op de vraag moet beantwoorden?
Want wat als alleen de module waar Chat GPT voor het eerst op losgelaten is wordt aangepast? Wat voor invloed kan dat dan hebben op de rest van codes?
Mij is ook geleerd dat codes zorgvuldig gedocumenteerd moeten worden.
Als ik een "Black-Box" heb en ik pomp daar data in met een gewenst resultaat, zal dat waarschijnlijk wel lukken. Maar als je niet weet wát er in de black-box gebeurt voordat je die data terug krijgt, kun je de black-box dan nog wel vertrouwen wanneer je er iets afwijkende data in stopt?
En dáár zit volgens mij de valkuil.
Ik heb wel wat opgedaan uit de code die Chrisborst hier heeft gepost. Maar weten alle programmeurs wat hier gebeurde? Dit was natuurlijk een simpel voorbeeld waarbij ik degene ben die het nog niet snapt, maar probeer in te denken waarvandaan de nieuwe generatie programmeurs moet komen die niets anders kennen dan Chat GPT en verder de meeste inzichten missen.
Je kunt niet leren van stof wanneer je die stof zelf niet begrijpt.
Mijn respect overigens voor de input hoor!