Ervaring met Zigbee kanaal wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 16:06
Ik wou mijn ervaring delen met wijzigen van het zigbee-kanaal, voor wie dat ook wil doen. Ik zoek geen hulp en heb geen vraag - er is gewoon geen focus-discussie op het forum hierover.

In een bepaald deel van ons huis vielen Zigbee-devices steeds uit. Helaas is dit de woonkamer en het plafond 3 meter hoog - de ladder staat dan ook standaard in de hoek, om de apparaten 5x uit en aan te kunnen zetten.

Ik had overal gelezen dat het niet een kwestie was van het kanaal te wijzigen in de config en opnieuw opstarten, maar dat je mogelijk alles opnieuw moest verbinden. Ik had er 2 uur voor uit getrokken, na dit maanden te hebben uitgesteld.

Mijn setup: Zigbee2mqtt met een XZG-coordinator en 125 apparaten. Apparaten zijn van Lidl, Ikea, Robb en wat gek spul van AliExpress. Wifi is mesh en stoort dus overal in huis, en heeft geen vast kanaal ivm buren. Er is 1 bekend zigbee-netwerk in de buurt, van Philips, met een handjevol apparaten - ik begreep dat Zigbee-netwerken elkaar niet echt in de weg zitten, tenzij het superdruk is.

Ter voorbereiding heb ik https://www.ct.nl/worksho...erhelpen-in-je-smarthome/ gelezen. Ook in Z2M staat in de config een hint: "Zigbee channel, changing might require re-pairing some devices! (Note: use a ZLL channel: 11, 15, 20, or 25 to avoid problems)". Nou, 11 werkte dus niet, want volgens de wifi-scan app waren er enkele netwerken in de buurt die dubbelgrote kanalen gebruikten(!). Dus 25 of 26 zou een goede keuze zijn. Ik heb gekozen voor kanaal 25.

Toen kon de knop om in configuration.yaml:
advanced:
channel: 25
Dit gaf de log na opnieuw opstarten:
zigbee2mqtt | [2025-04-13 13:32:05] info: zh:controller: Configured channel '25' does not match adapter channel '11', changing channel
zigbee2mqtt | [2025-04-13 13:32:05] warning: zh:controller: Changing channel from '11' to '25'
zigbee2mqtt | [2025-04-13 13:32:05] info: zh:controller: Channel changed to '25'
zigbee2mqtt | [2025-04-13 13:32:18] info: z2m: zigbee-herdsman started (resumed)
En dan klaar voor alles opnieuw verbinden. Maar.... alles verbond binnen enkele minuten na opnieuw opstarten! Alleen de apparaten die offline waren, moest ik opnieuw verbinden. Edit: helaas, een twintigtal apparaten beschreven in de eerste comment, moest ik wel weer opnieuw paren.

Gezien er haast nergens wordt gesproken over hoe eenvoudig het is, en juist gewaarschuwd wordt dat je mogelijk alles opnieuw moet verbinden, wou ik graag delen dat het enorm mee viel. Ik ben nog wel bang voor de apparaten die zeer weinig communiceren, en dan toch nog offline gaan. En ik zie nu pas dat de batterijen op zijn van zo'n 20 apparaten - was handig geweest dat eerst te fixen, zo achteraf.

Iemand anders die ervaringen wil delen?

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 16:06
Toch niet. :(

Apparaten die niet meer werkten (aantal uur geleden laatst gezien, maar wel gemarkeerd als 'online'), waren van dit type:
  • ROBB Zigbee 8 button wall switch
  • Tuya Wireless switch with 4 buttons
  • Tuya Temperature & humidity sensor with display
  • Aqara Motion sensor
  • Tuya Vibration sensor
  • Aqara Presence sensor FP1
De FP1 is nog een probleem, want krijg ik niet meer online.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 20:18
zigbee frustratie.
Ik heb een Zigbee-dongel aangesloten op mijn Raspberry Pi, met een korte USB-kabel (ongeveer 30 cm). Dit heeft jarenlang probleemloos gewerkt. De laatste tijd kreeg ik echter steeds vaker te maken met uitval.

Ik heb van alles geprobeerd — updates, herstarten, instellingen nalopen — maar niets hielp echt. Uiteindelijk besloot ik de USB-verlengkabel te vervangen door een langere kabel van 2 meter. Sindsdien heb ik geen uitval meer gehad.