Inventum Modul Air defect en opeens lager gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jafvanderdonk
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-05 16:58
Hallo allemaal,

Ik woon 2 jaar in een A+++ woning deze en wordt voorzien van tapwater, verwarming en ventilatie door een Inventum Modul Air + Greencomfort. Afgelopen week is van de Modul Air de printplaat overleden. Resultaat display etc zijn morsdood, de storingsmonteur heeft mij verteld dat de levering van de print een dingetje is. Om ons toch te helpen heeft hij maxtank (boiler) elektrisch uit het systeem gehaald en rechtstreeks op 230v ingeprikt zodat we toch warm water hebben. Tot mijn verbazing is mijn stroomgebruik nu veel lager dan toen de warmtepomp nog werkte. Ik snap dat de verwarming nu niet aangestuurd wordt, maar die heeft in de 2 jaar dat we hier wonen nog nooit aangestaan aangezien de thermostaat op 18,5 staat en het hier niet kouder dan 20 graden wordt. Ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak van het fors gedaalde stroom gebruik is, maar ik ben wel heel benieuwd of dit gebruik weer stijgt als hij gerepareerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Ik vermoed dat het verbruik wat rechtstreeks van 230V komt niet geregistreerd wordt door het schermpje waar je het verbruik af leest. Ik denk dat het verbruik nu juist hoger is dan eerst, omdat de compressor niet gebruikt wordt maar het elektrisch element wel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien handig om even aan te geven hoe je tot die conclusie komt en waar je je stroomverbruik afleest. Nu is het giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jafvanderdonk
busscherski schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:00:
Ik vermoed dat het verbruik wat rechtstreeks van 230V komt niet geregistreerd wordt door het schermpje waar je het verbruik af leest. Ik denk dat het verbruik nu juist hoger is dan eerst, omdat de compressor niet gebruikt wordt maar het elektrisch element wel.
Ik zie dit op bvb energieflipy app zowel telefoon en via de browser, ook zie ik het via mijn essen app en browser. Verder constateer ik het ook in mijn meterstanden die ik bijna 2 weken bijhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jafvanderdonk
_ferry_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:02:
Misschien handig om even aan te geven hoe je tot die conclusie komt en waar je je stroomverbruik afleest. Nu is het giswerk.
Ik lees het gebruik af via de energieflip en Essent app, de laatste ijlt wel een paar dagen na, maar na bijna 2 weken mijn meterstanden daadwerkelijk in de gaten houden plus de apps kan ik echt constateren dat mijn energie gebruik lager is sinds de warmtepomp overleden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Ik heb de laatste 2 weken ook een veel lager verbruik in vergelijking tot het gemiddelde in het stookseizoen. Dat heeft te maken met de hogere buitentemperatuur nu. Ook is het langer licht buiten dus hebben we minder verlichting aan.

Als je conclusies wilt trekken moet je het nog wat grondiger aanpakken.
Het best het verbruik van alleen de warmtepomp en het elektrisch element meten, zonder de rest van de woning. En dan telkens het dagverbruik delen door het aantal graaddagen op die dag.
Www.Mindergas.nl

Meten bijvoorbeeld door een of meerdere kWh meters in te bouwen.
https://www.energyflip.co...id-zonnepanelen-uitlezen/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jafvanderdonk
busscherski schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:30:
Ik heb de laatste 2 weken ook een veel lager verbruik in vergelijking tot het gemiddelde in het stookseizoen. Dat heeft te maken met de hogere buitentemperatuur nu. Ook is het langer licht buiten dus hebben we minder verlichting aan.

Als je conclusies wilt trekken moet je het nog wat grondiger aanpakken.
Het best het verbruik van alleen de warmtepomp en het elektrisch element meten, zonder de rest van de woning. En dan telkens het dagverbruik delen door het aantal graaddagen op die dag.
Www.Mindergas.nl

Meten bijvoorbeeld door een of meerdere kWh meters in te bouwen.
https://www.energyflip.co...id-zonnepanelen-uitlezen/
De Modul Air is morsdood, plus staat elektrisch uitgeschakeld in afwachting van een onderdeel, hij gebruikt dus 0.0 dat weet ik zonder meeting. Het stookseizoen begint hier eigenlijk niet of het moet buiten zeker rond de -10 zijn wil hij bespringen en dat is af gelopen winter maar een paar keer gebeurd. De vloerverwarming speelt hier geen rol in, de storingsmonteur vond het ook vreemd had wel een idee maar die kon niets want de unit doet niets meer, dus afwachten tot de nieuwe printplaat er is en de instellingen zijn aangepast. Dank voor de uitbreidingstip 8)
Pagina: 1